Vad ska jag ha under gruset?

#1 - 6 april 2010 20:17
Som rubriken jag vet inte vad jag ska ha för underlägg under gruset i akvariumet. Är det frigolit man ska ha och i så fall hur tjockt bör det vara?
Dom avrådde mig i akvarium butiken att ha ett sånt här svart liggunderlag i akvariumet för att det kan utsöndra gifter. så är det bara frigolit som gäller? är cellplast samma sak som frigolit?:p
#2 - 6 april 2010 20:20
sissi. skrev:
Som rubriken jag vet inte vad jag ska ha för underlägg under gruset i akvariumet. Är det frigolit man ska ha och i så fall hur tjockt bör det vara?

Dom avrådde mig i akvarium butiken att ha ett sånt här svart liggunderlag i akvariumet för att det kan utsöndra gifter. så är det bara frigolit som gäller? är cellplast samma sak som frigolit?:p

Ska du ha tunga stenar? Annars är det IMO overkill med cellplast (som för övrigt är samma som frigolit).
Ska du ha stora stenar, bör nog 10-20 mm räcka gott och väl.
#3 - 6 april 2010 20:35
Bladh skrev:
Ska du ha tunga stenar? Annars är det IMO overkill med cellplast (som för övrigt är samma som frigolit).

Ska du ha stora stenar, bör nog 10-20 mm räcka gott och väl.

Vad menar du med overkill med frigolit om man inte har stora stenar?:confused:
Jag har inhandlat medel stora stenar och dom väger en del så jag tror nog det behövs nåt underlag
#4 - 6 april 2010 20:58
jag känner också att rötterna väger en hel del ungefär lika mycket som stenarna. Är det bara frigolit som gäller? 10 till 20 cm frigolit känns jätte tjockt.
#5 - 6 april 2010 21:06
Om du tänker ha fiskar som bökar runt och verkligen flyttar på stenar och grus så bör du ha något under gruset. Men till vanliga sällskapsfiskar behöver man inte det. Jag har inte det i något av mina tio kar.
Det finns som sagt ciklider som verkligen möblerar om i akvariet, gräver i gruset så att stenarna kan rasa, men de flesta fiskar gör inte det, även om de plockar och donar i gruset.
Om det är ett ramakvarium behövs inget underlag under själva akvariet, men är det ett helglas akvarium kan man ha liggunderlag eller cellplast under akvariet för att motverka spänningar från ett ojämnt underlag, olika belastning från ett ojämnt gruslager. Det minskar också risken för störande vibrationer från filtret.
#6 - 6 april 2010 21:20
Mumin skrev:
Om du tänker ha fiskar som bökar runt och verkligen flyttar på stenar och grus så bör du ha något under gruset. Men till vanliga sällskapsfiskar behöver man inte det. Jag har inte det i något av mina tio kar.

Det finns som sagt ciklider som verkligen möblerar om i akvariet, gräver i gruset så att stenarna kan rasa, men de flesta fiskar gör inte det, även om de plockar och donar i gruset.

Om det är ett ramakvarium behövs inget underlag under själva akvariet, men är det ett helglas akvarium kan man ha liggunderlag eller cellplast under akvariet för att motverka spänningar från ett ojämnt underlag, olika belastning från ett ojämnt gruslager. Det minskar också risken för störande vibrationer från filtret.

Men det skadar inte att ha ett underlag under gruset för säkerhetens skull? jag känner att stenarna ändå väger mycket. Har du stenar i dina kar?
#7 - 6 april 2010 21:21
hoppar in och lånar hans fråga. jag har ett juwel rio 180 ska jag ha något under gruset eller klarar det sig då. har rätt så tunga sten :d
Bilagor:
#8 - 6 april 2010 21:38
sissi. skrev:
jag känner också att rötterna väger en hel del ungefär lika mycket som stenarna. Är det bara frigolit som gäller? 10 till 20 cm frigolit känns jätte tjockt.

10-20 mm;)
#9 - 6 april 2010 21:44
sissi. skrev:

Frigoliten har en väldig flytkraft så du måste ha tunga stenar som håller ner den, Ska du inte ha väldigt stora stenar så behövs ingen frigolit och vill du ha frigolit under så ta bara en liten bit och lägg precis under stenen!
#10 - 6 april 2010 21:47
ansjo skrev:
10-20 mm;)

dumma mig 20 mm stod det ju;)
#11 - 6 april 2010 21:48
åheim skrev:
Frigoliten har en väldig flytkraft så du måste ha tunga stenar som håller ner den, Ska du inte ha väldigt stora stenar så behövs ingen frigolit och vill du ha frigolit under så ta bara en liten bit och lägg precis under stenen!

