Vad säger era respektive?

#1 - 17 augusti 2009 18:49
Jag fick tjata som en dåre innan 20l kom innanför dörren. Vad fan ska man med det till och ingen kommer att sköta det.

Han upptäckte snart att det faktiskt gick rätt bra och lät mig uppgradera till 40l. "Vad snyggt det blev" vad första spontana kommentaren då det var klart! :d

Sen ville jag uppgradera rejält till 240l och vi gick visst om varandra där i kommunikationen... [:o] Jag tyckte han sa "men okej det kan stå där" medan han tyckte sig ha sagt "i så fall får det stå där". Men akvariet var redan beställt och nu säger han - lite lätt motvilligt - att det är rätt fint.

Däremot tycker han att jag är totalt knäpp som har namn på fiskarna (bara EN som har namn numera då slöjjis Bobby flyttat) och att jag sitter på en stol och kollar på och pratar med fiskarna... Tja, han bara skakar på huvudet.

Måttet är nästan rågat då jag ber honom att komma och kolla på fisk- och akvariebilder på datorn. Försöker hålla det på ett minimum men det är SVÅRT då man hittar nåt läckert!

Summan av kardemumman, han låter mig hållas med de akvarier jag har och han tycker jag är lite knäpp. Men det hade han ju konstaterat redan innan :p
#2 - 17 augusti 2009 19:07
Ja jag hade ju mitt 300 kar när jag träffade min dam, och då hatade hon akvarium. Då hade jag dessutom tröttnat lite på det och skötte det uruselt. Sen efter hon flyttat in så gjorde vi det iordning ordentligt och hon tar minst lika mycket ansvar och gillar det lika mycket som mig.

Nu har det dessutom börjat yngla av sig ordentligt vilket vi både tycker är tok skoj!
#3 - 17 augusti 2009 19:08
Morsan har själv akvarium men blir endå sur när jag köper ett nytt (har haft 6 som mest, har 4 nu) Farsan bryr sig inte så mycket.
#4 - 17 augusti 2009 19:12
Min sambo är ganska positiv och tycker att det är rätt trevligt att ha ett akvarium att titta på vid frukost. Han tycker det är rätt kul att jag hittat en hobby att pyssla med. Kan tilläggas att hans hobby är att rita och bygga högtalare. Har tappat räkningen på vilken omgång högtalare det är vi har nu. Så han erkänner att han inte har så mycket att säga till om med mitt lilla 102L :)

Lite trist tycker han att det är när jag sitter och hänger på forumet men han kan vara lika illa på hififorum :p

Men han är inte så positiv till att skaffa fler akvarium men det beror mest på platsbrist. Sovrum och vardagsrum blir tokvarma på sommaren så det finns bara köket kvar.
#5 - 17 augusti 2009 19:37
Min kille sitter i timmar och tittar på karet och dricker yoghurt:)
Jag bor hemma just nu så det blir lite jobbigt med mor min. men hon tycker nog att jag kan skaffa ett till kar men då måste jag lära mej att städa och inte hamstra på mej så mycket saker. jag har en riktigt skönhet på G när det gäller akvarium. den kommer upp i projekt tråden sen;)
#6 - 17 augusti 2009 20:13
Tösen skagar mest på huet men hon gillar mina C. pandas. :)
Scalarerna gillar hon inte riktigt eftersom de fajtas en hel del, (men hon gillar frisimmande yngel...) altumen gillade hon och discusarna gillar hon!
Svärdbärarnas feta magar är hon trött på. "De blir ju bara mat till de andra ändå..."
Får nog inte in fler kar här nu, sen har jag ju också runt 600 liter vatten fördelade på 3 kar i ett 36m2 vardagsrum och 150 liter i 17m2 kök.. + 2 tomma kar som "e bra att ha"... :)
#7 - 17 augusti 2009 20:39
Inget under 300liter och den skall vara 2 meter brett :)
Vi va rätt överens, men har satt stopp för fler akvarium, 3 får räcka än så länge :)
#8 - 17 augusti 2009 20:54
Frugan har ledsnat lite på mig o mina akvarium.
Har ett juwel 240 o ett 70 liters. Ett på 19 liter och en räkvas på 8 liter.
Så kom jag hem med ett mollyhotell en dag och hon blev rätt sur.
Inte ett till! Opps..glömde jag berätta att jag skulle köpa ett till?
Lite tråkigt är det , för jag skulle nog kunna ha hur många som helst. Drömmer om både saltvatten och ett på 1000 liter.. Men i nästa liv då kanske...
#9 - 17 augusti 2009 21:19

