Vad mer kan vi ha i akvariet?

#1 - 11 juni 2007 10:28
Har nyss satt i gång ett 54 l akvarie och är helt färsk inom den här hobbyn. I en knapp månad hade vi ett 20l tillfälligt och nu när vi har flyttat över fiskarna (ja jag vet att det var mycket för ett 20 l men det var som sagt bara temporärt); 2 slöjstjärtar (redcap), 5 kejsartetror, 2 små algätare - har inte lyckas hitta vilken sort de är, 1 äppelsnäcka och en klogroda.
Nu när de fick större lya så ser det ut som det är väldigt lite fisk och jag funderar på att köpa in några fler. Eller blir det överbefolkat då?
Vad ska jag köpa in om jag ska ha något mer? Funderar på en klogroda till också.
Sen undrar jag om det räcker med en äppelsnäcka till detta akvarie, eller bör jag ha en till?

Till slut, om jag ska köpa bra litteratur om akvarier - vad ska jag välja?

Jag har blivit riktigt biten av denna hobby och kommer nog att köpa ett större akvarie efter hand, men vill först se om intresset håller i sig hos mig och sonen :)
#2 - 11 juni 2007 11:10
Du har tyvärr redan ett för litet akvarium för fiskarna du redan har, så jag skulle inte köpa fler fiskar dit.
#3 - 11 juni 2007 11:15
Hej, jag är också nybörjare och intresserad. Tänkte tipsa om hyggliga böcker, som du nog kan låna på närmaste bibliotek (pengar går åt ändå i den här hobbyn ;): Gina Sandfords "Akvarium" respektive "Akvariefiskar". Osäker på titlarna, men de heter något åt det hållet. Bra info där för oss nybörjare, tycker jag.
#4 - 11 juni 2007 11:22
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Välkommen till Zoopet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Även här på Zoopet finns mycket att läsa om akvarier och fiskar, inte bara här i forumet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kika in under "Avdelningar" så hittar du artbeskrivningar på fiskar och växter och under Artiklar hittar du massor av information om akvarier, skötsel och annat.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Lycka till!![/COLOR][/FONT]
#5 - 11 juni 2007 11:28
Tack för tipsen alla!
Det är synd att personalen på zoo-affärena inte är kunniga nog att informera hur mycket man kan ha i ett akvarie när man frågar. Frågade senast i går och fick till svar att det var inga problem att ha flera fiskar.
Fick svar på ett annat ställe att man kan räkna 1 cm fisk pr liter vatten, hur bra stämmer det?
Jag har nu beställt en av Gina Stanfords böcker.

Maria-Sjöjungfru, tack för välkmandet och tipsen. Jag har försökt att läsa lite här på zoo-pet, men just nu tycks det vara så himla mycket att sätta sig in i :) Men roligt är det!
#6 - 11 juni 2007 12:21
Falczor skrev:
Fick svar på ett annat ställe att man kan räkna 1 cm fisk pr liter vatten, hur bra stämmer det?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Den regeln kan man använda till viss del, då räknar man oftast med hur stor fisken är som fullvuxen.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan måste man ta hänsyn till minsta rekomenderade akvariestorlek, och även längd (för mer revirhävdande arter).[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Så dessa 2 tillsammas med ett knippe sunt förnuft så går det säkert bra.[/COLOR][/FONT]
#7 - 11 juni 2007 20:47
Hej & välkommen. Jag överensstämmer med föregående skrivare om hur du räknar ut hur mkt fisk du kan ha.
& tyvärr som nån annan skrev e det redan överbefolkat.
Många tror att det e bra storlek på kar för nybörjare men det e fel. Leta upp ett nytt större kar här på annonssidan eller på blocket & införskaffa för en billig peng & använd de du har till räkor & yngel vet ja! Du kommer ändå mkt, mkt snart fastna rejält i denna underbara hobby & då vill du med största sannolikhet ha ett större ändå. :-)

Mvh Eva
#8 - 12 juni 2007 10:38
Håller med om att det är mycket att sätta sig in i i början OCH dessa akvariehandlare. Inte får man alltid vettiga tips om vilka fiskar som passar tillsammans, inte. Men läs in dig på "dina" fiskar i Stanfords bok om akvariets fiskar (lika bra som hennes bok akvariet), så får du vettiga tips om hur man kan tänka, och vilka fiskar som hör till samma familj och så. Jag har fått en bättre besättning i mitt akvarium nu än jag hade i början, och det är mycket tack vare den boken. Om du har för mycket fisk redan nu, välj vilka du vill ha kvar och gör dig av med de andra. Låter tråkigt, men finns inte mycket annat att göra... Och de övriga fiskarna kommer att må så mycket bättre =)!
#9 - 12 juni 2007 11:09
Ja jag vet, skulle vilja göra mig av med slöjstjärtarna även om de är underbart vackra att se på. Men vet inte hur jag ska förklara det för sonen som är 5 år.

