Vad tror ni om Fotbolls EM

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 5 juni 2008 12:09
Skall bli kul med lite fotboll igen nu när alla ligor har avslutats/har paus - abstinensen börjar bli väl svår[:o]

Vore kul med en svensk överraskning och att vi gick vidare från gruppen, men det är ju knappast troligt eftersom ju Sverige trots allt är det sämsta laget i gruppen. Fantastiskt ändå att detta är det 5:e mästerskapet i rad som Sverige har kvalificerat sig till.
#2 - 5 juni 2008 12:24
Själv hoppas jag att elendet tar slut snart ;)
#3 - 5 juni 2008 12:41
Jag tror och hoppas verkligen att sverige klarar sig vidare från gruppen tillsammans med spanien.
Sen tror jag också att sverige åker ut i kvarten och att portugal vinner EM.
#4 - 5 juni 2008 12:53
Om Lagerbäck hade kollat utomlands hade han lätt fått ihop nästan en hel startelva med spelare som spelar på hög internationell nivå, med en lägre snittålder och fått lite återväxt i laget. Nu fegar han och tar i stället ut Anders Svensson och liknande spelare. Det håller kanske i kvalet men inte i själva mästerskapet. enligt mig då.

men hoppas så klart att det går så bra som möjligt o kvartsfinal verkar ju inte helt orealistiskt...

Fel mentalitet har laget också. "ja om vi tar oss från gruppen är det bra"
Tänker man så vinner man aldrig nåt.
Sikta på seger så kanske man får en semi i alla fall. :D

oj nu blev det långt.
hej då
#5 - 5 juni 2008 12:59
härligt med ännu mer fotboll!! :)

jag tror och hoppas att vi kan ta oss förbi gruppen, sen kan det bli knivigt då vi möter lagen från dödens grupp... :(

big sal: kan du ta ut ditt lag med spelare som spelar på en hög internationell nivå med lägre snittålder? skulle vara intressant att se vilka spelare du har sett som gått lagerbäck förbi. i ett mästerskap är det otroligt viktigt med rutin även fast man behöver unga hungriga och "orädda" spelare.

jag tror inte att laget har satt upp ett mål att vi ska ta oss förbi gruppen utan för dem är det säkert att ta guld. men man går ju inte ut i media och säger det för då blir man ju hängd om man inte gör det.

snart börjar det!!! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 5 juni 2008 13:25
Big_Sal skrev:
Om Lagerbäck hade kollat utomlands hade han lätt fått ihop nästan en hel startelva med spelare som spelar på hög internationell nivå,

Var hittar du dom?
Den ende svenske spelar vi har idag som spelar på hög internationell nivå är ju de facto Zlatan.

Ljungberg fick inte plats i Arsenal utan gick till West Ham där han mest varit skadad.
Mellberg har visserligen varit ordinarie i mittlaget Aston Villa men vait förpassad till en ytterbacksplats.
Källström har spelat i ett topplag i franska ligan (en liga som långt ifrån håller högsta internationell klass) men har inte övertygat helt i år och i de viktiga CL-matcherna (där Lyon floppade) har han ofta pendlat mellan bänken och att få spela.
Elmander spelar i ett bottenlag i Frankrike där han trots att han varit anfallare gjort väldigt få mål det senaste året (delvis pga skador)
osv osv
Det enda proffs som eventuellt borde ha fått chansen att komma med enligt min mening är Rasmus Lindgren som övertygat det senaste året - sannolikt hade han också kommit med om han inte pga skada varit borta några matcher på slutet.

Nu fegar han och tar i stället ut Anders Svensson och liknande spelare

Citerar det som står i sportbilagan dagens GT
"Anders Svensson är given i Sveriges startelva. Ni som säger något annat förstår er inte på fotboll.";)
Kan kanske hålla med om att kanske var det väl chansartat att ta med en Niclas Alexandersson som varit skadad på slutet och jag hade gärna sett Lindgren kommit med istället för Andersson.
Vad gäller övriga "gamlingar" som Larsson, Mellberg, Hansson, Majstorovic, Ljungberg tycker jag att de gott och väl fortfarande platsar i truppen.
"Gamlingen" Allbäck kom väl med istället för Berg för att han haft en förmåga att göra bra inhopp (vilket kommer att bli det enda som han i bästa fall kommer att få göra).

Dock man får nog inse att Sverige faktiskt är en blåbärsnation i detta sällskap och lär så förbli samt att Sverige kvalificerat sig till 5 mästerskap på raken är en överprestation.
#7 - 5 juni 2008 13:51
Svenska landslaget har en tendens att alltid ta sig till slutspelen, men väl där, går det ofta mindre bra (VM-bronset för ett antal år se´n är ju rätt imponerande i och för sig). De har även en tendens att lägga sig på motståndarnas nivå. Det finns nog tre lägen: ett, där de möter lag som är så dåliga, att inte ens Sverige kan undvika att vinna med 6-0, ett annat, där de möter lag som på pappret är sämre än Sverige, och borde skåpas ut rätt rejält, men svenska landslaget sänker sig till deras nivå, det blir antingen oavgjort, eller så vinner (eller förlorar) Sverige med ett eller högst två mål (vi pratar motstånd som Tyskland, Frankrike, Italien och några till förmodligen hade krossat), och så ett läge, där Sverige möter just Tyskland, Frankrike, Italien, och så vidare, och där man kan tycka att Sverige borde få storstryk, eftersom de ofta verkar ha svårt mot de halvbra lagen. Men de lyckas ändå ibland på nå´t sätt höja oss några snäpp, så att de har schans att vinna även mot så´na lag.

För övrigt tror jag England vinner... Eller, just ja, de är ju inte med :p
#8 - 5 juni 2008 13:55
Jag tror att Spanien har goda möjligheter att vinna detta EM.
#9 - 5 juni 2008 14:30
Tråkigt nog så går inte sverige vidare, fast jag hoppas
Grupp A
1. Portugal
2. Tjeckien
Grupp B
1. Kroatien
2. Tyskland
Grupp C
1. Frankrike
2. Italien
Grupp D
1. Spanien
2. Ryssland
I vilket fall som helst kommer det att bli ett kul EM, speciellt för C Ronaldo som vinner skytteligan.
#10 - 5 juni 2008 14:31
Jag saknar Christoffer Andersson i laget. Men med 2 helsingborgare i laget får man trots allt vara nöjd. Det tyder på gott omdömme hos min gamla idrottslärare Roland Andersson.
Det kan gå hur som helst i EM, med lite knackligt spel i träningsmatcherna kanske dom kan överaska.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 5 juni 2008 14:38
Inte för att pengar betyder allt (säger dock en del om hur olika länder satsar) men läste nedanstående
Sveriges grupp
Sveriges förbundskapten - årslön 1,4 miljoner
Greklands förbundskapten - årslön 9,3 miljoner
Rysslands förbundskapten - årslön 13 miljoner
Spaniens förbundskapten - årslön 14 miljoner
#12 - 5 juni 2008 14:57
De olika förbunden betalar sina förbundskaptener lön efter hur mycket förbunden tjänar. Eftersom Sverige är en liten fotbollsnation så blir betalningen därefter. Allsvenskan är alldeles för dålig och drar in för lite pengar. Framgångar i de olika eropeiska cupperna bidrar ochså till de olika förbunden
#13 - 5 juni 2008 16:25
fotboll är BOOOORING! tacka vet jag hästar :D
#14 - 5 juni 2008 16:49
Jag tror och hoppas att portugal vinner, då jag har på känn att Sverige inte tar sig vidare, tyvärr.
#15 - 5 juni 2008 17:57
Några exempel på utlandsspelare som enligt min mening alla håller högre klass än de flesta allsvenska spelare:

Alexander farnerud stuttgart
henok goitom Murcia
karl svensson Caen
Kennedy ajax
berg groningen
stenman groningen
concha bochum
fredrik risp ankaraspor
per nilsson hoffenheim
rasmus lindgren ajax

det finns fler också orkar inte skriva upp fler ni har fattat poängen!!

och anders svensson är dock inte given eller borde va given i startelvan varför köper lyon inte honom då? varför köper inte groningen allbäck ?
och varför alexandersson han platsa ju inte ens i west ham ?
#16 - 5 juni 2008 18:05
Vinnare av EM tror och hoppas jag blir Tyskland. Sverige går förhoppningsvis till kvarten.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 5 juni 2008 18:07
Big_Sal skrev:
Några exempel på utlandsspelare som enligt min mening alla håller högre klass än de flesta allsvenska spelare:

Alexander farnerud stuttgart

henok goitom Murcia

karl svensson Caen

Kennedy ajax

berg groningen

stenman groningen

concha bochum

fredrik risp ankaraspor

per nilsson hoffenheim

rasmus lindgren ajax

det finns fler också orkar inte skriva upp fler ni har fattat poängen!!

och anders svensson är dock inte given eller borde va given i startelvan varför köper lyon inte honom då? varför köper inte groningen allbäck ?

och varför alexandersson han platsa ju inte ens i west ham ?

Jag skulle nog vilja påstå att de flesta av dom kanppast håller hög internationell - bara för att man spelar/är bänknötare i ett bottenlag i en utländsk liga så innebär det knappast automatiskt att man är bättre än alla svenska spelare.

Sedan handlar det ju också om att passa in i det spelsystem som det svenska laget har - många av de du nämner har testats och helt enkelt visat sig att inte hålla måttet.
Inte för något land handlar det ju om att ställa de 11 bästa spelarna på planen utan om att ställa det bästa laget på planen.
#18 - 5 juni 2008 18:47
Jag hoppas på Kroatien........Ni ser mig som supporter på VM i tyskland på avataren :)
#19 - 5 juni 2008 19:38
Efter man har sett Cirkus Zlatan på 3-an så kan det bara gå åt ett håll;):D
#20 - 5 juni 2008 19:45
Tror inte Sverige går vidare i Gruppspelet alls,givetvis hoppas jag att dem gör det ,om i så fall åker dem ut i Kvarten,sen tror jag Tyskland kniper det denna gång eller Spanien.....Men jag HOPPAS att Sverige tar hem det men dem ligger Ljusår efter dem övriga lagen,dem har bara haft ett bra lag och det var år 94 om dem fixar deras bravader så kan dem gå långt.
#21 - 5 juni 2008 19:52
;)
Naugthy skrev:
fotboll är BOOOORING! tacka vet jag hästar :D

Sport är boring, tacka vet jag fickpingis, därmed inte sagt att jag förringar zoopets åldermän att somna framför tv'n lagom till halvlek..
Bilagor:
#22 - 5 juni 2008 20:35
Skall bli kul med lite fotboll igen nu när alla ligor har avslutats/har paus - abstinensen börjar bli väl svår[:o]

Vore kul med en svensk överraskning och att vi gick vidare från gruppen, men det är ju knappast troligt eftersom ju Sverige trots allt är det sämsta laget i gruppen. Fantastiskt ändå att detta är det 5:e mästerskapet i rad som Sverige har kvalificerat sig till.

På vilka grunder baserar du detta på. Du menar alltså att Sverige är sämre än Ryssland?

Nej, jag tror Sverige tar sig till Kvartsfinal kanske längre om de har tur. Sverige SKA slå både Ryssland och Grekland. Och jag har läst vissa inlägg om att Sverige inte har spelare på hög internationell nivå vilket inte stämmer helt. Vi har Ljungberg som har spelat i Arsenal men nu spelar i West Ham som slutade på 10 plats i Premier Leauge, världens bästa liga. Vi har Markus Rosenberg som spelar i Werder Bremen som slutade på en 2 plats i tyska Bundesliga också en av världens bästa ligor, han gjorde även 13 mål som placerade honom på en 4:e plats i skytteligan i Bundesliga. Vi har Christian Willhelmsson som nu spelar i Derpotivo la Coruña i spanska Primera även den en i toppen av världens bästa ligor. Dessutom fick han en rejäl uppsving efter en längre tids utfrysning. Vi har Sebastian Larsson som spelar i Birmingham som då tyvärr åkte ut Premier Leauge men Sebban var en av de mest tongivande spelarna i laget och allt talar för en flytt nästa säsong. Vi har Kim Källström som har haft en absolut godkänd säsong i franska Lyon och jag läste någonstans att franska ligan inte håller hög internationell klass. Det är bara trams enligt mig. Vi har Johan Elmander som öst in mål i ett bottenlag i en mycket stark liga. Det är mycket starkt gjort, tyvärr fick han några skador som tog slut på målsprutandet men, elva mål är alltid elva mål. Vi har Zlatan Ibrahimovic som är en av Världens bästa spelare och gjorde 17 mål i sitt Inter som spelar i Serie A, en av världens absolut bästa ligor. Vi har Petter Hansson som spelar i Stade Rennais FC som slutade på en respektabel 6:e plats i ligan och där Petter är ordinarie. Vi har Olof Mellberg som spelade i Aston Villa i Premier League och efter EM flyttar till Juventus. Förövrigt så slutade Aston Villa på en 6:e plats i ligan. Och så har vi Mikael Nilsson som spelar i det grekiska topplaget Panathinaikos. Grekiska ligan kanske är den enda av nämda ligor som håller europeisk toppklass men det är enormt mycket bättre än skitligan Allsvenskan.

Så påståendet om att Sverige inte har några spelare på hög internationell nivå är bara rent okunnande.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 5 juni 2008 21:03
MAdden skrev:
På vilka grunder baserar du detta på. Du menar alltså att Sverige är sämre än Ryssland?

Enligt Fifas senaste rankning så är Spanien rankat som 4, Grakland som nummer 8, Ryssland som nummer 24 och Sverige som nummer 30.

Vi har Ljungberg som har spelat i Arsenal men nu spelar i West Ham som slutade på 10 plats i Premier Leauge, världens bästa liga

Ljungberg VAR i världsklass för några år sedan - nu är han mest skadad.

Vi har Markus Rosenberg som spelar i Werder Bremen som slutade på en 2 plats i tyska Bundesliga också en av världens bästa ligor, han gjorde även 13 mål som placerade honom på en 4:e plats i skytteligan i Bundesliga

Jodå han är riktigt bra, men trots det är han inte riktigt ordinarie (t.ex. i Champions Legaue kvalificeringen).

Vi har Christian Willhelmsson som nu spelar i Derpotivo la Coruña i spanska Primera även den en i toppen av världens bästa ligor

I toppen var väl att ta i - men visst han har spelat bra det snaste halvåret. Trots det har han bara varit utlånad under de senate åren för ingen vill köpa honom.

Vi har Sebastian Larsson som spelar i Birmingham som då tyvärr åkte ut Premier Leauge men Sebban var en av de mest tongivande spelarna i laget och allt talar för en flytt nästa säsong.

Som sagt ett bottenlag i engelska ligan som också åkte ut.

Vi har Kim Källström som har haft en absolut godkänd säsong i franska Lyon och jag läste någonstans att franska ligan inte håller hög internationell klass.

Jepp godkänd säsong, men vore han av hög internationell nivå så vore han ordinarie i Champions Legaeu kvalet.

Vi har Petter Hansson som spelar i Stade Rennais FC som slutade på en respektabel 6:e plats i ligan och där Petter är ordinarie.

Jodå han är ordinarie - men franska ligan är rätt ojämn.

Vi har Johan Elmander som öst in mål i ett bottenlag i en mycket stark liga

Förra säsongen var han riktigt bra - men har det senaste året varit mest skadad och har gjort väldigt få mål.

Vi har Olof Mellberg som spelade i Aston Villa i Premier League och efter EM flyttar till Juventus.

Som inte ens tagit en plats som mittback i sitt lag senaste säsongen.

Och så har vi Mikael Nilsson som spelar i det grekiska topplaget Panathinaikos

Jodå helt OK är denne mittfältare!!!! (som det står på Panathinaikos hemsida) - men knappast hög internationell nivå va.

Nej vi har en himla massa bra spelare, men trots allt bara en på hög internationell nivå (såg någon lista någonstans på Europas 100 bästa fotbollspelare och där var bare en med).

Sveriges styrka är ju laget och sammanhållningen. Det är ju t.ex. därför som Zlatan egentligen aldrig har fått ut max i landslaget.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 5 juni 2008 21:07
Gaffel skrev:
;)

Sport är boring, tacka vet jag fickpingis, därmed inte sagt att jag förringar zoopets åldermän att somna framför tv'n lagom till halvlek..

Har än så länge aldrig någon gång i hela mitt liv somnat framför teven. Fickpingis är mest något för snoriga tonårsslynglar som inte klarar av att få till det på ett betydligt trevligare sätt;)
#25 - 5 juni 2008 21:14
Fotboll! är det en sådan där sak ihopsytt runt lapptäcke där några rutor är svarta.
Önskar jag kunde gillat sporten sitta där o tjoa med min man:D har verkligen försökt men tycker fortfarande det är lika trist.
De flesta verkar inte tro på Sverige varför tittar man då;)
#26 - 5 juni 2008 21:45
Enligt Fifas senaste rankning så är Spanien rankat som 4, Grakland som nummer 8, Ryssland som nummer 24 och Sverige som nummer 30.

