Vad skiljer söt och salt akvarium?

#1 - 9 april 2010 13:07
Jag har alltid trott att skillnaden mellan saltvattensakvarium och sötvattensakvarium är att saltvatten är salt + saltvattensfiskar + ev. koraller.
Medan söt är sötvatten + sötvattensfisk + sötvattensväxter.

Så vad menas då med saltvattensakvarium som användas som sötvattensakvarium?
Är det inte då ett sötvattensakvarium?

http://www.blocket.se/orebro/Saltvattens_Akvarium_130_liter_Med_mobel_26751280.htm?ca=8&w=1
#2 - 9 april 2010 13:32
På bilden som du länkade till är ett MollyHotell(ser så ut) ser det ut och det är då på 88L och inte 130 som nämns karet brukas användas inom Saltvärden men inte byggt för detta,utan det är byggt för att användas till sötvatten.Tidigare ägare har kanske använt detta till saltvatten innan han köpte det då han tror detta,men det vet jag inte utan kan bara gissa,patentan på det hela det är ett sötvattenkar och enligt bild används som ett sötvattenkar.
#3 - 9 april 2010 14:14
Vilken söt tråd. Men som vanligt, ta allt med en nypa salt... ;)

(Sorry...börjar bli fånig såhär på fredageftermiddagen....) :D
#4 - 9 april 2010 14:30
Jens A. skrev:
Vilken söt tråd. Men som vanligt, ta allt med en nypa salt... ;)

(Sorry...börjar bli fånig såhär på fredageftermiddagen....) :D

Vilken ordvits :D
#5 - 9 april 2010 17:14
Skillnaden kan vara att det finns en inbyggd skummare i systemet, kanske det är ett clownhotell? Har inte så bra koll på dom nanoburkarna.
Annars brukar själva karet vara samma som i sötvatten men utrustningen skilljer en hel del.

//NiXoN
#6 - 9 april 2010 18:25
NiXoN skrev:
Skillnaden kan vara att det finns en inbyggd skummare i systemet, kanske det är ett clownhotell? Har inte så bra koll på dom nanoburkarna.

Annars brukar själva karet vara samma som i sötvatten men utrustningen skilljer en hel del.

//NiXoN
Finns det en inbyggt skummare i ett Molly-Hotell?Ser det ut som ett Clown-Hotell tycker du enligt bilden?
#7 - 9 april 2010 18:36
Går väl inte avgöra på det bildmaterialet...
#8 - 9 april 2010 18:37
erikthur skrev:
Går väl inte avgöra på det bildmaterialet...
Det tycker jag bara att jämföra dem olika sakerna om man nu känner till dessa saker,det brukar underlätta;)
#9 - 9 april 2010 18:39
ja nog är det väl ett clownhotell alltid!
#10 - 9 april 2010 18:42
åheim skrev:
ja nog är det väl ett clownhotell alltid!
Så det är på 58L tycker du enligt bilden?
#11 - 9 april 2010 18:47
här ser du ett clownhotell och jämför bänken http://www.pwss.se/files/images/t_4997.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_PyAPKIy0w88/SgWv8kE9y4I/AAAAAAAAAGY/rtx-H59nIJw/s400/clownhotell.jpg
och kanske finns det fler storlekar än 58L...
#12 - 9 april 2010 18:51
åheim skrev:
;)och om du nu jämför dessa karens höjder så ser du väl ändå en skillnad,sen kan du väl ändå se om du nu jämför fönstret/karmen som står bakom karet så ser man klart och tydligt att det inte är ett Clown-Hotell om man nu har ägt ett själv det vill säga annars lite svårt att avgöra nåt man inte har ägt själv.

Sen säger man 37L Guppy-Hotell,58L Clown-Hotell,88L Molly-Hotell sen slutar det med Hotell namnen,och bänken ser lika dana ut till dem alla annan längd/bredd annars den samma
#13 - 9 april 2010 19:48
;)och om du nu jämför dessa karens höjder så ser du väl ändå en skillnad,sen kan du väl ändå se om du nu jämför fönstret/karmen som står bakom karet så ser man klart och tydligt att det inte är ett Clown-Hotell om man nu har ägt ett själv det vill säga annars lite svårt att avgöra nåt man inte har ägt själv.

Sen säger man 37L Guppy-Hotell,58L Clown-Hotell,88L Molly-Hotell sen slutar det med Hotell namnen,och bänken ser lika dana ut till dem alla annan längd/bredd annars den samma
Jo visst ser man att det är större än 58L men kan du med handen på hjärtat med säkerhet säga att det inte tillverkas i en större modell...;) Karet ser EXAKT ut som bilden jag länkade till (58L) och det säger mig då att det är samma tillverkare och samma modellserie:)
#14 - 10 april 2010 05:51
åheim skrev:
Jo visst ser man att det är större än 58L men kan du med handen på hjärtat med säkerhet säga att det inte tillverkas i en större modell...;) Karet ser EXAKT ut som bilden jag länkade till (58L) och det säger mig då att det är samma tillverkare och samma modellserie:)
Alla Hotellen ser lika dana ut det ända som skiljer dem åt är storlekarna...tror nästan du börjar driva med mig nu;):d
#15 - 10 april 2010 08:28
Finns det en inbyggt skummare i ett Molly-Hotell?Ser det ut som ett Clown-Hotell tycker du enligt bilden?

