Vad krävs egentligen för att satsa på CO2?

#1 - 15 juli 2005 15:38
Jag funderar lite på att införskaffa CO2 så det börjar hända något i akvariet men frågan är: Är det någon idé?

Jag har ett Juwel Trigon 190 liter (värt vartenda öre då det är lägenhetens juvel) och det har ju sin ljusramp på 2*18W. Har bytt lysrören mot aquarelle och satt på reflektorer, blev en STOR skillnad jämfört med originalet. Ljusmängden blir då mycket måttliga ~0,2W per liter, helt enkelt lågteknologi.

Är det någon idé att investera i CO2-anläggning med controller? (ska det vara så ska det vara det bästa)
Är det någon som har pytsat i mer ljus i ett trigon-kar?
Jag vill INTE ha en lampa hängades ovanför karet.

Sammanfattningsvis, hur mycket ljus bör man ha för att köra med CO2? Oavsett vilket kar man har då förstås, för nästa kar som inhandlas ska åtminstone få en CO2-anläggning!
#2 - 15 juli 2005 15:58
[QUOTE=moggleif]
Är det någon idé att investera i CO2-anläggning med controller?
[/quote]
Fråga oveb här på forumet om hans relation till sin controller... ;)

Allvarligt talat så underlättar controller ohyggligt mycket. Säkert "Bästa köp", alla kategorier.

[QUOTE=moggleif]
Sammanfattningsvis, hur mycket ljus bör man ha för att köra med CO2? Oavsett vilket kar man har då förstås, för nästa kar som inhandlas ska åtminstone få en CO2-anläggning![/QUOTE]
Har du controller så kan du satsa på det enligt min uppfattning perfekta 0,5 väl reflekterade watt/liter. Gärna Aquarelle-rör. Köp *inte* en hög akvarium bara - blir svårt att trycka ner bottentäckare. 40-45 cm på höjden funkar perfekt.
#3 - 15 juli 2005 17:01
Behöver ju inte vräka på med controller direkt. Köp magnetventil, nålventil och regulator från aquaristic.net. Tuben tjackar du på lokala brandservice företaget.
#4 - 15 juli 2005 17:18
[QUOTE=moggleif]Jag funderar lite på att införskaffa CO2 så det börjar hända något i akvariet men frågan är: Är det någon idé?
[/quote]
Om du vill klara alla typer av växter och överlag är nyfiken på växtakvarier och vill kunna leka lite med växtlayouter och få den där riktigt algfria sprudlande looken: Absolut.

Ljusmängden blir då mycket måttliga ~0,2W per liter, helt enkelt lågteknologi.

Faktum är att man får betydligt större spelrum ju mindre ljus man har och CO2-halten kommer skjuta ner ljusbehovet väldigt mycket.

Man får *betydligt* stabilare växtakvarium ju mindre ljusmängd man kör med (lägre CO2-åtgång) samtidigt som extra CO2 även drar ner kompensationspunkten, dvs drar ner ljusbehovet.
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/uk_co2_fig2a_large.jpg

Sammanfattningsvis, hur mycket ljus bör man ha för att köra med CO2? Oavsett vilket kar man har då förstås, för nästa kar som inhandlas ska åtminstone få en CO2-anläggning!

Du kan köra mindre ljusmängd när du kör CO2.

Är det någon idé att investera i CO2-anläggning med controller? (ska det vara så ska det vara det bästa)

Controller är ju kanonfint. Man kan bli betydligt kaxigare och mer säker på att man faktiskt har bra CO2-halt vilket är guld värt. Men jag har aldrig haft någon och trots det lyckats väldigt bra.

Den extremt stora fördelen med pH-controller är att man får större spelrum eftersom man kan ställa in en ganska frisk bubbeltakt in i reaktor så kommer pH-controllern se till att det inte blir för mycket och det fina i kråksången är att pH-controllern på så sätt automatiskt justerar för en allt större och hungrig växtmängd. Jag måste manuellt öka bubbeltakten ju fetare växtmassa jag får.

