Vad kan ha hänt?

#1 - 8 november 2010 14:38
När jag tittade för någon timme sen i mitt 310 liters odlingkar så såg jag med förfäran att där låg 5 döda sewellior och en död L-046 a inga malar eller räkor eller pansarmalar är döda ännu:(
Jag kollade dom värden jag hade hemma
ph 6,4 ,
nitrit 0 ,
amoniak 0
så jag fattar inte vad som har hänt.
Jag har bytt 6 spannar vatten och hällt i filtermedium eller vad det heter och hoppas på det bästa.
har 4 zebror kvar och dom har kommit tillbaks till sin plats nu efter vattenbytet.
3 sewellior kvar
Tror dom flesta flåsade mer än vanligt.
Vad tror ni kan orsakat detta fenomen:confused:
Har två innerfilter och ett bottenfilter i karet.
#2 - 8 november 2010 14:50
Bra vattenvärden och flåsande fiskar kan vara syrebrist, hur har du det med ventilationen mellan vattenytan och täckglasen?
#3 - 8 november 2010 14:54
2-3 cm, god rörelse på ytan. 3 pumpar igång
tyckte sewelliorna var svullna på magen vet inte om det var för att dom var döda eller om det blivit så innan, igår var allt helt ok.
#4 - 8 november 2010 15:04
Skittråkigt att höra.
Det låter som förgiftning av något slag, eller syrebrist pga död fisk eller tätt bottenfilter...Sewillor ser inte ut som de gör för skojs skull, de vill ha snabbrinnande syrerikt vatten och är ganska känsliga för lite sämre vatten som kanska har hänt. Jag skulle nog göra ett vattenbyte och samtidigt suga genom en del av bottenmaterialet...
Bilagor:
#5 - 8 november 2010 15:22
Jag har gjort vattenbyte för en stund sen och sög bara i bottenfiltret, gjorde senast byte i tisdags och sög bottenfiltret då med(jag gör det varje gång)
cirkulationen har varit jättebra och pumparna har flåsat förfullt.
Kanske det har legat en död fisk någonstans som jag inte sett och förgiftat vattnet?
ska jag göra vattenbyte imorgon med eller ska jag lugna mig?
#6 - 8 november 2010 15:27
Jag skulle nog göra ett i morgon med för säkerhets skull. Det är lite vanskligt att råda vad du ska göra när du har dyrmalar som L-46 i karet, man vill inte att de ska kola av endera anledningen utan du får nog köra på lite magkänsla här...
#7 - 8 november 2010 15:36
Ena l-46 sitter på rutan och flåsar lite men dom flesta ser lugnare ut just för tillfället.
Det så ut som dom dött idag för dom var fortfarande bruna sewelliorna och började blekna lite smått.
#8 - 8 november 2010 15:41
Vad har du för vatten?

Kan det vara nåt tillfällig problem med reningen/utsläpp hos leverantören?

Kan ju vara bra att kolla med kommunen/vattenreningsverket (Om du nu inte har eget vatten) så du inte råkar förvärra något.

Hoppas det löser sig.
#9 - 8 november 2010 15:43
Hon har eget vatten...men det kan ju vara vajsing med detta ändå efter allt regnande.
Bilagor:
#10 - 8 november 2010 16:42
Bytte i alla karen med en dags mellanrum och det är bara i detta som det hänt något, det är 6 dagar sen jag bytte vatten i detta karet.
Men vi hade kludd med vattnet en av dagarna för det blev stopp i brunnen kommer inte ihåg villket kar jag bytte i dagen efter kluddet
#11 - 8 november 2010 16:58
Kollade precis och det ser ganska lugnt ut just nu får hoppas på att det inte är lugnet före stormen:(
Tack för att ni bollar med mig iallafall.:)
Trist när dom jag tänkte odla på dom, får försöka få tag i ett gäng sewelia spotted igen, som tur var så var det den minsta och den med mest defekta fenor som dog av zebrorna.

Annons