Vad ska jag ha för färg??

#1 - 23 februari 2005 12:48
Hej alla
Har byggt ett akvarium i svartplåt 1,5mm och tagit ut "hål" för framruta och sidorutor.
Nu till frågan....Vad ska jag måla med för färg som tål vatten?? Nån som har några bra tips (måttena är 115*70*70)
/kawwe
#2 - 23 februari 2005 18:30
Man brukar rekomendera Epotex akvarie lack till bakgrunder, jag ser ingen anledning till att inte det ska funger a här med. Under den kan du måla med vad du vill, om du vill ha nån tjusig färg.

Lycka till.
B!
#3 - 23 februari 2005 19:03
Tack MR B
Jag hade tänkt mig att måla med Hammar-Lack nån sorts färg men det kanske inta räcker bara med den?
Jag tar tacksamt emot fler svar om ni har.
/kawwe
#4 - 23 februari 2005 21:34
du kan säkert måla med hammarlack, men jag är inte säker på varför, du kommer i alla fall få måla över den med epotexlacken, om jag inte minns fel har hammarlack nakdelarna att det aldrig riktigt hårdnar, och att det kan läcka en del direkt giftiga ämnen.. det sista kan vara beroende på fabrikat. Låt mig få fråga så här, vad hindrar dig från att helt enkelt bara måla hela baljan infändigt (utom glasen, som lämpligen inte är monterade vid tillfället) med epotex lacken, som är garanterat giftfri, och inte som hammarlack ska härda i någon månad? Om du ska ha en bakgrund i, kan det även vara en tanke att lacka baljan, skära till en frigolitbakgrund, med alla utag o utrymmen tex för filter osv, husfixa / pigmentera o lacka den med, och silicona fast den samtidigt som glasen stoppas i. på ca 14 dagar borde det hela vara klart för att hälla vatten i...

Du verkar höra till de händigare jag menar, själv hade jag inte byggt en balja i svartplåt, men håller på att gjuta bakgrund...
Lycka till.
B!

Annons