Jag kommer dock förmodligen inte skaffa en pH-controller då jag tänkte ha några fler mindre växtakvarier istället för ett stort. En pH-controller + magnetventil till varje sådant litet akvarium har jag dels inte råd med och det går bra utan med lite erfarenhet och känsla i bagaget, bara man ser till bubbeltakten i samband med matning t ex.
#5 - 15 juli 2005 18:31

Faktum är att man får betydligt större spelrum ju mindre ljus man har och CO2-halten kommer skjuta ner ljusbehovet väldigt mycket.

Helt klart, jag har sedan jag skaffade autogödning börjat inse att det antagligen är omöjligt att manuellt göda med 1W snuskigt effektivt ljus per liter.

CO2-controller är åxå skitmysigt, att slippa bry sig om det allra viktigaste är kanon.

BluesBoy har helt klart bevisat att det går att skapa toksnyggt akvarium med lite ljus

Fråga inte mig, jag är redan frälst :)

Jag kommer dock förmodligen inte skaffa en pH-controller då jag tänkte ha några fler mindre växtakvarier istället för ett stort. En pH-controller + magnetventil till varje sådant litet akvarium har jag dels inte råd med och det går bra utan med lite erfarenhet och känsla i bagaget, bara man ser till bubbeltakten i samband med matning t ex.

Skulle tro att man lär sig saker och ting dubbelt så snabbt med fler burkar.

Jag hade nog egentligen hellre haft 2 st 150:or men oj vad dyrt det blir när man måste dubblera co2-controllrar, UV-C, schyssta filter mm.
#6 - 16 juli 2005 08:19
Helt enkelt så kan jag införskaffa mig CO2 redan till mitt nuvarande kar! Låter bra det. Nu ska regeringen hemma få tro att det är hon som kommer med förslag så är det bara till å inhandla paketet.

Oveb -> Var köpte du din controller? Köpte du allt på samma ställe? Jag vill helst ha ett snyggt paket som funkar direkt! Är inte sugen på att köpa brandsläckare då jag vill ha lite snyggare prylar i vardagsrummet!
#7 - 16 juli 2005 08:38
Tub kommer du inte undan, den måste du ha och ju större desto bättre. 3-6kg tub är lagom i de flesta fallen.
Vet inte hur mycket du vet men det är ju trots allt inte riktiga brandsläckare vi snackar om ;) Trycksatt flaska helt enkelt.

Surfa runt på de olika bloggarna som finns och kolla hur andra har gjort för att gömma sina flaskor. Hur som helst skall du inte låta flaskan ligga ner för då är risken att du får CO2 i flytande form vilket tydligen gör att regulatorn kan frysa till och paja. Det är gasen man vill åt och den är högst upp i flaskan.

edit:
Tunze säljer färdia paket men de kostar skjortan.
http://www.tunze.com/deutsch/index.html?target=dept_298.html&lang=en-gb

De kan jömföras med aquaristic.net:s paket från Tunze, olika bilder för Kit 77 och de har lagt in "Comline". Du får försöka luska ut vad som gäller om det blir aktuellt att köpa.
http://www.aquaristic.net/AQe8a416b430420993edc58229eff5f96f/app/details.php?shop=1,660,0,0,id2250,,0,

Skall du ha snygga grejer finns ju alltid ADA men då snackar vi pris...
http://www.adaeuro.com/articoli.asp?id_f=CO2SY
#8 - 16 juli 2005 08:51
Detta har jag:

http://cichlidecentret.biz/product.asp?product=5597&sub=0&page=1

samt ifrån :

http://www.aquaristik.net

art nr 190.012

Körde tidigare med AM's Reaktor 1000 men kör numera med ytterfiltret som reaktor. Det fungerar jättebra faktiskt.