drömmer om både saltvatten och ett på 1000 liter.. Men i nästa liv då kanske...

word!!!
#10 - 17 augusti 2009 21:19
Har en mycket förstående fru .... än så länge ;)

(kanske skulle skaffa några akvarium till)
#11 - 17 augusti 2009 22:09
"Stackarn i hörnet ser ju inte ut för alla alger"
"Ska du inte rengöra hos han den ensamme snart?"
"Jag har rengjort det lilla akvariet"

"Nya växter? Jaha, vad fint"
"Hoppas ålarna dör"
"Usch, vad äckliga de är!"
"Ska inte ålarna dö snart?"
"Hur kan du sitta där och titta så länge?"
"Jag går och lägger mig"

När vi flyttade satte jag inte upp mina primärkar, hade bara ett 200L till discusarna, som inte direkt njöt av den tillvaron:

"Det är så synd om den orange, han är ju alldeles mobbad!"
"Den orange är min favorit, de andra kan dö"
"Ska du inte lämna in dem snart?"
"Det är lite tomt här... Skulle inte du... alltså.. kan inte du sätta upp det stora igen?"
#12 - 18 augusti 2009 06:59
flygrc skrev:
Har en mycket förstående fru .... än så länge ;)

(kanske skulle skaffa några akvarium till)

Det hade jag gjort utan att tveka. :d
#13 - 18 augusti 2009 07:21
Jag var lite skeptisk när sambon ville skaffa akvarium. Hans intressen går i vågor (haha) och visste att även detta skulle göra så.
Efter några år så skaffade han iaf sitt första kar (54L) och redan någon vecka senare skaffade han 84L.... Mutan vara att jag fick min hamster och han sina fiskar.
Eftersom jag är så extremt djurintresserad började även jag plugga lite efter att ha hittat hit till zoopet (ca. 3 veckor från första köpet). Fiskarna blev ju sjuka och dog hela tiden så jag ville ju försöka hitta orsaken såklart.
Inom loppet av 2-3 månader hade vi köpt 54L, 84L, 45L, 63L och 450L och nu är det mest jag som har intresset precis som jag anade även om sambon får sina ryck imellanåt :D

Det sambon egentligen brinner för är påfågelciklider och det har vi inte ekonomi till nu så planerna finns på 540L med påffar och större malar men det dröjer nog några år till [:o]
Min passion är guppy. Enkel fisk att ha och ingen är den andra lik. Man kan få nästan exakt den färg och form man vill och jag bara älskar de små rackarna :D
#14 - 18 augusti 2009 07:28
Det är OK så länge det är väldigt småskaligt, hon vill inte bo i en "fiskbutik". An efter barnen blir större så har de också intresserat sig för hobbyn. Om demokrati råder och frun inte använder allt för mycket veto lär det kanske bli något nytt så småningom, planer finns.
#15 - 18 augusti 2009 07:45
Låter som om de flesta har lite milt överseende och låter sig mutas, alltså. :D

Whistler dina citat var klockrena jag kan se det framför mig!!

Hisingislandman - hur gick det där med "oops jag råkade köpa"? Funderar på att använda mig av den varianten häröver... :p

Svågern och svägerskan har ett 540l som de vill bli av med och både svägerskan och jag försöker få maken att inse hur BRA det akvariet skulle passa i vårt vardagsrum! :D
#16 - 18 augusti 2009 08:36
Själv bor man hemma än, så det är väl mor min som inte är jätteförtjust i akvarierna. Mest för att hon är rädd att de ska börja läcka, annars tycker hon det är jättekul när de kommer några yngel och sitter gärna där med håven och håvar över dem till yngelakvariet eller en yngelbur.

