vad räcker 125l till??

#1 - 14 januari 2008 16:44
hej alla.är helt ny på detta med akvarium,men nu är det snart dags..efter lönen vill säga:)
jo min fråga är vad 125 liters kar räcker till?man skall juh ha i några tåliga fiskar i början så karet får sina bakterier osv...men hur många fiskar ka man ha i ett 125 liters kar?en kompis till min kille sa att man kan ha fiksar som lever mer vid ytan,i mitten å på botten å då kan man ha lite mer fiskar=)

men vad är era råd?släng in med några tips till en nybörjare om ni vill oxå angående val på fiskar :)

mvh sara
#2 - 14 januari 2008 17:07
Det finns icke sortspecifika fiskavdelningar oxå...

Mät längden på akvariumet. Sök efter fiskar som inte kräver större akvarium. Planera inte mer äm 1cm vuxen fisk per liter akvarium och befolka bara karet med ett par tre fiskar första månaden.
#3 - 14 januari 2008 17:10
125 liter räcker till väldigt mycket. Tycker det är en utmärkt storlek att börja med.

Du kanske kan börja med att kolla runt bland medlemmarnas akvarium och få lite inspiraration om vad du gillar för typ av akvarium.

Personligen hade jag nog satsat på ett Sydamerikaakvarium, någon dvärgciklid, ett stimm tetror och två-tre ancistrus (Mal som äter alger och lätt får ungar).

Som du skriver så är det jättebra att starta försiktigt. Köpa fösta arten du vill ha och vänta sedan cirka en månad med att sätta i nästa. Tär på tålamodet men det betalar sig med att inga fiskar dör och att du därför inte tappar lusten direkt.
#4 - 14 januari 2008 19:00
så man ska völja en viss sort på akvariet då?hur vet man vilken sort man ska ha hehe?
#5 - 14 januari 2008 19:04
Nej du behöver inte välja en biotop. Du kan oxå bara hitta några fiskar du tycker är fina och sen läsa på och se om de passar ihop.
#6 - 14 januari 2008 19:10
Ja om man vill, då försöker man sig på ett så kallat biotopsakvarium. Man väljer ut en plats (eller kanske bara en världsdel) och inriktar sig på fiskar och växter som kommer därifrån. Och försöker att efterlikna hur naturen ser ut där. Du kan gå in under Avdelningar->Goldmedlemmarnas akvarium. Där kan du välja i listan att visa biotopsakvarium. Kolla runt på de olika och se om du fastnar för någon typ. Isf kan du söka efter fiskar och växter som kommer därifrån i artregistret.

Eller så skiter man helt i det och köper dom fiskarna och växterna man tycker är snyggast:D Det kan dock vara bra att lägga ut en lista här över arter du tycker om så kan folket här tänka och tycka om det är bra val för en nybörjare med 125 liters akvarium.

Lycka till och fortsätt fråga!
#7 - 15 januari 2008 12:55
oki ja får kika=) men som nybörjare tror jag vi ser vilka fiskar vio är intresserade av och går efter det.

vi har fastnat för kampfiskar men vilka kan bo med dom?blir dom lika arga på andra hanar som sin egen sort?
#8 - 15 januari 2008 14:36
Ja du kan bara ha en kampfiskhanne, men gärna många honor. De felsta fiskar som inte är fenbitare går ihop med kampfisken.
#9 - 15 januari 2008 14:49
De blir inte arga på hanar av andra sorter, jag har min kampfiskhane med en segelfensmollyhane, de markerar lite mot varandra ibland men jag har aldrig sett att de "slåss".
#10 - 15 januari 2008 15:10
Jag skulle föreslå en kampfiskhanne och Med tanke på att det är ett stort akvarium gärna 5-6 honor. Vill du ha honor till en hane (kampfiskar) måste du köpa minst ca3 st. Annars finns det risk för att hanen jagar ihjäl honorna.
#11 - 15 januari 2008 15:11
Jag har en kampfiskhane med bla en svärdbärdshane och en guppyhane. Kampfisken ger sig gärna på guppyhanens bakfena som ser rätt sliten ut.
#12 - 15 januari 2008 15:35
Det går att ställa in sökmotorn härinne (gå in under Avdelningar - artbeskrivningar) efter storlek på akvariet. Lite krångligt, men bra. :)
#13 - 16 januari 2008 13:54
_Lena_ skrev:
Det finns icke sortspecifika fiskavdelningar oxå...

