Vad ska jag göra av alla???

#1 - 17 december 2004 20:22
Jag har ett 54 l.
När jag köpte det trodde jag att det var ganska stort!
En cm fisk per en liter vatten.
Nu till min fråga
Jag har en Molly, en Kampfisk, en liten Humlafisk, två räkor, en mal ca 7cm och sist men inte minst fem guppy varav en har fått yngel.
Ynglena kom för en vecka sedan och jag har dem i en sådan där yngelkorg i akvariet.
De är tio eller tolv stycken, jätte svårt att räkna dem!!
Frågan är vad jag gör av dem när de blir större??
Hur många skulle få plats i det befintliga akvariet utan att det skulle bli alldeles överbefolkat???!!!
#2 - 17 december 2004 20:26
Jag tycker faktiskt inte det är överbefolkat..
#3 - 17 december 2004 20:37
Men när jag läser här så verkar det som att man bara kan ha typ sex, sju guppi i ett 54 l, vilket jag trodde gällde 25 l.
Jag blir lite förvånad till att alla verkar tycka att man har överbefolkat i akvariet, fast det bara är några fiskar där!??
Men du tror att jag kan sätta ner ynglen i de akvarium jag har alltså??
Nästa gång spar jag inga yngel.
Det är första gången och är ganska spännande!!
#4 - 17 december 2004 20:40
Vad gäller ynglen kan de väl bli uppätna om de är för små och växtligheten inte alltför tät...
Men det kan ju också insorteras under rubriken självkontroll så att säga...
#5 - 17 december 2004 21:02
Just nu är dom i enskyddad korg, dom är envecka.
När tror du att jag kan släppa ut dem till de andra???
När dom är två veckor eller mer?
Det är ganska fult att ha korgen där....
#6 - 17 december 2004 21:08
Föreställ dig hur stora de andras munnar är. Dubbla den siffran. När ynglena är så stora kan du släppa ut dem.
#7 - 17 december 2004 21:21
Ja, men liksom hur lång tid brukar det ta då???
#8 - 17 december 2004 21:28
Om du har en del växter i karet så behöver du inte vänta så länge. Två-tre veckor räcker gott. De kommer gömma sig bland växterna och är tillräckligt försiktiga och alerta för att klara sig.
Jag har precis lämnat in ett 30-tal guppyyngel i butiken, och då har jag inte haft dem i yngelbur alls.
#9 - 21 december 2004 13:55
inte alls överbefolkat. du kan ha mycket, mycket mer i ett 54l när du har små fiskar.
#10 - 21 december 2004 14:58
Fler molly, kanske?
Fler arter skulle nog ge dig fisksoppa...

Men ett tips: Låt fiskarna själva "reglera" yngelantalet i fortsättningen - första kullen är alltid rolig, men det kommer att bli många guppy om du tar reda på alla yngel =)

Annons