"Vad skulle Du gjort?"

#1 - 4 oktober 2006 18:14
Sådär ja, alla sommarjobbspengar är inne på kontot. 10.000 blev det sammanlagt.

Nu vet jag inte vad jag ska köpa. Har arbetat hårt för dessa pengar. Vill unna mig nåt!

Så. Vad skulle Du gjort för 10.000:- ? Är intresserad av att höra vad Du skulle lägga dessa pengar på.
#2 - 4 oktober 2006 18:21
Körkort!
#3 - 4 oktober 2006 18:26
Kläder :D
#4 - 4 oktober 2006 18:37
Ett nytt stort akvarium... :D
#5 - 4 oktober 2006 18:58
gladys
Körkort har jag redan ett i plånboken. Tycker det räcker med ett =)

Tossan
Jo, lite förnying här är absolut aktuellt! Tack för påminelsen!

Nitra98
Ska starta igång mitt 100L som stått i 2-3 år nu. Får börja med det. En del av dessa pengar kommer nog gå till detta projekt. Räknade lite löst och med fiskar, växter, rötter, nytt lysrörm, foder osv hamnar det på 700-800:-
#6 - 4 oktober 2006 19:00
Åka på en liten resa i vinter och om det blir pengar över, någon rolig fisk till akvariet :D
#7 - 4 oktober 2006 19:09
Köpa flörtkulor för allt, bygga en cykel av dem och se hur långt jag kan cykla i hällregn.

eller en systemkamera...
/J
#8 - 4 oktober 2006 19:23
Åka på en resa eller köpa ett större akvarium :D
#9 - 4 oktober 2006 19:40
Eller göra som jag gjorde för mina 10.000 kr som jag fick när jag sommarjobbat; köpa en 32 tums lcd TV. :D;)

Har kopplat den till datan och kan berätta att dataskärmen inte har används nu den senaste veckan. ;)

Är väll egentligen lite onödigt o lägga så mycket pengar på en tv men vaf*n, nu behöver man ju inte köpa en när man flyttar hemifrån... ;)

//MVH Tulle
#10 - 4 oktober 2006 19:55
Jag hade satsat på en digital systemkamera.
#11 - 4 oktober 2006 19:55
jag skulle nog åkt på en resa och om där blivit pengar över så skule jag köpt ett till akvarium:D........ELLER så kan du spara alla pengar:) :p

mvh macke_fisk
#12 - 4 oktober 2006 20:05
jag hade absolut INTE sparat pengarna.. dom är inte värda nåt som papperslappar och man vet aldrig när man dör.
slösa bort dom på något som gör dig glad och du tycker är roligt.

eftersom d u skriver inne på zoopet borde du va intresserad av akvarium, så ja tycker att du skia köpa dit ett ganska stort akvarium.
#13 - 4 oktober 2006 20:05
TTA skrev:
gladys

Körkort har jag redan ett i plånboken. Tycker det räcker med ett =)

Har man inte alla bokstäverna så är det inte komplett! ;)
Skämt åsido, jag skulle nog ha försökt att föröka dom, en gyllende regel min lärare levde efter,, "satsa på aktier eller hästar eller va fan ni vill så länge ni lika gärna kan tända nästa cigg med dom".
Så om du inte BEHÖVER stålarna så investera dom, skittråkigt jag vet men dom där ynglar av sig som guppys i rätt biotop!
#14 - 4 oktober 2006 20:32
andreassofus
Det ligger nåt i vad du säger.
Som jag skrev innan så kommer jag satsa några hundra för att inreda mitt "nygamla" akvarium. Det är det jag vill mest nu känner jag. Fick ett sådant otroligt sug tillbaka. Kommer ihåg för ett par år sedan. Jag och 2 kompisar höll på med våra akvarium. Var med i en förening och köpte och sålde både växter och fiskar och testade nya saker. Vill uppleva denna tid igen :)

jolon
Hehe.. Jag förstod inte din lärares gyllene regel. Men jag kommer invistera en större summa i fonder.

Tack för alla tips!
#15 - 4 oktober 2006 21:19
TTA skrev:

jolon

Hehe.. Jag förstod inte din lärares gyllene regel. Men jag kommer invistera en större summa i fonder.

Den går ut på att titta krasst på pengarna och lista ut om man EGENTLIGEN behöver dom, annars så är det bara att investera,, BTW gruvindustrin i svergie går bra just nu,, finns nog en fond för det med,,
#16 - 4 oktober 2006 21:21
Jag hade köpt en ny gitarr, med lite strängar och liknande krafs man behöver :)

Eller så hade jag åkt till England och kollat på United. Om jag nu hade fått pengar. Dom där 76 tusen platserna går åt snabbt som fan.

Eller så hade jag åkt till något varmt land typ Spanien, Portugal, Grekland.
#17 - 4 oktober 2006 21:21
pensionsspara en liten del i alla fall.
#18 - 4 oktober 2006 21:36
Köp ett akvarium och investera resten i nån bra fond med måtlig risk.
Glöm dom sedan och kom på dom igen om 10 år.
#19 - 4 oktober 2006 21:38
ofelia skrev:
pensionsspara en liten del i alla fall.