Killen delar intresset med mig så när vi flyttar blir de nog mer kar, helst några större då också. :d
#17 - 18 augusti 2009 15:22
Sophia_ skrev:

Hisingislandman - hur gick det där med "oops jag råkade köpa"? Funderar på att använda mig av den varianten häröver... :p

! :D

Nja.
Det var inte populärt.
Jag fick lova att inte skaffa fler ( till antalet tolkade jag det ;-) )
Så man kanske byter ut ett o annat kar i framtiden...
#18 - 18 augusti 2009 15:47
Min sambo gillar akvarierna, men skötseln får jag sköta, säger hon. Känns som hennes intresse ökade sedan jag fick idén att be henne ge grodorna och fiskarna namn (tips!).
#19 - 18 augusti 2009 16:11
Hehehe, Här hemma har jag 3 kar och 3 är lagom hör jag någon annan säga.
Han tycker det är kul att inreda och gillar våra räkor vi har.
Han säger inte mycket för att hans hobby (bygger banracing bil) är 100 ggr dyrare än mitt så han vågar nog inte säga mycket, för då får han några kvicka svar tillbaka.
#20 - 18 augusti 2009 16:29
Nubi skrev:
Han säger inte mycket för att hans hobby (bygger banracing bil) är 100 ggr dyrare än mitt så han vågar nog inte säga mycket, för då får han några kvicka svar tillbaka.
Då tycker jag att du skall prova saltvatten. ;-)
#21 - 18 augusti 2009 17:47
Min man tycker att det är okej, han tycker att jag är gladare sen jag började mer på allvar och fick en hobby.:p

Sen kan han väll tycka att det blir lite mycket ibland men då påminner jag bara honom om alla fordon han köper och hamstrar på och då säger han inte så mycket mera.:d
#22 - 18 augusti 2009 17:54
you Go Girl!!
Den metoden har jag inte tänkt på, Tror R har 5 bilar som står och väntar på att plockas isär till sin banracing bil, så han ska inte säga mkt när jag har 3 kar hemma *hehehe*

solis skrev:
Min man tycker att det är okej, han tycker att jag är gladare sen jag började mer på allvar och fick en hobby.:p

Sen kan han väll tycka att det blir lite mycket ibland men då påminner jag bara honom om alla fordon han köper och hamstrar på och då säger han inte så mycket mera.:d
#23 - 18 augusti 2009 17:55
Alldeles föööööör svårt dyrt!!

petnym skrev:
Då tycker jag att du skall prova saltvatten. ;-)
#24 - 20 augusti 2009 16:35
Bor hemma fortfarande dårå. Fick tjata i ett år innan mamma slutligen gav med sig och lät mig ta över akvariet som 'varit över' hos min kompis (Hon fick inte ha tre igång). Nu sitter både hon och pappa och glor på fiskarna minst tio minuter om dan (Med tanke på att hon garanterat att hon aldrig, ALDRIG, skulle tycka om fiskar är det rätt bra). Pappa var speciellt förtjust i skäggmunsmalarna men de misshandlade mina växter och fick åka till ett större och mer växtfriare akvarie på mammas jobb :D Pappa klagar hos mig: "Jag saknar Bengan!"
#25 - 20 augusti 2009 16:44
Haha! va gulligt! där sitter päronen i stilla beundran!
Bilagor:
#26 - 20 augusti 2009 17:01
Min fru har en ängels tålamod
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=52193
På sidan 3 börjar eländet. 1000 liter vatten på golvet kan få vem som helst att tappa modet.

Sen vart det till att bygga ut huset för att få in ett 2400 liters akvarium. husbyggartrådarna nedan.

Men ja kan ju säga att när ja kläckte husbyggaridèn så skrek hon -är dum i hela huvudet:):):).
Men gav efter vissa medgivanden från min sida med sig.
#27 - 20 augusti 2009 17:21
LN skrev:
Min fru har en ängels tålamod

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=52193

På sidan 3 börjar eländet. 1000 liter vatten på golvet kan få vem som helst att tappa modet.