Ja men vad är stora stenar igentligen? och om jag inte användet mig av frigolit ska jag ställa stenarna direkt mot glaset eller på gruset?
#12 - 6 april 2010 21:52
Har du grävande fiskar och stenar i karet bör du ha frigolit.
Det hjälper inte alltid heller att bara ha en bit under just den stenen, då deras grävande kan få stenarna att ändra position ganska mycket och rasa om man har otur.
Är det lite mindre sten och du har fiskar som inte gräver, kan du lägga stenarna på gruset:).
#13 - 6 april 2010 22:00
är det inte bara bätter att ta det säkra före det osäkra och köra med frigolit, ja menar det kan väl inte skada att ha den ifall man kanske inte behöver den igentligen?
#14 - 6 april 2010 22:03
Så som jag förstått det (och jag håller med) så har man underlaget först och främst för att inte man ska hamna i ett läge där många kilos tryck hamnar på endast ett eller ett par gruskorn vilket potentiellt kan skada glaset.
#15 - 6 april 2010 22:07
Ja men om jag då har en sten på 2 kilo så kan det ju bli tryck på en viss punkt
#16 - 6 april 2010 22:11
sissi. skrev:
Ja men om jag då har en sten på 2 kilo så kan det ju bli tryck på en viss punkt

Men det jämnas ut en hel del om man sprider trycket över en spänstig yta istället för att det blir två hårda ytor mot varandra. Två kilos tryck på 6cm2 är bra mycket bättre än detsamma på 2cm2, det kan vara skillnaden mellan att materialet håller med råge eller brister.
#17 - 6 april 2010 22:14
med andra ord är det väl bättre då om jag kör med en frigolit skiva på botten oavsett om det behövs eller inte? för att vara säker
#18 - 6 april 2010 22:18
sissi. skrev:
med andra ord är det väl bättre då om jag kör med en frigolit skiva på botten oavsett om det behövs eller inte? för att vara säker

Jag skulle göra det om jag inte visste med säkerhet hur mycket glaset tål. Men visst om man räknar på saken kanske man får fram att det inte ens är nära på att botten kan skadas.
#19 - 6 april 2010 22:34
Jag skulle göra det om jag inte visste med säkerhet hur mycket glaset tål. Men visst om man räknar på saken kanske man får fram att det inte ens är nära på att botten kan skadas.

räkna är inte min starka sida:) men jag får väl köra med frigolit så jag kan sova gott om nätterna!
#20 - 6 april 2010 22:37
sissi. skrev:
räkna är inte min starka sida:) men jag får väl köra med frigolit så jag kan sova gott om nätterna!

Räkna var jag duktig på för ett par år sedan men inte längre. ;)
Jag ser i alla fall ingen nackdel med frigolit, bara extra säkerhetsmarginaler genom väldigt lite extra jobb.
#21 - 6 april 2010 22:41
ja jag kan inte heller se någon nackdel med att ha det. tack för hjälpen allihop:)
#22 - 7 april 2010 10:43
sissi. skrev:
Kom då ihåg den hiskeliga flytkraften från frigolit som kan dra med sig grus och inredning...;)
#23 - 7 april 2010 10:47
åheim skrev:
Kom då ihåg den hiskeliga flytkraften från frigolit som kan dra med sig grus och inredning...;)

Silikon innan man fyller på vatten så är man mer än säker där med. ;)
#24 - 7 april 2010 15:49
Men gud vad negativa man kan vara :p

Känns det bättre med frigolit så använd det, enkelt :) Naturligtvis är det inte skadligt på något sätt, och 1-2cm frigolit har typ 0.01 flytkraft (på skala till 103).
I med frigolit och på med lite sand/grus så kommer det stanna där :)
#25 - 7 april 2010 16:25
Vad är det här andra... folk värkar ha under gruset? något typ av underlag, finns ett på stadium men kan inte färgen vara giftig?
#26 - 7 april 2010 16:56
Jag vet en som limmade/silikonade frigoliten på stenens under sida nu hade han inge runda stenar utan block av sandsten och då fungerade det för honom. Stenarna år ner grävda i ruset och vilda på botten glaset.
#27 - 7 april 2010 17:14
Jag har en frigolit skiva på 1cm tjocklek som täcker hela glaset på botten, slängde på kattsanden och sedan den vanliga sanden, stenar och så vidare, Funkar utmärkt.
#28 - 7 april 2010 17:52
Ingen som har använt något annat underlag än frigolit? dom här camping underläggen är ju färgade, utsöndrar dom några gifter?
Bilagor:
#29 - 7 april 2010 19:07
danne0301 skrev:
1-2cm frigolit har typ 0.01 flytkraft (på skala till 103). :)
Om frigolit har 0,01 av 103 på nån skala från samhall, vilket material har då 103?
#30 - 7 april 2010 19:34
äh petitesser :p
#31 - 7 april 2010 20:09
Jag trodde att frigolit hade ordentlig flytkraft eftersom man använder det till flytblock i båtar och under pontoner, men det finns tydligen bättre material.

Vill du nu prompt ha frigolit i akvariet så ha det. vill du ha liggunderlag i det så ha det också. Men det lär inte vara nödvändigt om du som sagt inte har grävande ciklider.
Du kan silikona fast det i botten eller under stenarna, var och en gör som den vill.
#32 - 7 april 2010 20:16
Orkar egentligen inte fjanta mig mer men vilken båt har 1cm tjock frigolit?
#33 - 7 april 2010 22:28
Mumin skrev:
Jag trodde att frigolit hade ordentlig flytkraft eftersom man använder det till flytblock i båtar och under pontoner, men det finns tydligen bättre material.

Vill du nu prompt ha frigolit i akvariet så ha det. vill du ha liggunderlag i det så ha det också. Men det lär inte vara nödvändigt om du som sagt inte har grävande ciklider.

Du kan silikona fast det i botten eller under stenarna, var och en gör som den vill.

Jag trodde man hade frigolit under för att det kan bli tryck på en speciell punkt, inte bara om man har grävande ciklider

Annons