Tydligen så tjänar man inte en spänn på att pensions spara innan typ 35
vinsten äts upp, man riskerar att gå minus
#20 - 4 oktober 2006 21:53
En jädra massa tugg gummi kanske? =)
#21 - 4 oktober 2006 21:58
eller sätta in alla pengar på "andreassofusfonden" ;)
#22 - 5 oktober 2006 07:39
Man MÅSTE inte göra av med pengarna omedelbart. Varför inte låta de stå tills du verkligen hittar något du vill ha? 10.000 är inte lönt att pensionsspara (som engångsbelopp).
#23 - 5 oktober 2006 14:40
IPOD!!!! efter två månader med podden vet jag inte hur jag klarade mig utan den innan... dessutom är den snygg... och praktisk...

den ultimata prylen?
#24 - 5 oktober 2006 16:19
Varför ipod när man kan ha en mobil som kan spela musik filmer och sånt.Ipod tycker jag är sååååååååå onödigt!
#25 - 5 oktober 2006 16:22
Du får plats med otroligt mycket mer musik i en Ipod. Dessutom är ljudkvalitén betydligt bättre.
#26 - 5 oktober 2006 16:37
ipoddar är onödigaoch extremt fula tycker jag.. typiskt stockholmsgrej ;)
#27 - 5 oktober 2006 16:44
ipoddar är onödigaoch extremt fula tycker jag.. typiskt stockholmsgrej ;)

Är musiktelefoner mer Värmland? ;) :D
#28 - 5 oktober 2006 16:46
mobiltelefon?? vad är det?? här lyssnar vi på radio och skickar brev om vi vill nåt ;)
#29 - 5 oktober 2006 17:05
:d :d
#30 - 5 oktober 2006 17:06
:d :d :d
#31 - 5 oktober 2006 17:12
Hahahaha :D
#32 - 5 oktober 2006 17:47
Jag sparade en massa pengar när jag var i din ålder. I fonder bland annat. Sedan när jag hade jobb så insåg jag att det som hade tagit mej flera år att samla ihop som ungdom bara tog några månader att få ihop som "vuxen". Då ångrade jag mej att jag inte hade gjort av med pengarna på något roligt tidigare, när de fortfarande upplevdes som myyyycket pengar. I stället användes de till något tråkigt, nödvändigt som inte motsvarade den möda jag hade lagt ned på att skaffa dem!
Typ:
Hårt ihopsvettade sommarjobbsslantar = nöje.
Lättförtjänt månadslön = räkningar och hyra. Om du fattar vad jag menar... [:o]
#33 - 7 oktober 2006 17:05
Jag sparade en massa pengar när jag var i din ålder. I fonder bland annat. Sedan när jag hade jobb så insåg jag att det som hade tagit mej flera år att samla ihop som ungdom bara tog några månader att få ihop som "vuxen". Då ångrade jag mej att jag inte hade gjort av med pengarna på något roligt tidigare, när de fortfarande upplevdes som myyyycket pengar. I stället användes de till något tråkigt, nödvändigt som inte motsvarade den möda jag hade lagt ned på att skaffa dem!

Typ:

Hårt ihopsvettade sommarjobbsslantar = nöje.

Lättförtjänt månadslön = räkningar och hyra. Om du fattar vad jag menar... [:o]

neeej säg inte sådär.... jag har ju planerat att spara studiebidraget i fonder :'(

[SIZE=1]får man fråga ungefär hur mycket du hade samlat ihop?[/SIZE]
#34 - 11 oktober 2006 16:28
jorå... pengar e färskvara...

tetra1
angående ipod vs "musik"mobil...
ipod har: RIKTIG hörlurskontakt, mer space, bättre ljud, högre prylstatus och är snyggare

andreassofus
vadå stockholmsgrej? vi som talat för ipod är göteborgare... ;)
#35 - 11 oktober 2006 18:45
pester skrev:

vadå stockholmsgrej? vi som talat för ipod är göteborgare... ;)

Ja vadå stockholms grej? låt sillstryparna behålla ipoden, jag kör helt på min pda.
#36 - 12 oktober 2006 05:59
[FONT="Comic Sans MS"][COLOR="SeaGreen"]:p :p :p :p :p
Skulle det dimpa in 10.000 kr på mitt bankkonto, så skulle jag genast flytta över dem till ett annat konto. Mitt reskonto.
Sen så skulle pengarna vara en del av den kommande New York - resan.
När den blir av är ännu inte bestämt, men av ska den bli.
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D [/COLOR][/FONT]
#37 - 12 oktober 2006 08:22
akan skrev:
neeej säg inte sådär.... jag har ju planerat att spara studiebidraget i fonder :'(

[SIZE=1]får man fråga ungefär hur mycket du hade samlat ihop?[/SIZE]

Jag hade samlat ihop 25.000. För mej som ungdom en enoooooorm summa med otrolig potential till glädje men som vuxen "lite bra att ha pengar" som försvann i ett nafs på något "nyttigt".

Skulle det innebära uppoffringar som färre biobesök, färre nya kläder, akvarieprylar, skivor, datorspel eller annat som förgyller vardagen så tycker jag absolut inte att du ska spara studiebidraget! Som någon skrev ovan: pengar är färskvara!
#38 - 12 oktober 2006 08:52
Beror helt och hållet på om man vill vara Spara eller Slösa... :p

Hade det varit jag och jag var en Spara skulle pengarna gå till att investera i en bostadsrätt eller betala studie skulder.:)

Hade jag därimot varit en Slösa hade det blivit en ny garderob, massa bäbiskläder och leksaker till de kommande lilla ängeln och en liten resa med min underbara man.. :D

IKEA! [:-53] [:-15] [:-59] :D
#39 - 13 oktober 2006 07:25
har man 10 000 över så flyger man såklart till nashville och ser en lördagsshow på "the grand ole opry" varför ? jo för att countrymusik helt klart är bäst
#40 - 13 oktober 2006 07:54
10.000 är alltså inte så väldigt mycket. Sätt in dem på banken och använd dem till småsaker du vill ha.
#41 - 13 oktober 2006 11:58
Gör något roligt för pengarna!!!! Jag tycker också pengar är färskvara:) Pengar har bara värde när de spenderas! 10000 kr är en del pengar när man är 18 år! Du har jobbat hårt hela sommaren så unna dig något! Vad vill DU ha eller göra?

Annons