Göder med 280.020

Jag har en brandsläckare som co2-behållare, vill man inte se den så endera så köper man en så liten att den ryms i skåpet (2kg=50cm hög) eller skaffar ett rostfritt rör att sätta över.
#9 - 16 juli 2005 09:00
[QUOTE=moggleif]Är inte sugen på att köpa brandsläckare då jag vill ha lite snyggare prylar i vardagsrummet![/QUOTE]
Jag lovar att regeringen inte kommer tillåta att du har prylarna framme och synliga hur snygg tub du än hittar ;)

Fördelen med att köpa brandtuben från brandföretaget du ska fylla hos är att dom känner igen tuben, i motsats till en tub du köper utomlands och måste provtryckas och grejjas med.
#10 - 16 juli 2005 09:02
Jag köpte den här anläggningen, inkl. ALLT för 289Eur + 19.50Eur frakt http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=4380435062 Och den är värd varenda pesetas :D
#11 - 16 juli 2005 21:55
Tackar för alla svar och länkar. Nu är det bara till å bestämma sig för något system.

Hur stor flaska behöver jag egentligen? Har ju ett kar på 190liter med endast 0,2W/liter så jag kommer ju inte pytsa ut så mycket CO2 per sekund som de värsta växtkaren.

Hur lång tid skulle en 500g tub räcka? (Vikten avser CO2-mängden i tuben? Trodde man mätte gas i liter men CO2 är alltså under sådant tryck så att den fryser till is därav vikt?)
#12 - 16 juli 2005 23:14
Hej!

"CO2 är alltså under sådant tryck så att den fryser till is därav vikt?)"

Nästan rätt, den är vätska och det gör att man kan väga tuben för att kolla hur mycket man har kvar.

Urban
#13 - 16 juli 2005 23:21
Hej!

"Hur stor flaska behöver jag egentligen? Har ju ett kar på 190liter med endast 0,2W/liter så jag kommer ju inte pytsa ut så mycket CO2 per sekund som de värsta växtkaren."

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=69927

Själv tycker jag att sodastream verkar listigt för man byter bara in tuberna i närmsta affär, i stället för att ta sig till ett fyllningsställe och få fyllt sin flaska. men dom är bara på 500g

Urban
#14 - 16 juli 2005 23:27

Hur lång tid skulle en 500g tub räcka?

BluesBoy har en intressant databas du kan kolla lite på:
http://www.bluesboy.se/aquabase/consumption/sum.php

Som du ser finns det en del med ganska blygsam belysning men konsumtionen hovrar mellan 5 och 20 gram per dag per 100 akvarievolymsliter.

500 gram för en 200-litrare räcker således i väldigt runda slängar 20 dagar.

Det stämmer med min egen erfarenhet då jag gör av med en 500-grammare i min 300-litrare på ett par veckor.
#15 - 17 juli 2005 21:07
Då får det nog bli en lite större tub om det ska bli något. Ska räkna på olika lösningar och se vad som får plats utan att synas. Är ju inte direkt någon brådska, har ju i alla fall inga alger i karet, måste till och med ge mat till mina amanoräkor, siamensis och ancistrusar då det inte finns så mycket mat till dem längre. Hade tofsalger men de är nu helt borta, amanoräkorna tog hand om dem. En gurkbit eller annan grönsak om dagen är ett måste annars så ligger växterna risigt till! Det är därför jag vill ha CO2, för att snabbt kunna reparera uppätna växter.

Angående om det är fast eller flytande så hävdar jag nedanstående om CO2.

"Koldioxid är en mycket vanlig gas. Den är tung, kvävande och mycket svår att få att reagera. Molekylen är rak och består av en kolatom omgiven av två syreatomer. Vid högt tryck och låg temperatur övergår gasen till fast tillstånd, s.k. kolsyresnö. Vid normalt tryck sublimerar denna kolsyresnö till gasform. Kokpunkten för koldioxid ligger vid -78 grader Celsius."

http://www.xasa.com/wiki/sv/wikipedia/k/ko/koldioxid.html
#16 - 17 juli 2005 21:12

Vid högt tryck och låg temperatur övergår gasen till fast tillstånd, s.k. kolsyresnö