Sen vart det till att bygga ut huset för att få in ett 2400 liters akvarium. husbyggartrådarna nedan.

Men ja kan ju säga att när ja kläckte husbyggaridèn så skrek hon -är dum i hela huvudet:):):).

Men gav efter vissa medgivanden från min sida med sig.

Jag har läst den tråden för ett tag sedan, att du får ha kar kvar efter det... inget du vill förmedla till mindre bemedlade akvarister??
Själv klättrar jag på väggarna om jag inte har "projekt" på gång så hon har insett vad som är lugnast..

Det hade jag gjort utan att tveka. :d

Blev ett 54 l, tänker se om jag får yngel från mina regnbågar genom att lägga över växter(äggen är klistrade på växter) jag rensar ut från 540 karet.:)
#28 - 20 augusti 2009 17:32
Min käresta är helt på det gröna med våran akvariesituation. Hon tittar på fisken, jag matar och sköter om. Dock är det kar-stopp nu, men det är en egen idé.

//C
#29 - 20 augusti 2009 18:51
Nubi skrev:
you Go Girl!!

Den metoden har jag inte tänkt på, Tror R har 5 bilar som står och väntar på att plockas isär till sin banracing bil, så han ska inte säga mkt när jag har 3 kar hemma *hehehe*

Får se om det funkar lika bra för dig:D;)
#30 - 20 augusti 2009 23:51
Jag skaffade ett 200l i min 3 åriga dotters rum som första akvarie men blev sugen på ett större efter någon vecka och passade på när sambon skulle jobba. Jag sa att jag och Saga (ena dottern) skulle hämta ett lite större kar.
Första kommentaren när hon såg 720l karet var JÄVLAR vad stort i en allt annat än glad ton.
Lite gnäll om placering mm (det var redan fyllt och igång när hon kom hem) så mjuknade hon och nu tycker hon det är riktigt snyggt.
Hon gillar även alla komplimanger vi får när det kommer nya gäster.

Jag kan vara lite impulsiv så det är nog bra att hon kan fråga: måste du köpa fisk för 500 veckan innan lön?

Men klart att man kanske har slängt/gömt några kvitton ibland.
Mina döttarar på 2 & 3,5år gillar det och är grymma på att lära sig artnamn på fiskarna.
#31 - 21 augusti 2009 06:07
vaim skrev:
Jag skaffade ett 200l i min 3 åriga dotters rum som första akvarie men blev sugen på ett större efter någon vecka och passade på när sambon skulle jobba. Jag sa att jag och Saga (ena dottern) skulle hämta ett lite större kar.

Första kommentaren när hon såg 720l karet var JÄVLAR vad stort i en allt annat än glad ton.

Lite gnäll om placering mm (det var redan fyllt och igång när hon kom hem) så mjuknade hon och nu tycker hon det är riktigt snyggt.

Hon gillar även alla komplimanger vi får när det kommer nya gäster.

Jag kan vara lite impulsiv så det är nog bra att hon kan fråga: måste du köpa fisk för 500 veckan innan lön?

Men klart att man kanske har slängt/gömt några kvitton ibland.

Mina döttarar på 2 & 3,5år gillar det och är grymma på att lära sig artnamn på fiskarna.

Ja, ungarna är bra support. Fruarna smälter lättare för deras ideer än gubbens. Kör med samma taktik fastän jag inte vågar mig på lika vågade metoder som du.
#32 - 21 augusti 2009 07:03
Hihi jag som lever i "två världar" kan avslöja att det är samma snack på kattsidan. "sambon kollar på en fyrhjuling undrar hur många katter en fyrhjuling är värd?" :D

För att inte tala om en "bekants bekant" som köpte in en till katt (de har siameser som för en oinsatt ser exakt likadana ut) utan att säga det till maken. Först några månader senare då hon var bortrest och han hemma med katterna upptäckte han att det var en katt för mycket! :D

Annons