Vad säger ni?

#1 - 25 november 2003 18:29
Att man har ett 60 liters akvarium med väldigt mycket gömmställen och där i har man 2 ancistiusmalar och en malawisort som är rätt så liten (1hane +2honor). Skulle det funka tror ni? Själv tror jag det skulle funka!
#2 - 25 november 2003 18:35
Funka skulle det nog, men det är nog inte så bra. Malawi vill vara ganska många och de trivs bäst i större burkar.
#3 - 25 november 2003 19:41
JO jag vet egentligen det fast jag får inte ha ett till stort akvarium för mamma och pappa
#4 - 25 november 2003 19:44
Då får du väl skaffa mindre krävande fiskar
#5 - 25 november 2003 19:50
JO men jag är så sugen på att ha malawiciklider för jag hade det innan jag hade Diskus vilket jag har nu!
#6 - 25 november 2003 19:51
Bara att börja övertala föräldrarna.
#7 - 25 november 2003 20:01
Jo men mitt rumm är redan fullt där får jag bara plats med 2 mindre akvarium på skrivbordet. och i vardagsrummet har jag lyckas övertala att få ha mitt diskusakvarium på 222liter. Och jag har lyckas övertala dem att vi skulle bygga en damm. Så nu på vintern går dammfiskarna i ett 105litersakvarium i hallen. Det nyaste projektet är att skaffa ett 375litersakvarium till mina Diskus att ha där 222litersakvarium står.
Sen så ska jag nog försöka hitta någon plats där jag får ha mitt 222litersakvarium och ha malawiciklider i det (det hade jag innan diskusen men jag har börjat sakna malawicikliderna). I mitt rum har jag ett 60litersakvarium som för tillfället står tomt. Och ett 6-kantigt 15liters-yngelakvarium. Fast båda är det vatten i. Sedan har jag ett 72litersakvarium i förrådet jag kasnke ska ta fram någon gång. Så jag tycker jag lyckas övertala dem ganska hyffsat ändå eller vad säger du?
#8 - 25 november 2003 20:52
Mycket imponerande övertalningsförmåga tycker jag :o)
#9 - 25 november 2003 21:16
du verkar ha fått samma symptom som jag hade för ett halvår sedan. Jag köpte fisk så in i h-vete för att jag visste att jag skulle skaffa ett stort i sommar. Jag skaffade ett på 540 liter, men problemet var att med mitt nya 540 kom 40st malawiciklider. Jag hade då ingen plats för mina ciklider jag köpt i väntan på det nya och det blev en massa problem och jag fick sälja en massa fisk och prioritera vilka jag ville ha.

Det bästa är att inte köpa några nya fiskar förräns man har akvariet där de skall gå tills de blir vuxna och leva där livet ut. Så köp inte några malawiciklider, särskilt inte om du bara har ett 60 liters o ha dem i. Jag anser att ett 120 litersakvarium är det minsta man kan ha till vuxna malawis, och då skall det vara de lugnaste firrarna, typ Aulonocara stuartgranti. Det får dock endast plats med en hanne och 3 honor i ett sådant akvarium. Annars tycker jag att ett malawiakvarium inte bör vara på mindre än 200liter för vuxna fiskar.

hoppas att du tar till dig lite av detta och inte köper de där malawicikliderna om du inte har deras slutliga akvarium hemma och klart till dem. Annars önkar jag dig lycka till med firrarna och hoppas att du kommer över på malawispåret en vacker dag då du har ett akvarium till dem.....[:)]

Annons