Ljungberg VAR i världsklass för några år sedan - nu är han mest skadad.

Jodå han är riktigt bra, men trots det är han inte riktigt ordinarie (t.ex. i Champions Legaue kvalificeringen).

I toppen var väl att ta i - men visst han har spelat bra det snaste halvåret. Trots det har han bara varit utlånad under de senate åren för ingen vill köpa honom.

Som sagt ett bottenlag i engelska ligan som också åkte ut.

Jepp godkänd säsong, men vore han av hög internationell nivå så vore han ordinarie i Champions Legaeu kvalet.

Jodå han är ordinarie - men franska ligan är rätt ojämn.

Förra säsongen var han riktigt bra - men har det senaste året varit mest skadad och har gjort väldigt få mål.

Som inte ens tagit en plats som mittback i sitt lag senaste säsongen.

Jodå helt OK är denne mittfältare!!!! (som det står på Panathinaikos hemsida) - men knappast hög internationell nivå va.

Nej vi har en himla massa bra spelare, men trots allt bara en på hög internationell nivå (såg någon lista någonstans på Europas 100 bästa fotbollspelare och där var bare en med).

Sveriges styrka är ju laget och sammanhållningen. Det är ju t.ex. därför som Zlatan egentligen aldrig har fått ut max i landslaget.

Nu är ju Fifas rakningssystem ett av de konstigaste jag sett. Och jag tycker inte man kan utgå från den när man ska se till kvalité på lagen. Och fifa ändrar sitt rakningssystem hela tiden så den är inte hlet pålitlig. Men, ändå Svergie lilla fjuttiga Sverige med knappt ni miljoner innvånare är rankad nummer 30 i VÄRLDEN. Vi svenskar är rejält bortskämmda och verkar inte fatta hur stort det är. Hela FIFA innehåller 218 länder eller något liknande och Sverige ligge på plats 30. Det är tamefan inte dåligt. Och efter VM 94 så låg Sverige på andra plats i fifas rankning. Och Grekland är rankad nummer 8 bara för att de vann 2004.

Jag vill även säga att jag blir riktigt förolämpad när du säger att Sverige är en blåbärsnation. Jag vet inte varför du tror det men Sverige är inte en blåbärsnation. Ta t.ex. Sverige - England 2006 2-2, Sverige - Spanien 2008 2-0, Frankrike - Sverige 2005 1-1, Sverige - Italien 2004 1-1, Sverige - Bulgarien 2004 5-0, Sverige - Holland 2004 0-0 4-5 ef straffar, Svergie-Argentina 2002 1-1, Sverige-Paraguay 2006 1-0, Sverige-England 1992 1-2, Sverige-Brasilien 1994 1-1, Sverige-England 1995 3-3. Detta är ju mest oavgjord matcher men tänk på att det är mot riktiga toppnationer många av dessa har vunnit vm eller em eller både och. S¨Sverige är ingen blåbärsnation.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 5 juni 2008 22:09
MAdden skrev:
Och Grekland är rankad nummer 8 bara för att de vann 2004.

Jepp så illa är det - ju mer man vinner ju högre rankad blir man. Är det inte för jäkligt;)

Jag vill även säga att jag blir riktigt förolämpad när du säger att Sverige är en blåbärsnation

Ja, ja överdriv nu inte. Jag har inte skrivit att Sverige är en blåbärsnation - det var du som skrev. Jag skrev
Vore kul med en svensk överraskning och att vi gick vidare från gruppen, men det är ju knappast troligt eftersom ju Sverige trots allt är det sämsta laget i gruppen
Och så är det ju som sagt enligt den enda officiella ranking som finns - sen att man hoppas att Sverige motbevisar detta är en helt annan sak. Tycker kanske att detta kanske ändå att detta kan vara värt att nämnas när nu svensk press gärna blåser upp svenska laget till att vara en titelaspirant.
Lite realist får man nog vara.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 5 juni 2008 22:11
miluhe skrev:
Fotboll! är det en sådan där sak ihopsytt runt lapptäcke där några rutor är svarta.

Önskar jag kunde gillat sporten sitta där o tjoa med min man:D har verkligen försökt men tycker fortfarande det är lika trist.

De flesta verkar inte tro på Sverige varför tittar man då;)

Gillar du bara de fiskar som är störst, bäst och vackrast:p
#29 - 5 juni 2008 22:16
Gillar du bara de fiskar som är störst, bäst och vackrast:p

Ja:D:D:D
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 5 juni 2008 22:21
miluhe skrev:
Ja:D:D:D

OK - det var där skon klämde. Då slutar du bara heja på Sverige och håller på de vackra pomadaglänsande filmstjärnorna i det italienska laget så kommer också du att gilla fotboll[:o]
#31 - 5 juni 2008 22:24
Jepp så illa är det - ju mer man vinner ju högre rankad blir man. Är det inte för jäkligt;)

Ja, ja överdriv nu inte. Jag har inte skrivit att Sverige är en blåbärsnation - det var du som skrev. Jag skrev

Vore kul med en svensk överraskning och att vi gick vidare från gruppen, men det är ju knappast troligt eftersom ju Sverige trots allt är det sämsta laget i gruppen

Och så är det ju som sagt enligt den enda officiella ranking som finns - sen att man hoppas att Sverige motbevisar detta är en helt annan sak. Tycker kanske att detta kanske ändå att detta kan vara värt att nämnas när nu svensk press gärna blåser upp svenska laget till att vara en titelaspirant.

Lite realist får man nog vara.

Nej, Kjell du skrev faktiskt att Sverige var en blåbärsnation. Jag citerar från ett av din tidigar inlägg i denna tråd: "Dock man får nog inse att Sverige faktiskt är en blåbärsnation och lär så förbli samt att Sverige kvalificerat sig till 5 mästerskap på raken är en överprestation."

Och ja, jag måste fktiskt hålla med dig att svensk media speciellt Aftonbladet blåser upp det svenska landslaget lite för högt. Jag tror inte att Sverige har någon chans på medaljer men ska aldrig säga aldrig. Titta bara på Danmark 92 och Grekland 04. Men det är högst osannolikt att Sverige tar någon medalj. Som sagt jag tror att Sverige kommer till kvartsfinal. Inte längre.
#32 - 5 juni 2008 22:27
OK - det var där skon klämde. Då slutar du bara heja på Sverige och håller på de vackra pomadaglänsande filmstjärnorna i det italienska laget så kommer också du att gilla fotboll[:o]

Kruxet är att de här pomadglänsande italienska fotbollspelande filmstjärnorna är så svettiga o flåsande när man ser dem på sporten så jag tycker tom en marulk är vackrare:D
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 6 juni 2008 08:00
MAdden skrev:
Nej, Kjell du skrev faktiskt att Sverige var en blåbärsnation.

Du har helt rätt - ber om ursäkt[:o].
Vad som avsågs var i detta sällskap - av de deltagande länderna är det det väl bara de bägge arrangörsländerna (som inte behövde kvalificera sig) som är rankade lägre.

I världsmåttstock är självklart inte Sverige en "blåbärsnation". För övrigt så tycker jag faktiskt att VM är ännu roligare att se på än EM eftersom bredden på lagen är större och spelstilarna varierar mer.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 6 juni 2008 08:01
miluhe skrev:
Kruxet är att de här pomadglänsande italienska fotbollspelande filmstjärnorna är så svettiga o flåsande när man ser dem på sporten så jag tycker tom en marulk är vackrare:D

Marulkar ÄR vackra:D
#35 - 6 juni 2008 09:48
Du har helt rätt - ber om ursäkt[:o].

Vad som avsågs var i detta sällskap - av de deltagande länderna är det det väl bara de bägge arrangörsländerna (som inte behövde kvalificera sig) som är rankade lägre.

I världsmåttstock är självklart inte Sverige en "blåbärsnation". För övrigt så tycker jag faktiskt att VM är ännu roligare att se på än EM eftersom bredden på lagen är större och spelstilarna varierar mer.

Ja, VM är faktiskt mycket roligare. Det finns ju mer "hjältesagor" där än vad det finns i EM.

Vill även tillägga att oddsen är på Sveriges sida mot Grekland. Om än knappt. http://www.ladbrokes.com/lbr_portal. För att kolla oddsen så klickar ni på liveodds på menyn på sidan och scrollar ner till SVERIGE - Grekland. Även här: EM 2008 - Matcher är oddsen på Sveriges sida.
#36 - 6 juni 2008 13:34
- Mycket tror jag på men inte svenska landslaget i fotboll. Jag ser däremot fram mot att få se mycket vacker fotboll detta EM. Finns andra lag som besitter fantastisk kvalitéer.

Vad det gäller Sveriges chanser får jag hålla med Kjell. Vi har inte något riktigt bra fotbollslag just nu. Visst finns det enstaka bra spelare men ser man till den bredd som andra lag har så måste man vara realist.

I Sverige finns det en riktigt bra spelare - i den andra lagen - fyra till fem stycken!

Efter Zlatan kommer ingenting - sedan ingenting - sedan kommer Henke Larsson - typ!

Vi kan inte heller ställa för stora krav på denna ensamme Zlatan! För allvarligt och ärligt talat. Vad har Zlatan själv kunnat uträtta i landslaget? Just det! Även en världsartist som Zlatan är beroende av duktiga medspelare som kan leverera vettiga passningar eller hjälpa till att skapa ytor.

Minns med fasa en match från kvalspelet till EM där Olof Mellberg matchen igenom matade passningar till Zlatan som ständigt hamnade i axelhöjd - en meter över - en meter bakom - eller en meter framför! Stackars Zlatan försökte på alla sätt göra något av dessa idiotpassningar men misslyckades oftast.

Det fick till följd att kommentatorerna efter hand uttryckte sitt missnöje över Zlatan.

Så kan det gå :)

*Hej Sverige - allt kan hända - bollen är rund*
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 6 juni 2008 13:38
Jag tippar att Tyskland vinner.
Dark Horse: Kroatien.

Jag håller dock definitivt inte på Tyskland och som tur är tippar jag nästan alltid fel.
Jag hoppas att Italien och Tyskland INTE vinner.
Bilagor:
#38 - 6 juni 2008 15:41
Har inga större förväntningar på att Sverige ska klara sig vidare från gruppspelet men de har ju lyckats förr mot starkare nationer än såhär. Tycker det ser jobbigt ut mest pga att så många spelare har gått skadade under stora delar av säsongen och inte känns helt fräscha ännu.

Verkar som om många underskattar Ryssland också, det är ett betydligt bättre lag än världsrankingen visar och Hiddink har gjort underverk för med nederlagstippade landslag (Sydkorea någon?).

Jag tror på Holland den här gången. Det blir förvisso svårt bara att ta sig vidare från gruppen med de två VM-finalisterna som motståndare men jag tror det är deras tur nu. Ska bli kul att se vad Huntelaar kan göra på den här nivån.

Och så tror jag att hemmanationen Schweiz kan skrälla en del. De har ett väldigt talangfullt lag som jag tror kommer bli riktigt bra på sikt. Kanske är lite tidigt för dem redan i år men om de lyckas vinna första matchen så tror jag de kan få tillräckligt med självförtroende för att möjligtvis ta sig ända till semifinal.

Ska bli kul att se turneringen. Har varit trött på fotboll ett tag och istället snöat in på baseball men det här ser jag verkligen fram emot.
#39 - 6 juni 2008 15:44
- Jag vill se Spanien som vinnare. Alla som älskar vacker fotboll och följer matcherna från La Liga måste nog hålla med. Där spelas underbar fotboll. Kanske inte alltid så effektiv - men herregud - sån teknik!
#40 - 6 juni 2008 16:40
Det får väl bli en omröstning, Vad tittar du helst på, ett STORT akvarium fullt med marulkar eller svettiga och pomadaglänsande italienska fotbollspelare på tv?
#41 - 6 juni 2008 17:14
myslas skrev:
Har inga större förväntningar på att Sverige ska klara sig vidare från gruppspelet men de har ju lyckats förr mot starkare nationer än såhär. Tycker det ser jobbigt ut mest pga att så många spelare har gått skadade under stora delar av säsongen och inte känns helt fräscha ännu.

Verkar som om många underskattar Ryssland också, det är ett betydligt bättre lag än världsrankingen visar och Hiddink har gjort underverk för med nederlagstippade landslag (Sydkorea någon?).

Jag tror på Holland den här gången. Det blir förvisso svårt bara att ta sig vidare från gruppen med de två VM-finalisterna som motståndare men jag tror det är deras tur nu. Ska bli kul att se vad Huntelaar kan göra på den här nivån.

Och så tror jag att hemmanationen Schweiz kan skrälla en del. De har ett väldigt talangfullt lag som jag tror kommer bli riktigt bra på sikt. Kanske är lite tidigt för dem redan i år men om de lyckas vinna första matchen så tror jag de kan få tillräckligt med självförtroende för att möjligtvis ta sig ända till semifinal.

Ska bli kul att se turneringen. Har varit trött på fotboll ett tag och istället snöat in på baseball men det här ser jag verkligen fram emot.

Underskattat Ryssland? Jag tycker det är väldigt många som överskattat Ryssland. Vad har de gjort på 18 år? Absolut inget, nada, nothing. Så jag förstår ärligt talat inte varför folk tror de är så bra. Visst Sovjet var bra men det är uppenbarligen en STOR skillnad på Sovjet och Ryssland.
#42 - 6 juni 2008 18:07
Det är en helt ny generation nu, vad de gjort tidigare spelar väl ingen som helst roll. Vad hade Sverige gjort innan 1994? Ryssland tror jag har yngsta landslaget av alla i EM och det är massvis med talangfulla spelare som kanske inte är jättevälkända utanför Ryssland eftersom många spelar i ryska ligan (där det storsatsas). Men det här är framtida stjärnor. Lite orutinerat och ojämnt just nu men de har sådan grundtalang att de kan slå vilka som helst i det här slutspelet.
#43 - 6 juni 2008 18:43
myslas skrev:
Det är en helt ny generation nu, vad de gjort tidigare spelar väl ingen som helst roll. Vad hade Sverige gjort innan 1994? Ryssland tror jag har yngsta landslaget av alla i EM och det är massvis med talangfulla spelare som kanske inte är jättevälkända utanför Ryssland eftersom många spelar i ryska ligan (där det storsatsas). Men det här är framtida stjärnor. Lite orutinerat och ojämnt just nu men de har sådan grundtalang att de kan slå vilka som helst i det här slutspelet.

Det är just där problemet ligger i det ryska landslaget. De är så himla unga. Talangfulla är de säkert men vad väger mest? Talang eller Rutin? I min bok är det rutin. Och egentligen så kan alla lag så alla (om man räknar bort Österrike), annars skulle de inte vara med i turneringen.
#44 - 7 juni 2008 12:30
- Nehej! Nu är det dax för lite mer positiva tongångar. Tänk efter lite nu mina vänner. Kunde Grekland vinna fotbolls-EM förra gången utan att egentligen spela fotboll.

Kan Grekland kan vi!

Minns även när Sverige arangerade Fotbolls-EM. Då fick inte Jugoslavien delta pga att det var oroligheter i landet. In kom istället Danmark som första reserv. Ett Danmark som inte hade lyckats kvalificera sig till EM på egen kraft. Och vad hände? Jo, Danmark vann hela turneringen!

Kan Danmark så kan vi!

Så med andra ord! Med flyt, massor av tur, stolpe in och en Henke Larsson som spelar sitt livs fotboll kommer vi överraska hela fotbollseuropa!
#45 - 7 juni 2008 14:37
Och jag vill ännu en gång påpeka att oddsen är på Sveriges sida.
Guest
#46 - 7 juni 2008 16:50
Det är skrattretande att se fifas bedömmning: Sverige 23:e plats och Grekland på 8:e plats....hur tänkte dom där????

Javisst grekland vann em förra gången men det gjorde ju också danmark för typ 15år sen och det var ju som sagt en engångare.

Så här går det:

Spanien
Sverige
Grekland
Ryssland

Och portugal vinner EM.
#47 - 7 juni 2008 18:40
Första matchen avklarad detta EM.

Schweiz - Tjeckien 0 -1

Underhållningsvärde: (1-5) 2
Spelkvalité: (1-5) 2
Rättvist: (ja/nej) Nej

Ganska typiskt att en sådan här match avgörs på en målchans för Tjeckien i andra halvlek. (hade de någon i första?) Ett plötsligt slumpartat friläge, en felträff, och mål! Oavgjort är inte roligt men hade däremot varit rättvist.