Nja jag tyckte mig varit tydlig med att jag var aningen osäker på om det var just ett Clownhotell då dom är väldigt lika...
Jag försökte dock tillhandahålla info om vad som kan skilja på ett kar som är gjort för salt/sött.
Och nej Molly-Hotell lär inte ha skummare då den tekniken inte fungerar så bra i sötvatten trots ett antal experiment som gjorts i området.
Jag beklagar mitt intrång i Nanosandlådan och drar mig tillbaka till dom djupare o svalare vattnen...

//NiXoN
#16 - 10 april 2010 16:17
Alla Hotellen ser lika dana ut det ända som skiljer dem åt är storlekarna...tror nästan du börjar driva med mig nu;):d
Hörru Steene det är nog dax att tjacka ett par såna här http://blogg.passagen.se/barbalalabe/resource/IMG_0905.JPG så du kan se skillnad på hotellen:D
#17 - 11 april 2010 15:59
Locken på clownhotellen är annorlunda mot guppy/molly hotellen. Bilderna i annonsen är ett clown iaf. :D
#18 - 11 april 2010 16:13
Tänker inte försvara mig längre,bilden är ett ynka 58L kar fiskarna man ser är världens minsta Malawi firrar där av den stora volymen där ut över,samt att karet står i ett dockrum där av dem stora fönsterna gentimot karet.
#19 - 14 april 2010 10:52
Jag måste faktiskt hålla med Stene här, det är inget clownhotell det där, antinge guppy eller molly hotell, men inget clowhotell, detta då du inte har insug eller för den delen utblåsen där de ska sitta på ett clownhotell :) sen är det alldeles för högt och dåligt belyst för att vara ett clownhotell, de har mer kräm i ljuset än vad molly/guppy hotellen har.
Bilagor:
#20 - 14 april 2010 12:12
Jag som nästan hade förträngt denna tråd hehe...Du gjorde min dag Marnat som vanligt
#21 - 14 april 2010 12:18
Jag som nästan hade förträngt denna tråd hehe...Du gjorde min dag Marnat som vanligt

haha trevligt att kunna glädja :D
#23 - 17 april 2010 12:11
NiXoN skrev:

//NiXoN

Så skillnaden mellan ett sötvattens akvarium och ett saltvattens akvarium är alltså skummaren? eller är det annan utrustning också (bortsett ifrån inredning)?
#24 - 18 april 2010 13:28
har hört nått om "sandvändare" ovh "vågmaskin" typ... men jag har noll koll
#25 - 18 april 2010 18:28
Yollis skrev:
har hört nått om "sandvändare" ovh "vågmaskin" typ... men jag har noll koll
Sandvändare är djur typ sniglar,sjöstjärnor som vänder sanden för en i ett saltkar sen har dem fått benämningen"sandvändare"är det sådana du menar?
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 18 april 2010 19:33
chainy skrev:
Så skillnaden mellan ett sötvattens akvarium och ett saltvattens akvarium är alltså skummaren? eller är det annan utrustning också (bortsett ifrån inredning)?

Skillnaden är väl saltet;)

Det finns idag de som kör saltakvarier utan skummare - Lasse har ju bloggat och skrivit mycket i forumet om hans skummarlösa saltakvarier.

Rent allmänt brukar ett saltakvarium oftast ha mycket starkare pumpar - minst 20-30 ggr vattenvolymen per timma, samt mycket starkare belysningen. Fast det finns saltvattensakvarier utan detta (fast då innehåller de nog inga koraller) och det finns sötvattensakvarier som också har detta.
#27 - 18 april 2010 20:47
chainy skrev:
Jag har alltid trott att skillnaden mellan saltvattensakvarium och sötvattensakvarium är att saltvatten är salt + saltvattensfiskar + ev. koraller.

Medan söt är sötvatten + sötvattensfisk + sötvattensväxter.

Så vad menas då med saltvattensakvarium som användas som sötvattensakvarium?

Är det inte då ett sötvattensakvarium?

http://www.blocket.se/orebro/Saltvattens_Akvarium_130_liter_Med_mobel_26751280.htm?ca=8&w=1

3000 kr! men va fan, han som säljer måste ju ha rökt på som fan.
#28 - 20 april 2010 09:04
Sandvändare är djur typ sniglar,sjöstjärnor som vänder sanden för en i ett saltkar sen har dem fått benämningen"sandvändare"är det sådana du menar?

har verkligen INGEN som hellst aning! :d

Annons