Vad kan jag ha för ciklider?

#1 - 27 november 2003 17:17
Jag har ett 112 liters akvarium, vad kan jag ha för ciklider i det? jag vill ha paletter vad mer kan jag ha? inga latinska namn tack

tacksam för svar
#2 - 27 november 2003 17:21
Jag har ett par paletter tillsammans med ett par thomasciklid, http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=149 i mitt 112liters akvarium och det verkar funka bra, dock är mina paletter rätt små ännu.

MVH
Fredrik
#3 - 27 november 2003 17:23
Mindre ciklider som fjärilsciklid, nyckelhålsciklid mm. Kolla på zoopets artbeskrivning om mindre ciklider från ex. sydamerika. Kanske snäcklekare från afrika? Vet dock inte om de kräver större utrymme!

Mvh Malawi´n
#4 - 27 november 2003 17:25
Fjärilscikliderna är väl lite små och för klena för att klara av paletter som har yngel vad jag har läst i alla fall.
#5 - 27 november 2003 17:26
Fjärlisciklider tycker jag inte passar med paletter som kan bli för agressiva av sig.. de andra vet jag inte ngt om..
#6 - 27 november 2003 17:28
Hehe precis, fick själv flytta över alla amanoräkor som jag hade i 112 liters karet till mitt 54 liters. När jag skaffade paletterna så satt räkorna bara uppe på pumpen och tryckte hela tiden.
#7 - 27 november 2003 22:59
Paletter med yngel e nog bland det tuffaste som finns, en 6 cm hane jag hade tryckte upp 6 st snusdosestora scalarer i en hörna, o såg till att min 15 cm pleco höll sig i sin grotta. *S*
#8 - 27 november 2003 23:10
Hehe mina har inte lyckats få yngel ännu, min ancistrus käkade upp deras ägg efter de lekt första ggn
#9 - 27 november 2003 23:30
Hmmm, var det en "öppen" grotta dom lekte i då?
#10 - 27 november 2003 23:58
Ursprungligen skickat av darkside

Hmmm, var det en "öppen" grotta dom lekte i då?

En kokosnötsgrotta med ett hål i som ser ut såhär ungefär / kanske 2.5cm brett längst ner å 2.5cm högt.
#11 - 28 november 2003 00:01
Ok, mina hade en kokosnöt som stod upp o ner, honan grävde en skyddsmur så plecon hade inte en chans att komma in, hanen vaktade utanför, o honan innanför muren. Den försökte några gånger, men tror det gjorde för ont. *S*
#12 - 28 november 2003 00:03
Jo min står oxå upp och ner, men de har inte grävt nåt, tror de är rätt så unga fiskar. De lär väl sig med tiden antar jag eller så är de bara dumma å orkade inte försvara sina ägg tillräckligt hehe
#13 - 28 november 2003 20:46
hmm, vad kunda jag ha om man gick in på mitt ämne igen. Palleter, vad kan jag har mer och hur många av varje sort?
#14 - 28 november 2003 20:50
Kanske röd ciklider!
1 par av varje o nån sorts tetra skulle nog funka bra!
Tobbe
#15 - 28 november 2003 20:50
tycker thomascikliden låter bra... den är fin!
#16 - 28 november 2003 20:52
Jag har ett 110 liter med 2 palleter. Jag provade först med zebrafisk efter 12 timmar var tre dödade. Flyttade dessa till ett annat kar. Köpte 10 Tigerbarb istället. Det gick bra tills det var yngel på gång 6 stycken tigerbarb gick åt på mindre än 3 dagar så jag fick flytta dom också.
#17 - 28 november 2003 23:09
Frågan är om du ska ha nån annan ciklid i ditt kar, paletterna är rätt tuffa när dom skyddar ägg o yngel. Ett stim kongotetra eller liknande, o någon/några malar kanske är bättre sällskap.
#18 - 29 november 2003 03:15
Hej

Jag har ett albinopalettciklidpar ihop med röda platy, kampfiskar, Betta fusca, Två små Crenicichla, två vildfångade blåciklider, fem små vildfångade flaggciklider, och några Ancistrusar, i ett 100-liters. Det är lite mycket, men åtminstone flaggorna och blåcikliderna går där bara tillfälligt. Och det är mycket växter i det, två rätt stora svärdsplantor, en Lotus som har spritt sig, och ger skugga, och javaormbunke.

