Vad kan jag ha för fiskar?

#1 - 8 januari 2007 22:03
Efter att allt dött i mitt akvarium så ska jag starta upp det på nytt. Har varit och köpt ny sand, Biltemas blästersand 0,2-1mm. Akvariet är på 200 liter och just nu står det helt tomt.

Vad jag bestämt är att jag vill ha ett par-tre ancistrus, längre än så har jag inte kommit. Skulle gärna vilja planera i förväg så att det inte blir så mycket fisksoppa, att man köper en av den sorten, två av den och fyra av den, det blir inte så snyggt i längden då tycker jag :p .

Jag har tänkt att ha rejält med växter så fiskar som tycker om det skulle ju passa bra. Har även tänkt att slänga i en eller flera rötter, varav en skulle jag vilja ha så den går i princip längs hela långsidan eller så. Vad tycker ni? En stor eller flera små?
Helst skulle jag vilja ha något större fiskar, en 5-10 cm i alla fall. Frågan är hur mycket man kan ha? Om man räknar med att de är iaf 5 cm långa, möjligtvis med undantag av några tetror (ex. sorgmanteltetra).
#2 - 9 januari 2007 03:33
Du kan ju ha nästan vad som.. men 200 liter är perfekt till trevliga Dvärgciklider, tetror, corydoras och sedan ancistrus... det där brukar vara en kombination som man kan få till riktigt bra.. både vackra fiskar o de med intressant beteende... men sedan gäller det ju att fundera på arter..
#3 - 9 januari 2007 11:14
MaxRobban skrev:
Du kan ju ha nästan vad som.. men 200 liter är perfekt till trevliga Dvärgciklider, tetror, corydoras och sedan ancistrus... det där brukar vara en kombination som man kan få till riktigt bra.. både vackra fiskar o de med intressant beteende... men sedan gäller det ju att fundera på arter..

Ja, det är väl ungefär vad jag har funderat på också. Frågan är bara vilka arter man ska ha.
Innan akvariet la av så hade jag ancistrus, corydoras aeneus, svart neontetra, kakaduaciklid och endlersguppy.
Guppyna var ju jättefina, men så små.

Jag känner att jag inte vill ha exakt samma arter igen, men jag tror också att det passar med ungefär samma som jag hade förut.
Hur stor stim med corydoras kan man ha i ett 200 liters? Stimmar olika arter tillsammans eller måste man ha samma för att de ska stimma?
Tips på lite större tetror, hade tänkt mig ett stim på ungefär 15 stycken.

Dvärgciklid, finns det överhuvudtaget någon chans att de klarar av att dra upp yngel i ett sällskapsakvarium med ovan nämnda fiskar? Och om det finns, vilken art har störst chans att lyckas tror ni?
#4 - 9 januari 2007 11:19
SandraW skrev:
Efter att allt dött i mitt akvarium så ska jag starta upp det på nytt.

Kanske skulle ta en funderare på vad som gick fel förra gången och vad du kan göra för att inte hamna i samma situation igen;)
#5 - 9 januari 2007 12:27
Långås skrev:
Kanske skulle ta en funderare på vad som gick fel förra gången och vad du kan göra för att inte hamna i samma situation igen;)

Jag visste att det där skulle komma ;) .
Vi är inte 100% på vad som gick fel men med 99% sannolikhet vet vi vad. Vi har just varit borta i tre veckor och jag satte en matmaskin till akvariet. Den är av sådan typ att den snurrar ett varv per dygn och släpper då ut lagom mängd mat. Denna maskin måste ha hakat upp sig för när min mormor tittade till akvariet ena dagen var det inga problem, två dagar senare var det helt grumligt och det stank apa. När jag sen kom hem så såg jag att matmaskinen var helt tom (jag hade lagt i mer mat än vad som egentligen behövdes = den skulle inte blivit tömd egentligen) och nedanför där den hade suttit, i gruset, fanns det rester av gammal, rutten mat. Även filtret var helt igenklibbat av rutten fiskmat.

Alltså - det som måste ha hänt (eftersom akvariet var helt friskt i vanliga fall) är att matmaskinen släppt ut all mat på samma gång = det måste ha blivit någon form av övergödning i akvariet och höga halter nitrit.

Så som svar på din fråga vad jag ska göra för att inte hamna i samma situation igen: jag ska inte använda matmaskinen. ;)
#6 - 9 januari 2007 12:59
Kanon, nu slipper alla sitta och fundera på det och kan fokusera på din fråga istället.

Förövrigt håller jag med till fullo. Satsa på fler individer av färre arter. Kanske Ancistrus + Nyckelhålsciklid + någon tetra?
#7 - 9 januari 2007 13:06
Nyckelhålsciklider verkar ju trevliga (läst artbeskrivningen här på zpet).
Har du någon erfarenhet av dem?
Hur många kan man ha i ett 200 liters och var är det lättast att få tag i dem?
Jag bor i sthlms-området.
#8 - 9 januari 2007 13:14
Hade nycklar i 2-3 år. Gillade dem skarpt. Lugna men inte så lättskrämda som en del tycker. De buffade på scalarer räjält vid matdags. Hade nog kört 4st i ett 200 liters. De brukar inte var några större problem att få tag på. Har dock dåligt kolla på stockholmsaffärer av naturliga skäl.

Fick lek på dem ofta men hade problem med att rommen ej kläcktes. Filtrerade sedan över torv och då gick det bättre.
#9 - 9 januari 2007 13:37
Långås skrev:
Hade nycklar i 2-3 år. Gillade dem skarpt. Lugna men inte så lättskrämda som en del tycker. De buffade på scalarer räjält vid matdags. Hade nog kört 4st i ett 200 liters. De brukar inte var några större problem att få tag på. Har dock dåligt kolla på stockholmsaffärer av naturliga skäl.

Fick lek på dem ofta men hade problem med att rommen ej kläcktes. Filtrerade sedan över torv och då gick det bättre.

Ja, dom låter ju intressanta faktiskt. Vill de vara ensamma ciklider eller går de att ha tillsammans med t.ex. någon art dvärgciklid?

Torv, man kan ha det under sanden, ellerhur?
Lägger man det bara på botten av akvariet och sen sand över eller hur gör man?
Vad är det för sorts torv man använder? Någon speciell akvarietorv?

Annons