Vad mer?

#1 - 13 februari 2010 19:54
I mitt kommande 240 l funderar jag på följande fiskar:

Scalare x ?
Mosaikgurami x 2
Praktbotia x 5
Vändmal x 1
Segelfenspleco x 1 (tills den växer ur)

Men sen då? vad kan jag mer ha för fiskar som fungerar med dem jag funderar på utan att det blir bråk? gärna nåt stim tetror.
#2 - 13 februari 2010 20:25
Om du inte har någon väldigt bra anledning tycker jag att du borde skippa plecon och skaffa ancistrus eller otocinclus som algätare. I övrigt relativt stora sällskapsfiskar mellan vilka det inte borde bli något bråk emellan, möjligt undantag ,med vändmalen och botiorna som jag inte vet så mycket om...

Du skriver att du gärna vill ha ett stim tetror och någon form av stimfisk tycker jag att du mycket väl skulle kunna ha. Tänk bara på att scalare och mosaikgurami är ganska stora fiskar och som fullvuxna är kapabla att äta upp små lugna tetror som neontetra, riotetra m.fl. Det finns också, som du säkert vet, andra stimfiskar som t.ex. barber (men undvik tigerbarben om du har scalarer!!!) och danior (sebrafisk mm).
Bilagor:
#3 - 13 februari 2010 20:55
Plecon finna här hemma efter att ha lyssnat på djuraffären om att den växer sakta och stannar i växten så den inte växer ur akvariet. Det är 5 år sedan nu och jag är klokare. Har haft den ute på annons många gånger men ingen som varit intresserad, därför är den kvar vill inte lämna in den på någon affär som säljer den till ett ännu mindre kar.

Har sett bilder på dem som har kardinaltetror med sina skalare, det kanske skulle fungera? srogmanteltera har jag också funderat på men har hört att de blir "fula" och sura desto äldre de blir. Men nån danio skulle kunna vara intressant.

Slöjstjärt, kan de fungera i karet? (önskan från mina yngre syskon)
Vändmalen och botiorna fungerar bra ihop med det mesta (även de bor här hemma redan)
#4 - 14 februari 2010 20:30
gickan_87 skrev:
Slöjstjärt, kan de fungera i karet? (önskan från mina yngre syskon)

Scalarerna och guramisarna borde de nog fungera med men däremot så ligger nog tetror och även danior lite pyrt till...
#6 - 15 februari 2010 22:33
Då struntar vi i slöjisarna.

Får fundera vidare på praktbotians vara eller inte vara.

Men hur många skalare borde jag skaffa? 2,3,4?
#7 - 16 februari 2010 13:29
Jag skulle inte rekommendera dig eller NÅGON annan heller att ha guramis och skalarer tillsammans, därför jag har provat i både akvarium med mycket växter och nästan växtfritt akvarium och det har gått åt helvete båda gångerna.
Det funkar max två år sen blir skalarerna för kaxiga.
Så jag ser att du väljer bort gurami eller skalare.
För övrigt så ska guramis gå i grupp och INTE i par.
#8 - 17 februari 2010 07:38
Varför skulle man inte kunna ha guramis i par?
Visserligen kan hanen bli lite tuff med honan i samband med lek, men i ett akvarium på 250 liter borde det inte vara några problem för henne att simma undan till en annan del av karet.
Mosaikguramisarna är ju dessutom relativt mjuka labyrintfiskar, enlig utsago. (Och enligt artbeskrivningen. ; ) )
Scalarerna kan jag inte säga någonting om dock.

Kanske någon barb som stimfisk om man är rädd att mindre fiskar ska ryka?
#9 - 17 februari 2010 08:58
pikachu skrev:
Jag skulle inte rekommendera dig eller NÅGON annan heller att ha guramis och skalarer tillsammans, därför jag har provat i både akvarium med mycket växter och nästan växtfritt akvarium och det har gått åt helvete båda gångerna.

Det funkar max två år sen blir skalarerna för kaxiga.

Så jag ser att du väljer bort gurami eller skalare.

För övrigt så ska guramis gå i grupp och INTE i par.

