Naturlig urval?
I vårt nystartade 240l var dom första invånarna en vuxen svärdbärarhona och 31 yngel.
Nästa fisk var fem st Gurami som först fungerade fint med yngeln, men på ett par dygn förvandlades akvariet till en jaktmark.
Jag var helt övertygad om att alla 31 yngel skulle gå åt, men så blev det inte. De korkade, som försökte fly genom glaset, blev guramimat. De få som gömde sig klarade sig bättre. Totalt överlevde två lite större och en pytteliten.
Sakta men säkert har dom nu kommit fram från sina gömställen och simmar fritt, men helt klart med lite bättre förstånd i bagaget.
En rolig detalj är att dom gömde sig under och runt en stor rot och det har påverkat deras färg! Speciellt den ena är påtagligt brun i färgen och den verkar bli ännu brunare när den är intill roten. Det är ingen synvilla, för den blir så brun att man knappt ser den!
Kanske ska tillägga att dom är helt orange annars.
En annan rolig detalj är att min fru plötsligt upptäckte ett fjärde pyttelitet yngel fångad i hörnet på akvariet, bakom det fast monterade filtret (Juwel). Där kunde den simma upp och ner, som i ett sugrör, och det var precis att den klarade att vända sig.
Den hade varit gömd någonstans i minst tre veckor (!!) och lyckades ta sig till denna lilla kanal efter ett vattenbyte.
Det tråkiga var att det verkade helt omöjligt att hjälpa den. Jag försökte spola ut den, men man kommer inte åt där i hörnet.
I ett par tre dygn simmade den upp och ner och verkade gå en plågsam död till mötes.
Till sist fick jag spader och efter ett antal mindre lyckade försök, så valde jag att försöka suga ut den med en hävert från botten av akvariet och in under filtret. Där finns ett utrymme på kanske tre, fyra millimeter. Efter en timmes försök var jag nära att ge upp, men då, hux flux, lyckas fisken pressa sig mellan hörnet i botten och simma under filtret och ut i "friheten".
Det tog ett par dagar innan den simmade normalt och den är klart försiktigare än sina tre syskon. Det häftigaste är att den är längre och smalare samt betydligt mer klart orange!
Kul är också att denna långa, smala fisk nu ständigt håller ihop med sitt jämngamla bruna syskon.
Av denna lilla upplevelse tror jag också att det blir bättre fiskar om man låter dom klara sig själv och inte föder upp dom i en för skyddad miljö. Vi köpte även två nya svärbärare, som komplement, men dessa bortskämda fiskar har ett mycket mer nervöst och korkat uppförande än dom hårt skolade ungfiskarna.
Snipp, snapp...