Vad kostar en vanlig pump?

#1 - 12 juni 2004 10:41
<font face="Times New Roman"></font id="Times New Roman">

Hej alla!

Bara undra ungefär hur mycket kostar en vanlig akvarie pump?
Ska starta ett 50L akvarium med lite Platy å Guppy.
Vad bör man tänka på?
Har ni något bra förslag på en bra fiskbutik som säljer billiga pumpar i shlm området?

Vore mega glá om nån kunde svara...?
#2 - 12 juni 2004 10:49
Hej!!

Akvarielagret!
En pump går på ett par hundra till flera tusen ;)

Mvh Roger
#3 - 12 juni 2004 10:51
Tack! =D

Vart exakt ligger det då?
#4 - 12 juni 2004 11:10
Om du med pump menar innerfilter så kostar de billigaste runt 150 kronor. Fast det kan vara värt att lägga till en extra slant för ett kvalitetsfilter från exempelvis Eheim eller Hydor, för bra mekanisk och biologisk filtrering.

I ett 50L skulle jag kunna tänka mig ett Fluval 1+ eller 2+, alternativt Hydor K10 eller K20.

Priser hittar du på www.guldfisken.se !

(Tänk på att filtervolymen är viktigare än cirkulationskapaciteten. Kan man köpa ett stort innerfilter för att sedan skruva ner cirkulationen i lågläge så är detta helt klart att föredra)
#5 - 14 juni 2004 10:50
Akvarielagret - Lövåsvägen 40 - 167 32 Bromma
#6 - 14 juni 2004 10:53
www.akvarielagret.se
#7 - 14 juni 2004 11:25
Ingen som nämner http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=592 Fluval 2. Passar utmärkt i 50-kar.
#8 - 14 juni 2004 11:40
Ursprungligen skickat av Lillebror

Om du med pump menar innerfilter så kostar de billigaste runt 150 kronor. Fast det kan vara värt att lägga till en extra slant för ett kvalitetsfilter från exempelvis Eheim eller Hydor, för bra mekanisk och biologisk filtrering.

I ett 50L skulle jag kunna tänka mig ett Fluval 1+ eller 2+, alternativt Hydor K10 eller K20.

Priser hittar du på www.guldfisken.se !

(Tänk på att filtervolymen är viktigare än cirkulationskapaciteten. Kan man köpa ett stort innerfilter för att sedan skruva ner cirkulationen i lågläge så är detta helt klart att föredra)

Ni som kan det här bättre än mig får gärna förklara.
Hur kan man säga att Filtervolymen är viktigare än cirkulationen ?

Det är ju knappast lönt att ha stor filtervolym om det inte passerar tillräckligt med vatten ?

Om nu filtervolymen är viktigare borde man ju i så fall ange rekomenderad filter volym istället för rek pump kapacitet ?

Min åsikt är:
Stor filtervolym med bra cirkulation.

Annars kommer det ju att bli fel i en av ändarna antingen:
För litet filter
eller
För liten pump.

Ursäkta att jag blandade in detta i tråden.
(Jag har diskuterat denna fråga med andra).
#9 - 14 juni 2004 13:35
Självklart är det viktigt att det är hygglig snurr på vattnet.
Men många verkar stirra sig blinda på antal liter/tim när de ska köpa innerfilter, och glömmer att filterpatronen är stor som en tändsticksask.
mvh Daniel
#10 - 14 juni 2004 14:23
Jag tror att jag har sett någonstans att det optimala för ett filter är 100l/h -&gt; 1 liter filtervolym. Vilket inte så många innerfilter kommer i närheten av, medans en del ytterfilter ligger lite närmare det optimala förhållanden. Jag skulle tro att det är därför alla påpekar att filtervolymen är det viktigaste.

/Marcus
#11 - 14 juni 2004 15:19
Ursprungligen skickat av mgrant

Jag tror att jag har sett någonstans att det optimala för ett filter är 100l/h -&gt; 1 liter filtervolym. Vilket inte så många innerfilter kommer i närheten av, medans en del ytterfilter ligger lite närmare det optimala förhållanden. Jag skulle tro att det är därför alla påpekar att filtervolymen är det viktigaste.

/Marcus

hehe point taken daniel60 :-)

Ja men då lurar man ju den som ska köpa filter, i så fall är det bättre att säga att båda delar är lika viktiga och sedan jobba ifrån det.
#12 - 14 juni 2004 19:19
Hej!

Ni som kan det här bättre än mig får gärna förklara.

Har man mycket fisk så måste man ha mycket filtermassa.
Man kan ha en hel del fisk med bara innerfilter, men då måste man rengöra ofta och byta vatten ofta så skiten som filtret samlar upp inte ligger och ruttnar. Kanske varje vecka.
Har man däremot ett ytterfilter med mycket filtermassa så kan bakterierna käka upp en hel del skit efterhand. och då behöver man inte rengöra mer än ett par gånger pet år. men vattenbytena måste skötas i alla fall.
Jag tror att jag har sett någonstans att det optimala för ett filter är 100l/h -&gt; 1 liter filtervolym

Det räcker kanske för att bakterierna ska få tillräckligt med syre och skit.

Vill man sen ha fisk som tycker om strömmande syrerikt vatten så är detta ett skäl att gå upp i liter/timme.

Jag har skrivit lite om detta på min zoon:
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

Välj arkiv/filtermassa.

Så länge man följer tillverkarnas rekomendationer på sina filter så fungerar dom bra.Tillverkarna anger hur stora akvarier filterna duger till.
Under förutsättning att man inte har mer än 1 cm fisk per liter vatten i akvariet.