Så kan det gå:)
#48 - 7 juni 2008 18:44
Lutt skrev:
Det är skrattretande att se fifas bedömmning: Sverige 23:e plats och Grekland på 8:e plats....hur tänkte dom där????

Javisst grekland vann em förra gången men det gjorde ju också danmark för typ 15år sen och det var ju som sagt en engångare.

Så här går det:

Spanien

Sverige

Grekland

Ryssland

Och portugal vinner EM.

Fifas Rankning har ända sedan jag kan minnas alltid varit riktigt förvirrande. Och de verkar ändra sättet de räknar på varje år. Bland annat så ligger Polen, Norge, Paraguay, Uruguay, Ryssland, USA, Scotland, Israel, Turkiet, Colombia, Bulgarien, Ghana, Grekland, Kamerun och Rumänien framför oss i rankningen. Och Argentina ska tydligen vara bättre än Brasilien enligt FIFA.
#49 - 7 juni 2008 19:31
Kul att se portugal, fotboll är underhållning på hög nivå när den är som bäst. Tror och hoppas att dom tar hem det. Tror Sverige tar två poäng i detta EM men hoppas givetvis på mer :D
#50 - 7 juni 2008 20:46
Andra matchen avklarad detta EM.

Turkiet - Portugal 0 -2

Underhållningsvärde: (1-5) 4
Spelkvalité: (1-5) 4
Rättvist: (ja/nej) Ja

Portugal har ett ruskigt bra lag. Turkiet var inte alls dåliga. Men med tanke på att Portugal träffade målramen tre gånger samt hade massor med andra avslut mot mål får man nog säga att det var helt rättvist resultat. Vilken skillnad på teknik mot förra matchen. Uj Uj!
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 7 juni 2008 21:17
Lutt skrev:

Så här går det:

Spanien

Sverige

Grekland

Ryssland

Och portugal vinner EM.

Sverige ligger på 30:e plats har jag för mig. Har du för övrigt kollat Greklands resultat i kvalet till EM - bra mycket mer övertygande än Sveriges. Detta + att de vann senast är sådant som påverkar rankningen.
#52 - 7 juni 2008 21:20
MAdden skrev:
Fifas Rankning har ända sedan jag kan minnas alltid varit riktigt förvirrande. Och de verkar ändra sättet de räknar på varje år. Bland annat så ligger Polen, Norge, Paraguay, Uruguay, Ryssland, USA, Scotland, Israel, Turkiet, Colombia, Bulgarien, Ghana, Grekland, Kamerun och Rumänien framför oss i rankningen. Och Argentina ska tydligen vara bättre än Brasilien enligt FIFA.
Jag tycker det stämmer rätt så bra alla dem lagen du nämner vinner inte Sverige över bara så där;)och sen tycker jag att Argentina är bättre än Brasilien nu på senare år:)
Guest
#53 - 8 juni 2008 10:11
MAdden skrev:

Hehe ja det är kul att kolla på deras lista. Israel och Ghana hehe ligger dom verkligen före oss?

Sverige ligger på 30:e plats har jag för mig. Har du för övrigt kollat Greklands resultat i kvalet till EM - bra mycket mer övertygande än Sveriges. Detta + att de vann senast är sådant som påverkar rankningen.

Nope 23:a ligger dom iaf låg dom på den platsen i förrgår. Jo jag har kollat deras kval och jag är inte förvånad över att dom till EM med det motståndet, iofs så slog dom ju bort Norges drömmar om ett EM-spel men resten av lagen var ju i stort sätt blåbärsnationer (jag räknar inte Turkiet som blåbär)

Jag sitter och funderar på om det inte hade varit bättre om vi hade ställt Wiland i målet istället för Isaksson med tanke på Isakssons dagsform och shaaban har ju inte direkt övertygat han heller.
#54 - 8 juni 2008 10:12
Lutt skrev:

Jag sitter och funderar på om det inte hade varit bättre om vi hade ställt Wiland i målet istället för Isaksson med tanke på Isakssons dagsform och shaaban har ju inte direkt övertygat han heller.

- Ravelli?
Guest
#55 - 8 juni 2008 10:22
- Ravelli?

haha sist jag såg honom gick han med en rullator;)
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 8 juni 2008 10:54
Lutt skrev:
Nope 23:a ligger dom iaf låg dom på den platsen i förrgår. Jo jag har kollat deras kval och jag är inte förvånad över att dom till EM med det motståndet, iofs så slog dom ju bort Norges drömmar om ett EM-spel men resten av lagen var ju i stort sätt blåbärsnationer (jag räknar inte Turkiet som blåbär)

Har alla dessa då skrivit fel om rankingen;)
http://www.metro.se/se/article/tt/2008/06/04/fifaranking/index.xml
http://www.viasatsport.se/content/view/5887/35/
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=360&a=425007
http://www.st.nu/sport/index.php?action=visa_artikel&id=735984
http://sydsvenskan.se/sport/em/article331567.ece
http://gd.se/sport/ttsport/1.26297?headlineDate=20080603
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=85945&a=1164354&lid=senasteNytt_268339&lpos=rubrik_1164354
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3779784
http://www.expressen.se/1.264687
+ många sidor till

Vad gäller målvaktesfrågan så har i alla fall definitivt inte Shaban övertygat de sesnate månaderna vare sig i klubb- eller landslag så Wiland borde i alla fall ha varit reservmålvakt.
Isaksson har ju i alla fall inte gjort bort sig när han väl fått spela så han bör nog fortfraande vara förstemålvakt.
Men visst - försvaret (både målvakten och de framför honom) är definitivt Sveriges svaga sida för tillfället.
#57 - 8 juni 2008 11:08
- Det är lite märkligt. När Sverige gått bra i kval och turneringar har det till stor del berott på ett stabilt försvar och en bra målvakt. Svensk fotboll har alltid stått stadigt med ett rejält försvar. Rejäla mittbackar som inte släpper en djävel över bron. Sedan har vi lyckats tjonga upp bollen till någon forward som knoppat in bollen i mål.

Nu har vi en, kanske två backar, medan resten är "tillfälliga" lösningar. Spelare som har en fot att passa bollen med och en till att fälla motståndare! Det gäller med andra ord att hålla bollen borta från egen planhalva. Åtminstone eget straffområde.

Sedan får vi hoppas att någon mittfältare kan slå en passning till Zlatan. Då ordnar sig allt -typ!

Så är det att vara ett litet land i den stora fotbollsvärlden.
Guest
#58 - 8 juni 2008 11:43
Har alla dessa då skrivit fel om rankingen;)

http://www.metro.se/se/article/tt/2008/06/04/fifaranking/index.xml

http://www.viasatsport.se/content/view/5887/35/

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=360&a=425007

http://www.st.nu/sport/index.php?action=visa_artikel&id=735984

http://sydsvenskan.se/sport/em/article331567.ece

http://gd.se/sport/ttsport/1.26297?headlineDate=20080603

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=85945&a=1164354&lid=senasteNytt_268339&lpos=rubrik_1164354

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=3779784

http://www.expressen.se/1.264687

+ många sidor till

Vad gäller målvaktesfrågan så har i alla fall definitivt inte Shaban övertygat de sesnate månaderna vare sig i klubb- eller landslag så Wiland borde i alla fall ha varit reservmålvakt.

Isaksson har ju i alla fall inte gjort bort sig när han väl fått spela så han bör nog fortfraande vara förstemålvakt.

Men visst - försvaret (både målvakten och de framför honom) är definitivt Sveriges svaga sida för tillfället.

OMG du har rätt....men det är bättre att länka till källan direkt;)
http://www.fifa.com/worldfootball/ranking/lastranking/gender=m/fullranking.html
Hmm man skall som sagt aldrig lite på skvallerpressar för när jag läste igår eller förrgår så låg dom på 23 plats (iofs det stod efteråt may 08 och det är juni nu)
Ber om ursäkt för missvisande fakta Kjell, men don't blame me im just the messenger:D.

Men deras ranking är katastrofal!!! Vad gör england uppe i toppen??? vågar dom inte peta ner dom, de missade faktiskt EM och vi har inte förlorat mot dessa gossar sen hedenhös.

Vad gäller Sveriges starka sida låter jag vara osagt men visst finns det brister där bak, men vi har iaf vår kära mellberg:). Sverige har alltid förlitat sig på laget inte individen.
#59 - 8 juni 2008 11:58
Jag tycker det stämmer rätt så bra alla dem lagen du nämner vinner inte Sverige över bara så där;)och sen tycker jag att Argentina är bättre än Brasilien nu på senare år:)

Polen vinner vi över, Norge vinner vi över, Praguay vinner vi över, Uruguay vinner vi över, Ryssland kan gå hur som helst, USA kan gå hur som helst, Scotland vinner vi över, Israel, vinner vi över, Turkiet kan gå hur som helst, Colombia har jag ingen aning om men ska man jämföra resultat i stora turneringar de senaste åren så vinner vi över dem, Bulgarien vinner vi över, Ghana vinner vi över, Grekland kan gå hur som helst, Kamerun kan gå hur som helst, Rumänien kan gå hur som helst.

Och om Argentina är bättre än Brasilien kan diskuteras men ska men se till antal vunna turneringar är ju Brasilien mycket bättre.
#60 - 8 juni 2008 12:29
Skulle gärna ge mig in i denna debatt och tillrättavisa er alla om vad som egentligen gäller och borde vara gällande i allt från vem som ska spela till hur man bäst bör ranka lagen i europa och resten av världen, men det kan jag inte.

Fotboll på landslagsnivå är roligt att titta på.

Vill bara nämna att Sverige förlorar en match i gruppen, spelar oavgjort en, och vinner en.

Klarar man sig på detta gruppen så når de åtminstone semifinal.:D

Nu ska jag poppa popcorn:)
#61 - 8 juni 2008 13:56
Världsrankingen är förvisso lite dumt konstruerad. Länder som USA och Mexiko har lättare att hamna långt upp eftersom de möter länder som Honduras hela tiden och de har inga större problem att slå dem. Så det är svårare för lag i Europa eftersom konkurrensen är så otroligt hård.

När det gäller Sveriges placering så beror den till stor del på att de vinner väldigt få matcher. Det går rätt bra i kvalen och man slår de mindre nationerna för det mesta (med undantag för Nordirland) men i slutspelen så handlar det om en vinstmatch. Det har aldrig blivit mer än så under något mästerskap sedan 1994. Dessutom har det gått väldigt dåligt i träningslandskamperna de senaste åren och det räknas också in i rankingen. Så att Sverige ligger på plats 30 på rankingen är inte helt fel.

Det är kul med optimism men jag tycker man ska vara lite realistisk ändå. Att laget ens tog sig till slutspelet tycker jag är en stor prestation men jag har svårt att tro att de där helt plötsligt kommer att få någon sorts hysterisk formtopp. Det var ju ändå bara 1,5 matcher i gruppspelet som de visade något riktigt bra (Spanien hemma och första halvleken mot Danmark borta).

Nu är grupplottningen rätt gynnsam iofs, det är hugget som stucket om vilket lag som ska ta sig vidare tillsammans med Spanien så jag skulle säga att det är 33% chans att Sverige tar sig vidare. Jag hoppas förstås att allting bara ska falla på plats och de börjar spela drömfotboll men jag är realist av naturen så jag skulle inte bli särskilt besviken ens om de får stryk i alla matcherna.

Bara mina åsikter kring Sveriges chanser. Hur som helst kommer jag att hoppa, skrika och försöka heja fram laget så gott det går framför skärmen när de väl spelar. :)
#62 - 8 juni 2008 14:48
- Håller med föregående talare. Sveriges chanser är inte stora men:

- Bollen är rund
- Allt kan hända
- Under har skett
- Man skall aldrig säga aldrig
- Motiviation slår klass
- Det är alltid för tidigt att ge upp

Sportklyshor är underbara :)
Guest
#63 - 8 juni 2008 16:22
Optimistiskt är man före en match och realistiskt efteråt.

Jag kan hålla med om Sveriges chanser är inte stora men peppar peppar....Lugn grabbar och tjejer vi tar oss vidare;)

OT: Sportcitat är gudomliga...det ända citatet jag hört i realtid är "det gäller att ha tungan i rätt mun". SM i Motorcross 2006.
#64 - 8 juni 2008 18:09
Tredje matchen avklarad detta EM.

Österrike - Kroatien 0 -1

Underhållningsvärde: (1-5) 1
Rättvist: (ja/nej) Sådär

Jahaja. Kroatien gick ut stenhårt, fick en straff, gjorde mål, och slutade så småningom spela. Med andra ord: Kroatien kunde men ville inte- Österrike ville men kunde inte. Faktiskt en riktigt usel historia enligt mitt tycke.

Efter denna tredje match inser jag plötsligt att Sverige kanske inte är såååå dåliga :)
#65 - 8 juni 2008 18:40
Jag tackar Olof för matchanalyserna, det är väldigt kul att förlja dem och intressant saknar dock något om höjdpunkter eller något som hade kunnat vända matchen men kanske inte gjorde det, var kom match/ spelavgörandet...ursäkta flummet, hoppas du förstår vad jag menar Olof. Något som inte är uppenbart men som du lagt märke till kanske....

Nåväl, tack iaf, ser fram emot att följa ditt EM.
#66 - 8 juni 2008 20:48
Jag tackar Olof för matchanalyserna, det är väldigt kul att förlja dem och intressant saknar dock något om höjdpunkter eller något som hade kunnat vända matchen men kanske inte gjorde det, var kom match/ spelavgörandet...ursäkta flummet, hoppas du förstår vad jag menar Olof. Något som inte är uppenbart men som du lagt märke till kanske....

Nåväl, tack iaf, ser fram emot att följa ditt EM.

- Haha! Ok, skall försöka:)
#67 - 8 juni 2008 20:58
Fjärde matchen avklarad detta EM.

Polen - Tyskland 0 -2

Underhållningsvärde: (1-5) 3

En något avvaktande inledning där Polen överraskande ställer upp med ett högt försvarsspel. Istället för att bjuda Tyskland på massa ytor väljer man att stöta högt upp med hela laget och därmed sätta press på de tyska uppspelen. Det håller på att straffa sig omgående då tyskarna spelar sig förbi den polska backlinjen ganska enkelt. Dock dröjer det en bit in i första halvlek innan Tyskland får utdelning. Åter lyckas tyskarna springa igenom den polska backlinjen när de försöker ställa de tyska spelarna offside.

(Polens tränare blir tokig på sidlinjen och menar att målet föregicks av en offside)

Efter Tysklands ledningsmål börjar Polen spela riktigt bra fotboll och kunde med lite tur fått in en balja. Men avsluten är lite för tama.

Andra halvlek fortsätter Polen med sitt trevliga offensiva spel men har förfärligt svårt att komma till avgörande lägen. Istället blir det som vanligt för alla lag som spelar mot Tyskland. Polska backar klantar till det vid en bollmottagning i det egna straffområdet och bollen studsar fram till tysk forward som dundrar in 2- 0. Ridå Polen!

Därefter väljer de tyska spelarna att bevaka sin ledning och låter polackerna springa sig trötta. Polen hade varit värda ett mål på alla sina chanser men det gick inte denna gången.

Tyskland var som vanligt ruskigt effektiva. De gör i princip två mål på en målchans till skillnad mot alla andra lag som behöver åtminstone fyra bra chanser för att göra ett mål!

Med andra ord. Allt är som vanligt. EM och VM är en turnering där massa lag deltar och Tyskland vinner!
#68 - 8 juni 2008 21:01
Såja, har suttit och väntat på detta inlägg. Nu kan man gå och lägga sig:D
#69 - 9 juni 2008 12:28
Funderar på en sak!

Är det bara jag som tycker det är märkligt så lätt vuxna vältränade män faller på en fotbollsplan. Nu menar jag inte situationer där en högerytter kommer rusande och utsätts för en kapning bakifrån. Nejdå. Det jag menar är alla märkligt situationer i området runt respektiva straffområde. Där måste det vara väldigt halt, gropigt, tuvigt eller rent allmänt uselt underlag.

Kolla detta fenomen nästa match. Då kommer ni få se vältränade atleter falla som klubbade vid minsta kroppskontakt från motståndare. Ibland kan man se en forward som "söker upp" en back i motståndarlaget och backar in i denne. Plötsligt ligger nämde forward på marken och skruvar sig i plötsliga plågor!

Andra tillfällen är när en spelare kutar iväg med bollen och inser att "oj jag kommer inte att hinna upp den igen" och plötsligt bara rasar ihop i en teatraliskt posé! (Ljungberg Sverige - eller?)

Kommentatorerna:
- Oj, han ramlade lätt!
- Ja, men det var rutinerat! Nu får vi/de en frispark i bra läge!

Kommentatorerna:
- Han sökte en frispark! Hm! Hur gör man då. Var letar man! Var finns dom liggandes i gräset tro!

