vad ska jag ha i?

#1 - 22 februari 2008 16:56
Jag har precis haft i vatten i mitt nyinköpta 112L akvarium.

När jag köpte akvariet så fick jag med något som heter "Nutrafin" som jag nu har haft i så mycket jag som jag behöver.
Nu till min fråga, jag fick även med "Biotopol" som man tydligen skulle ha i vid varje vattenbyte. Ska jag ha i det nu i början också, eller först vid det första vattenbytet?
#2 - 22 februari 2008 17:48
Nutrafin är en bakteriekultur, bland annat. Det gör att du får de bra bakterier du vill ha i filtret.

Biotopol är ett vattenberedningsmedel, som man oftast inte behöver i Sverige - det hänger på var du bor. Det skadar dock inte att använda det när som helst.

Men i övrigt, har du inte läst tråden om akvarieuppstart som finns härinne, så gör det! Den är väldigt bra, och kan bespara dig en senare fisk-massdöd.
#3 - 22 februari 2008 17:51
Nu blev jag lite nyfiken...behöver man inte vattenberedningsmedel? Jag trodde att det var ett måste vid vattenbyten!
#4 - 22 februari 2008 18:00
På vissa ställen är det kanske ett måste... men som de skrev innan är det oftast inte nödvändigt. Jag använde i början vattenberedningsmedel men har slutat med det nu. Och det går precis lika bra utan för min del iaf :)
#5 - 22 februari 2008 18:10
Vilka delar av Sverige gäller detta då? Eller vad är det det beror på att man kan vara utan?
#6 - 22 februari 2008 20:46
Bor du i Växsjö kan du nog behöva det.. Andra ställen vet jag inte..
#7 - 22 februari 2008 21:03
vart köpte du akvariumet? är det märket aqua?
#8 - 22 februari 2008 21:12
aquael skulle jag tro. juwels e la på 110 eller? gbg har bra vatten. stockholm med vad jag vet
#9 - 22 februari 2008 21:50
jo, det är ett akavarum av märket aquael, köpte det i Linköping fast jag bor i Nyköping :)

En annan kanske dum fråga om pumpen ^^, Måste den vara så att den blåser in ny luft (alltså att den har en extraslang på sig som har in luft) eller kan den sitta lite under vattenytan så att det låter mindre och utan den där extra slangen?
#10 - 24 februari 2008 21:18
Chockrosa skrev:
jo, det är ett akavarum av märket aquael, köpte det i Linköping fast jag bor i Nyköping :)

En annan kanske dum fråga om pumpen ^^, Måste den vara så att den blåser in ny luft (alltså att den har en extraslang på sig som har in luft) eller kan den sitta lite under vattenytan så att det låter mindre och utan den där extra slangen?

Den där bubbelslangen gör mycket lite för att syresätta vattnet och är mest för att det skall se fint ut. Fasktiskt så vädrar den snarare ut den koldioxid växterna behöver än gör någon nytta. Så du kan lugnt ha den helt avstängd.

Annons