..och vid bara högt tryck så övergår den enbart till flytande form. Jämför vatten som över 100 grader blir gas, mellan 100 och 0 är flytande och under 0 är fast.
#17 - 17 juli 2005 21:17
rumstemp (20 C) och 54 bar är alltså inte tillräcklig för att få kolsyresnö?
#18 - 17 juli 2005 21:22
[QUOTE=moggleif]rumstemp (20 C) och 54 bar är alltså inte tillräcklig för att få kolsyresnö?[/QUOTE]

om gasen släpps ut tillräckligt fort borde det ju bli snö.
vill minnas att lärarn had en tub som han öppnade och när han stängde ventilen fanns det kolsyresnö i en tygpåse.
kan minnas fel va LÄNGEEEEE sen ja hade kemi sist.

kommer iallafall ihåg att en gas som komprimeras blir varmare och en gas som expanderar pga undertryck blir kallare.
#19 - 17 juli 2005 21:22
Hej!

Vänder man på en flaska så känns det som den är full av vatten.

Urban
#20 - 17 juli 2005 21:25
Hej!

"om gasen släpps ut tillräckligt borde det ju bli snö.
vill minnas att lärarn had en tub som han öppnade och när han stängde ventilen fanns det kolsyresnö i en tygpåse.
kan minnas fel va LÄNGEEEEE sen ja hade kemi sist."

Sant, man gör så för att frysa rörläggarrör med vatten i så inte allt rinner ut vid vissa arbete.

Urban
#21 - 18 juli 2005 05:41

rumstemp (20 C) och 54 bar är alltså inte tillräcklig för att få kolsyresnö?

Exakt. Om man tömmer långsamt, som våra få bubblor per sekund. Man kan även höra som Urban säger att det skvalpar i tuben.

Om du blåser med högtrycksluft mot en punkt på huden känner du även att det blir extremt kallt. Antar att det har med expansionen att göra, expanderande gas blir kallare? *glömt skolfysiken*
#22 - 18 juli 2005 08:20
Eftersom jag jobbar på Astra omgiven med massa kemister och annat löst folk så ska jag ta reda på en bra förklaring. Lite intressant att veta hur det fungerar egentligen.
Men som Urban skriver och som jag nu testat på våra koldioxidsläckare på jobbet så kluckar det och något fast lär ju inte klucka! Fortsättning följer...

Tillägg:
Däremot våra kolsyrasläckare på 8,15kg med 250 bars tryck, där verkar det vara fast form.
#23 - 18 juli 2005 15:47
[QUOTE=moggleif]Eftersom jag jobbar på Astra omgiven med massa kemister och annat löst folk så ska jag ta reda på en bra förklaring. Lite intressant att veta hur det fungerar egentligen.
Men som Urban skriver och som jag nu testat på våra koldioxidsläckare på jobbet så kluckar det och något fast lär ju inte klucka! Fortsättning följer...

Tillägg:
Däremot våra kolsyrasläckare på 8,15kg med 250 bars tryck, där verkar det vara fast form.[/QUOTE]

Har du läst 250 Bar på släckaren så är det antagligen det tryck som används vid provtryckningen. Allmänna gaslagen:

http://www.df.lth.se/~mehinger/undervisning2/kemi/lektioner/ig-stod.gaslagen.html

säger att om trycket vid 20 grader är 60 bar så är det vid fyrdubbla temperaturen 240 bar. Om jag minns min gymnasiefysik :)
#24 - 19 juli 2005 13:05
Nu har jag fått en tabell över hur CO2 fungerar.
Tabellen går från flytande till gas, förångningstrycket vid en viss temperatur.

Vid 22C (rumstemp) så krävs ett tryck på 45014 mm kvicksilver dvs ca 60 bar för att hålla CO2 flytande. Brandsläckaren som jag såg klarar ett tryck på 250 bar så viss marginal finns ju.

Vid 31C så är det tydligen någon slags kritisk punkt, står ej längre något tryck, kan det vara så att CO2 då är gas under högt tryck istället? Här tror man att det är så, någon som vet?

