Jag har rätt länge varit intresserad av att skaffa ett akvarium och nu i fick jag ett i julklapp av min man.
Dum som jag var trodde jag att jag kunde förlita mig på personalen i djuraffären när jag skulle skaffa mina fiskar.
Naturligtvis fastnade jag för den charmiga silverhajmalen och frågade om den skulle passa i mitt akvarium.
Jo då, det skulle den, bara jag hade doppvärmare så var det inget speciellt man behövde tänla på.
Vad expediten "glömde" att berätta var att fisken blir 35 cm lång och föredrar bräckt vatten och är en aktiv stimfisk.
Jag köpte två stycken, plus en bottenlevande mal och 4 platys.
Den ena hajmalen dog efter någon vecka, men jag tror det berodde på någon medfödd defekt för den var så konstig i kroppen.
Den andra verkar uppträda normalt, har aptit och "stimmar" så gott den kan med de andra fiskarna.
Nu undrar jag vad jag ska göra.
Jag har tänkt att skaffa ett större kar (typ 250-400 l), eftersom mitt nuvarande är på tok för litet.
Bör jag skaffa ett par till silverhajmalar (även om de eg ska ha minst 700 l), och anpassa vattnet efter dem (dvs bräckt), och ha de andra fiskarna i ett annat kar.
Eller ska jag fortsätta som nu och hoppas att hajmalen trivs ok om den får större simyta?
Det känns ju fel att skaffa fler fiskar om jag vet att jah inte kan erbjuda någon bra miljö, samtidigt undrar jag om det är djurplågeri att bara hålla en mal?