För att inte tala om detta med hands i straffområdet!
Exempel: Ett hårt skott från forward träffar hand på försvarare. Genast uppkommer frågeställningen straff eller inte straff!

Kommentatorerna:
- Det är inte straff om bollen träffar handen oavsiktligt!
Med det menas att det var inte skyttens avsikt att träffa handen - eller? Om skytten siktar på handen är det alltså straff - eller?

Kommentatorerna:
- Om försvararen tar bollen med handen i straffområdet avsiktligt skall det vara straff!
Vad är det för nöt till försvarare som tar bollen med handen avsiktligt, kan man undra? Jag inbillar mig att alla hands av försvarare är oavsiktliga.

Som sagt. Lite funderingar kring detta med fotboll.
#70 - 9 juni 2008 12:42
Funderar på en sak!

Är det bara jag som tycker det är märkligt så lätt vuxna vältränade män faller på en fotbollsplan.

Missa inte Holland-Italien ikväll...Italienarna är riktigt bra på det där!;)
#71 - 9 juni 2008 12:54
Funderar på en sak!

Är det bara jag som tycker det är märkligt så lätt vuxna vältränade män faller på en fotbollsplan. Nu menar jag inte situationer där en högerytter kommer rusande och utsätts för en kapning bakifrån. Nejdå. Det jag menar är alla märkligt situationer i området runt respektiva straffområde. Där måste det vara väldigt halt, gropigt, tuvigt eller rent allmänt uselt underlag.

Kolla detta fenomen nästa match. Då kommer ni få se vältränade atleter falla som klubbade vid minsta kroppskontakt från motståndare. Ibland kan man se en forward som "söker upp" en back i motståndarlaget och backar in i denne. Plötsligt ligger nämde forward på marken och skruvar sig i plötsliga plågor!

Andra tillfällen är när en spelare kutar iväg med bollen och inser att "oj jag kommer inte att hinna upp den igen" och plötsligt bara rasar ihop i en teatraliskt posé! (Ljungberg Sverige - eller?)

Kommentatorerna:

- Oj, han ramlade lätt!

Kommentatorerna:

- Han sökte en frispark! Hm! Hur gör man då. Var letar man! Var finns dom liggandes i gräset tro!

Exempel: Ett hårt skott från forward träffar hand på försvarare. Genast uppkommer frågeställningen straff eller inte straff!

Kommentatorerna:

Med det menas att det var inte skyttens avsikt att träffa handen - eller? Om skytten siktar på handen är det alltså straff - eller?

Kommentatorerna:

- Om försvararen tar bollen med handen i straffområdet avsiktligt skall det vara straff!

Vad är det för nöt till försvarare som tar bollen med handen avsiktligt, kan man undra? Jag inbillar mig att alla hands av försvarare är oavsiktliga.

Har sett alla matcher hittills i detta EM och visst har det varit hands i straffområdet som domaren missat men jag har aldrig hört att kommentatorerna sagt att det inte är straff om bollen träffar handen oavsiktligt. Det är strunt samma om det är avsiktligt eller oavsiktligt. Hands är hands i vilket fall som helst.

Och det där med att vuxna karlar faller för lätt håller jag med dig till 110%. Fotboll börjar likna en teater mer än en sport.
#72 - 9 juni 2008 15:17
Funderar på en sak!

Kommentatorerna:

- Oj, han ramlade lätt!

Kommentatorerna:

Kommentatorerna:

Kommentatorerna:

Att folk ramlar lätt kan man se på olika sätt. Antingen att det är en del av spelet att försöka "lura" domarna till fördelar. Eller att det är fusk på hög nivå som till varje pris ska bort från fotbollen.

Jag gick en kurs i idrottshistoria en gång och min föreläsare hade en rätt bra synpunkt till detta. Eftersom det står inskrivet i regelboken att detta agerandet ska ges ett straff (varning för filmning) så finns det ingenting att diskutera, det ÄR en del av fotbollen. Om det står i regelboken så innebär det närmast att du KAN göra såhär i en fotbollsmatch, men det renderar detta straffet. Det är således en del av fotbollen. Sedan kan man iofs tycka att det är lite väl överdrivet numera, men eftersom man numera videokontrollerar matcherna i efterhand så kan man få avstängning i nästa match om det är för uppenbart att man filmar. Dessutom innebär det inte bara fördelar att filma hela tiden. Om man får ett rykte om sig att filma så finns det nog en större risk att domarna friar när man väl blir fälld på riktigt.

En sak till kring det här. Det går ruskigt fort i dagens elitfotboll så det behövs inte mycket mer än väldigt liten knuff för att man ska flyga all världens väg.

När det gäller hands så ändras den där regeln gång på gång för att försöka göra det mer lättförståeligt men i slutändan blir det en tolkningsgrej för domaren på planen. Avsiktlig (och jodå, visst händer det att folk tar bollen med handen med vilje) och oavsiktlig hands är jag nästan helt säker på att det inte finns något som heter i regelboken utan man pratar väl mer om att handen ska "söka" bollen. Alltså, om en spelare brassar på allt vad han orkar och träffar din näve utan att du har en chans att få undan den så kan man frias. Men å andra sidan så om det avvärjer en stor målchans så blåser domaren ändå. En tumregel är väl att om du håller armarna mot din kropp och bollen träffar handen så är det ingen hands, men om du är ute och flaxar med armarna och bollen träffar så är det hands. Men som sagt, det är en svår tolkningsfråga för domaren.
#73 - 9 juni 2008 15:35
Är det fotboll? Vem har tid med sånt? Jag kollar hellre hur fiskarna mår ;) Kubb kan jag dock spela när det är svalt ute, firrarna har det bra å jag tatt en pilsner.
#74 - 9 juni 2008 18:09
Femte matchen avklarad detta EM.

Frankrike - Rumänien 0 -0

Underhållningsvärde: (1-5) 1

Är någon förvånad över matchbilden? Inte jag i alla fall. Mer besviken att det blev som jag fruktade. Ett lamt segt Frankrike som inte vågade spela ut mot ett fegt defensivt Rumänien som redan från början bestämt sig för att de inte kunde vinna.

Minns fotbolls-VM senast. Frankrike låg pyrt till inför sista gruppspelsmatchen. Behövde vinna med två mål för att ta sig vidare. Lyckades med nöd och näppe klara detta. Sedan spelade man bättre och bättre för var match och gick till final. Kanske deras plan är att upprepa detta!.

Matchen var i alla fall detta EM´s absolut tråkigaste och händelsefattiga fram till nu. Tror inte det skapades en enda målchans på 90 minuter. Bara det ett rekord. Kunde man dela ut gäspar skulle denna match få minst fem!

Filmingar:
Räknade till åtminstone åtta (8) klara filmningar där spelare dramatiskt skrikande föll till marken.

Fördelning av filmningar:
Frankrike - Rumänien 3 - 5
#75 - 9 juni 2008 18:13
myslas skrev:
Att folk ramlar lätt kan man se på olika sätt. Antingen att det är en del av spelet att försöka "lura" domarna till fördelar. Eller att det är fusk på hög nivå som till varje pris ska bort från fotbollen.

- Jag tar inte ställning till om det är fusk eller osportsligt. Jag bara konstaterar att "folk" ramlar väldigt lägligt numera.
#76 - 9 juni 2008 19:22
Satan nu står det 2-0 till Holland och det är inte bra efter som jag inte är glad för Holland så vill jag aldrig dem ska vinna tack vare den förbannande Målvakten bara namnet ger mig rysningar,han har sabbat för många lag.
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 9 juni 2008 20:45
Jättebra match och kul att holländarna tvålade till italienarna.
Extra + till van Nistelroy som sportsligt nog inte stöp i straffområdet när han "hade chansen" i fösrta halvlek.
#78 - 9 juni 2008 20:54
[COLOR=black][FONT=Verdana]Sjätte matchen avklarad detta EM.

Holland - Italien 3 -0

Spelkvalité: (1-5) 3

Holland överraskade mig rejält. Lite av det "gamla" spelet med totalfotboll. Kul att se. Italien var nog inte riktigt införstådda med hur bra motståndarna var. De rullade boll rätt hyggligt men vågade inte riktigt fylla på med folk i anfallen. Blev ofta en stackars anfallare ensam mot fem försvarande holländare. När holländarna anföll var det som om hela laget hängde med. Lite skillnad det. Efter första halvlekens 2 - 0 till Holland räknade man med ett mer defensivt spel för att försvara ledningen. Så blev det till en början. Men de oranga var ruskigt farliga i varje anfall de startade.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana] [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Matchavgörande sekvens i andra halvlek då holländarna först räddar boll framför mållinjen sedan när målvakten gör en kanonräddning på italiensk frispark. Direkt efter den räddningen sticker holländarna upp i en kontring och knoppar in 3- 0![/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Noterade även hur de Italienska spelarna försökte [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana]ramla[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana] till sig frisparkar ju längre tiden gick i andra halvlek. Skönt då att domaren valde att inte blåsa frispark. [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana](för övrigt undrar jag varför jag skriver dessa matchkommentarer)[/FONT][/COLOR]
#79 - 9 juni 2008 20:55
Jättebra match och kul att holländarna tvålade till italienarna.

Extra + till van Nistelroy som sportsligt nog inte stöp i straffområdet när han "hade chansen" i fösrta halvlek.

- Håller med till fullo!
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 9 juni 2008 21:46
Fast nog borde Hollands första mål ha dömts bort för offside. Den domare som kommenterade det hela i studion tyckte visserligen att domslutet var rätt men det var nog mest av patrotism.
Italienaren som låg utanför plan (och därmed upphävde offsiden) hamnade definitivt inte där frivilligt (kolliderade med egen målvakt) och det var definitivt inte avsiktligt som han stannade kvar där.
Nej det var en rejäl blunder från det svenska domarteamets sida.
#81 - 9 juni 2008 21:49
Jag gillar hockey!
Men såklart att man håller på svenskarna i fotboll när det väl gäller! ;)
Har inte haft tid att kolla på en enda match än...
Men såklart att det är extra intressant när vi snackar mästerskap!!

Jag tycker såhär:

1- Ljungberg är en gryyymt överskattad spelare som i landslaget inte presterat nånting förutom frisparkar i bra läge.. (trillar lätt/drar på sig spelare...(?))
Bra att ha med för andra spelare har tydligen respekt för honom..)

2- Henke har rutin och springer väl en hel del och rör runt och sätter den då och då, men har man nobbat landslaget i två omgångar så ska man väl inte ha en given plats, ?? (vad är alternativet...)

3- Sebastian Larsson..... Han vill jag se spela varje match, med den vänsterfoten och de krossarna den gör så kan väl ingen ta hans plats!?

4- Zlatan- Den killen kan det mesta på sin sida om planen men hur många mål har han gjort i landslaget de senaste 2 åren!? Men Zlatan e Zlatan...!

Jag är ingen fotbollsexpert och hoppas att jag inte låter allt för negativ men såklart hoppas jag att Sverige går så långt som möjligt!!
Men som lag måste man kunna göra mål!

Såg förmatchen mot ukraina, (???) tror jag det var.. många lägen, Henke var där, Zlatan var där, Ljungberg var där, (kunde lika gärna inte varit där) men man måste kunna göra mål på givna lägen!!
Snacka vet jag slagskott i krysset, hehe :):);)
HEJA SVERIGE!!!
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 9 juni 2008 21:53
NIC skrev:
Jag tycker såhär:

1- Ljungberg är en gryyymt överskattad spelare som i landslaget inte presterat nånting förutom frisparkar i bra läge.. (trillar lätt/drar på sig spelare...(?))

Bra att ha med för andra spelare har tydligen respekt för honom..)

Ljungberg är den svenske spelare i dagens trupp som fått högst snittbetyg i sina landskamper. Så om han är överskattad - hur äöverskattade skall inte dom andra vara då;)
Däremot så kan man säkert sätta ett frågetecken för honom just nu pga skadan.
#83 - 9 juni 2008 21:57
Ljungberg är den svenske spelare i dagens trupp som fått högst snittbetyg i sina landskamper. Så om han är överskattad - hur äöverskattade skall inte dom andra vara då;)

Däremot så kan man säkert sätta ett frågetecken för honom just nu pga skadan.

Snitt eller inte snitt, för mig är han grymt överskattad!
När gjorde han en riktigt bra landskamp i svenska tröjan!? ;)
Sen som sagt är han bra att ha med i laget. En bra match så springer han bra och drar på sig folk men det slutar alltid med att han ramlar...
#84 - 9 juni 2008 21:58
Fast nog borde Hollands första mål ha dömts bort för offside. Den domare som kommenterade det hela i studion tyckte visserligen att domslutet var rätt men det var nog mest av patrotism.

Italienaren som låg utanför plan (och därmed upphävde offsiden) hamnade definitivt inte där frivilligt (kolliderade med egen målvakt) och det var definitivt inte avsiktligt som han stannade kvar där.

- Huruvida det var en blunder eller inte får vi säkert läsa i de Italienska tidningarna imorgon. Men visst var det en knepig situation!
#85 - 10 juni 2008 06:00

Den regeln som upphäver offsiden när en spelara befinner bakom förlängda mållinjen tillkom för att förhindra spelare att hoppa över för att på så sätt ställa någon offside. Det är inte tillåtet att lämna planen för att upphäva en offside.
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 10 juni 2008 07:07
Guy Palm skrev:
Den regeln som upphäver offsiden när en spelara befinner bakom förlängda mållinjen tillkom för att förhindra spelare att hoppa över för att på så sätt ställa någon offside. Det är inte tillåtet att lämna planen för att upphäva en offside.

Jo men varför är det OK att lämna planen frivilligt för att upphäva en offside, men inte ofrivilligt.
Konsekvensen av den svenske domarens resonemang är ju om italienaren hade stigit av planen frivilligt så hade det blivit offside, nu när han ofrivilligt tvingades lämna planen så räknades han in i spelet och upphävde offsiden.
Så det fungerar ju tvärtom mot vad du skriver.
#88 - 10 juni 2008 07:25
Jo men varför är det OK att lämna planen frivilligt för att upphäva en offside, men inte ofrivilligt.

Konsekvensen av den svenske domarens resonemang är ju om italienaren hade stigit av planen frivilligt så hade det blivit offside, nu när han ofrivilligt tvingades lämna planen så räknades han in i spelet och upphävde offsiden.

Så det fungerar ju tvärtom mot vad du skriver.

Det är inte den svenska dommarens resonemang utan regler godkända av FIFA,
Jag skrev detta:
Det är inte tillåtet att lämna planen för att upphäva en offside.
Klarare än så kan en regel inte vara. Det spelar ingen roll på vilket sätt han lämnar planen.
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 10 juni 2008 07:35
Guy Palm skrev:
Det är inte den svenska dommarens resonemang utan regler godkända av FIFA,

Jag skrev detta:

Det är inte tillåtet att lämna planen för att upphäva en offside.

Klarare än så kan en regel inte vara. Det spelar ingen roll på vilket sätt han lämnar planen.

I så fall sa domaren i studion fel. Han skilde nämligen mellan om man avsiktligt eller oavsiktligt lämnade planen.
#90 - 10 juni 2008 07:36
Efter 26 minuter kom det omdiskuterade målet. Wesley Sneijder pressade in ett skott i straffområdet som Ruud van Nistelrooy styrde i mål. Italienarna gestikulerande vilt mot svenske domaren Peter Fröjdfeldt och assisterande domaren Stefan Wittberg och ville få målet till offside. Men målet godkändes eftersom Christian Panucci blev liggande bakom kortlinjen och upphävde offsiden, en av många offsideregler som van Nistelrooy är expert på att utnyttja.
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 10 juni 2008 08:13
Guy Palm skrev:
Efter 26 minuter kom det omdiskuterade målet. Wesley Sneijder pressade in ett skott i straffområdet som Ruud van Nistelrooy styrde i mål. Italienarna gestikulerande vilt mot svenske domaren Peter Fröjdfeldt och assisterande domaren Stefan Wittberg och ville få målet till offside. Men målet godkändes eftersom Christian Panucci blev liggande bakom kortlinjen och upphävde offsiden, en av många offsideregler som van Nistelrooy är expert på att utnyttja.

Det verkar ju som om domaren dömde rätt men då
1/ Så verkar det vara en regel som få känner till. Den svenske expertdomaren i studion hade kollat i regelboken och rådfrågat flera domarkollegor innan han svarade och ändå angav han fel skäl till varför domslutet var rätt.
2/ Det är en ologisk regel.
Motsatta regler gäller ju nämligen åt andra hållet. Dvs om en anfallare står offside och inte påverkar spelet så blir det inte offside.
Om en försvarare inte påverkar spelet och t.o.m. ligger utanför planen så räknas han ändå.