En annan liten rolig effekt är att vid -56,602C +- 0,005C och 3885,2+- 0,4mm kvicksilver (5,18bar) så kan CO2 vara gas, flytande och fast.

Enligt några kemister här så är de rätt så säkra på att det krävs åtskilliga hundra, kanske tusen, bar för att trycka gas till fast form i rumstemperatur. Ingen hittar någon datatabell över det så därför får jag inget säkert svar men vi kan ju åtminstone konstantera att koldioxiden som finns i tuberna är flytande och ibland i gasform. Beroende på rumstemperatur och mängden återstående koldioxid, trycket minskar ju allt eftersom flaskan töms. (För det finns väl inget i flaskan som håller koldioxiden under konstant tryck?)

Konverterare finns här: http://www.translationtown.com/tt/cont/conversorm.asp

Som defdac skriver så är expanderande gas kylande. Därför kan man bilda kolsyresnö i en tygpåse då den expanderande koldioxiden kyler ner sig själv och skapar snön, som sedermera känns brännhet då kroppen har svårt att reagera på temperaturer under -50C (osäker på siffran, varierar troligen mellan olika individer) och då skickar kroppen signalen för att det bränns.
#25 - 19 juli 2005 15:07
Hej!

"trycket minskar ju allt eftersom flaskan töms. (För det finns väl inget i flaskan som håller koldioxiden under konstant tryck?)"

Fel! Så länge det finns flytande gas kvar så hålls trycket uppe. det är inte förrän all flyytande är slut som trycket sjunker, men då kan vi säga att flaskan är tom, det är åtminstone väldigt bråttom att få den fylld om man vill behålla co2 i sitt kar.

Urban
#26 - 19 juli 2005 18:55
Om det inte finns något som minskar volymen i takt med att man plockar ut koldioxid så kommer trycket i flaskan minska. Flaskan kommer kunna leverera koldioxid tills trycket inuti flaskan är högre än där koldioxiden släpps ut.

Flytande gas, hmm är det det som är plasma? ;)
#27 - 19 juli 2005 19:11

Om det inte finns något som minskar volymen i takt med att man plockar ut koldioxid så kommer trycket i flaskan minska. Flaskan kommer kunna leverera koldioxid tills trycket inuti flaskan är högre än där koldioxiden släpps ut.

Nej det funkar inte så. Högtrycksmätaren visar 60 bar tills det bara är gas kvar i flaskan, och då börjar trycket i tuben minska.

För att hålla koldioxiden i flytande form så krävs runt 60 bar, allteftersom vätskan minskar så blir det ett jämnviktsläge inne i tuben så det alltid är 60 bar sålänge det finns flytande CO2 i tuben.
#28 - 19 juli 2005 19:39
[QUOTE=moggleif]Flytande gas, hmm är det det som är plasma? ;)[/QUOTE]

sist ja såg plasma höll den 20.000 grader och kan va lite svårt att ha i en plåtbehållare ;)
#29 - 19 juli 2005 20:55
Hej!

"sist ja såg plasma höll den 20.000 grader och kan va lite svårt att ha i en plåtbehållare "

oj! Jag som trodde att platta skärmar var plasmaskärmar eller LCD. men börjar vi inte glida från ämnet?

Urban
#30 - 19 juli 2005 21:05
haha 20.000 grader håller plasmaskäraren som används för att skära fram lastbilschassin på volvo och ja vi håller på att gå rätt så offtopic ;)
#31 - 20 juli 2005 05:28
Då avslutar jag denna diskussion. Jag har åtminstone fått lära mig en hel del om hur koldioxid fungerar under olika tryck. Och jag ligger nu i planeringsstadium för att införskaffa CO2 till mitt kar. Har bestämt mig för att börja med mäsk, lite billigare, för att prova på CO2-tillförsel och se hur kul jag tycker det är. Om det går sig väl så är det bara till att hosta upp sedlarna för en CO2-anläggning med en kontroller. Människan är i grund och botten lat och jag tillhör de lataste!

Tack för denna tråden gubbs, ses i någon annan!

Annons