Urban
#13 - 14 juni 2004 19:33
Ursprungligen skickat av urbanandersson

Hej!

[quote]Ni som kan det här bättre än mig får gärna förklara.

Har man mycket fisk så måste man ha mycket filtermassa.
Man kan ha en hel del fisk med bara innerfilter, men då måste man rengöra ofta och byta vatten ofta så skiten som filtret samlar upp inte ligger och ruttnar. Kanske varje vecka.
Har man däremot ett ytterfilter med mycket filtermassa så kan bakterierna käka upp en hel del skit efterhand. och då behöver man inte rengöra mer än ett par gånger pet år. men vattenbytena måste skötas i alla fall.

<b>Det är just detta som jag diskuterat med andra som säger att filtervolymen är så och så viktig men har du inte en bra cirkulation så får du ju inte in till räckligt med vatten genom filtret.</b>

Jag tror att jag har sett någonstans att det optimala för ett filter är 100l/h -&gt; 1 liter filtervolym

Det räcker kanske för att bakterierna ska få tillräckligt med syre och skit.

<b>I mina akvarier har det inte funkat bra med dom värdena.
Men som jag brukar skriva man får läsa om allas erfarenheter och sedan försöka dra egna slutsatser. Alla sett är bra utom dom dåliga ;-)</b>
Vill man sen ha fisk som tycker om strömmande syrerikt vatten så är detta ett skäl att gå upp i liter/timme.

Jag har skrivit lite om detta på min zoon:
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

Välj arkiv/filtermassa.

Så länge man följer tillverkarnas rekomendationer på sina filter så fungerar dom bra.Tillverkarna anger hur stora akvarier filterna duger till.
Under förutsättning att man inte har mer än 1 cm fisk per liter vatten i akvariet.

<b>Deras rekomendationer tycker jag är nys, visst en liten finger visning för en nybörjare är det. 1cm fisk/liter måste jag säga gäller fiskar som blir max 10cm man måste se till varje enskild art hur dom äter och liknande.</b>
#14 - 14 juni 2004 19:53
Hej!

Deras rekomendationer tycker jag är nys, visst en liten finger visning för en nybörjare är det. 1cm fisk/liter måste jag säga gäller fiskar som blir max 10cm man måste se till varje enskild art hur dom äter och liknande.

Är det fiskrekomendationen du menar?
Då håller jag med dig att det bästa är att se till varje enskilld art. Men är man så hänsynsfull så tar man också och anpassar matning, filter, genomströmning ,växter och allt annat och väger in.

Med tanke på grundfrågan så är detta en hyfsad rekomendation, speciellt om man tänker köpa innerfilter som inte klarar överbelastning som jag påpekade innan.

har man 20 platty och 20 guppy i ett 50 liters med ett innerfilter och desutom matar frikostligt så är det lätt att få problem.

Hur mycket fisk tycker du att han kan ha i detta karet med tanke på att han inte verkar så erfaren?

Urban
#15 - 14 juni 2004 20:03
Jag skulle nog inte ha mer än 10 i ett 50liters.

Själv har jag 6st MarmorGurami, 2st Silverhajar, 2st Flyingfox i 400l.
#16 - 15 juni 2004 17:13
tack allihop som svarat å gett råd till frågvisa mej!

[:-140]
#17 - 15 juni 2004 17:59
-BiGGan- : Några råd inför filterköpet:

Filterkapacitet: Dvs hur många liter i timmen den klarar att max pumpa runt. Beror på vilken fisk man har. Om de gillar strömmande vatten eller ej. Om de gillar strömmande vatten, inga problem. Riktvärdet brukar vara MINST 2 ggr vattenvolymen i timmen. Så i ditt fall MINST 100 l/h, gärna mer. Om fiskarna inte gillar strömmande vatten, så sätt ett strilrör på utblåset. Det fördelar ut vattenutflödet över större del av akvariumet.

Filtervolymen: Man vill ha mekaniskt OCH biologiskt filter. Dvs man vill ha en sorts bakterier som omvandlar Amoniak (NH4, som är giftigt), som kommer från fiskarna och fiskmat, till Nitrit (NO2, giftigt). Samt även andra bakterier som omvandlar Nitrit till Nitrat (NO3, växtgödning, och inte lika giftigt). Sedan när bakterierna gjort sitt, så byter man vatten och tar bort överflödigt NO3 så att inte halten når giftighetsnivå. För att dessa bakterier skall trivas och bli tillräckligt många, så behöver filtermassan vara tillräckligt stor (och rätt sort, dvs stor yta som bakterierna kan fästa på). Och för att få in den i filtret, så måste filtervolymen vara tillräckligt stor. Normalt kan man säga att innerfilter har för liten volym, så man måste rengöra dem ofta (en-två ggr i veckan). Har man tillräckligt stor filtervolym räcker det kanske en-fyra ggr om året). Därför köp inte ett filter med för liten filtervolym. Ytterfilter brukar ha större volym, därför brukar de vara "bättre".

De flesta filter är numera mekaniskt tillräckligt bra, men om man är känslig för ljud, så är det oftast så att de dyrare är tystare.
#18 - 15 juni 2004 19:15
Hej

Jag skulle titta väldigt noga på den här
http://213.61.31.12/eheim/inhalte/english/produktdetails/kategoriedetail.jsp?key=produkt_20909_ehen&volumen=bis_150
Har föregångaren.Det är nästan helt tyst.Bara ett svagt surr om man lägger örat mor glaset
Fredrik
#19 - 15 juni 2004 19:57
Här är en bild på ovan nämda filter. http://store.aquaristic.net/AQ542b2521427c509b5590a9f176b522f9/app/details.php?shop=1,1050,0,0,id517,,0,

Annons