Vad ska jag göra?

#1 - 2 maj 2008 19:43
För ca 3 dagar sen verkade det som om mina palatter hade lagt rom. Honan gömde sig i grottan och när hon tittade fram hade hon inte samma glada färger som tidigare. Hon vaktade och så fort hon var framme när jag gick förbi gömd ehon sig. Men nu ett par dar efter skiter hon totalt i grottan, hon har fått tillbaka sina lekfärger och hon dansar för hanen.

Har de blivit av med sin rom? Har en ancistrus tillsammans med dem. Men jag har haft en lampa tänd i rummet för att de ska kunna se och vakta bättre.

Honan dansar som sagt, hanen har också fått lite starkare färger men han biter efter honan eller hur jag nu ska förklara och han spänner upp sig framför glaset och ser agressiv ut.

Nu på kvällen har de båda simmat runt grotttan.

Men jag undrar de har för sig. Är det ny lek? eller är det hanen som nu vaktar grottan?
De lekte förrut för flera veckor sedan men då förlorade jag romen. Hur ska jag göra för att få yngel?

Just de en annan fråga också. Honan låg idag bakom pumpen, det gör hon också när jag har bytt vatten. Varför gör hon de? Hon brukar komma fram lite senare igen.
Tack på för hand:)
#2 - 2 maj 2008 20:09
Verkar som du har en väldigt dominant hane :D
Tycker inte du ska göra något mer än att avvakta. Kan vara så att det inte blev något av äggen denna gången, men det kommer säkert. Du gör rätt i att hålla nattlampan tänd när de lekt. Ancistrusen kan ha tagit romen men vi har oxå ancistrus ihop med våra Paletter men de har fått yngel ändå.
Hoppas din hona tuffar till sig snart så hon inte blir så lätt stressad.
Lycka till.
#3 - 2 maj 2008 20:19
Ja jag får vänta och se vad som händer, men jag blir så ivrig.:D Jag vill ju så gärna att det ska bli något för dem. Jag tror inte att malen har vårgat fram till grottan, han håller sig väldigt mycket undan. Han äter inte alger i närheten av grottan heller.
#4 - 2 maj 2008 20:21
Får de väl yngel så är de inte att leka med :) Jag har sett våra paletter sätta fart på malar som är 7 ggr så stora som de själva när de kommit för nära!
Bilagor:
#5 - 2 maj 2008 20:26
Oj! Ja då borde inte min lilla ancistrus på 3 cm vara så stort hot för mina paletter.
#6 - 2 maj 2008 20:27
Nej, absolut inte
#7 - 2 maj 2008 20:28
Knappast ;)

Vår är fullvuxen :p
#8 - 2 maj 2008 20:29
Och är allierad med andra styggelsemonster =P Men paletterna veknar icke!
#9 - 2 maj 2008 20:33
Då ska de inte vara han som är problemet och de är ju bra :)
Bilagor:
#10 - 2 maj 2008 20:35
Ahlqvist skrev:
Och är allierad med andra styggelsemonster =P Men paletterna veknar icke!

Paletter verka alltså vara väldigt tuffa, roligt att få se några som tar hand som sina små yngel istället för guppys som bara äter upp dem.
#11 - 2 maj 2008 20:36
Heh, jag önskar mina guppies hade varit lite hungrigare =P De är otäcka odjur som porrar värre än något man skådat i mannaminne! Jag försöker fortf att avveckla mina små odjur =D
#12 - 2 maj 2008 20:37
Mycket intressant att studera faktiskt ;)
Hoppas dina oxå får yngel snart, så du får se deras yngelvård :)
#13 - 2 maj 2008 20:41
Ja mina guppysar förökade sig en hel del också, honan fick yngel varje månad och HUR många som helst. Jag löste de genom att lämna bort en massa yngel till en kompis och lämna de stora guppysarna till min pojkväns mamma. Så nu har jag inga alls.

Ja jag hoppas verkligen att jag får yngel snart, skulle vara så kul att få se lite yngelvårdning. Men jag får ha tålamod och vänta:)
#14 - 2 maj 2008 20:43
Ja, paletter är bra föräldrar, har en vf Pelvicachromis sacrimontishane, som tyvärr blev av med sin hona, som själv vallar runt en kull yngel :)
#15 - 2 maj 2008 20:45
Stackars pappan, då har han fullt upp nu då och försöka hålla koll på sina små.
#16 - 2 maj 2008 20:50
Passat skrev:
Ja mina guppysar förökade sig en hel del också, honan fick yngel varje månad och HUR många som helst. Jag löste de genom att lämna bort en massa yngel till en kompis och lämna de stora guppysarna till min pojkväns mamma. Så nu har jag inga alls.

Ja jag hoppas verkligen att jag får yngel snart, skulle vara så kul att få se lite yngelvårdning. Men jag får ha tålamod och vänta:)

Väntar på att de ska bli upphämtade, mina guppies då. Har väl en 75-100 st för tillfället och då har jag ändå kämpat med att hålla dem isär sista tiden! Paletterna kan man sitta och titta lääääääänge på... verkligen trevliga fiskar.
#17 - 2 maj 2008 20:55
Ahlqvist skrev:
Väntar på att de ska bli upphämtade, mina guppies då. Har väl en 75-100 st för tillfället och då har jag ändå kämpat med att hålla dem isär sista tiden! Paletterna kan man sitta och titta lääääääänge på... verkligen trevliga fiskar.

75-100! De va inte lite och jag som satt och gnällde när jag fick 20 yngel som överlevde..:p

Jag kan sitta och titta på paletterna nu ändå bara för att de är så otroligt vackra! När de väl får yngel kan jag väl inte slita mig från akvariumet:p
#18 - 2 maj 2008 20:56
Tror inte jag har haft en enda förlust bland mina guppies =P Det var nog för att jag 'skulle bara prova' ^^
#19 - 2 maj 2008 20:59
Ahlqvist skrev:
Tror inte jag har haft en enda förlust bland mina guppies =P Det var nog för att jag 'skulle bara prova' ^^

Hehe ja de kan nog vara så:p Men vart ska alla dessa ta vägen nu då? har du någon som köper av dig?
#20 - 2 maj 2008 21:02
Jag gav bort dem till en i min förening. Vill inte sälja när det gäller ens egen förening :) Annars hade de gått till den lokala akvariebutiken!
#21 - 2 maj 2008 21:07
Då har du ju inga stora problem att bli av med dem iaf och de är ju bra. Då är de ju lite kul med guppyfödning, de är vackra fiskar.

Annons