Vad ska jag göra med min silverhajmal?

#1 - 26 januari 2008 10:38
Jag har rätt länge varit intresserad av att skaffa ett akvarium och nu i fick jag ett i julklapp av min man.

Dum som jag var trodde jag att jag kunde förlita mig på personalen i djuraffären när jag skulle skaffa mina fiskar.
Naturligtvis fastnade jag för den charmiga silverhajmalen och frågade om den skulle passa i mitt akvarium.
Jo då, det skulle den, bara jag hade doppvärmare så var det inget speciellt man behövde tänla på.
Vad expediten "glömde" att berätta var att fisken blir 35 cm lång och föredrar bräckt vatten och är en aktiv stimfisk.
Jag köpte två stycken, plus en bottenlevande mal och 4 platys.
Den ena hajmalen dog efter någon vecka, men jag tror det berodde på någon medfödd defekt för den var så konstig i kroppen.
Den andra verkar uppträda normalt, har aptit och "stimmar" så gott den kan med de andra fiskarna.

Nu undrar jag vad jag ska göra.
Jag har tänkt att skaffa ett större kar (typ 250-400 l), eftersom mitt nuvarande är på tok för litet.
Bör jag skaffa ett par till silverhajmalar (även om de eg ska ha minst 700 l), och anpassa vattnet efter dem (dvs bräckt), och ha de andra fiskarna i ett annat kar.
Eller ska jag fortsätta som nu och hoppas att hajmalen trivs ok om den får större simyta?
Det känns ju fel att skaffa fler fiskar om jag vet att jah inte kan erbjuda någon bra miljö, samtidigt undrar jag om det är djurplågeri att bara hålla en mal?
#2 - 26 januari 2008 10:43
Välkommen till zoopet =) Du kan inte lämna tillbaka den till butiken?
#3 - 26 januari 2008 11:26
Kan man det? Ska ringa och kolla med en gång.
Tack tack.
#4 - 26 januari 2008 11:28
om du säger att du läst att den ska ha bräckt och att den blir så stor så gör dom nog det!!!!!
#5 - 26 januari 2008 16:39
I värsta fall får du avliva
#6 - 26 januari 2008 22:36
Tack för era svar.
Jag ska försöka hitta ett nytt hem åt min silverhajmal.
Antingen till affär eller någon som har rätt förutsättningar att sköta den.

Fisken är aktiv, har aptit och beter sig normalt. Jag är inte så pigg på att ta den tillbaks till butiken där jag köpte den, eftersom de verkar så oseriösa, så då kan den ju lika gärna sälja den till någon med lika dålig koll igen, men jag har fått tips om en seriös handlare som jag ska kolla med. Annars får man gärna anmäla sitt intresse här... ;) Jag bor i Göteborg och skänker gärna bort den till någon som känner att de kan hålla silverhajmalar!

Måste jag avliva om den är pigg och äter?
#7 - 28 januari 2008 11:29
Nää... avliva gör man med sjuka fiskar.
Försök hitta ett hem istället. Även om du skulle skaffa " bara" ett 400L, så har den ju ett tag att växa i.
Jag har svårt för djuraffärer, det vill bara sälja har jag märkt. Har precis som du åkt på nitar med fiskar som skulle passa så bra i ens akvarium.... ...visst så blir de stora som torskar.
Kolla i artregistret innan du åker till fiskaffären så kan du i lugn och ro fundera ut vad som passar.
Måste göra lite reklam (upps nu skäller Kjell på mig) men kent i nol är super... Tummen upp!=)=)
#8 - 28 januari 2008 11:57
Jag hoppas du får tag i någon som kan ta den (ring runt till många affärer, men allra främst renodlade akvarieaffärer om du hittar någon). Generellt sett så är det faktiskt så att om man har SMÅ fiskar i ett STORT akvarium så ser akvariet mycket större ut, som ett riktigt hav!

Vad jag menar är att även om du kunde ha kvar hajmalen i till exempel ett 400-liters så skulle den göra att akvariet ser litet ut, och andra fiskar skulle se pluttiga ut. Mycket finare enligt mig att ha ett stort stim med små tetror, och blanda med andra mindre fiskar. Bredvid dessa skulle hajmalen se ut som ett monster. Så antingen stora ELLER små fiskar, och då helst små, det är min åsikt :)

Nu har du i allafall lärt dig att aldrig lita på djuraffärer. Tyvärr är det så att även om man själv läser på om fiskarna innan så kan man bli lurad, för vissa affärer vet inte ens vilka fiskar de fått in. Många malar kan kallas bara för "algätare" eller för någon annan art än de är (en mindre sort), när de egentligen blir jättestora. Bäst är om man kan hitta renodlade akvariebutiker. De sköter ofta fiskarna bättre också.

Lycka till!
#9 - 28 januari 2008 12:01
Nu vet ju jag inte hur populärt det här är men hör med Lasse som jobbar på Universeum om dom kan ta emot den, dom har ju både sött/salt och allting däremellan..
#10 - 29 januari 2008 20:05
Tack för era svar på min fråga!
Ja, nu har jag verkligen lärt mig en läxa! ;)
Men det är synd för när man frågar personalen i affären så verkar de så tvärsäkra på sin sak!
Och visst är det lite hittepå med artnamnen. De kallade den tillexempel för sydamerikans silverhaj.

Hursomhelst så får den flytta till mitt stora akvarium tills jag hittat ett lämpligt hem (har blivit tipsad om en bra handlare). Den föredrar visserligen bräckt vatten som vuxen, men jag hoppas jag löst det tills dess. Är inte så sugen på att ta tillbaks den till de jag köpte den av, för de har inte kvar arten längre, och då blir den ju utan stim i vilket fall.

Jag vågar nog inte fråga på Universeum... Men en av mina klasser (är lärare) vann en övernattning där för ett tag sedan. Synd att det inte var nu, då kunde man ju bett dem ta med en smyga ned den i någon lämplig tank.... hahaha... :p

Men det är verkligen en fantastisk fin och smäcker fisk! Synd bara att den ska bli så attans stor....

Här är en länk till en bild på den! http://www.clickit.se/root/user_flipview.aspx?fpid=15432&fid=1471&pid=336395

Visst ser den ut som en liten haj....

Annons