Lågan från ett ljus har en färgtemperatur om cirka 1800 Kelvin.
En glödlampa har en färgtemperatur på cirka 2000 Kelvin.
Solljus vid morgon och kväll ligger runt 4000K.
Solljus vid middagstid på sommaren är närmare 5500K (högre vid ekvatorn).
En ljus, mulen, sommardag har cirka 6500K.
I skuggan en solig dag med blå himmel har man förmodligen något under 9000K.
I skuggan en vinterdag med blå himmel kan man komma upp i över 40000K.
Människor uppfattar ljus med en färgtemperatur på cirka 6500 - 7000K som rent vitt; högre än så får ljuset en blå ton, lägre så får det en gul ton.
Eller så vore det om ljuset skapades av en ljuskälla som solen. I verkligheten har många ljuskällor inte en spektralfördelning som solen, och kan ha annan ton på ljuset än vad man skulle förvänta sig av färgtemperaturen - Aquarelle-lysrör (9000K), t.ex., är svagt rosa, och Sylvanias Aquaarc 10000K metallhalider har grönstick.
Ett annat viktigt (tycker iaf jag) värde är CRI (kallas också RA) vilket är ett mått i procent av hur likt en ljuskälla återger färger jämfört med naturligt ljus. Många vanliga belysningar har ganska dålig CRI, runt 80% - antingen för att det är billigare så, eller för att de är gjorda för att i första hand passa växter, eller för att de skall framhäva främst röda färger på fiskar.
Min personliga preferens är för ljus med svagt blåstick (runt 10000K) och högt CRI, men andra föredrar annat.
För växtakvarister är YTTERLIGARE ett mått det viktigaste, PAR, vilket står för fotosyntetiskt aktiv strålning. Där vet jag tyvärr väldigt lite.