Nu ser vi fram emot Sverige ikväll - man kan ju alltid hoppas på oavgjort i alla fall.
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 10 juni 2008 09:39
Måste bara tjöta om dett med offsiden igen[:o]
Detta säger regelboken:

Regel 11
Kommentar 5:
Om en spelare lämnar spelplanen för att ställa en motspelare offside
• ska offside ej dömas
• ska spelet fortsätta om motståndarlaget får fördel av det – i annat fall ska
motståndarlaget tilldömas en indirekt frispark från den plats där bollen
befann sig när domaren stoppade spelet
• ska spelaren varnas vid nästa spelavbrott

Som jag ser det är domarnas tolkning av detta helt felaktig.
1/ Italienaren lämnade INTE spelplanen för att ställa motspelaren offside utan för att han föll ut. I det läget han föll ut från planen så fanns ju inte ens offsideläget utan det uppstod några sekunder senare.
2/ Utifrån domslutet menar domaren uppenbarligen att italienaren kunde se in i framtiden och avsiktligt föll ut. I så fall skulle domaren enligt regelboken också ha varnat italienaren.
#93 - 10 juni 2008 13:33
Men egentligen är det ju skitsamma om det var offside eller inte. Holland vann ju matchen med 3 mål mot noll och totalt spelade ut Italien.

Men hur tror ni det går mot Grekland idag då? Själv är jag nästan säker på en 2-1 vinst till Sverige.
Kjell Fohrman
Administrator
#94 - 10 juni 2008 13:40
MAdden skrev:
Men hur tror ni det går mot Grekland idag då? Själv är jag nästan säker på en 2-1 vinst till Sverige.

Som sagt jag hoppas på oavgjort.
Lite överraskande att Daniel Andersson spelar från start. Uppenbarligen är tanken att yttermittfätarna skall satsa offensinvt framåt medan innermittfältarna skall säkra hemåt.
#95 - 10 juni 2008 13:55
Som sagt jag hoppas på oavgjort.

Lite överraskande att Daniel Andersson spelar från start. Uppenbarligen är tanken att yttermittfätarna skall satsa offensinvt framåt medan innermittfältarna skall säkra hemåt.

Jo visst var det överraskande men kan detta ge en svag antydning till att Lagerbäck faktiskt vågar peta i stort sett givna start-elva spelare?
Kjell Fohrman
Administrator
#96 - 10 juni 2008 15:06
MAdden skrev:
Jo visst var det överraskande men kan detta ge en svag antydning till att Lagerbäck faktiskt vågar peta i stort sett givna start-elva spelare?

Snarare kanske helt enkelt att Linderoth ännu inte håller måttet efter den långa skadan.
#97 - 10 juni 2008 15:15
Snarare kanske helt enkelt att Linderoth ännu inte håller måttet efter den långa skadan.

Men Lagerbäck petade väll Källström till förmån för Daniel? Det var det jag syftade på i alla fall.
Kjell Fohrman
Administrator
#98 - 10 juni 2008 15:21
MAdden skrev:
Men Lagerbäck petade väll Källström till förmån för Daniel? Det var det jag syftade på i alla fall.

OK - men Källström har väl aldrig varit någon given startspelare. Snarare tvärtom, eller hur;)
Lite tråkigt att nu inte Svensson och Källström från start fick chansen ihop på mittfältet.
Också lite märkligt utifrån träningsmatcherna där Andersson och Svensson inte har fått spela ihop - nu ställs det stora krav på att de är samspelta redan från start i en viktig tävlingsmatch.
Bilagor:
#99 - 10 juni 2008 15:35
- Hehe! Ler lite åt Kjells argumentering kring offsidemålet! Håller med om att det såg mycket märkligt ut man noterade även att de italienska ledarna inte protesterade nämvärt. Det om något brukar vara en indikation på att det kanske inte var helt fel dömt av domaren :)

Men skitdetsamma! Ny match idag med Sverige inblandat! Tror på en jätteskräll. 3 - 0 till Sverige. Kom ihåg var ni läste det först :)
Bilagor:
#100 - 10 juni 2008 17:09
Att man ställer upp med Daniel Andersson i stället för Kim Källström är för mig en gåta, Kim spelar i en bättre liga och är en bättre spelare vid fasta situationer. Dax för Kim att bojkotta landslaget precis som Zlatan gjorde...
Kjell Fohrman
Administrator
#101 - 10 juni 2008 18:04
tälje skrev:
Att man ställer upp med Daniel Andersson i stället för Kim Källström är för mig en gåta, Kim spelar i en bättre liga och är en bättre spelare vid fasta situationer. Dax för Kim att bojkotta landslaget precis som Zlatan gjorde...

Att ställa sig och sura gör nog inte att man kommer närmare landslaget om man säger så;)
Om inte Sverige leder så lär Källström få komma in rätt tidigt i andra halvlek och då gäller det att visa vad han går för.
Att veta vem som skall starta är ju omöjligt avgöra utan att veta hur träningen varit - det märkliga är väl i så fall snarare det som jag skrev om ovan att inte det inre mittfältet har fått spela ihop sig på träningsmatcherna.

Rätt kul match mellan Spanien och Ryssland. Spanien var riktigt duktiga och även om Rysslands försvarsspel var rätt kass så spelade de i övrigt inte alls dåligt.
Det blir nog tufft för Sverige mot bägge lagen
Guest
#102 - 10 juni 2008 18:19
Och Spaniens fjärde mål var ett offsidemål:)
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 10 juni 2008 18:26
Lutt skrev:
Och Spaniens fjärde mål var ett offsidemål:)

Såg du inte ryssen som satt på läktaren och upphävde offsiden:D
#104 - 10 juni 2008 18:43
Att ställa sig och sura gör nog inte att man kommer närmare landslaget om man säger så;)

Om inte Sverige leder så lär Källström få komma in rätt tidigt i andra halvlek och då gäller det att visa vad han går för.

Att veta vem som skall starta är ju omöjligt avgöra utan att veta hur träningen varit - det märkliga är väl i så fall snarare det som jag skrev om ovan att inte det inre mittfältet har fått spela ihop sig på träningsmatcherna.

Rätt kul match mellan Spanien och Ryssland. Spanien var riktigt duktiga och även om Rysslands försvarsspel var rätt kass så spelade de i övrigt inte alls dåligt.

Det blir nog tufft för Sverige mot bägge lagen

och när ska Kim få chansen att spela från start? Daniel har inte varit bättre än Kim iår, nåja får se hur det går nu..
Kjell Fohrman
Administrator
#105 - 10 juni 2008 19:36
Riktigt bra första halvlek från Sveriges sida - säkert den bästa i år.
Daniel Andersson har för övrigt varit en av matchens bästa spelare
#106 - 10 juni 2008 19:45
- Håller med! Hygglo start av Sverige. Mer positivt och offensivt än på länge. Go go go!
#107 - 10 juni 2008 19:46
Riktigt bra första halvlek från Sveriges sida - säkert den bästa i år.

Daniel Andersson har för övrigt varit en av matchens bästa spelare

Och grekland ser väldigt tafatta ut. Jag hade nog satt mina pengar på att det inte blir några mål i denna matchen.
#108 - 10 juni 2008 19:49
Sjunde matchen avklarad detta EM.

Spanien - Ryssland 4 -1

Ryssland spelade stundtals riktigt bra men Spanien var trots det lite bättre i allt. Klockren insats av Spanien medan ryssarna torskade väl stort på grund av att de chansade med tokhögt försvarsspel. Spanjorerna fick ruskigt mycket ytor att använda till fina långpass och sylvassa kontringar. Men en eloge till Ryssland som gick framåt hela tiden.

Ryssland kan bli en obehaglig motståndare för Sverige. Huvva!
#109 - 10 juni 2008 20:33
Yiiiiiiiiiiiiiiihhaaaaaaaaa.

Vi måste ju ha sett ett av kanditaterna till EMs vackraste mål. Tekniken och finnessen är ju toppklass. Petter Hansons då alltså!
#110 - 10 juni 2008 20:44
Långås skrev:
Yiiiiiiiiiiiiiiihhaaaaaaaaa.

Vi måste ju ha sett ett av kanditaterna till EMs vackraste mål. Tekniken och finnessen är ju toppklass. Petter Hansons då alltså!

Med tanke på att bollen borde ha gått in redan i början av anfallet (men som vanligt sköt man rakt på målvakten), så var det inte mer än rätt att han snubblade in bollen i skedet efteråt :) Zlatans mål var desto snyggare!
#111 - 10 juni 2008 20:46
- Härligt! 2 - 0 mot tråkfotbollens mästare! Stackars greker som trodde de kunde lura ännu ett lag på poäng genom sin antifotbollstaktik. Skönt! Antar att Grekland spelar som Sverige brukar göra...men det ser värre ut när andra lag än Sverige spelar fegfotboll med elva försvarare på planen.
Kjell Fohrman
Administrator
#112 - 10 juni 2008 20:57
Sveriges i särklass bästa match sedan kvalmatchen hemma mot Spanien och det var längesedan som den gick.
En kämpamatch från alla spelare.:D:D:D
Men skadorna oroar - förhoppningsvis är det många matcher kvar och då behövs alla spelare kuranta.
#113 - 10 juni 2008 21:29
Angånde "offsidemålet" som Holland gjorde:

"Nu får svenska domarteamet med Peter Fröjdfeldt i spetsen uppbackning från högsta ort.
Hollands kontroversiella 1–0-mål mot Italien i måndags kväll i fotbolls-EM godkändes helt riktigt, enligt Uefas generalsekreterare David Taylor.

– Målet var helt riktigt dömt...inte många människor, inte ens i matchen med spelarna inräknade, känner till den här regeln, sade Taylor vid en presskonferens."
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/fotbollsem2008/article2655497.ab

Mera i samma ämne:

Den svenske huvuddomaren Peter Fröjdfeldts beslut att godkänna det omdebatterade 1-0-målet fick i går fullt stöd av ordföranden för det italienska domarförbundet Cesare Gussoni:
– Linjedomaren tillämpade till 100 procent regeln som står i den 11 artikeln av Uefas regelverk när han bedömde att Panucci upphävde offsiden och höll van Nistelrooy på rätt sida, sa Gussoni till nyhetsbyrån Agr.
– Meningen med regeln är att förhindra att en spelare lämnar planen för att ställa en motståndare offside, sa Gussoni.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/fotbollsem2008/gruppc/article2649446.ab

..så kan det gå..
Guest
#114 - 10 juni 2008 22:36

– Meningen med regeln är att förhindra att en spelare lämnar planen för att ställa en motståndare offside, sa Gussoni.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/fotbollsem2008/gruppc/article2649446.ab

..så kan det gå..

Smart regel:)
#115 - 11 juni 2008 05:29
Lutt skrev:
Smart regel:)

Nej men mycket smart av Ruud van Nistelrooy att vara en av de få som känner till regeln och att utnyttja det. :D
#116 - 11 juni 2008 05:48
Ruud e absolut en av världens bästa offsideregelkännare och fotbollsforwards ;)
#117 - 11 juni 2008 05:56
drd skrev:
Ruud e absolut en av världens bästa offsideregelkännare och fotbollsforwards ;)

Och Zlatan Ibrahimovic visade i går att även han vill tillhöra världseliten bland toppforwards :)
#118 - 11 juni 2008 06:01
tälje skrev:
och när ska Kim få chansen att spela från start? Daniel har inte varit bättre än Kim iår, nåja får se hur det går nu..

Tycker nog att Daniel själv visade att Lagerbäck valde rätt.
Daniel Andersson spelade och han gjorde det bra. Dessutom sprang han mest av samtliga svenskar – 11 321 meter, cirka 500 meter mer än Henrik Larsson på andra plats.
#119 - 11 juni 2008 06:57
Guy Palm skrev:
Tycker nog att Daniel själv visade att Lagerbäck valde rätt.

Daniel Andersson spelade och han gjorde det bra. Dessutom sprang han mest av samtliga svenskar – 11 321 meter, cirka 500 meter mer än Henrik Larsson på andra plats.

Du måste skoja Daniel tog inte en enda löpning för att försöka dra isär grekiska försvaret, 3 passningar gick framåt resten slogs sidledes eller bak. Han höll sin position och gjorde inget mer för att hjälpa Henke eller Zlatan där framme med att ta löpningar. Han var oxå inblandad i två slarv där han tappade boll och gav grekiska två farliga mål chanser på slutet. Mot Spanien funkar det inte att spela Daniel på mittfältet.
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 11 juni 2008 07:04
Angånde "offsidemålet" som Holland gjorde:

"Nu får svenska domarteamet med Peter Fröjdfeldt i spetsen uppbackning från högsta ort.

Hollands kontroversiella 1–0-mål mot Italien i måndags kväll i fotbolls-EM godkändes helt riktigt, enligt Uefas generalsekreterare David Taylor.

– Målet var helt riktigt dömt...inte många människor, inte ens i matchen med spelarna inräknade, känner till den här regeln, sade Taylor vid en presskonferens."

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/fotbollsem2008/article2655497.ab

Mera i samma ämne:

Den svenske huvuddomaren Peter Fröjdfeldts beslut att godkänna det omdebatterade 1-0-målet fick i går fullt stöd av ordföranden för det italienska domarförbundet Cesare Gussoni:

– Linjedomaren tillämpade till 100 procent regeln som står i den 11 artikeln av Uefas regelverk när han bedömde att Panucci upphävde offsiden och höll van Nistelrooy på rätt sida, sa Gussoni till nyhetsbyrån Agr.

..så kan det gå..

Jorå jag har sett det också - men läs regeln i mitt inlägg ovan och då framstår domslutet som minst sagt konstigt.

Nej men mycket smart av Ruud van Nistelrooy att vara en av de få som känner till regeln och att utnyttja det. :D

Läste någonstans atta han i ett uttalande sagt att han inte hade en susning om denna regel och att han blev förvånad när det godkändes.

Apropå Sverigematchen så hade Sverige bara 3 skott på mål under hela matchen - mycket bra utdelning med andra ord, men ändå lite oroväckande för framtiden. Speciellt eftersom både Spanien och faktikst även Ryssland spelade bra mycket bättre än grekerna.
Men med kämpaanda som i denna match och mycket tur så kan Sverige kanske gå långt.
#121 - 11 juni 2008 10:23
Härlig vinst till Sverige det är nästan man får tillbaka vad jag har sagt innan att dem inte går vidare ifrån Gruppspelet,det var länge sedan dem spelade så bra härligt att Daniel fick börja ifån början och gav alla kritiker svar på tal.
Kjell Fohrman
Administrator
#122 - 11 juni 2008 10:31
härligt att Daniel fick börja ifån början och gav alla kritiker svar på tal.

Det vet du väl att det alltid är dom som står vid sidan av som vet bäst:D
#123 - 11 juni 2008 11:59
- Men rackarns. Missar kvällens matcher då jag skall vara med på avgångsklassernas skolbal. Men men. Livet kan vara tufft ibland.

För övrigt anser jag att vi kan släppa det därna offsidemålet som Holland gjorde. Vore iofs kul att samma situation händer igen. Hur kommer den domaren att döma?
#124 - 11 juni 2008 12:04
Åttonde matchen avklarad detta EM.

Sverige - Grekland 2 -0

Men Göta Petter vad Grekland krånglade till det för sig. De ville tydligen inte vinna! Skönt att deras antifotboll bestraffades denna gång. Misstänker dock att grekerna kan vinna kommande matcher och överleva denna grupp. Ser ut som om Sverige blir piskade att vinna mot Ryssland för att ta sig vidare - och det minsann - blir inte lätt!

Skulle Sverige kunna "grisa" till sig en poäng mot Spanien ökar chanserna till avancemang betydligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#125 - 11 juni 2008 12:08
Skulle Sverige kunna "grisa" till sig en poäng mot Spanien ökar chanserna till avancemang betydligt.

Jag tror också att Sverige behöver få oavgjort mot Spanien.
Oavgjort mot Spanien och att grekerna tar sig samman och vinner mot Ryssland vore perfekt. Då har ryssarna inte något att spela för i sista matchen mot Sverige.
#126 - 11 juni 2008 13:38
Härlig vinst till Sverige det är nästan man får tillbaka vad jag har sagt innan att dem inte går vidare ifrån Gruppspelet,det var länge sedan dem spelade så bra härligt att Daniel fick börja ifån början och gav alla kritiker svar på tal.

Ärligt talat!

Tycker någon förutom Lagerbäck att Daniel Andersson platsar i ett svenskt landslag? Han är inte ens en dominant i allsvenskan!

Vi har som alternativ Kim Källström som är ordinarie i Lyon och dessutom kapten om inte juninho spelar. Daniel saknar tyvärr helt offensiva kvaliteter. Han kanske är jättebra på att markera, många tycks missa att han bjöd Grekland på två frilägen i slutet av andra halvlek.
#127 - 11 juni 2008 14:10
Tror på portugal ikväll med 3-1 mot tjeckerna.
#128 - 11 juni 2008 14:59
tälje skrev:
Ärligt talat!

