Vad sjutton har hänt ??

#1 - 7 januari 2008 21:40
Fick se något fasansfullt i mitt ena akvarium ikväll :eek:
Jag satt och studerade mina guldklimpar när de åt. Konstaterade då att det fattades 1 Sorgmanteltetra och 2 st pansarmalar :confused: Men tänkte att de är väl här någonstans... Kikade och letade hittade dem inte. Rotade runt lite i burken för det var lite oreda där bland annat en växt som behövdes tryckas ner i gruset igen. Hittade inte de små gynnarna då heller :( Satte tillbaks rampen och det är då jag upptäcker det hemska... Ena Sorgmanteltetran saknar ett öga [:-10] Och var sjutton är de tre försvunna fiskarna ?????

Hur har nu detta gått till ?? Jag fattar absolut ingenting !!!!
Fiskarna som bor/bodde i akvariet är följande: 1 Ancistrus, 4 (5) Sorgmanteltetror, 3 (5) pansarmalar och 1 Kampfiskhona

Det enda jag reflekterat över är att Sorgmateltetrorna varit mer aktiv i 1-2 veckor. Jagat varandra och donat på. Jag trodde att de kanske var lek på gång för de höll gärna till vid en av mina växter i ena hörnet. Kan det vara så enkelt att de slagtits med varandra ???

Men har svårt att tro att de ska ha hunnit käkat upp sina polare så snabbt ? Det är ju som några stycken som är borta....

Ursäkta det långa inlägget, men hoppas att någon orkat sig igenom det och kan komma med något bra förslag på vad som skett....

Kom på en sak, hur gör jag med Sorgmanteln med ett öga. Bör jag avliva den eller ??? Den ser ju inte för rolig ut direkt :(
#2 - 7 januari 2008 21:44
Skumt.. Inga rovfiskar direkt så dom är knappast uppätna.
#3 - 7 januari 2008 22:01
Wezzlan skrev:
Skumt.. Inga rovfiskar direkt så dom är knappast uppätna.

Nej det ska vara Kampfiskhonan då. Men har svårt att tro att hon skall ha lyckats klämma i sig allihopa själv !!!!
Bilagor:
#4 - 7 januari 2008 22:52
Fiskar klarar sig bra med bara ett öga så du behöver inte ta bort den för den anledningen.

Är karet nystartat?
Har du kollat nitrit?
Om en fisk dör så är den borta inom 24 timmar då de flesta fiskar kommer att gnaga på den och skelettet faller i småbitar, och det enda som man kan hitta är lite småben om man har (o)tur.
#5 - 8 januari 2008 08:23
ansjo skrev:
Fiskar klarar sig bra med bara ett öga så du behöver inte ta bort den för den anledningen.

Är karet nystartat?

Har du kollat nitrit?

Om en fisk dör så är den borta inom 24 timmar då de flesta fiskar kommer att gnaga på den och skelettet faller i småbitar, och det enda som man kan hitta är lite småben om man har (o)tur.

Nja nystartat vet jag inte. Vet inte hur länge de klassas som nystartade ?!
Det har varit igång i ca 3-4 månader. Jag har inte haft några problem över huvudtaget innan i det akvariet... Att pansarmalarna dött är kanske inte såå konstigt, de har jag bara haft sen i lördags (5/1). Men Sorgmanteln då ?
Och kan ett öga bara försvinna pga nitrit då eller ??

Oj försvinner de så fort, det trodde jag inte...

Kan inte svara på om det är nitrit i vattnet har inget test att kolla med.
Men ska in til zooaffären idag, får kolla om de har några test hemma där...
#6 - 8 januari 2008 08:33
3-4 Månader är relativt nystartat, men det har ändå kommit förbi den mest kritiska tiden som brukar vara den första månaden.
Det som jag tycker annars är konstigast är det som du tycker är minst konstigt;), att pansarmalarna dött. Vad som orsakat detta kan vara en fisk som dött och du inte hittat och denna har då skapat lite obalans i karet och du har kanske då fått nitrit. Nu är det väldigt lätt att bara skriva nitrit så fort det händer något i karet, men för at utesluta detta så är det en god idé att köpa ett test för att kolla det.
Köp ett dropptest då det även finns mätstickor, men dessa är inte lika tillförlitliga och rent ut sagt bortkastade pengar.
Att sorgisen tappat ett öga är heller ingen sensation, det är sådant som kan hända fiskar i tex revirstrid eller sjukdom som man inte ser, och är det bara den som gjort det så behöver du inte oroa dig.
#7 - 8 januari 2008 10:22
Ögat har troligtvis blivit avbitet i strid. Det hände med mina neontetror då jag var dum nog att acceptera att alla var i samma påse hem från djuraffären när jag köpte dem.. Det måste ha gått hett till i påsen :( Jag skulle ha avlivat fisken.

MEN... Jag undrar också mest över pansarmalarna...

