Vad prioritera för att få bort trådalger ??

#1 - 16 juli 2004 16:43

Skulle behöva lite hjälp , dessa förbaskade trådalger är de sista jag behöver få bukt med. Vad skall jag prioritera för att spöa dessa maximalt ??

Siamensis tar dem inte , inte heller plecos.

Jag försöker hålla förhållandet kväve/fosfor men det går åt mycket mer kväve så ibland hamnar man ju fel ngn dag. Jag plockar dem emellanåt men de är snabbt tillbaka :(

http://berthling.com/gallery/110-liters/CIMG2318a
#2 - 16 juli 2004 16:54
Mer co2 och mindre microgödning borde göra susen. Eventuellt bara det första.
MVH
Magnus
#3 - 16 juli 2004 16:59
Jag håller med Tropfrog.
Jag hade massor trådalger när jag körde fet botten, TMG, extra järngödning och mycket järn i kranvattnet på det. När jag slutade med fet botten, extra järn och ersatte TMG med Micro+ blev jag kvitt eländet.
#4 - 16 juli 2004 17:52
Fasen du hade ju en bildlänk också.
Hmmm, mina trådalger jag refererar till var mer mörka, nästan grå/svarta som jag tror berodde på hög järnhalt. Dina ser mer gröna ut. Blir osäker här.
#5 - 16 juli 2004 18:29
Precis dom där algerna brottas jag med också skit jobbiga saker.

Jag har provar minska mikro+ gödning utan resultat jag har provat att skruva Kno3 samt Kh2po4 åt olika håll utan resultat samt minska belysningstid stänga ned några rör inget har funkat.
Just nu provar jag göda varje dag för att få växterna att växa snabbare men troligtvis så kommer det skita sig också. (Trevar efter en revolver snart :-(

Kan det vara så att Sthlm vattnet (i mitt fall Norsborgs vattenverk) innehåller något som gynnar just trådalger extra mycket?
Jag har för mig att jag brottades med just liknade alger förra sommaren.
#6 - 16 juli 2004 19:05
Jag har börjat få sådana när jag gått upp i Mikrodosering från 0.1 till 0.2 ppm järn.

Hur ser doseringen ut i dagsläget?

Jag kör alltid numera allt samtidigt oavsett om jag tror att växterna bara behöver mer järn/kväve/kalium etc. Verkar dom lite bleka om nosen på nya skott vilket tyder på järnbrist ökar jag mikrodoseringen, men som sagt så blir det alltid även KH2PO4 och KNO3 samtidigt i det förhållande jag kör nu (2,75 ppm PO4, ~3-4 ppm NO3).

Är det så att järnet/mikron inte riktigt verkar tas upp kanske man kan börja skissa lite på Mg som hänger intimt ihop med Fe. Jag själv har märkt en viss förbättring när jag, trots låga Calciumhalter, även ger en gnutta Magnesium.
#7 - 16 juli 2004 19:16
Oj !

Jag doserar 0.1 ppm järn och låter det sedan sjunka till omätbara nivåer (det blir det rätt fort pga av mitt färgseende :).

Men 2.75 ppm fosfat... har jag aldrig varit i närheten av !! Jag har doserar 0.5 ppm och runt 20ppm nitrat.

Hmmm... 1/40...

Kanske är dumt men om jag doserar 20 på kvällen så är det 10 nästa kväll och 0 kvällen efter det och det känns lite besvärligt att dosera varje dag !

Skall jag öka på fosfatet ?? Vågar jag ?

Jag har precis tagit mitt hem-reaktorbygge i drift så det kanske jag vågar... Det "smiter" bara någon enstaka bubbla emellanåt...

Kanske borde dubbla iallafall ??

Jag tycker att dessa alger uppträder liiiite mer där det är god cirkulation.

Hur ser det ut hos dig Micke , har du MER där det cirkulerar åxå ??

#8 - 16 juli 2004 19:52
Hur ser det ut hos dig Micke , har du MER där det cirkulerar åxå ??

Nepp i burken jag har problem har det varit ytterst lite cirkulation endast ett litet eheim ytterfilter och spridarrör har stått för cirkulationen.

Nu har jag däremot stoppat ner ett quickfilter som drivs av en Fluval 402a jag har strypt pumpen lite för att kunna öka eftersom och se vad som händer.
Så nu får vi se vad som händer det blir säkert ännu mer trådar :-(

Det är väldigt lite/små växter i burken jag håller på med att få till en matta av Hemianthus callitrichoides ett stenröse samt lite Eleocharis acicularis som bakgrund jag har öst i en hel del Riccia för att få upp växtmassan en del.

Trådarna dyker upp över allt i burken dom är lätta att ta bort, men dom växer så förbannat snabbt så rensar jag inte bort dom varje dag så kväver dom växterna rätt snabbt.
Det såg inte kul ut när jag kom hem från en veckas semester förra veckan.