Och jag har redan börjat drömma om ett störra akvarie, men just nu säger plånboken nej till det
#10 - 12 juni 2007 16:06
Ack ja. Jag hade samma problem med min 7åriga dotter och de två cikliderna vi inte skulle ha kvar... Jag sa till henne att jag var tvungen att avliva dem och att vi skulle ge dem en fin begravning (det gjorde vi). Avlivade dem när hon inte var hemma, la i en tändsticksask och svepte folie om.

Falczor skrev:
Ja jag vet, skulle vilja göra mig av med slöjstjärtarna även om de är underbart vackra att se på. Men vet inte hur jag ska förklara det för sonen som är 5 år.

Och jag har redan börjat drömma om ett störra akvarie, men just nu säger plånboken nej till det
#11 - 12 juni 2007 20:35
Falczor skrev:

Ett 100-150 liters är inte så hemskans dyrt, framförallt inte om man köper det begagnat. Dra ett svep på Blocket och spana runt härinne, vetja. :)
#12 - 12 juni 2007 20:49
Välkommen :D
#13 - 24 juni 2007 21:26
Från en nybörjare....

Jag har fått mycket hjälp från denna sidan, det är det bästa jag gjort tror jag:p

Mitt kar som jag köpte var i minsta laget och du kan slippa göra min "misstag" om du går in på min sida här eller kollar runt lite på forumet. Ta dej den tiden, för den är guld värd.

Lycka till och välkommen till ett Bra Forum!!
Fråga experterna!!;)
#14 - 26 juni 2007 20:23
jag har ett 100 l akvarium med 10 cardinaler, 5 platy, 1 guppy (+ yngel), 2 svärdbärare, 1 segelfensmolly, 3 cordoyas serbai, ca 3 skäggalg-ätere och 2 algätare. är detta för mycket?
#15 - 27 juni 2007 06:33
Uddaveka skrev:
jag har ett 100 l akvarium med 10 cardinaler, 5 platy, 1 guppy (+ yngel), 2 svärdbärare, 1 segelfensmolly, 3 cordoyas serbai, ca 3 skäggalg-ätere och 2 algätare. är detta för mycket?

Något för mycket låter det som, men det borde ändå fungera bra.

Skäggalgätare antar jag är ancistrus(?). Algätare kan ju vara lite olika fiskar, men är det en sån här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=276 så kan du ju läsa om den och fundera på om du verkligen vill ha kvar den ;)[:o]...
#16 - 27 juni 2007 07:55
Lite nyfiken på om även mina är trångbodda.
160l med:10 guppy,10 kardinaltetror,2 slöjstjärtar,
4 siamesiska algätare o 1 kampfisk+2 honor

250l med:4 siamesiska algätare,3 guldalgätare,2 guldgurami,
1 kampfisk+3 honor,10 neontetror,3 molly,3 platy o 3 silverhajar.
Mvh Elis.:)
#17 - 1 juli 2007 11:37
Om du vill ha en annan bra bok kan jag tipsa om Back To Nature: Akvarieguide. Bra fakta och lätt att förstå.
#18 - 1 juli 2007 11:43
Om du vill ha en annan bra bok kan jag tipsa om Back To Nature: Akvarieguide. Bra fakta och lätt att förstå.

Håller med, dock inte riktigt så mycket fakta som man vill ha, men zoopet's artbeskrivningar är ett bra komplement :)
#19 - 9 juli 2007 19:45
elis12 skrev:
Lite nyfiken på om även mina är trångbodda.

160l med:10 guppy,10 kardinaltetror,2 slöjstjärtar,

4 siamesiska algätare o 1 kampfisk+2 honor

Oj, hur går det med kampfiskar, guppys och slöjstjärtar ihop?
Lät farligt...
#20 - 9 juli 2007 19:46
Lilibet skrev:
Ack ja. Jag hade samma problem med min 7åriga dotter och de två cikliderna vi inte skulle ha kvar... Jag sa till henne att jag var tvungen att avliva dem och att vi skulle ge dem en fin begravning (det gjorde vi). Avlivade dem när hon inte var hemma, la i en tändsticksask och svepte folie om.

Varför gav ni inte bara bort dem?
Ganska dumt att döda dina fiskar för att du köpt fel?
#21 - 9 juli 2007 20:24
elis12 skrev:

3 silverhajar??
Dom är inte så stora än misstänker jag :)
Var ska du göra av dom när dom växt till sig?
#22 - 10 juli 2007 17:03
ChatNoir skrev:
Varför gav ni inte bara bort dem?

Ganska dumt att döda dina fiskar för att du köpt fel?

Kan man tycka. Tro mig, det var inget jag gjorde med nöje! Affären ville inte ta tillbaka dem. Känner ingen med akvarium. (Detta forums existens hade jag ingen aning om). Cikliderna jagade livet ur de andra fiskarna.
Bilagor:

Annons