Mät längden på akvariumet. Sök efter fiskar som inte kräver större akvarium. Planera inte mer äm 1cm vuxen fisk per liter akvarium och befolka bara karet med ett par tre fiskar första månaden.

Tumregeln med en cm fisk per liter akvarievatten är en DÅLIG regel, det beror helt på vilka fiskar man väljer och deras inbördes beteende, ställ frågan på nybörjarforumet så kan vi bena ut det där.:D
#14 - 16 januari 2008 18:55
tummen skrev:
Tumregeln med en cm fisk per liter akvarievatten är en DÅLIG regel, det beror helt på vilka fiskar man väljer och deras inbördes beteende, ställ frågan på nybörjarforumet så kan vi bena ut det där.:D

När man planerar ett kar är det bättre att planera det i underkant än i överkant. Fiskarna kommer troligtvis att yngla och man kommer hitta någon mer sort man vill ha. Sen ska man naturligtvis titta på hur varje enskild art vill leva.
#15 - 18 januari 2008 17:05
Det ryms fler fiskar om du skippar vattnet... Lägger du de minsta fiskarna överst så minimerar du risken för krosskador...;)
#16 - 21 januari 2008 12:29
_Lena_ skrev:
När man planerar ett kar är det bättre att planera det i underkant än i överkant. Fiskarna kommer troligtvis att yngla och man kommer hitta någon mer sort man vill ha. Sen ska man naturligtvis titta på hur varje enskild art vill leva.

Så sant så....det är just det som är "problemet", men då finns å andra sidan möjligheten att köpa ett akvarium till, och ett till och ett till och vill man ha fler så skaffar man någon typ av lokal......:p
#17 - 10 februari 2008 20:54
mitt förslag är 6st fjärilsciklider eller 4 palettciklider och ngn fin mal, lite rötter stenar och snygga och tåliga växter;)
#18 - 10 februari 2008 21:53
tack för tippset=) men nu har vi skaffat karet och startat det så nu har vi mollys och guppys å 2 malar:) blir nog någon platy oxå,men eftersom ja har levandefödande så får ja akta mig för att fylla karet om man säger dom kommer juh föröka sig hihi
#19 - 11 februari 2008 08:17
jo visst kommer de att föröka sig, men jag tror inte att ynglen blir särskilt långlivade (om du inte tar hand om dem fort)för föräldrarna är rätt bra på att käka sina barn ^^
#20 - 11 februari 2008 10:09
jag har yngelkaret redo så det ska nog gå bra=)
#21 - 11 februari 2008 10:54
okej :) då är det perfa! lycka till!
#22 - 11 februari 2008 15:42
okej :) då är det perfa! lycka till!

tackar :D
#23 - 12 februari 2008 14:19
sawa skrev:
jag har yngelkaret redo så det ska nog gå bra=)

Menar du YNGELKASSE eller ett riktigt separat yngelakvarium? I ditt fall skulle jag råda dig till att skaffa MYCKET växter som ynglen kan gömma sig i så kan du låta honorna föda fritt i akvariet, det är oftast den metod som fungerar bäst i längden, med minst krångel, och man får tåliga yngel som överlever i lagom mängd.:D;) Lycka till.
#24 - 12 februari 2008 22:16
jag har yngelakvarium som ¨står brevid det stora karet=)
oki,kanske borde skaffa lite javamossa?
vi har cabomba och en växt som ser ut som cabomban...ser ut som rövsvans ser ut i naturen.dom två växterna har vöxt rejält så det har blivit ett rätt bra buskage nu som även går en bit längs med ytan..kan tro att det skulle funka som gömme för ynglena..har juh rötter å en grotta m.m så ja hoppas dom kan överleva själva då=)

Annons