Vad saknar mina växter?

#1 - 8 maj 2005 16:11
Hej.

Behöver hjälp med att ta reda på vilket ämne mina växter saknar. Efter att ha gått igenom artikeln på Hjortgatanszoo.se så tror jag det är Kalium och Kväve, möjligtvis Kalcium. Köpte ganska nyss JBL:s nitrattest och det visade på i princip inget NO3. Jag kanske behöver flera fulldospulser i veckan?

Bilder: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=408786&gid=408788

Cryptocoryne: gamla blad blir gula och får stora hål i sig.

Siamensis: gamla blad får fullt med bruna knappnålsstora hål i sig. Spetsen på bladen hänger, ser ut som om den är på väg att rulla ihop sig. Gulnar svagt runt hålen efter en tid.

Polysperman, Vattenpesten och Valisnerian visar inga bristsymptom vad jag kan se. Möjligt att nya blad på Polysperman är lite väl ljusgröna, om nu det tyder på nåt.

Göder fulldospuls TMG, KNO3 och KH2PO4 en gång per vecka tillsammans med 50% vb. 80W / 240 liter. Mäsk-CO2, har en del bubbel, men dock inte optimal CO2-halt.
#2 - 8 maj 2005 17:00
Jupp Kalium och kväve tror jag också på, och eftersom du kör fulldospuls av allt är det helt enkelt dags att gå upp i dosering typ en dubbel fulldospuls av allt efter vattenbyte eller en extra fulldospuls mitt i veckan.
#3 - 8 maj 2005 17:19
Tack för svar.
Jag kan brassa i dubblel puls utan att hålla någon större koll på de olika värdena alltså? Ingen risk att överdosera? Varför kan jag inte nöja mig med att dosera KNO3 om det nu är kaluim och kväve jag har brist på?

En annan fråga:
Hur viktigt är det att hålla "rätt" halt CO2? Enligt diagram, detta te.x. http://www.dennerle.de/co2-tabelle.htm
skall man hålla 15-30 ppm Co2. Jag har KH 2-3 och mitt pH är ca 7 (jag kör mäsk-CO-2 så det blir lite jojoeffekt), vilket ger 6-10 ppm. Men det kanske räcker med den låga ljusintensiteten jag har? Är nöjd med växthastigheten jag har nu, den är många ggr större än innan jag började med CO2, så jag ser ingen anledning till att ösa på med mer CO2.
#4 - 8 maj 2005 17:36
Hej!

Om du inte har perfekt co2 så var försiktig med ljuset. Ljuset är gasreglaget till dina växter. Därför är det många som du och jag som driver upp växterna i en ryslig fart så några näringsämne tar slut tex co2 eller kväve.
Och sen kommer alger och skit som ett brev på posten. Det är en av vi hemmäskares sjukdommar.
Kan du inte hålla perfekta nivåer så prova banta på ljuset. du kommer att få fina växter som är lite mindre och mer kompakta än innan. Altså inte så långt mellan grenvarven tex.

Urban
#5 - 8 maj 2005 17:52
80 W på 240 liter vatten tycker jag är väldigt försiktig belysning. Menar du att hög belysning och låg CO2 leder till problem? Skall ljuset anpassas mot CO2-halten? Algerna kommer väl såväl vid låg som hög ljusstyrka?
#6 - 8 maj 2005 18:56
Hej!

"80 W på 240 liter vatten tycker jag är väldigt försiktig belysning."
Jo,men tydligen tillräcklig för att köra slut på nåt ämne.

"Menar du att hög belysning och låg CO2 leder till problem?"
Har man hög belysning och inte perfekta värde av dom andra ämnena så får man lätt alger.

"Skall ljuset anpassas mot CO2-halten?"
Nej! co2 halten ska alltid vara perfekt och ljuset ska anpassas så man inte kör slut på nåt ämne, tex co2 eller kväve.

Det blir lätt problem när man börjar extremköra ett kar.
Kör man på co2 och massor av ljus så tar kvävet slut och dom blågröna kommer som ett brev på posten. Algerna har alltid övertaget, det enda man kan göra är att ge sina växter så bra förutsättningar som möjligt.
Och för oss hemmäskare så är det jättesvårt för växterna käkar gödning i takt med co2:n om ljuset tillåter.

Mindre ljus ger mindre alger och mindre fart på hela karet. då räcker co2:n längre.

Urban
#7 - 8 maj 2005 20:58
[QUOTE=Jodahl]
Jag kan brassa i dubblel puls utan att hålla någon större koll på de olika värdena alltså? Ingen risk att överdosera?
Varför kan jag inte nöja mig med att dosera KNO3 om det nu är kaluim och kväve jag har brist på?
[/quote]
Japp du bör dosera alla näringsämnen samtidigt eftersom du då garanterat vet att växterna har allt dom behöver tillskillnad från att börja gissa och småfjutta med enstaka näringsämne - när du väl rätat upp K och N-nivåerna så kommer nästa näringsbrist och knackar på dörren.

Det är snarare risk att köra för lite av något ämne eftersom hela växten då blir begränsad och inte tar upp något - medans alger inte är närmelsevis lika kinkiga och klarar mycket lägre näringsnivåer jämfört med växter.

En annan fråga:

Hur viktigt är det att hålla "rätt" halt CO2? Enligt diagram, detta te.x. http://www.dennerle.de/co2-tabelle.htm

skall man hålla 15-30 ppm Co2. Jag har KH 2-3 och mitt pH är ca 7 (jag kör mäsk-CO-2 så det blir lite jojoeffekt), vilket ger 6-10 ppm.

Jojoeffekter är det alger gillar. Dom är konstruerade likt snabba hyenor att ta varenda tillfälle i akt. Håller man höga stabila nivåer av allt så ligger dom och lurpassar på första bästa läge (t ex ammoniumspikar från dödfisk, kritiskt låga näringsnivåer pga direkt solljus). När man göder med PMDD så ser växterna till, tillsammans med ett bra inkört biologiskt filter, att alltid hålla ammoniumnivåerna låga och stabila.

Men det kanske räcker med den låga ljusintensiteten jag har? Är nöjd med växthastigheten jag har nu, den är många ggr större än innan jag började med CO2, så jag ser ingen anledning till att ösa på med mer CO2.

Som urban redan sagt så föredrar man alltid att reglera tillväxthastigheten med ljusmängden, aldrig med CO2 eller näringsämnen eftersom alger klarar mycket lägre näringsnivåer - framförallt är alger fenomenala på att klara sig utan CO2 tillskillnad från växterna.

En lägre ljusnivå gör att näringstillgången inte blir lika kritisk eftersom upptaget inte är lika stort. Väldigt starkt ljus gör att dina 10 ppm CO2 ryker i ett naffs varpå algerna har fullt uppdukat bord.

Annons