Vad läser du just nu?

#1 - 19 november 2007 22:24
En titt i Zoopetarnas bokhyllor skulle nog avslöja en otrolig mängd olika böcker. Så jag säger som skvallerkärringen;
-Jag är inte nyfiken bara jag får reda på det....

Dela med dig av bra läsupplevelser, fakta, fiktion, fantasy........
Allt som har med böcker att göra.

Själv är jag periodare, och just nu är det mycket fantasy, och en del deckare.
Jag har precis köpt Stephen Donaldsons nya om Thomas Covenant och Linden Avery, " The fatal revenant", liksom "Tusen år av fantasy, Resan till Mordor" (Bo Eriksson). Lite tungt kanske, den handlar om Tolkiens medeltida inspirationskällor, men jag råkar vara Tolkiennörd.

Dessutom läser jag om en av de roligaste böcker jag vet, nämligen "Flickan på kyrkogården", en deckare av Leslie Thomas. Ett måste att läsa nån gång om året, jag skrattar så jag kvider varje gång. (Ja, jag ÄR lättroad)!
Terry Pratchetts "The wee free men" är också fruktansvärt rolig, om man nu gillar den författaren alltså.

Men fler boktips emotses!!;)
Guest
#2 - 19 november 2007 23:16
Just nu...??
Detta inlägg! :p[:D]

Annars:
ALLT med Dean R. Koontz o Stephen King.

Någon av:
Ken Follet.
Colin Forbes
Ruth Rendell
Henning Mankell
John Grisham....O.s.v Är storläsare, kan ju inte skriva upp allt....
#3 - 19 november 2007 23:24
Nyligen införskaffade boken (via NCS medlemserbjudande)...Malawiciklider i dess naturliga miljö, tredje utgåvan av Ad Konings.;)
#4 - 20 november 2007 00:36
Ska sätta igång med "Bleher's discus".
Annars har det mest blivit den ohyggligt roliga reseskildraren Bill Bryson. Hans böcker började jag plöja igenom på semestern när jag försökte läsa Stieg Larssons tredje och plötsligt fick nog av allt vad svenska deckare heter.
#5 - 20 november 2007 00:59
Just nu inget särskilt förutom dagstidningar.

Favoriter är:

Clive Cussler
Jack Higgins
Lee Child
Dan Brown
Ken Follet

och naturligtvis Fantomen som läses regelbundet
#6 - 20 november 2007 06:46
Bland fiskare & småbönder på Rödlöga av Britt Bogre Ekfeldt.

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=blue]Flyttlistan. Ska ha besiktning av huset idag inför flytten.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][COLOR=blue][FONT=Arial Black][COLOR=seagreen]I bokform är det en nyskriven bok om blandannat min släkt på Rödlöga. Den heter Bland fiskare & småbönder på Rödlöga av Britt Bogre Ekfeldt. En superbra bok.:D[/COLOR][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT]
#7 - 20 november 2007 07:35
Allt med Margit Sandemo slukar jag just nu är det serien de svarta riddarna
#8 - 20 november 2007 09:34
John Ajvide Lindqvist - "Hanteringen av odöda". Helt ok, men "Låt den rätte komma in" var bättre. Men ändå kul att det finns skräck av svenska författare. Internationell klass!

Om man inte gillar Terry Pratchett, har man förmodligen använt sin hjärna för lite.
#9 - 20 november 2007 09:47
jag har skit svårt för att läsa, men ett par polare tipsade mig om en bok som heter "snabba cash", så den beställde jag för 10min sen tillsammans med några tatuerings böcker
#10 - 20 november 2007 10:15
Pegrasus skrev:
John Ajvide Lindqvist - "Hanteringen av odöda". Helt ok, men "Låt den rätte komma in" var bättre. Men ändå kul att det finns skräck av svenska författare. Internationell klass!

Helt rätt! "Låt den rätte komma in" är helt underbar. Ny bok ska komma i vår.
#11 - 20 november 2007 10:25
Det känns som att jag har svårt att hitta tid att läsa nu för tiden med tre relativt små barn (5, 3½ och 2½).

Men jag lyssnar på ljudböcker på jobbet så just nu ska jag börja på "Vägen till Jerusalem" av Guillou idag :)

Hoppas det räknas som att läsa :)
#12 - 20 november 2007 10:29
Slaveri : 1500 till 1800

Författare: Dick Harrison
Förlag: Historiska media
Bandtyp: Inbunden, Språk: Svenska
Utgiven: 200708, Antal sidor: 656

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185507245

Men läs den här först

Slaveri : Forntiden till renässansen

Författare: Dick Harrison
Förlag: Historiska media
Bandtyp: Inbunden, Språk: Svenska
Utgiven: 200609, Antal sidor: 576

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9185057819

I dessa böcker har jag fått reda på mycket som jag inte hade en aning om. Mycket intressant!
#13 - 20 november 2007 12:23
Jacqueline Carey "Kushiel's Scion"

Annorlunda och imho välskriven fantasyserie. Finns bara på engelska vad jag vet, kan finnas på Pocketshop eller Sci-fi bokhandeln. Kushiel's Dart är första bok i serien.
#14 - 20 november 2007 13:01
Helt rätt! "Låt den rätte komma in" är helt underbar. Ny bok ska komma i vår.

Jo jag har dessutom bott i Västerort i 18 år och känner till varenda gata och plats. Det blir ytterligare en dimension på det hela. Kan säkert placera en och annan karaktär i boken också! ;)

Jens Lapidus "Snabba cash" är också mycket bra. Om sen folk undrar varför samhället ser ut som det gör idag, trots alla facebook-listor *fniss*, yeah right! Läs då "Tjuvarnas marknad" av Jan Guillou, så ser ni idealen och drömmarna vissa vill uppnå...
#15 - 21 november 2007 08:09
Pegrasus skrev:
Om sen folk undrar varför samhället ser ut som det gör idag, trots alla facebook-listor *fniss*, yeah right! Läs då "Tjuvarnas marknad" av Jan Guillou, så ser ni idealen och drömmarna vissa vill uppnå...

Eller se en liten fin film vid namn Zeitgeist (finns bl a på http://www.zeitgeistmovie.com/ ). Mycket välgjord och klart tänk/sevärd! Jag skulle bara se 5 min av den hade jag tänkt, bakfull och seg som jag var, men jag blev sittandes hela filmen ut. OM personerna i filmen är de de utger sig för att vara så är det helt häpnadsväckande (och som den cyniker jag är så skulle det inte förvåna mig det minsta, men jag förhåller mig tills vidare lätt skeptisk..).

Filmen består av tre delar, den första handlar mer om bakgrund(?) till kristendomen men fr a de starka kopplingarna mellan många religioners mytologi och astronomin. De andra två delarna handlar om varför maktfördelningen ser ut som den gör idag. Man kan avfärda filmen som konspiratorisk men gör gärna research innan du gör det. Själv har jag itne hunnit göra någon research därav min skepticism till informationen de vill föra ut, men filmen är inte desto mindre sevärd!
#16 - 21 november 2007 12:07
Tack för tipset, låter mycket intressant. Ska kolla upp den.
#17 - 21 november 2007 14:06
Jag läste nyligen igenom triologin The Farseer (Assassin's apprentice, Royal Assassin och Assassin's quest) av Robin Hobb för sjätte gången (ja, jag gillar dem) och har ganska snabbt plöjt igenom den påföljande triologin The Tawny Man.

I mitt tycke bland det bästa som skrivits, ihop med The Deed of Paksenarrion av Elizabeth Moon.

Annons