Överallt har jag hört att det är överskott på järn som framkallar trådalger hur är det med fosfat och nitrat?
Jag har som sagt ökat,minskat,ändrat dom olika parmametrarna ett tag nu.
Jag har inte testat att övergöda som jag gör i den stora burken, där finns dom också men under mer accepterade former.

Mitt största problem är väl Co2 tillförseln i burken som tyvärr fortfarande är en jästlösning.
Så fort jag får mina nya leksaker från Tyskland så är det löst.

Kan trådarna dra någon form av super fördel av en ojämn Co2 tillfösel? Det växer helt kanon i övrigt såvida jag rycker bort trådarna varje dag.

#9 - 16 juli 2004 19:58

Jag har dragit upp kolsyran rejält nu , skall bli kul att se om några dagar. Det växter duktigt här åxå.

Har varit tvungen att rensa bort Sessilifloran för att få ned kvävekonsumtionen (j-vla ogräs)...

Till och med papegojbladet har börjat friskna till så jag hoppas jag är på rätt väg !

#10 - 16 juli 2004 22:41

Men 2.75 ppm fosfat... har jag aldrig varit i närheten av !! Jag har doserar 0.5 ppm och runt 20ppm nitrat.

Hmmm... 1/40...

Kanske är dumt men om jag doserar 20 på kvällen så är det 10 nästa kväll och 0 kvällen efter det och det känns lite besvärligt att dosera varje dag !

Skall jag öka på fosfatet ?? Vågar jag ?

Det låter som ett helt massivt kväveslukande, eller tja, massivt näringsslukande överlag =)

1/40 hmm.. Om du inte har märkt markant mer prickalgsbildning tror jag inte du behöver mer fosfat. En så massiv kväveåtgång tyder på att fosfatet är bra.

Däremot tror jag att jag fortfarande håller fast vid lite för mycket mikro iförhållande till makro (N, P, K). Speciellt om du har du använt lite lera/lerkulor här och var.

Mer CO2 skadar aldrig 8)
#11 - 16 juli 2004 23:13
Skulle tippa att trådalgen på bildlänken är Spirogyra. Veeery evil stuff.
#12 - 17 juli 2004 08:16
Jag har låtit Sessilifloran besöka "Gröna Tunnan" :) Kanske blir det nu lättare att hålla nitratnivåerna !

Tack Azur för det vetenskapliga namnet. Det finns ju faktiskt en del att läsa om dem.

Verkar eventuellt som om guldbarber gillar dem. Tänkte inte prova men kan vara bra om någon annan blir sugen att testa.

Jag skall dynga på så mycket CO2 som mitt hembygge klarar i några dagar för att se vad som händer. Tillsammans med mekanisk bekämpning förståss.

Skiter sig det får jag nog överväga att skicka alla växter i tunnan när jag uppgraderar till 325-liters karet.
#13 - 17 juli 2004 13:43
Ursprungligen skickat av ovebTack Azur för det vetenskapliga namnet. Det finns ju faktiskt en del att läsa om dem.

Fast det är bara en gissning baserat på att den ser mycket tunn, ogrenad, och lång ut, samt att den inte verkar sitta fast utan mest vara intrasslad. Oedogonium är också ogrenad, men sitter fast & blir nog sällan mer än cirka 5 cm. Oedogonium bildar gärna korta "gräsmattor" på inredningen, medan Spirogyra bildar ett allt tätare trassel bland växterna.

Senast jag råkade ut för Spirogyra, för dryga året sen i ett yngelakvarium, fick jag till slut kasta alla växter för att bli av med den.

Om du hittar nåt som är bra på att äta den så skriv ett inlägg!
#14 - 22 juli 2004 18:09

Såg på petnym's hemsida att en av hans åtgärder var att sänka temperaturen.

Är tempen någon stor spelare vad gäller trådalger tro ??

#15 - 23 juli 2004 06:09
Jeg fikk plutselig en liten samling med trådalger her i uken. Det vokste på planter kun rundt utblåset til Fluval pumpen min. Videre så har temperaturen steget flere grader siden solen faktisk har vist seg for første gang i sommer... Jeg har klippet vekk alt som er infisert og venter i spenning på hvordan videre utvikling blir. Antar dette kommer fra et for høyt PO4 nivå. Doserte hundre gram bakepulver, noe som tok liv av hver forbanna reke oppi der... gud for en idiot!
#16 - 23 juli 2004 08:23
Jag har faktiskt fått bort mina trådalger, som jag fick innan jag började ha i näring (pmdd) i akvariet. Efter att fått i mer växter och även fått i näring har dom helt *hoppas* försvunnit!
Enklast att ta bort dom för stunden är att rulla upp dom på en blomsterpinne (eller dylikt).

Lycka till!

Annons