vad skall man ställa akvariet på??

#1 - 2 januari 2007 13:49
vet inte om detta hör hit, men i alla fall

vad skall man ställa sitt akvarium på, har ett 69 liters som ja för tillfället inte vet om ja ska spara o ha som tex yngelakvarium, eller om ja ska avsluta de, håller på med att planera nytt

då ja köpte detta så kom de inte med nått skåp eller ben, har de nu på pall/bänk vad man nu skall kalla de, men det är för lågt, man måste sitta på golvet, locket är kanske max 75 cm från golvet, så inte alls högt

men vad skall man ha för mödel under, skulle vilja ha nått funktionellt, tex en byrå eller liknande.
#2 - 2 januari 2007 13:54
Finns många bra lösningar skulle jag tro, själv har jag en vanlig tvbänk men inte med hjul utan på vanliga ben som fungerat jättebra.
#3 - 2 januari 2007 15:48
Till mitt begagnade 54 liters följde ett aluminiumstativ/möbel med, helt avpassad för akvariets mått. I lagom höjd för skötsel och njutning. Hade jag inte fått stativet med hade jag köpt en köksbänk i vackert träslag, uppbyggd med lekablock till lämplig höjd. Längden på den bänken kunde ha avpassats till om jag önskat mer saker än bara ett akvarie på.
#4 - 2 januari 2007 16:33
Till vårat ena kar köpte vi en skänk på IKEA, Leksvik. De är ganska höga, så man får karet ordentligt i höjd, men inte så högt att det blir krångligt att sköta. De kostar inte så mycket heller, och massor av lådor under som man kan ha håvar, mat och allt annat i!
#5 - 3 januari 2007 12:47
Jag kollade på ikea efter ett underlag för ett nytt 420liters kar jag vill skaffa.
Men de bänkar jag hittade tålde max en vikt av 100kg, vilket är kanske ett 10liters akvarie med tillbehör hehe
Så det passar alltså inte alls som man kanske förstår.
Jag letar alltså nu efter någon sorts bänk som tål ett 420liters kar med tillbehör. Jag vill helst inte skaffa en aluställning då jag tycker att det förtar synintrycket av själva akvariet.
Lekablock förstår jag är en väldigt bra och enkel lösning, men jag tror iallafall att jag helst skulle vilja se någon fin möbel i något träslag (typ ek/bok) under mitt kar. :)

/Micke
#6 - 3 januari 2007 15:11
Till ett 420liters kar hittar du aldrig en möbel som håller om den inte är avsedd för akvariebruk, tyvärr.
Men 420liter låter redan som ett "möbelkar" (det är inga standard mått iaf.) så tillverkaren har väl en bänk/möbel som passar?
#7 - 3 januari 2007 15:41
Klarar denna bänk av ett 90 liters? Maxbelastningen är 60 kg men om man stöttar upp bänken, klarar den det då?
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=17071&catalogId=10103&storeId=2&productId=11406&langId=-11&categoryId=15963&chosenPartNumber=80100190
#8 - 3 januari 2007 19:14

Det bör det nog göra men frågan är om det går att öppna skåpet sedan, förmodar att du vill ha lite prylar däri.

Kanske denna funkar iofs en tv-möbel men den klara 100 kg länk
#9 - 3 januari 2007 19:18
hmmm...dom har förstås hela möbelakvarier, men då blir jag tvungen att punga ut med 2k till, vete tusan om jag har råd med det :(
Får tänka lite på det...tack för svaret btw

/Micke
#10 - 3 januari 2007 23:13

Den där blir skittråkig efter ett tag, har en i hallen i huset och dörrarna ger sig efter några öppningar av dem...... Ganska trist bänk, dessutom är den ganska låg......

Leksvik, som vi skaffade, har en lägre maxvikt än jag behövde, men vi satt på nya fötter under, lite strategiskt placerade, så man avlastar själva ramen lite på byrån. Nu står ett 250 literskar på det och det är inga problem, har stått sedan augusti och efter att vi satte de nya fötterna (av ek) på plats är det inga problem. Karet står rakt och snyggt, lådorna går att öppna och allt är mätt med vattenpass.
#11 - 3 januari 2007 23:19
#12 - 3 januari 2007 23:59
Det är bara köpa rejäla reglar i närmsta byggvaruhus. Ta fram vattenpass, vinkelhake, fogsvans och skruvdragare. Några kraftiga vinkeljärn kan man också kosta på sig. Sen är det bara börja bygga!
Det kan bli hur billigt som helst och starkt.
#13 - 4 januari 2007 00:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Till mindre akvarier kan jag varmt rekommendera Leksviks sidobord. Vi har en på varsin sida av TV:n med varsitt 54-liters akvarium på. Köper man sedan IKEA:s snygga korgar så kan man trolla ner en hel del akvarietillbehör i dem med. http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15564&catalogId=10103&storeId=2&productId=43799&langId=-11&categoryId=15800&chosenPartNumber=60073164[/COLOR][/FONT]

Annons