Att nyköpta fiskar dör bara några dagar efter inköp borde ha något att göra med detta:

- De var svaga och sjuka exemplar (brukar man kunna se i affären)
- Du lade i dem i det nya vattnet för snabbt, utan att först vänja dem med ditt vatten genom att ha påsen länge i akvariet och långsamt fylla på lite vatten från ditt akvarium i den, successivt, under flera timmar.
- Ditt akvarium har mätbara halter av nitrit vilket skadade pansarmalarna när de kom till akvariet, och fick dem att dö. De blev senare uppätna.

Kan någon av dessa anledningar stämma?

Jag skulle direkt införskaffa ett DROPP-test för nitrit. Halten ska ligga på noll.

Om du har mätbara halter av nitrit i vattnet så kan det bero på att du har matat för mycket, ELLER har ett för litet filter. Köp i så fall en flaska nitrivec och dosera mycket, byt lite vatten varje dag tills halterna gått ned, och mata mindre.

Hoppas du kommer på vad det var!
#8 - 8 januari 2008 17:01
ansjo skrev:
3-4 Månader är relativt nystartat, men det har ändå kommit förbi den mest kritiska tiden som brukar vara den första månaden.

Det som jag tycker annars är konstigast är det som du tycker är minst konstigt;), att pansarmalarna dött. Vad som orsakat detta kan vara en fisk som dött och du inte hittat och denna har då skapat lite obalans i karet och du har kanske då fått nitrit. Nu är det väldigt lätt att bara skriva nitrit så fort det händer något i karet, men för at utesluta detta så är det en god idé att köpa ett test för att kolla det.

Köp ett dropptest då det även finns mätstickor, men dessa är inte lika tillförlitliga och rent ut sagt bortkastade pengar.

Att sorgisen tappat ett öga är heller ingen sensation, det är sådant som kan hända fiskar i tex revirstrid eller sjukdom som man inte ser, och är det bara den som gjort det så behöver du inte oroa dig.

Varför skulle det vara mer konstigt att Pansarmalarna dött ?? Jag tänkte att eftersom de var så pass nya i karet kanske det inte var såå konstigt att de dött. Men de har på sin höjd varit döda sen dagen innan (det gäller även Sorgisen). För kvällen innan när jag inspekterade vara alla invånare kvar...

Var in på zooaffären idag och hon jag pratade med trodde att Sorgmantlarna haft slagsmål om en hona. Och att det kan ha slutat med en som dött och en som blev enögd. Vilket jag också tror för de har varit på gasen ett tag nu !

När det gäller Pansarmalarna så är det nog kanske som toccata skrev att jag hade för bråttom med att få dem i karet...

Tyvärr glömde jag bort att kolla efter de där dropp testen när jag var på djur affären :-( Jag hade fler ärenden där och man kan ju inte komma ihåg allt... Ska gå in på PWSS och beställa ett dropptest.

Tack för alla svaren :-)
#9 - 8 januari 2008 17:11
toccata skrev:
Ögat har troligtvis blivit avbitet i strid. Det hände med mina neontetror då jag var dum nog att acceptera att alla var i samma påse hem från djuraffären när jag köpte dem.. Det måste ha gått hett till i påsen :( Jag skulle ha avlivat fisken.

MEN... Jag undrar också mest över pansarmalarna...

Att nyköpta fiskar dör bara några dagar efter inköp borde ha något att göra med detta:

- De var svaga och sjuka exemplar (brukar man kunna se i affären)

- Du lade i dem i det nya vattnet för snabbt, utan att först vänja dem med ditt vatten genom att ha påsen länge i akvariet och långsamt fylla på lite vatten från ditt akvarium i den, successivt, under flera timmar.

- Ditt akvarium har mätbara halter av nitrit vilket skadade pansarmalarna när de kom till akvariet, och fick dem att dö. De blev senare uppätna.

Kan någon av dessa anledningar stämma?

Jag skulle direkt införskaffa ett DROPP-test för nitrit. Halten ska ligga på noll.

Om du har mätbara halter av nitrit i vattnet så kan det bero på att du har matat för mycket, ELLER har ett för litet filter. Köp i så fall en flaska nitrivec och dosera mycket, byt lite vatten varje dag tills halterna gått ned, och mata mindre.

Hoppas du kommer på vad det var!

Det såg inte ut att vara något fel på Pansarmalarna som var i butiken. Tyckte de verkade pigga och fina i färgen.
Men det är antagligen mitt fel, jag hade nog för bråttom att få in dem i akvariet så det är nog orsaken...

För litet filter kan jag inte tro att det är. Det skall klara av ett akvarium på 100-200 L har jag för mig och denna burk är på ca 60 L...

Skall beställa ett dropp test på PWSS ikväll för jag glömde det när jag var på djuraffären...

