vad kan man ha med tropheus?

#1 - 15 september 2007 10:49
som rubriken, vilka fiskar går att ha med dem i ett 540kar?

Jag vet att man egentligen ska ha monospecies tank är ändå nyfiken.
#2 - 15 september 2007 18:39
Du kan väl ha ganska många arter tillsammans med dom. Själv har jag flera arter av Julidochromis och Neolamprologus och det funkar hur bra som helst.

MVH/Freddan
#3 - 18 september 2007 05:04
Nån annan som har tips på fiskar`? skriv era efrarenheter m.m.

Tack på förhand
#4 - 21 september 2007 18:47
jag omformulerar, vad kännetecknar en fisk man kan hålla med tropheus?

Varför kan man inte hålla vilka fiskar som helst med dem?

Jag har en del malawi och ett par blåciklider, en ancistrus, en Synodontis eupterus, 5 praktbotior, 6 pakistanbotior och hade planerat skaffa en black ghost också..

Vilka av dessa kan man hålla med tropheus och vilka kan man inte?
#5 - 21 september 2007 19:47
Grejen med Tropheus är att de är ultra-aggressiva mot varandra, men inte ens försvarar sig mot andra fiskar - dvs du kan inte ha dem med fisk som är aggressiva. Även ganska små ciklider, som t.ex. princessor, klarar att döda Tropheusar som är mycket större än de själva.

Botiorna och ancistrusen går säkert utmärkt ihop med Tropheus, de kommer bara att ignorera varandra i kapp. Kanske eupterus'en också beroende på hur grinig den är. Black Ghost vet jag inte hur den är. Blåciklid är nog inte en så lyckad kompis.
#6 - 22 september 2007 07:12
aha ok, men annars finns det inga problem utöver det, man kan alltså ha det som inte dödar dem mer eller mindre? black ghost är fredlig och skygg av sig vad jag vet.. Vad är det man behöver tänka på när man skaffar tropheus egentligen? har hört att de ska vara svåra..
#7 - 22 september 2007 08:26
Det som gör Tropheus svåra är att de verkligen hatar Tropheus. Om de kan kommer de att döda varandra.
Om Black Ghost är skygg kan den kanske bli stressad av Tropheusarna, som vimlar omkring oavbrutet.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 22 september 2007 08:36
Sen kan det väl varar värt att nämna att troffar som stressas (t.ex. jagas av andra fiskar), får felaktig mat (dvs övriga fiskar i akvariet skall också gilla grönfoder) lätt blir sjuka och då smittas alla och dör.

Så med andra ord blir urvalet lite begränsat om man vill ha friska fiskar i akvariet.

Sedan tycker jag dock att Azurs beskrivning att TRopheus verkligen hatar Tropheus är lite överdrivet. Skaffar man en rejäl grupp frän början och låter dom växa upp ihop så brukar det funka rätt bra.

Sedan föredrar jag också att hålla arter ihop som kommer ifrån samma biotop, men visst finns det andra kombinationer som också funkar. Det är väl som när jag en gång i England hemma hos en person fick makaroner och vaniljsås ihop, visst funkade det, men jag tyckte nog ändå att det inte passade ihop:D
#9 - 22 september 2007 09:40
haha makaroner och vaniljsås? Ja se engelsmän;)

/Hans
#10 - 22 september 2007 10:33
Sen kan det väl varar värt att nämna att troffar som stressas (t.ex. jagas av andra fiskar), får felaktig mat (dvs övriga fiskar i akvariet skall också gilla grönfoder) lätt blir sjuka och då smittas alla och dör.
Ja, Tropheusen måste bestämma menyn, fast icke-rovfiskar brukar inte ha några problem med att äta & trivas på t.ex. räkmix.

Sedan tycker jag dock att Azurs beskrivning att TRopheus verkligen hatar Tropheus är lite överdrivet. Skaffar man en rejäl grupp frän början och låter dom växa upp ihop så brukar det funka rätt bra.
Jag vet bara att jag om jag skulle ha tropheus igen inte skulle ha en grupp mindre än 20 fiskar, helst större än 30 fiskar, för att de inte skulle kunna enas om vem de ville döda först.
#11 - 22 september 2007 16:53
ok, allt detta var mycket bra info, det jag är mest ute efter är att få reda på vilka fiskar man kan ha med dem så jag inte är speciellt intresserad av att ha ett monospecies akvarium..

Annars verkar de vara mycket roliga och livliga fiskar, posta gärna tips på andra arter ni känner till har fungerat för er eller för andra,

tack på förhand!

Annons