Vad ska jag göra?

#1 - 29 september 2008 13:58
Har ett kar på 540l btn amzonas,som ni vet tar det upp mycket plats!
Och nu har jag Eldbukar med yngel, sebror med yngel, och ett tillfälligt tanyanika par med yngel!hur ska jag undvika att någon av paren går under?(eld och sebrornas yngel är ej frittsimmande än).
tips?
#2 - 29 september 2008 14:22
är inte så kunig på den området men jag undrar bara har du inte möjlighet kunna starta upp nytt akvarium? eller om någon kompis kan ta hand om något par?
#3 - 29 september 2008 19:40
Zebrorna brukar klara sina yngel om de är tillräckligt stora för att stå emot eldbukens attacker.
Eldbuken likaså.
Då det gäller tanyanika så har jag ingen aningen.
Troligt är att de hamnar i kläm mellan de andra arterna tyvärr.
#4 - 29 september 2008 21:37
tanyanika paret är det ingen fara med dom e hårdare än både eldbukarna och sebrorna....men om eldbukarna eller sebrorna får för mycket styk överger dom ynglena?
#5 - 30 september 2008 08:35
eldbuken brukar ibland äta upp sina yngel om de känner att de inte kan ta hand om dem.
zebrorna där emot brukar skydda sina yngel och står pall för mycket innan de ger sig.

Hur stora är eldbukarna och zebrorna?

Vad är det för art av tanyanika du har?

Anledningen är att jag kört med både eldbuk, zebra, cintrinellum, salvini i ett 540liters och samtliga hade lek, med tanke på cintrinellum och salvinins agg både vid lek och annars så stod både eldbuken o zebran pall.
Mina eldbukar var 12cm stora och zebrorna endast 7cm.
Medans cintrinellumen var 20+ och salvinin 19cm.
#6 - 30 september 2008 15:32
Eldbuken hane 15cm+++(stor som zlatan) hona ca 10cm sebra hannen 12cm honan 6cm....
Tanyanika är Neolamprologus niger hane ca 11cm hona 8cm men hårda som sten kör bort både sebror och eldbukar!
#7 - 30 september 2008 16:22
Kan du inte flytta tanyanika paret om du har möjlighet?
#8 - 30 september 2008 16:39
En liten varning om zebrorna bara... När jag hade zebror och Jack Dempsey ihop, så lekte JD-paret, och vaktade sina yngel bra. Men när de började växa till sig, så började jag ana oråd, och när jag tog dem till affären bekräftades misstankarna, zebrahanen hade varit och smygbefruktat :( Så de fina små , som ju var korsningar), blev mat åt några rovmalar han hade i affären.

Eldbuk och zebra har korsat sig förr om jag minns rätt.
#9 - 30 september 2008 22:40
nej har ingen möjlighet att göra det just nu....men efter helgen kanske jag kan åka och köpa något mindra kar och försöka....sebra och eldbuk....skum korsning(dom e ju inte så lika varan)
#10 - 1 oktober 2008 09:42
Zebra kan korsa sig med liknande arter i färgteckning.

Jag förespråkar avlivning av den hanen som smygbefruktat då det är förbaskat lätt att få korsningar:(
Antingen är den sebra hanen färgblind eller också dum:D

Eldbuken och sebra har jag svårt att tänka mig att de skulle korsa sig men i ditt fall så har väl samtliga arter redan levande yngel och då är det bara o vänta o se:D
#11 - 1 oktober 2008 19:47
Zebra och eldbuk har korsat sig, minns en gammal bok i skolbiblioteket när jag gick i skolan, som hade en bild på en korsning mellan eldbuk och zebraciklid, som såg ut ungefär som en eldbuk i formen, men med zebraciklidens mönster. Har även sett en vuxen fisk, som jag är rätt säker på var en korsning mellan zebra och JD, JD i formen, zebra i färgen. Har sett en bild på en fisk som, om jag minns rätt, var en korsning mellan en JD och en festae, som såg ut som en svart festae ungefär. Har även sett filmklipp, det ena ett yngelvårdande par med en zebra och en sajica, och ett klipp där den ena partnern var en managuense om jag minns rätt, den andra minns jag inte. I en affär där de hade vf guldsöm och vf blåciklider i samma akvarium, hade en guldsömshane parat ut sig med en blåciklidhona.

Så konstiga korsningar förekommer, och zebror verkar vara en av de värsta att korsa sig med andra arter. Det som gjorde att jag inte reagerade med en gång med mina JD-yngel var att JD-paret vaktade tillsammans, inget tecken på att zebrahanen hade lagt sig i, men när ynglen växte till sig så såg man att det inte stod rätt till.

Kan kanske vara så att zebran är nå´n sorts genetisk länk, som är nära släkt med flera olika ciklidsläkten.
#12 - 3 oktober 2008 10:39
Eller kanske den felande länken:D
Nja, den där boken har jag nog också läst efter närmare eftertanke.
Dock så verkar det inte vara varje gång eller ens vanligt att sådant sker.
Större kar mindre chans för korsning.

Annons