Tycker någon förutom Lagerbäck att Daniel Andersson platsar i ett svenskt landslag? Han är inte ens en dominant i allsvenskan!

Vi har som alternativ Kim Källström som är ordinarie i Lyon och dessutom kapten om inte juninho spelar. Daniel saknar tyvärr helt offensiva kvaliteter. Han kanske är jättebra på att markera, många tycks missa att han bjöd Grekland på två frilägen i slutet av andra halvlek.
Ja tydlingen annars hade han nog inte varit med:Dpå vilket vis menar du Dominant i Allsvenskan det ska bli roligt att höra den förklaringen:p
Kjell Fohrman
Administrator
#129 - 11 juni 2008 15:01
tälje skrev:
Ärligt talat!

Ärligt talat - vi var väl några miljoner fler än bara Lagerbäck igår;)
Kim har fått chansen från start i 3 matcher i år. Tyvärr tog han inte riktigt chansen. Dock - Kim har definitivt framtiden för sig och han kommer att få spela massor av matcher från start i landslaget i framtiden och snart är han en av stöttepelarna i laget.
Det vore kul tycker jag eftersom Kim som tonåring faktiskt har suttit och spelat datorspel just där jag sitter nu. Jag har mitt kontor i källaren i mitt hus - där hade min son tidigare sitt rum och satt och spelade datorspel med kompisar.
#130 - 11 juni 2008 17:23
drd skrev:

Just nu 2 - 1 efter drömmål av Ronaldo och Decko
Kjell Fohrman
Administrator
#131 - 11 juni 2008 17:30
Guy Palm skrev:
Just nu 2 - 1 efter drömmål av Ronaldo och Decko

Drömmål är väl att ta i:)
#132 - 11 juni 2008 17:49
Nu är det i varje fall 3 - 1 :D
#133 - 11 juni 2008 18:04
drd skrev:

Grattis vad satsade du? 500?
#134 - 11 juni 2008 18:25
drd skrev:

Hade dock inte spelat på matchen men nu ångrar man ju att man inte gjorde de [:o]
#135 - 12 juni 2008 10:49
tälje skrev:
Ärligt talat!

Lagerbäck satte inte in Daniel Andersson för hans offensiva kvalitéer utan för hans defensiva. Jag tycker Daniel gjorde en kanonmatch och var en viktigt kugge för att det svenska spelet fungerade. Jag måste bara säga att Lars Lagerbäcks fingertopps känsla är oslagbar.
Guest
#136 - 12 juni 2008 15:08
drd skrev:

Bara att köpa en trisslott;)
#137 - 12 juni 2008 15:23
Det vore kul tycker jag eftersom Kim som tonåring faktiskt har suttit och spelat datorspel just där jag sitter nu. Jag har mitt kontor i källaren i mitt hus - där hade min son tidigare sitt rum och satt och spelade datorspel med kompisar.

Hmm. Hade han varit o tränat fotboll istället för o datahacka i en källare, kanske han hade varit ordinarie idag o vi sluppit ta in föredettingar. :p;):p;)
Kjell Fohrman
Administrator
#138 - 12 juni 2008 17:05
kaj.p skrev:
Hmm. Hade han varit o tränat fotboll istället för o datahacka i en källare, kanske han hade varit ordinarie idag o vi sluppit ta in föredettingar. :p;):p;)

Jo de klart - vissa får lida för sina "ungdomssynder":p - det var väl 10 år sen eller något sådant
#139 - 12 juni 2008 18:35
Elfte matchen avklarad detta EM.

Kroatien - Tyskland 2 - 1

Men se så det kan gå! Stora starka favoriten Tyskland snubblar tillfälligt(!) på en liten tuva iform av Kroatien. Detta bäddar för en riktigt rolig avslutningsmatch mot grannlandet Österrike som kommer att spela för heder och ära (oavsett hur det går i kvällens match mot Polen). Det kan bli en drabbning att minnas. Kroatien är - Kroatien. Omöjliga att bedöma. Kan spela briljant - eller - inte alls. Blir inte riktigt klok på dem. Senast mot Österrike hade de flyt (och en del tur) för att vinna. Idag manövrerade man enkelt bort Tyskland! Kommer de nu förlora mot Polen? Skulle inte förvåna mig.
#140 - 12 juni 2008 18:36
- In med Kim i laget nu. Sluta tramsa Lagerbäck!
Kjell Fohrman
Administrator
#141 - 12 juni 2008 18:39
Kul att Kroatien vann ocd de var värda segern. Tyskland lär ändå gå vidare och får i så fall sannolikt möta Portugal - kan bli en kul match.

In med Wiland i laget. Sluta tramsa Lagerbäck!:p
#142 - 12 juni 2008 20:54
Grattis Kroatien....

2-1

Då har vi klarat oss vidare för kvartfinal.
#143 - 12 juni 2008 21:12
Tolfte matchen avklarad detta EM.

Österrike - Polen 1 - 1

Tja! Vad kan man säga. Ett laddat Österrike gjorde allt rätt men inget mål i första halvlek. Ett blekt Polen gjorde allt fel men ett mål i första halvlek (offside?) I andra halvlek förstod man varför Österrike endast vunnit en (1) av tolv(12) träningsmatcher inför EM. De visade prov på fotbollsinkontinens - typ! Det blev ständiga "småskvättar" men inget "fors" i attackerna mot en kvittering. Att de sedan belönades med en straff som retroaktiv belöning får anses som en slags "gudomlig" rättvisa. För visst var det en solklar tröjdragning.....

För övrigt var det en ruskigt snyggt slagen straff! Se och lär Beckham!
#144 - 12 juni 2008 21:17
- In med Mattias Jonsson i laget! Sluta tramsa Lagerbäck!

Träffade nämnde Mattias Jonsson(Djurgårdens IF) häromdagen i Kungsträdgården. Fick en liten pratstund och gratulerade i efterskott till hans 2 - 2 mål mot Danmark i förra EM.

- Det var längesedan!, sa han....

Det kan man hålla med om, men, inte glömmer man en sådan hjälte :)
#145 - 13 juni 2008 05:04
jag förstår inte den svenska laguttagningen

Var är Ralf Edström ?
Var är Thomas Brolin
Var är Bosse Larsson ?
Var är Jonas Thern ?
Etc
Etc
Etc

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
#146 - 13 juni 2008 11:15
Kensa skrev:

Var är Bosse Larsson ?

Jag tror jag såg honom på en cykel ute vid Jägersro för ett tag sedan... ;)
#147 - 13 juni 2008 17:05
- Överraskande bra domarinsatser överlag. Tycker de är riktigt duktiga på att bedöma när det är frispark kontra filmning! Det är glädjande. Men de har tyvärr missat några offsidemål. Senast igår när Polen petade in 1-0 mot Österrike samt nyss när Italien fick sitt mål bortdömt mot Rumänien. Målkameror nästa?
#148 - 13 juni 2008 18:03
Trettonde matchen avklarad detta EM.

Italien - Rumänien 1 - 1

Italien borde vunnit denna match med tanke på att de faktiskt fick ett mål felaktigt bortdömt för offside! Å andra sidan hade de lite tur att Buffon räddade den straff som Rumänien fick. Helt klart var Italien det piggare laget som skapade mest. Nu ligger de som vanligt pyrt till i gruppspelet och måste vinna över Frankrike nästa match samtidigt som Rumänien inte vinner mot Holland! Spännande eller? Vad hette denna grupp nu igen - Dödens grupp?
Kjell Fohrman
Administrator
#149 - 13 juni 2008 18:04
- Överraskande bra domarinsatser överlag. Tycker de är riktigt duktiga på att bedöma när det är frispark kontra filmning! Det är glädjande. Men de har tyvärr missat några offsidemål. Senast igår när Polen petade in 1-0 mot Österrike samt nyss när Italien fick sitt mål bortdömt mot Rumänien. Målkameror nästa?

Hur skall en målkamera se om en spelare påverkar spelet? Så länge offsideregeln finns kvar så kommer det att handla om bedömningar - som ibland blir felaktiga.
Tyckte nog att Piero stod precis på gränsen till offisde vid det bortdömda målet - sedan är det ju en bedömmningsfråga om han påverkade spelet eller inte. Han gick i alla pall inte passivt åt sidan.
Fy sjutton för att vara domare ;)
Rumäniens straff var i alla fall helt rätt dömd.
Skönt ändå att inte Italien vann:p - nu måste dom vinna över Frankrike i nästa match och det är ändå inte säkert att det räcker.
Guest
#150 - 13 juni 2008 18:09
Kensa skrev:

Var är Ralf Edström ?

Var är Thomas Brolin

Var är Bosse Larsson ?

Var är Jonas Thern ?

Etc

Etc

Etc

Haha Kolla med PRO;):D
#151 - 13 juni 2008 18:11

Fy sjutton för att vara domare ;)

- Vill inte vara domare! Aldrig i livet.

Provade på att hoppa in och döma en match för pojkar i 7-manna för många år sedan. De var 10 år gamla och den ordinarie domaren dök inte upp. Dum som jag var ställde jag upp för att döma denna träningsmatch. Tjossan så mycket gnäll det var från - föräldrar! Inte klokt vad de kommenterade och ville styra och ställa efter varje avblåsning :)

Det blev bara ett inhopp.....
Kjell Fohrman
Administrator
#152 - 13 juni 2008 20:43
Kanonmatch igen av Holland - oerhört imponerande.
Mycket lutar nu åt att både Frankrike och Italien är borta - dvs de senaste VM-finalisterna.
#153 - 13 juni 2008 20:45
Fyfan vad Nederländerna rent ut sagt slaktade Frankrike. var ska detta sluta tro? :D
#154 - 13 juni 2008 20:46
Kensa skrev:

Var är Ralf Edström ?

Var är Thomas Brolin

Var är Bosse Larsson ?

Var är Jonas Thern ?

Etc

Etc

Etc

varför inte lägga till Tomas Ravelli? :D
#155 - 13 juni 2008 20:47
Fjortonde matchen avklarad detta EM.

Holland - Frankrike 4 - 1

Underhållningsvärde: (1-5) 5

Underbart trevligt spel matchen igenom med Holland som det vassare laget. Där Frankrike fumlade lite - där klippte Holland till resolut. Med lite tur och massa skicklighet vann Holland helt rättvist. Frankrike må ha många duktiga fotbollsspelare - men idag var de inte riktigt nära att hota Holland. Vilken match att se fram emot nu! Frankrike - Italien i kamp om överlevnad i detta EM! Fräckt!
Kjell Fohrman
Administrator
#156 - 13 juni 2008 20:50
Fjortonde matchen avklarad detta EM.

Holland - Frankrike 4 - 1

4-1 var kanske inte rättvist - men segern var odiskutabel
#157 - 13 juni 2008 20:51
4-1 var kanske inte rättvist - men segern var odiskutabel

Haha....du han svara på ett inlägg som blev fel :) (satt du och väntade på det?)

Edit: Kanske skall de två senaste inläggen raderas för att inte förvirra :)
#158 - 14 juni 2008 09:30
- Sverige! Sverige! Sverige! Tjosan!

Idag kan det bli ett antiklimax utan dess like. "Upp som en sol och ned som en pannkaka" ligger nära till hands. Efter Sveriges övertygande(!) seger mot Grekland har tuppkammen vuxit på nedresta journalister. Hoppet om att rubba Spanien har ökat i kvadrat. Det talas till och med om att vi har "en chans" mot Spanien. Hoppla hoppla, säger jag!

Vi får inte förglömma att Spanien innehåller kanske 300% mer talang än det svenska laget sett till hela truppen. Visst har vi Zlatan, Snubbel-Freddie och Henke Larsson, men Hallå! Det räcker inte långt.

Som jag ser det är enda chansen till överlevnad lite klassisk Lagerbäck-fotbolls-filosofi. In med elva Linderoth och långa bollar på Bengt! Dubbla hängslen, livrem och flytväst på. Säkerhet först. Ett bra försvar är bra för landet! Etc etc.

Förväntar mig en matchbild där Zlatan får vara nere vid egna straffområdet och hjälpa till med rensningar. Vi får hoppas på att Freddie Ljungberg kan ta löpningar i djupled några gånger, snubbla till lagom nära motståndarnas straffområde,och skänka oss lite hopp. Frisparkar och hörnor kommer att bli vårt framgångsrecept i denna match.

Sanna mina ord, men nu, morske män och fagra kvinnor, ger vi oss i kast med att störta spanjorerna ned i ångestens kvalfyllda fotbollsdike där de i eftertankens kranka blekhet kommer ställa sig frågan - VAD HÄNDE!

Heja Sverige!
Kjell Fohrman
Administrator
#159 - 14 juni 2008 09:46
Såg i Aftonbladet att Spanien har haft ett panikmöte där det har diskuterats hur de skall klara av Zlatan så de är säkert skräckslagna inför mötet:p

Vad som är riktigt uselt under EM är pauserna:mad: - det är ta mig tusan bara reklam. Av 15 minuters paus är max. 3-4 minuters analyserande - resten är reklam. Detta gör att jag alltid missar början av andra halvlek - direkt när det är paus så går jag till datorn (Zoopet förstås:D) och sedan blir jag sittande där..
Guest
#160 - 14 juni 2008 11:04
Sverige kommer gå defensivt ikväll....linderoth flyttar man ner lite till men jag tror att det blir lika 1-1 och Sverige kommer punktmakera torres och villa.
#161 - 14 juni 2008 11:49

Vad som är riktigt uselt under EM är pauserna:mad: - det är ta mig tusan bara reklam. Av 15 minuters paus är max. 3-4 minuters analyserande - resten är reklam.

- Medhåller! Själv vill jag genast höra analys om matchen. Så blir inte fallet. Går oftast ifrån direkt och kommer lite för sent tillbaka. Tur att TV3 inte har sändningsrätt till fotbolls-EM. Då hade de säkert lagt in "power-breaks" var 10:e minut!
Guest
#162 - 14 juni 2008 14:31
Tack och lov är alexandersson skadad och vi får in stoor, är inte det stort av lägerhäck.
Istället för chippen kommer nog elmander ersätta han.

Jag börjar fundera nu, det känns som ett offensivt spel:S
#163 - 14 juni 2008 14:53
5-0 till Sverige idag!!:)
#164 - 14 juni 2008 14:56
Lutt skrev:
Tack och lov är alexandersson skadad och vi får in stoor, är inte det stort av lägerhäck.

Istället för chippen kommer nog elmander ersätta han.

Senast Elmander spelade höger mittfält (Irland ) fick Sverige stryk med 3 - 0 :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#165 - 14 juni 2008 15:30
Lutt skrev:

Samma spel som i förra matchen. Två defensiva spelar i mitten av mittfältet och två offensiva på ytterkanterna. Sebastian Larsson är mer defensiv än Elmander. Tyder ändå på ett visst mod att inte Lagerbäck fegar genom att ta med larsson istället Elmander.

Tippar på förlust med 2-0 och att Zlatan blir skadad och får gå ut.
#166 - 14 juni 2008 16:48
1 - 1 efter 1:a halvlek så Kjells tips sprack
Kjell Fohrman
Administrator
#167 - 14 juni 2008 16:51
Guy Palm skrev:
1 - 1 efter 1:a halvlek så Kjells tips sprack

Det brukar dom göra:p och jag är inte direkt ledsen denna gång.
Än så länge en riktigt bra match av Sverige och resultatet är tämligen rättvist. Återigen är Daniel Andersson väldigt bra och nykomlingen Stoor är en av dom bästa på plan.
#168 - 14 juni 2008 16:52
Sverige har gjort bra ifrån sig i sista delen av första halvlek. Men det borde varit straff för Spanien då han blev 'tacklad' i ryggen. Men jag tackar ändå för domslutet ^^
#169 - 14 juni 2008 17:12
Är inte ett dugg intresserad av fotboll men satsade en liten slant på en studentfest igår så om sverige gör ett mål till tjänar jag en liten slant :)
Kjell Fohrman
Administrator
#170 - 14 juni 2008 17:53
En kämpainsats av Sverige men Spanien vann rättvist:(
#171 - 14 juni 2008 18:00
En kämpainsats av Sverige men Spanien vann rättvist:(

Tycker faktiskt jag också. När både Zlatan och Chippen är borta har vi inte någon som kan driva upp och hålla i bollen längre, och då blir det som i andra halvlek. :(
#172 - 14 juni 2008 18:16
Femtonde matchen avklarad detta EM.

Sverige - Spanien 1 - 2

En knepig match att bedöma. Med och utan Zlatan. Med Zlatan i första halvlek skapar faktiskt Sverige lika mycket avslut som Spanien. Utan Zlatan försvann allt. Så illa var det. Spanien en liten besvikelse. Hade väldigt svårt att få till vettiga avslut. Sveriges bunkerförsvar i andra halvlek höll nästan.