Tack för svaren :-) Skall kolla nitriten så fort jag fått hem testet !!
#10 - 9 januari 2008 09:16
Ja, att komma till nytt vatten kan göra att fiskar blir sjuka och svaga, om de inte vänjs in tillräckligt långsamt. Särskilt om skillnaderna i pH, temperatur och eventuellt nitrit eller nitrat är stora. Nitrat är i och för sig inte farligt för fiskar, men jag har läst att väldigt höga mängder kan påverka fisken ändå. I djuraffären har de nog inte så mycket nitrat (näringsämne) i vattnet eftersom de byter vatten ofta. Men att det var nitrit är mer troligt.

Men de behöver ju inte dö direkt av chocken, 5 dagar låter mer rimligt så det kan ha varit det.

Bättre att göra så långsamt man bara kan, låta påsen ligga först cirka en timme för temperaturutjämning (stängd!) och sen lägga in en deciliter av det egna akvarievattnet varje halvtimme eller timme. Jag brukar då hälla ut en deciliter av det vatten som är i påsen (Vattnet från djuraffären) ut i slasken (ej i akvariet), så att det inte blir så mycket vatten i påsen. Men lite djuraffärvatten måste ju vara kvar så att det blandas i påsen.

Sen när de är "inkoppade" efter en lång tid brukar jag lyfta över fisken i decilitermåttet eller i handen eller en håv (vad som är lämpligast) så att så lite vatten från djuraffären, helst inget alls, kommer i mitt egna akvarium.

Men jepp, kolla nitriten för säkerhets skull, det kan ha varit det, eller en kombination av båda.
#11 - 9 januari 2008 10:43
toccata skrev:
Ja, att komma till nytt vatten kan göra att fiskar blir sjuka och svaga, om de inte vänjs in tillräckligt långsamt. Särskilt om skillnaderna i pH, temperatur och eventuellt nitrit eller nitrat är stora. Nitrat är i och för sig inte farligt för fiskar, men jag har läst att väldigt höga mängder kan påverka fisken ändå. I djuraffären har de nog inte så mycket nitrat (näringsämne) i vattnet eftersom de byter vatten ofta. Men att det var nitrit är mer troligt.

Men de behöver ju inte dö direkt av chocken, 5 dagar låter mer rimligt så det kan ha varit det.

Bättre att göra så långsamt man bara kan, låta påsen ligga först cirka en timme för temperaturutjämning (stängd!) och sen lägga in en deciliter av det egna akvarievattnet varje halvtimme eller timme. Jag brukar då hälla ut en deciliter av det vatten som är i påsen (Vattnet från djuraffären) ut i slasken (ej i akvariet), så att det inte blir så mycket vatten i påsen. Men lite djuraffärvatten måste ju vara kvar så att det blandas i påsen.

Sen när de är "inkoppade" efter en lång tid brukar jag lyfta över fisken i decilitermåttet eller i handen eller en håv (vad som är lämpligast) så att så lite vatten från djuraffären, helst inget alls, kommer i mitt egna akvarium.

Men jepp, kolla nitriten för säkerhets skull, det kan ha varit det, eller en kombination av båda.

Skall verkligen göra införandet av nya fiskar på den långsammare vägen nästa gång.....
Fick en sån där test sticka på djuraffären så jag kunde kolla själv hemma. Och den gav liiite utslag på nitrit så jag skall göra många små vattenbyten och se om det blir bättre. Tänkte beställa ett dropp test igår, ,men blev förvirrad av alla olika märken och sorter. Vilket ska man ha igentligen ?? Hade tänkt köpa ett som man kollar enbart nitriten med för det andra förstår jag mig inte på i vilket fall [:o]

För att göra mysteriet med fiskarna ännu "nderligare". Inga fler pansarmalar har dött/försvunnit. Men där emot så har det försvunnit en Sorgmantel varje dag nu (igår kväll och antagligen under natten till idag). Så nu är det bara 2 st kvar. Den som försvann i natt var den med ett öga. Den som försvann igår kan jag inte förstå hur den kunde gå upp i rök så fort, för ca 2-3 timmar innan såg jag att alla 4 var där... Jag begriper mig inte på detta...

Jag börjar misstänka att Kampfisk honan har en fena med i spelet.

Det är nämligen så att jag tog rätt på 2 damm fiskar i sen höst (annars hade fått frysa ihjäl där i vinter). Så de bodde tillfälligt deta lilla akvarium (de var stora). Under tiden de bodde här så var Kampfisk honan väldigt skygg, gömde sig mest bakom innerfiltret. Men så lämnade jag in dem till vår djuraffär som förbarmade sig över dem. Då började Kamp honan patrullera i karet igen...

Och alla dessa dödsfall/försvinnanden började efter att dammfiskarna flyttat.

Vad tror du om den teorin ?? Fast det förklarar ju inte hur fiskarna kan försvinna spårlöst på 2-3 timmar :confused:

Tack för alla svar !!!

Annons