Jag harde tänkt mig några fjärilar, ett stim kardinal och några malar. Nu vet jag inte ens om det fungerar med kardinal, håller på och kollar upp allt jag kan runt just fjärilar.
Fastnade verkligen för dem direkt!
Ok, lika antal honor som hanar funkar bäst alltså?
Ska man köra in akvariet länge innan man köper fjäril? Tänkte eftersom de är känsliga.
(får se i veckan om jag kommer hem med ett Juwel rio! :D)
Har inte många fjärilar i akvariet. I ett 180L rekommenderar jag nog testa med 4 styckna först och se hur de mår.
De ska vara i par. Jag har sett fjärilar som går i par och köpte dessa. Jag har märkt speciellt hos de två honor jag har, att de inte gärna vill umgås med en annan hane och inte heller andra par. Tänk på det när du skaffa fjärilar och vill att de ska leka : ).
Jag hade mitt akvari igång 1 dag innan jag köpte mina fjärilar. De lever än idag.
För vissa händer det att i ett kar blir ena paret det dominanta och då vill dem para sig ostört och mobbar andra par. Mitt par har kläckt ur sig ägg fyra gånger och det är alltid samma par. Det andra paret har helt förlorat greppet. Men finns inte dem då kommer det dominanta paret inte att lära sig att skydda sina ungar och kan inte få ynglar. För att de äter upp äggen då.
Då förstår du det är egentligen inte lönt att har mer än 2 par om du vill att de ska leka eftersom ett par kommer blir dominant och kör bort alla andra. De andra paren lär nog inte leka i ett kar där dem blir jagade ofta.
Fyra styckna, 2 par är lagom.