Hade Spanien gjort mål på några av sina chanser tidigare i matchen kunde jag tycka det var rättvist. Men det känns aldrig rättvist när motståndare får göra mål sista sekunderna i en match. Dåligt Sverige!
Kjell Fohrman
Administrator
#173 - 14 juni 2008 20:44
Sverige möter Ryssland i en avgörande match. Oavgjort räcker men det blir tufft eftersom ryssarnas bäste spelare nu är tillbaka efter en avstängning.

Och om Sverige skulle gå vidare - ja då väntar Holland och det lär bli tämligen svårt om man säger så
#174 - 14 juni 2008 20:54
Som du säger kjell så blir det säkerligen tufft mot ryssarna men jag tror det går vägen. OM Zlatan är med. Utan zlatan så sänker sig alla andra spelare och tappar hoppet lite tror jag. Hoppas verkligen att han är hel till nästa match, jag tror det är en förutsättning för att gå vidare.
#175 - 14 juni 2008 21:42
Fullständigt ointresserad av fotboll men efter att jag och grabben kollat bröderna lejonhjärta zappades det över till kanal 4 och det som slog mig när vi kom in i dom sista 4 ordinarie match minuterna var svenska fotbollsproffs som i motståndarlagets målområde tappar orken så fullständigt att dom inte ens bemödar sig kämpa om bollen när en back norpar den, lägg i hop detta och en diva med en dagslön på 300 000:- som är rädd om sina guldknän och fotbollslandslaget får ett välförtjänt i röven..
#176 - 14 juni 2008 22:09
Har missat denna tråd eftersom det har varit problem med uppkopplingen till internet här hemma.

Men det var intressant läsning, mycket kunskap i början och mer känslor i slutet av tråden;)

Min lilla synpunkt i ämnet är att jag tycker det är synd att Sverige ska möta de blivande Europa mästarna redan i kvartsfinalen:(
#177 - 14 juni 2008 23:07
Sextonde matchen avklarad detta EM.

Ryssland - Grekland 1 - 0

Rolig match att titta på. Hejdlös offensiv av Ryssland. Hellre fort än bra - typ! Även Grekland försökte verkligen denna match. Med bättre skärpa i denna match kunde slutresultatet blivit 5 - 2 (minst) till ryssarna. De var ruskigt duktiga att spela anfallsfotboll men träffade inte alltid mål i sina avslut.

Tror Sverige kommer få stora problem med Ryssland. Usch! Som vi sagt tidigare i denna tråd. En poäng mot Spanien hade verkligen varit gott att ha i påsen nu.
#178 - 15 juni 2008 05:55
En poäng mot Spanien hade verkligen varit gott att ha i påsen nu.
Den poängen hade väl inte gjort någon skillnad? Det räcker med oavgjort mot Ryssland eftersom Sverige har bättre målskillnad.
Kjell Fohrman
Administrator
#179 - 15 juni 2008 07:01
Micke skrev:
Den poängen hade väl inte gjort någon skillnad? Det räcker med oavgjort mot Ryssland eftersom Sverige har bättre målskillnad.

Den enda skillnaden hade varit att Spanien inte varit klara - men den är nog marginell.

Tror i likhet med Olof att Sverige får det mycket tufft mot Ryssland.
#180 - 15 juni 2008 08:12
Micke skrev:

- Stämmer nog bra det! Men jag trodde Grekland skulle spöa Ryssland. Om det förklarar saken på något sätt...
Guest
#181 - 15 juni 2008 10:16
Guy Palm skrev:
Senast Elmander spelade höger mittfält (Irland ) fick Sverige stryk med 3 - 0 :confused:

Så det var elmanders fel då;)

Jens A. skrev:
Tycker faktiskt jag också. När både Zlatan och Chippen är borta har vi inte någon som kan driva upp och hålla i bollen längre, och då blir det som i andra halvlek. :(

Jepp vi saknar nog alla chippen. Vi har ju Allbäck???

Sverige möter Ryssland i en avgörande match. Oavgjort räcker men det blir tufft eftersom ryssarnas bäste spelare nu är tillbaka efter en avstängning.

Och om Sverige skulle gå vidare - ja då väntar Holland och det lär bli tämligen svårt om man säger så

Rysslands bästa spelare? Det säger inte mycket egentligen, det ända som talar för Ryssland är att många spelar tillsammans i sina klubblag. Rysslands landslag består i stort sätt av 5 Ryskla klubblag, alla utom ett är från Moskva typ.
Vad som talar emot är att de har ingen riktig avgörare, nu när smertin har slutat så ser det mörkt ut för moder ryssland.

Och ja jag håller med er, det skulle varit straff även om man blev glad när domarn släppte den så skulle det varit straff.

Pazza pazza Zlatan då ordnar det sig:)
#182 - 15 juni 2008 10:49
Sebastian Larsson på högerkanten, Zlatan och Henke på topp, Elmander ersättare där, så blir det nog bra. Sverige slår Ryssland med ett mål, men i kvarten väntar (mitt favvo-lag) Holland... [:-116]

Där tar det nog stopp. Hoppas Holland vinner hela rasket!
#183 - 15 juni 2008 12:22
Sverige kommer han en sån revanchslusta så de kommer besegra Ryssland med 3-0 tror jag.
#184 - 15 juni 2008 12:35
Om Sverige slår Ryssland väntar som sagt en mycket tuff match mot Holland, men, det märkliga är att jag tror Svergies spel passar holländarna ganska illa. Av någon outgrundlig anledning tror jag att Sverige har en liten chans att överraska mot just - Holland!

Men - först Ryssland (ryser)
Guest
#185 - 15 juni 2008 12:40
Om Sverige slår Ryssland väntar som sagt en mycket tuff match mot Holland, men, det märkliga är att jag tror Svergies spel passar holländarna ganska illa. Av någon outgrundlig anledning tror jag att Sverige har en liten chans att överraska mot just - Holland!

Men - först Ryssland (ryser)

Där kan ja faktiskt hålla med dig om. I EM sist mötte vi ju just Holland i kvarten och det gick ju iofs inte hela vägen men vi kom till straffar där vi inte hade nerverna på våran sida.

Jag tror inte det blir några problem mot Ryssland:p...men vi skall inte underskatta dom heller.
Kjell Fohrman
Administrator
#186 - 15 juni 2008 13:54
Sicka usla förlorare Sverige är.
Lagerbäck och Ljungberg gnäller som sjutton på domaren i sveriges match. Detta trots att Sverige hade en himla tur med domsluten. I slutet av första kunde Spanien mycket väl fått en straff pga sveriges ruff, i mitten av andra tog en svensk back med handen i straffområdet. Återigen kunde domaren mycket väl ha blåst straff för Sverige.
Sverige blev utspelade i andra halvlek och hade tur med domsluten - sicka jäkla gnällspikar.
#187 - 15 juni 2008 14:00

Detta trots att Sverige hade en himla tur med domsluten.

- Säger inte emot, men, konstaterar att vi/Sverige inte hade tur med det mest avgörande domslutet. Frisparkssituationen som föregick spelvändningen till spaniens 2 - 1 mål!
Kjell Fohrman
Administrator
#188 - 15 juni 2008 14:36
- Säger inte emot, men, konstaterar att vi/Sverige inte hade tur med det mest avgörande domslutet. Frisparkssituationen som föregick spelvändningen till spaniens 2 - 1 mål!

Ja men herre jäklar.
Mot - en missad frispark på SPANIENS planhalva
För - två missade straffar för Spanien

Att frisparken blev avgörande berodde på ett uselt försvarsspel där 2 svenska backar hade chansen att sparka bort bollem - men missade bollen. Att gnälla över en missad frispark på spansk planhalva är ynkligt.
Om Spanien hade fått välja tror jag att de hellre hade valt 2 straffar än en frispark på egen planhalva;)
#189 - 15 juni 2008 17:59
- Men Göta Petter! Ikväll gå ju matcherna samtidigt! Hur gör man nu då! Vilken match blir bäst? Får man sitta och zappa som en galning nu?
#190 - 15 juni 2008 18:23
- Men Göta Petter! Ikväll gå ju matcherna samtidigt! Hur gör man nu då! Vilken match blir bäst? Får man sitta och zappa som en galning nu?

Ooops kom det som en överraskning :confused: Så har det varit i ett flertal mästerskap på senare år. Inget lag skall kunna spela på resultaten.
Kjell Fohrman
Administrator
#191 - 15 juni 2008 18:27

Det är ju bara en match som gäller något så det lär bli den
#192 - 15 juni 2008 18:59
Sicka usla förlorare Sverige är.

Lagerbäck och Ljungberg gnäller som sjutton på domaren i sveriges match. Detta trots att Sverige hade en himla tur med domsluten. I slutet av första kunde Spanien mycket väl fått en straff pga sveriges ruff, i mitten av andra tog en svensk back med handen i straffområdet. Återigen kunde domaren mycket väl ha blåst straff för Sverige.

Sverige blev utspelade i andra halvlek och hade tur med domsluten - sicka jäkla gnällspikar.

Men se det från den ljusa sidan. Det är väldigt "out of character" för Lagerbäck att säga något sånt här. Så det kanske betyder någonting [:-68]
#193 - 15 juni 2008 19:37
Guy Palm skrev:
Ooops kom det som en överraskning :confused: Så har det varit i ett flertal mästerskap på senare år. Inget lag skall kunna spela på resultaten.

- Ingen överraskning alls. Hade bara glömt bort att det var sista omgången! Har för mig att man eftersände en match förr...kanske gör man så nu oxo..då missar man inget :)
Kjell Fohrman
Administrator
#194 - 15 juni 2008 20:48
Häftig vändning i matchen av turkarna, men sicket pucko till svensk kommentator han skrek som om Sverige vunnit VM/EM.
Tänk om dom kunde börja kommentera matcherna istället för att prata om allt annat och bära sig korkat åt.
#195 - 15 juni 2008 20:52
Tjeckien - Turkiet 2 - 3

Riktigt rolig match till slut. Så här skall fotboll vara. Vackra nickar, spöregn, kämpatag, hårda tag, målvaktstavlor, läckra mål! Perfekt söndagsunderhållning. Två lag som egentligen inte spelat speciellt bra fotboll bjöd upp till en härlig tillställning. Tack för det och grattis Turkiet!
#196 - 15 juni 2008 21:11

Du får skaffa en sån tv som jag har med bild i bild funktion :D :D

Jag såg båda matcherna på samma gång , fast mest turkmatchen då för tusan som det hetta till i slutet och så portugal fick spö av schweiz.
Visserligen ett portugisiskt b-lag typ men ändå :)
#197 - 15 juni 2008 21:15
Riktigt rolig match till slut. Så här skall fotboll vara.

Gjorde min vanliga fining och slog på burken minuten innan turkarnas målvakt klappade på en av tjeckerna, den målisen skulle kanske testa hockey istället..
#198 - 15 juni 2008 21:18
Gaffel skrev:
Gjorde min vanliga fining och slog på burken minuten innan turkarnas målvakt klappade på en av tjeckerna, den målisen skulle kanske testa hockey istället..

Eller så kan han prova Rugby istället. Det är ju mer likt fotboll än ishockey iaf:)
#199 - 16 juni 2008 18:21
- Jaha! Strax dax för match. Är lite off helt plötsligt. Har inte kollat spelprogrammet - men - visst är det Österrike - Tyskland ikväll?
#200 - 16 juni 2008 18:25
Japp, Österrike - Tyskland. Ska bli kul att se.
Kjell Fohrman
Administrator
#201 - 16 juni 2008 18:33
Johanski skrev:
Japp, Österrike - Tyskland. Ska bli kul att se.

Fast hur länge:confused:
Vore himla kul om Österrike vann, men risken är väl stor att Tyskland kör över dom.
#202 - 16 juni 2008 20:43
Tyskland - Österrike 1 - 0

Underhållningsvärde: (1-5) 2

Vad säger man? Ett tamt Tyskland som skapade lite vann mot ett impotent Österrike som inte kunde! Trodde verkligen att Österrike på hemmaplan skulle ånga på som dårar för att rädda äran. Fick snabbt en känsla av att de inte trodde på sig själva. Tyskland är som vanligt. Spelar inte bra men vinner med 1 - 0! Tycker detta var EM´s sämsta match. Kanske beroende på att jag förväntat mig mycket mer.
Kjell Fohrman
Administrator
#203 - 16 juni 2008 20:50
Jepp tämligen tråkigt, men Tyskland behövde ju inte direkt förta sig så dom kan nog bli farliga i fortsättningen.
Skulle tro att det blir dom och Kroatien i ena semifinalen.
I den andra - Spanien och Holland.
#204 - 16 juni 2008 21:42
Ja, det var verkligen ingen höjdarmatch. Tamt och tråkigt, under förväntningar. Och du hade helt rätt Kjell, "hur länge", kände en aning fart i början från österrike, men det blev ju bara drygt resten av matchen.
#205 - 17 juni 2008 19:49
- Ganska så kul match Italien - Frankrike! Kan bli en riktig höjdare andra halvlek. Tror ni oxo att en italienare kommer att bli utvisad innan matchen är över?
Kjell Fohrman
Administrator
#206 - 17 juni 2008 20:35
Rätt sur start för Frankrike. Tråkigt, men knappast förvånanade att Italien gick vidare.
#207 - 17 juni 2008 20:37
riktigt tråkig start för fransmännen med ribery skadad o abidal utvisad... gillar verkligen inte italienarna.. :( men men, de går alltid vidare (när inte danmark o sverige möts förstås!! :D)
#208 - 17 juni 2008 20:53
Frankrike - Italien 0 - 2

Synd att matchen fick en sådan tråkig start för fransmännen med skada och sedan en straff. Framför allt tycker jag personligen det är surt att få straff emot och därtill utvisning. Där dog matchen lite. Men men. Frankrike skall ha all heder för att de verkligen försökte. De spelade faktiskt riktigt bra med en man mindre på plan.

Att Italien hade lite flyt denna match var egentligen en slags gudomlig rättvisa med tanke på att de haft en del viktiga domslut mot sig tidigare.

Sedan kan ju undra hur det kan komma sig att Frankrike spelat så uselt med det fantastiska spelarmaterial de har i laget. Är alla skadade eller ur form just nu?
Kjell Fohrman
Administrator
#209 - 18 juni 2008 14:15
Hur går det i fotbollen ikväll då?
Jag tippar på 1-1 och att Sverige går vidare. Ljungberg gör sveriges mål.
#210 - 18 juni 2008 14:33
Hur går det i fotbollen ikväll då?

Jag tippar på 1-1 och att Sverige går vidare. Ljungberg gör sveriges mål.

Ljungberg!???
Han kan ju inte ens sätta frilägen...
Hoppas på Sverige såklart!!
2-0 till Sverige?
#211 - 18 juni 2008 14:42
jag hoppas att sverige vinner och att de blir 3-0 till Sverige mot Ryssland.Jag tror att ZLATAN gör första målet och att ljunberg gör de andra målet och att elemander
gör tredje målet.
#212 - 18 juni 2008 14:44
Simon H skrev:
jag hoppas att sverige vinner och att de blir 3-0 till Sverige mot Ryssland.Jag tror att ZLATAN gör första målet och att ljunberg gör de andra målet och att elemander

gör tredje målet.

Ljungberg kan inte lira, han kan springa!
Kjell Fohrman
Administrator
#213 - 18 juni 2008 14:46
NIC skrev:
Ljungberg!???

Han kan ju inte ens sätta frilägen...

Hoppas på Sverige såklart!!

2-0 till Sverige?

Nja, jag hoppas nog också att vi vinner, men har nog ändå en känsla av att Ryssland är underskattat.
Sverige har för övrigt haft totalt 5 skott på mål i de två matcherna de har spelat, inte direkt imponerande om man säger så.
Håller med om att Ljungberg inte direkt övertygat, men det måste han nu om vi skall gå vidare, därav mitt tips:D
Sedan måste någon annan än Svensson smälla på i denna match - det var med en hårsmån han undvek att bli utvisad i förra matchen. Så nu krävs det att fler tar smällarna i det defensiva spelet.
#214 - 18 juni 2008 14:53
Nja, jag hoppas nog också att vi vinner, men har nog ändå en känsla av att Ryssland är underskattat.

Sverige har för övrigt haft totalt 5 skott på mål i de två matcherna de har spelat, inte direkt imponerande om man säger så.

Håller med om att Ljungberg inte direkt övertygat, men det måste han nu om vi skall gå vidare, därav mitt tips:D

Sedan måste någon annan än Svensson smälla på i denna match - det var med en hårsmån han undvek att bli utvisad i förra matchen. Så nu krävs det att fler tar smällarna i det defensiva spelet.

