Vad kör ni för sorts foder till era räkor?

#1 - 15 december 2009 20:04
Tjenixen vad matar ni era räkor med förutom grönsaker mina RC äter väll mest det som fiskarna missar och annan gunk men känner att jag kanske behöver något mer.

Så några speciella märken eller sorter som ni använder med gott resultat?
#2 - 15 december 2009 20:20
Flingfoder. Tetra Menü...
Gurka någon gång men flingfoder för det mesta.
#3 - 15 december 2009 20:53
Vänta tills Tysklandsresan Frasse, där finns det många gottiga räkfoder att välja mellan:D!
#4 - 15 december 2009 21:29
Ahh tänkte inte på det. Den plötsliga ebay febern drabbade mig i ett svagt ögonblick.
#5 - 15 december 2009 22:04
Mina får ett käk från JBL som dom inte klarar av att stå emot som heter Novo Prawn.
#6 - 15 december 2009 22:14
Mina får algtabetter och något foder som egentligen är för discus
#7 - 16 december 2009 00:24
Shrimpsticks och lite räkmix ibland, snäckorna och räkorna älskar det iaf:P
#8 - 16 december 2009 06:12
drd skrev:
Mina får ett käk från JBL som dom inte klarar av att stå emot som heter Novo Prawn.

Jag hör också på Novo Prawn till räkorna. Råkade dessutom hälla i dom hos cikliderna en dag som blev helt galna av lycka.
#9 - 16 december 2009 16:05
Allt som fiskarna äter. Precis allt. Favoriten är dock döda guppies ;D

//C
#10 - 16 december 2009 16:41
Fryst artemia är ett hett tips oxå ;)
Dom flesta räkorna älskar att sitta och pilla och dela och käka det.
#11 - 16 december 2009 17:38
drd skrev:
Fryst artemia är ett hett tips oxå ;)

Dom flesta räkorna älskar att sitta och pilla och dela och käka det.

Har dragit mig lite för att ge räkorna "döda räkor" :d Känns omoraliskt :p
Jag skulle uppskatta om jag inte blev serverad människokött även om jag inte visste vad det var :D
Men får väl prova ge dom artemia nästa gång då kanske ;):D
#12 - 16 december 2009 19:26
tänkt skaffa körsbärsräkor not tipps om mat??:confused:
#13 - 16 december 2009 19:45
gumotion skrev:
tänkt skaffa körsbärsräkor not tipps om mat??:confused:

Finns ju massa med tips i tråden [:o]
#14 - 17 december 2009 00:19
drd skrev:

Använder också detta foder. Problemet är att alla fiskar jag har är tokiga i det också, så det är sällan det kommer räkan till godo! Har lyckats pricka in en räka då och då, men ofta kommer en tetra och snappar till sig det och så ser jag det svälla och svälla i munnen på den (fast han vägrar spotta ut den, den ska ner) Har fått börja mata detta foder med en stekpincett djupt ner mot botten för att det inte ska kunna singla i vattnet framför de matgalna tetrorna...[:o]

såklart äter räkor i stort sett vad de får tag i, men just novo prawn skulle vara bra för deras skalbildning tydligen...
#15 - 17 december 2009 18:07
Har för mig att jag har läst någonstans att man kan ge okokad spaghetti (har inte provat detta själv)
#16 - 18 december 2009 19:53
JBL Pleco Chips är basen här i mina 3 räkkar.

Gurka ges 1 gång i veckan.

Bästa de vet är Tetra Tabimin som faller sönder och smular ganska friskt ;)
Då är det kaos i karet. Lockar snäckorna också. Blir bollar av räkor/snäckor där tabletterna landat :)

Brukar även ge dem "snöväder" Det är JBL Novovert (grönt flingfoder) som smulas under ytan. Många timmar efteråt sitter det fortfarande räkor på hela filtermattan och mumsar.

Efter de två sistnämnda så får de ett litet uppehåll på mat.
#17 - 19 december 2009 12:19
Hemgjord räkmix, fryst artemia, ibland lite levande foder som grindalsmask och olika räkpellets som jag hittat i butik.

Annons