Vad kul att ni tog upp den här tråden för jag vet fortfarande inte hur mycket jag vågar lasta på golvet.
...
Det är den där jäklar betongen som sätter stop.. :D Tycker mer om trä för där känner jag mig någorlunda säker på dimensioner..
Betongen sviktar mindre än trä och håller för mycket mer belastning, så det är tvärtom.. ;)
Ser i tråden att flera blandar ihop betongens tryckhållfasthetklass med golvets bärighet och det är egentligen inte alls samma sak. Jag har konstruktörsbakrund, och jobbar med tillverkning av betong, men det var länge sen jag räknade på bärighet etc och därför har jag inte normerna i huvudet längre.
Hursomhelst.
Det viktiga för bärigheten för bjälklaget (dvs att inte hela golvet spricker och grannen under dig får ett oväntat besök) är att det är dimensionerat för att hålla för en belastning som minst motsvarar den som akvariet utgör, tex uttryckt som kN/m2. Sedan tillkommer akvariets placering i förhållande till underliggande bärande väggar etc. Så enda sättet att kontrollera det är att en konstruktör räknar på just ditt fall. Det verkar dock högst osannolikt att dina 1.5 ton skulle kunna överskrida dimensionerande last för bjälklaget i ett flervåningshus med betongstomme, just så som din förvaltare svarade dig.
Nästa viktiga bit är att, även om själva bjälklaget gott och väl håller, så kan ytskiktet, golvet, skadas av punktbelastningen som stödbenen utgör. Du tänker riva ut det flytande (alltså parkett på sandbädd) golvet och ersätta med annat? Isåfall har du inget problem. Annars är flytande golv lite besvärliga eftersom dom sätter sig som i mitt fall ovan (innan flytt) och som du sett i din hall. Men en skiva som går under hela akvariet under stödbenen och sprider lasten borde lösa det problemet så att du inte behöver byta hela golvet (om jag förstod dig rätt). Sättningar i parketten är ju annars ett bekymmer dels för att själva parketten kan få fula märken som man får betala ersättning för vid flytt, men kanske mest för att stora sättningar + stort akvarium = risk för sprickor i glas med vattenskador som följd. Men som sagt, det verkar som du ändå tänkt eliminera det problemet genom att göra om golvet.
Till sist, att förvaltaren inte ger mer tydliga svar beror nog mest på att man inte vill ge ett konkret svar som innebär att de tar över ansvaret, om nu något skulle gå snett. Enda sättet för dom att kunna utreda just ditt fall är ju annars som sagt genom att koppla in en konstruktör (som då automatiskt blir den som tar över ansvaret) och det är förenat med kostnader (ett par tusen kr gissar jag).
Så det betyder att du har två saker att välja på:
- Sätta upp ditt akvarium, och skulle något inträffa (osannolikt) så är ansvaret ditt. Skadar du parketten får du ersätta det i vanlig ordning precis som om man skadar det på annat sätt. Blir det vattenskada pga av sprucket akvarium är det en fråga om din hemförsäkring täcker det. Vissa bolag har en övre gräns på akvariumstorlek så det bör du kolla upp med ditt bolag.
- Vänta på att förvaltaren tar på sig ansvaret och själva engagerar konstruktör eller liknande och gör en utredning för ditt fall, kanske tillsammans med deras eget försäkringsbolag - fast det lär ju aldrig ske.
Lycka till med projektet!