Som sagt, rödciklider kan funka, om de inte är för stora, då jag har haft rödciklider som har bitit ihjäl två paletthonor inom loppet av ett par dagar. Jag skulle nog hellre satsa på Thomasi då. Eller kanske Boliviansk fjärilsciklid. De två första har fördelen att de, liksom paletten, är från Afrika.

MVH Micke
#19 - 30 november 2003 20:45
Först och främst ska du väl ha fisk som du tycker om och kommer att få glädje av,sen ska man skaffa sig sorter man tror att man klarar av att sköta och rätt storlek,du kan ju ha några dvärgciklider tex.

Mvh Hoffa
#20 - 30 november 2003 22:26
Det har sagts här innan, men det tåler att upprepas, dvärgciklider är inte lämpligt sällskap till paletter i ett så pass litet akvarium. När paletterna lekt, vilket kommer att ske, så blir dom väldigt agressiva o då e inte sydamerikanska dvärgciklider tillräckligt tuffa för att klara sig. O ett par paletter är tillräckligt i ett 112 liters. Välj istället några större tetror o nån mal. Dom brukar klara sig undan paletterna
#21 - 3 december 2003 16:48
OKej tack för alla svar till att börja med.
Men jag undrar om jag kan ha blåciklider med palletter i mitt 112 liters??
#22 - 4 december 2003 03:42
Om du kollar här så ser du att den blir rätt stor, o kräver ett större akvarium än 112l. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=169
#23 - 6 december 2003 16:57
Nästa helg ska jag åka till alba zoo och köpa fisk. var där idag och fick lite tipps de ska bla ta emot peronisen. JAg ska köpa 1 par blåciklider och 1 par palleter och sedan får vi se om det bli något av förjande: eldbuk, någon form av munnruvare, nyckelhålsciklid eller macropod.
#24 - 6 december 2003 17:00
Hej emmily!

Tolkar jag dig rätt med att du ska ha alla de fiskarna i ditt 112 liters?

/Acc,undrar
#25 - 6 december 2003 17:06
Japp, jag har faktiskt frågar en zoohandlare och han har läge varit i branchen!
#26 - 6 december 2003 17:22
hej igen Emmily!

Ta inte det här på fel sätt nu, för det är _verkligen_ inte illa menat på något sätt,-okey?

Zoohandlaren verkar tyvärr vara av den sorten som fullkomligt sk*ter i hur fiskarna har det!
Det enda han verkar vara intresserad av är att få sälja fisk till dig, för om han nu är så erfaren och varit så länge i branchen så VET han att det där är alldeles för mycket fisk för ett 112 liters.

Om du tar och slår upp t ex blåcikliderna på zoopets sökfunktion på fiskar så ser du att de vill ha bra mycket mer är 112 liter att simma omkring i. Och då pratar vi om _1_ blåciklid.

Om du tycker att det är svårt att söka efter olika fiskar(det tyckte jag i början)så säg bara till så hjälper jag dig gärna! [:)]

/Acc, som inte tycker om zoohandlare som lurar minderåriga
#27 - 9 december 2003 18:54
JAg litar på honom och i hlgen åker vi och köper de. han var inte den som lurade fiskar i händerna på folk han avrådde oss från att köpa mycket. vi får se vad det bli för fiskisar=)
#28 - 27 december 2003 17:20
det blev ett par eldbukar, ett par blåciklider, 1 par munruvare och ett par macropoder
#29 - 27 december 2003 19:42
Eldbukarna blir ca 17cm och Blåcikliden ca 20cm? Håller med föregående talare att den erfarna fiskhandlaren som rekomenderade dessa till ett 112L sket nog rätt mycket i fiskarna och ville bara sälja dom. Hade föreslaget Palleter och Sorgmanteltetror och ev någon ytsimmande fisk ev Guppy såvida inte sorgmantlen tycker om att bita på långa fenor. Palleterna är stentuffa när dom har yngel och dom backar nog inte för något när dom har yngel då dom är mycket duktiga yngelvårdare.

Annons