Måste hålla med, själv kunde jag bara ha kvar mina dvärguramis i ca 2 dagar efter att jag fick mina skalarer och då va de ändå inte mer än 4 - 5 cm stora...ett tips är att köpa skalarerna små om du vill ha dem med mindre fiskar så de kan växa upp med dem och vänja sig vid dem, då blir det inga problem ska du se, själv har jag 5 st yngel på ca 1 cm som simmar runt med mina utan problem.....sedan köp minst 6st och låt dem växa upp tillsammans och sedan om du har tur så kanske blir ett eller två par:d

lycka till
#10 - 17 februari 2010 14:45
Praktbotior i 240 liter? Är inte det karet i minsta laget ens för ett par stycken sådana enbart?
#11 - 17 februari 2010 17:22
Pickles:
För det första ska man inte lita på artbeskrivningen eller personalen på en djurbutik om de säger att man kan ha guramis i par och/eller ihop med skalarer.
Sen så kan man ha guramis i par, men det är inte att rekomendera eftersom man har underskattat hannarnas aggresivitet och i ett akvarium på BARA 250l skulle en hanne lätt stressa ihjäl en hona.
För övrigt så skulle jag säga att mosaiken är en av det tuffaste guramierna, så jagkan lika gärna tillägga att man inte ska ha Blå, Marmor, Guld eller Fläckig/Grå gurami ihop med mosaikgurami eftersom mosaikguramis är så mycket tuffare.

P.S. Fråga gärna om du har fler funderingar kring guramis. :)
#12 - 17 februari 2010 18:57
Det är naturligtvis alltid svårt att generalisera ett beteende på det vis man måste göra för att skriva en kortfattad artbeskrivning, men jag vill ändå påstå att zoopets texter brukar stämma hyfsat överens med normen - dessutom måste jag få säga att personalen på djurbutikerna runt om i landet råkar lite väl illa ut på det här forumet ibland.
Vad är det som säger att man inte kan kombinera engagerad och påläst hobbyist med butikspersonal egentligen? Jag trivs jättebra med personalen i de butiker jag väljer att handla.

Men! det är inte det tråden handlar om. *ler* I beg to differ fortfarande. På den gamla goda tiden då vi hade sällskapsakvarium hemma vill jag minnas att vi alltid höll guramisarna i par. Om det sedan var på inrådan eller efter tycke kan jag faktiskt inte komma ihåg, men de var med oss länge och verkade inte illtrivas.
Vi kanske hade tur och fick en hane som var sävlig och snäll?
Oavsett vilket får vår trådskapare göra som hon vill förstås - om inte annat kan man säkert Börja med två firrar. ^^
#13 - 18 februari 2010 09:39
Pickles:
Jag tror personligen att man ska ha tur och hitta en lugn hanne för att få det att funka i par.
Generellt så är guramihannar rätt så tuffa mot honorna, och det som värkligen talar för att artbeskrivningen inte är att lita på när det gäller guramis är att de säger att man ska hålla sig ifrån att ha mer än en hanne i samma akvarium.
Det kan jag säga efter egna erfarenheter är helt fel, därför det är oftast bättre att ha flera hannar i samma akvrium därför då kan de bilda revir och ha kraftmätningar.
Om man gör som de föreslår i butikerna att bara ha en hanne och en massa honor om man ska ha grupp så riskerar man att slita ut sin enda hane istället.
Hoppas du blev lite klokare i alla fall.

Fråga gärna om du har några funderingar eller om något är oklart. :)
#14 - 19 februari 2010 20:15
pikachu skrev:
Pickles:

Jag tror personligen att man ska ha tur och hitta en lugn hanne för att få det att funka i par

Var i tråden har du läst att det är ett par jag har?
#15 - 19 februari 2010 20:17
Om det är så osäkert med mosaiker och scalare så kan mosaikerna få gå kvar i 120 l där de går nu.

Vad "händer" om man inte lyckas få något par av scalare och får två honor/hanar? annat än att dte inte blir några yngel då...
#16 - 20 februari 2010 04:27
gickan_87 skrev:
Var i tråden har du läst att det är ett par jag har?

"Mosaikgurami x 2" ; )
#17 - 20 februari 2010 13:43
Gickan 87:
Om man inte får ut ett par på skalarerna, så kommer de troligen leva rangordningstil.
Vilket troligen kommer leda till att de kommer stressa ihjäl varandra en efter en, med start på den svagaste. :(
#18 - 20 februari 2010 19:52
Pickles skrev:
"Mosaikgurami x 2" ; )

Men med "x 2" så kan man ju även mena två honor/hanar :)
#19 - 20 februari 2010 19:54
Gickan 87:
Vad betyder x 2 i ditt fall då?
#20 - 20 februari 2010 20:08
Två honor som ännu fungerar som det ska. Hade en hane med dem men han dog av ålder. Även honorna är ganska gamla (bor i mitt 120 l för tillfället)

Annons