Vad kan vara fel?

#1 - 13 juni 2009 11:03
Hej, jag är helt ny på detta forum och vet inte riktigt var jag ska lägga in denna tråd eftersom att jag inte vet vad som kan vara fel.
Men jag kan börja kort att berätta om min akvarietid för att sedan kunna komma till frågan. (Om du inte vill läsa hela historien så scrolla gärna ner för du kanske kan ha svar på frågan ändå)

Jag startade upp mitt akvarium för kanske 4-5 månader sedan och det blev fel från början. Fick helt fel information, hade på tok för många fiskar och till slut blev vattnet helt knas.
Det var nitrit och ngt mer i vattnet, ammoniak?!. Men jag fick ett bra medel som fick bort allt sånt.
Sen blev det strul för att jag misstänkte pricksjukan och rådfrågade då en djurbutik i närheten om det kunde vara så. Så jag började med en behandling men efter att ha rådfrågat med en annan zoo-affär så var det inte så.
Så sakta men säkert började fiskarna dö.
Men, nu har det varit lugnt och jag har fått ordning på allt och allt har varit stabilt en längre tid.

Nu till frågan:
Förra veckan så blev en av mina platys (sunset) dålig. Hon började få fel form och simma konstigt. Sen la hon sig ner emellanåt och simmade inte alls. Hon började även blekna. Tillslut dog hon.
Sen igår började det med att en annan platy (liten röd svart) började stå helt stillastående och så. Sen i dag så började han också att simma konstigt och tillslut la han sig ner och somnade in.
Vad kan felet vara? Är det sjukdom? Ålderdom? Fel på vatten osv?

De andra fiskarna i akvariet är molly, platy, kamphane, tetror.

Hoppas verkligen på att någon vet vad som kan vara fel. Behöver verkligen hjälp. Eftersom att så många har dött totalt så tänkte jag köpa nya fiskar men vill inte det förens jag vet vad som kan orsaka detta, om det ens är något som orsakar.
För första månaden var allt okej. Sen började allt krångel och totalt 10 fiskar dog (om inte fler). Vill verkligen inte att fler fiskar dör nu!
:confused: Help!!!
#2 - 13 juni 2009 11:47
Gör du delvattenbyte någon gång?
Vad har du för filtrering till akvariet som är hur stort?
Temp?
Hur många andra fiskar?
#3 - 13 juni 2009 11:58
Delvattenbyte, är det halva akvariet eller bara en tredjedel?
I alla fall så brukar jag ta bort en tredjedel av vattnet varannan vecka och sen i bland gör jag ett byte på kanske halva akvariet.

Jag har ett innerfilet, fluval 2 plus till 60 liters akvarium, köpte det som ett paket erbjudande.
Och nu har jag för att skriva exakta arter och antal (vet att vissa av dessa fiskar ska vara fler i antalet men dom har somsagt dött tidigare och inte vela gjort något än eftersom aatt allt tydligen inte är stabilt)
1 Kamphane
1 guppy
1 sunset platy + tre yngel (mamman dog förra veckan)
1 röd och 2 svart röda platy
7 tetror (som nog ska flytta inom kort)
1 ballongmolly
1 silvermolly.

Och jag hade ju på tok för många fiskar innan men allt var inköpt på råd av dom i butiken. Vilket jag märkt nu är helt fel.
Men i alla fall så detta är de fiskar som finns..
#4 - 13 juni 2009 12:05
Det kan faktiskt vara en av anledningarna, för mycket fisk och för dålig kapacitet på reningen redan från början. Du har tyvärr inte speciellt mycket filteryta i det filtret så antalet fiskar bör vara lägre än vad du hade från starten.
Sedan kan Platy vara lite kinkiga att hålla, börrjar de göra som dina är det ofta svårt att häva förloppet då de flesta blir drabbade.
Får fiskarna ihopklibbade fenor, insjunken buk samt svajande simsätt?
Då är det troligen den sk. torpedsjukan och det finns mig veterligen ingen generalmetod att bota den. Prova att förbättra vattenkvalitén, tillsätta ett par msk salt/100 liter vatten så kanske de piggnar till.
Delvattenbyte eller ofta sagt vattenbyte är som du skriver, du byter ut delar av vattnet i karet, vilken mängd avgörs från fall till fall, men jag förordar ca 30% i veckan lite beroende på omständigheterna:).
#5 - 13 juni 2009 12:26
Jag vet att jag hade på tok för många fiskar men det är ju ett tag sen dom dog av nu så jag tyckte inte det skulle vara anledningen till detta.

Och tre fiskar har dött på detta sätt, och första då cirka en månad efter att allt hade slutat strula. Och två av dessa blev insjukna i kroppen och bleknade. Sen simmade dom på sidan, slutade simma, kvickna till, simmade på nytt osv. En av dom fick sånt spratt så den simmade upp och ner i cirklar.
Men den som dog i dag fick ingen insjunken magen eller som jag kallar det deformerad kropp utan han slutade bara simma allt mindre och la sig på olika platser. Men fenorna har det inte varit något fel på.

Jag har ju salt tabletter som jag använder mig av. Har i en till två sådana varannan vattenbyte.

Men torpedsjukan, vad är det? Smittar det till alla?
Efter som att det "bara" är 3 stycken vid olika tillfällen på kanske 1-2 månader som har dött i detta tillstånd.

Men tack så mycket för dom svaren du gett hittills! :)

Annons