Håller med om att ryssarna nog är underskattade och att fler måste offra sig bakåt!
Hoppas Sebastian Larsson får spela ikväll! Han får gärna sätta en frispark i krysset!! :)
Guest
#215 - 18 juni 2008 15:14
3-0 till Sverige:)
#216 - 18 juni 2008 15:18
Jag tror det blir 3-0 till Sverige och jag har en känsla av att Ryssarna är överskattade. Btw, tror jag Petter Hansson, Daniel Andersson och Mikael Nilsson gör mål.
#217 - 18 juni 2008 15:24
MAdden skrev:
Jag tror det blir 3-0 till Sverige och jag har en känsla av att Ryssarna är överskattade. Btw, tror jag Petter Hansson, Daniel Andersson och Mikael Nilsson gör mål.

Petter Hansson tror jag verkligen inte gör mål :P Det förra målet han gjorde såg lite lustigt ut dock :)
Kjell Fohrman
Administrator
#218 - 18 juni 2008 15:24
Ni borde satsa lite pengar på Sverige - hos utländska vadslagningssidor är Ryssland favorit.
#219 - 18 juni 2008 16:08
MAdden skrev:

Hehe, snacka om högoddsare att de skulle göra mål i samma match ;)
#220 - 18 juni 2008 16:25
Får hoppas att Daniel Andersson inte spelar men det ser så ut tyvärr :(. Fattar inte vad folk ser i han, mot Spanien var han orsaken till spaniens omställning vid 0-1 målet.
#221 - 18 juni 2008 17:09
tälje skrev:
Får hoppas att Daniel Andersson inte spelar men det ser så ut tyvärr :(. Fattar inte vad folk ser i han, mot Spanien var han orsaken till spaniens omställning vid 0-1 målet.

Ja precis! Varför tar man inte in Ahlbäck istället?!
#222 - 18 juni 2008 17:40
XenOn skrev:
Ja precis! Varför tar man inte in Ahlbäck istället?!

Marcus är en duktig fotbollsspelare, som vi får se hemma i sverige efter EM, men någon mittfältare är han inte.
Tror nog att det löser sig i kväll, tippar 2 - 0 till Sverige
#223 - 18 juni 2008 18:02
- Usch! Rysare på gång mot Ryssarna!
#224 - 18 juni 2008 18:06
jag hoppas att sverige vinner med 3-0 SVERIGE mot RYSSLAND jag tror att ZLATAN gör de första målet och HENKELARSSON de andre målet och ELEMANDER de tregje
målet.!!!.
#225 - 18 juni 2008 19:35
Detta är fan pinsamt!!!
Jag gick 7 km fram å tillbaka för att handla bärs till matchen och hoppades se bra fotboll..., men detta är ju pinsamt, ryssarna lyckas ju med allt!!
Ok, ryssarna spelar bra men jag hade hoppats på de gula tröjorna...
Som jag och Kjell diskuterade innan, ryssarna är underskattade...
Kjell Fohrman
Administrator
#226 - 18 juni 2008 19:36
Sverige är utspelade, men ligger som tur är bara under med 1-0 så hoppet finns ju kvar
#227 - 18 juni 2008 19:39
Sätt Daniel Andersson som bollkalle eller som korvförsäljare på läktaren för på mittfältet gör han inte en människa glad, Han följer knappt med i anfallen och lyckas han gå med så gömmer han sig större delen av anfallet.
#228 - 18 juni 2008 19:39
Sverige brukar skärpa sig i andra halvlek, och frågan är om Ryssland orkar hålla på som de gör resten av matchen.
#229 - 18 juni 2008 19:43
- Har vi tur eller! Vi får vara tacksamma som faen att ryssarna skjuter hellre än bra! Jösses! Vi får verkligen vara glada att det bara står 1 - 0 till ryssarna. Känns som om svenska fotbollslandslaget blir avklädda fullständigt just nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#230 - 18 juni 2008 19:47
tälje skrev:
Sätt Daniel Andersson som bollkalle eller som korvförsäljare på läktaren för på mittfältet gör han inte en människa glad, Han följer knappt med i anfallen och lyckas han gå med så gömmer han sig större delen av anfallet.

Jodå, det är alltid EN persons fel. Att han är defensiv kan ju kanske ha något att göra med att Sverige är tillbakapressat vad vet jag;)
Bilagor:
#231 - 18 juni 2008 19:50
Jodå, det är alltid EN persons fel. Att han är defensiv kan ju kanske ha något att göra med att Sverige är tillbakapressat vad vet jag;)

Även Elmander var mindre nöjd med Daniel under första, han slog ut med händerna mot Daniel då MÅSTE det vara något fel eller hur?
#232 - 18 juni 2008 19:51
Det går som under slaget vid Poltava..
#233 - 18 juni 2008 19:51
Bah. Börjar tröttna på det här...varför i allsin dar ha två defensiva mittfältare och ha Elmander på kanten?? Sebastian Larsson skulle ha börjat, och Elmander legat i en offensiv mittfält position, alternativt Henke där och Elmander bredvid Zlatan!

Usch för hänglsen-och-livremsfotboll!
#234 - 18 juni 2008 19:52
Det här är ju fan patetiskt. Vet inte om jag orkar kollar klart matchen, för det händer verkligen ingenting för Sverige.
#235 - 18 juni 2008 20:10
Hihi, nästan självmål.. Lite som länkarnas korplag..

"Zlatan är värd varenda krona.." HAHAHAHA
#236 - 18 juni 2008 20:15
Jens A. skrev:
Bah. Börjar tröttna på det här...varför i allsin dar ha två defensiva mittfältare och ha Elmander på kanten?? Sebastian Larsson skulle ha börjat, och Elmander legat i en offensiv mittfält position, alternativt Henke där och Elmander bredvid Zlatan!

Usch för hänglsen-och-livremsfotboll!

Håller med dig man väljer för defensiv spel, nu när Kim kom in händer det mer där frame.
#237 - 18 juni 2008 20:38
Komiska är att LL och RA sitter och säger i intervjuer gång på gång senaste åren att klubbarna i Sverige måste satsa på yngre förmågor, ge dom chansen före dom äldre och från andra länder, likaväl så agerar dom totalt annorlunda jämfört med det dom predikar. Istället satsa på gamlingar. Vad händer sen vid generationsbyte? Hur ska dom spelas in? Sitta och titta på bänken? Elmander som höger mittfältare funkar inte det märktes redan mot Spanien.

Blickar redan framåt nu

Isaksson

Stoor? Mellberg Ny mittback Edman/Ny

Larsson Källström Linderoth/Lindgren Chippen

Elmander/Ny Ibra
#238 - 18 juni 2008 20:41
känns bara tomt...
#239 - 18 juni 2008 20:43
Sverige - Ryssland 0 - 2

Underhållningsvärde (1-5) 4
Spelkvalite (1-5) 3
Rättvist (ja/nej) Ja!

- Idag fick vi se exakt hur bra svensk fotboll är! Bara att inse att Sverige är en lilleputtnation när det gäller fotboll. Att vi tar oss till EM (med stor möda) får ses som en bragd mer eller mindre. Att vi däremot skall kunna mäta oss med andra bra nationer är bevisligen en illusion. Idag visade Ryssland att det verkligen lönar sig att spela offensivt,skapa 34 målchanser och göra 2 mål, istället för att skapa 5 målchanser och inte göra något. All heder till Ryssland som spelade en underbar anfallsfotboll. Så skall de se ut.
Kjell Fohrman
Administrator
#240 - 18 juni 2008 20:45
Uppriktigt sagt.
Sverige klämpade på bra (åtminstone i andra halvlek) men vi mötte ett lag som var bättre på alla platser utom en (målvaktens) och då förlorar man.
Det handlar inte om att den och den skulle varit med istället för någon annan. Skillnaden hade blivit marginell.
Ryssland var klart bättre
#241 - 18 juni 2008 20:58
Sverige suger, Lagerbäck suger, Daniel Andersson suger, ALLA SUGER. Nej, nu jävlar tar jag och flyttar till Holland där landslaget i alla fall kan spela fotboll.
#242 - 18 juni 2008 21:02
Summering EM för Svenska landslaget

Sverige - Grekland 2 - 0
En skön seger mot ett Grekland som aldrig ville anfalla. Stundtals riktigt bra spel. Men man väntade hela tiden på att grekerna skulle sätta igång att spela fotboll. Vi hade även lite flyt med ett snyggt snubbelmål av Hansson.
Betyg: 4 av 5

Sverige - Spanien
En fullt godkänd första halvlek där Sverige överraskade med en riktigt bra offensiv. Dock hade man på känn att Spanien när som helst kunde sätta in den dolkstöt i form av flera mål. Vi hade flyt med några domslut som kunde gett Spanien straff. Andra halvlek, utan Zlatan, var en pinsam historia. Att Spanien vann var logiskt men lite surt då det återstod endast sekunder av matchen.
Betyg: 3 av 5

Sverige - Ryssland 0 - 2
Spelmässigt ett riktigt bottennapp för det svenska landslaget. Tydligen hade man gått på tidningarnas expertips om att det skulle gå vägen. Det räckte ju med oavgjort! Ett handlingsförlamat svenskt lag blev fulltständigt bortspelade första halvlek och skall vara tacksamma för endast ett mål i baken. I andra förskte Sverige men var fullständigt uddlösa. Ryssland fick sitt andra mål och fortsatte efter detta att rada upp målchanser. Det spelade inte speciellt italiensk minsann. En uppvisning i positiv anfallsfotboll av Ryssland och bara att önska dem lycka till.
Betyg: 2 av 5

Bästa svenska spelare:

Zlatan
För sina två mål. Vad mer kan han göra utan bättre understöd. Visade varför han är en världspelare - i Inter med bättre medspelare.

Isaksson
Som höll oss kvar i ryssmatchen och i övrigt gjorde vad han kunde i de andra matcherna.

Övriga svenska spelare gjorde vad man kunde förvänta sig utan att glänsa.
#243 - 18 juni 2008 21:04
MAdden skrev:
Sverige suger, Lagerbäck suger, Daniel Andersson suger, ALLA SUGER. Nej, nu jävlar tar jag och flyttar till Holland där landslaget i alla fall kan spela fotboll.

- Vi är bättre än Holland i handboll, ishockey och det är alltid en tröst!
#244 - 18 juni 2008 21:08
Vad var det jag sa...)bara inte Holland går och vinner då känns det ännu värre än när Sverige gick under,nä Tyskarna tar hem det tror jag
#245 - 18 juni 2008 21:11
heej, jag e inte så duktig på em, :p eller fotboll överhuvudtaget. men jag undrar om sverige kommer spela några mera matcher och när isåfall. :)
#246 - 18 juni 2008 21:15
Sverige åkte ut ur EM ikväll..
#247 - 18 juni 2008 21:16
heej, jag e inte så duktig på em, :p eller fotboll överhuvudtaget. men jag undrar om sverige kommer spela några mera matcher och när isåfall. :)
Det märks:Ddem är utslagna så nej dem kommer inte att spela mer i detta EM:)
#248 - 18 juni 2008 21:16
Vad var det jag sa...)bara inte Holland går och vinner då känns det ännu värre än när Sverige gick under,nä Tyskarna tar hem det tror jag

Får ju hoppas på Spanien iom att jag har halva foten inne i landet..
Men de är ju bara bra på pappret och lyckas aldrig i mästerskap.. (säger tom spanjorena)
Holland ligger bra till och italienarna lyckas säkert fumla till sig en bra plats.
Portugiserna har jag inte haft koll på.
Hata tyskland! (mest för att de snackar fult...)
#249 - 18 juni 2008 21:19
NIC skrev:

Men de är ju bara bra på pappret och lyckas aldrig i mästerskap.. (säger tom spanjorena)

Holland ligger bra till och italienarna lyckas säkert fumla till sig en bra plats.

Det Glömde jag Heja Spanien:):)bara inte Holland vinner så går det att Spanien tar hem det:D
#250 - 18 juni 2008 21:21
jaha, [:o] oj.. :p trodde vi skulle spela lite mera matcher innan vi åkte ut. :) så dåliga brukar vi väl inte vara? :confused:
#251 - 18 juni 2008 21:25
jaha, [:o] oj.. :p trodde vi skulle spela lite mera matcher innan vi åkte ut. :) så dåliga brukar vi väl inte vara? :confused:

Vill man inte vinna så vinner man inte...
Kjell Fohrman
Administrator
#252 - 18 juni 2008 21:42
Läste en europeisk undersökning om hur olika länderna såg på sig själva, och hur de såg på andra.
Det visades sig att svsnakarna var de som hade högst tankar om det egna landet och hur duktiga det var och det gällde både det ena och det andra (som Eurovisionsschlager, fotboll etc. etc.).
Däremot hade omvärden av någon anledning inte alls samma höga tankar om Sverige:D
Så som sagt - Sverige har egentligen även denna gång överpresterat om man ser till hur bra den svenska fotbollen egentligen är.

Jag står fast vid mitt tips om Spanien och Holland i ena semifinalen och Tyskland och Kroatien i den andra.
Holland och Kroatien vinner nog relativt lätt, medan Tyskland och Spanein får det tuffare.
Sedan tippar jag på Spanien och Kroatien i finalen (även om nu semifinalmotståndarna är favoriter).
Vinner gör Kroatien - även om jag nu tippade Tyskland i början av EM.
#253 - 18 juni 2008 22:04
NIC skrev:

Jag ska till Spanien på Tisdag. Så om de fortfarande är kvar i mästerskapet (när spelar de sin kvartsfinal?) så får jag ta på mig en sombrero och heja vilt på Spanien! ¡Viva la España!
#254 - 19 juni 2008 06:53
SVERIGE förlorade med 2-0 RYSSLAND vann med 2-0 de va dåligt av ISAKSSON
han tog inte alla bollar!!!!!.
#255 - 19 juni 2008 07:31
Simon H skrev:
SVERIGE förlorade med 2-0 RYSSLAND vann med 2-0 de va dåligt av ISAKSSON

han tog inte alla bollar!!!!!.

Nej, han släppte in 2..
#256 - 19 juni 2008 07:45
fann alla sveriges spelare suger dom ska ha alla backar dom som är där uppe ska
va backar alla ska va backar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
#257 - 19 juni 2008 07:46
ja han släppte in två mål JÄVLA RYSSLAND
#258 - 19 juni 2008 07:58
Simon H skrev:

va backar alla ska va backar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Vem ska anfalla då?
Låt mig gissa... en back, tihi-tihi..
#259 - 19 juni 2008 08:31
Simon H skrev:

Håller med dig Simon...vi har ett gäng gubbar till backar! Vi måste satsa nya annars är jag väldigt oroad för Sveriges landskamper i framtiden. Den enda som spelade "okej" i sveriges försvarslinje var Petter Hansson, ingen mer!
#260 - 19 juni 2008 08:58
ja dom måste tränna mycket för att dom ska vinna nästa gång tycker jag.
#261 - 19 juni 2008 09:05
Bara för att lägga min långa nos i blöt:
Är någon förvånad över att Sverige åkt ut innan final?

Folk (dvs sportkommentatorer, analytiker och annat patrask) verkar ha trott på allvar att Sverige skulle vinna (säkerligen för att vi har Zlatan med i laget eller nå sånt), och pratat som om det vore verklighet.
Sverige brukar inte vinna.

Klockrent exempel på det där med att tro mer om sig än man egentligen är, som Kjell påpekade (DET var för övrigt en mäkta rolig undersökning att läsa om).

Nåja, nu är den tråkiga delen (jaga boll över gräsmatta) över, och ersätts av det riktigt tragiska/pinsamma: när sagda analytiker och andra "experter" ska analysera sönder allt, hitta felorsak, och hänga ut de skyldiga..
#262 - 19 juni 2008 09:11
Trollsvans skrev:

Folk (dvs sportkommentatorer, analytiker och annat patrask) verkar ha trott på allvar att Sverige skulle vinna (säkerligen för att vi har Zlatan med i laget eller nå sånt), och pratat som om det vore verklighet.

Klockrent exempel på det där med att tro mer om sig än man egentligen är, som Kjell påpekade (DET var för övrigt en mäkta rolig undersökning att läsa om).

Nåja, nu är den tråkiga delen (jaga boll över gräsmatta) över, och ersätts av det riktigt tragiska/pinsamma: när sagda analytiker och andra "experter" ska analysera sönder allt, hitta felorsak, och hänga ut de skyldiga..

Jo det stämmer att analytiker trott att Sverige skulle komma längre.

Rörande Zlatan så får vi inte ut mycket av honom, då där inte finns någon annan spelare i vårt lag som ger honom möjligheter. Han är van vid att spela med eliten i Inter, inte några (utsäkta språket) gamla gubbar (ljungberg,henke ej inräknade).
#263 - 19 juni 2008 09:39
Känner mest att det börjar bli lite tröttsamt att 95% av alla "nyheter" utgörs av "så ska Sverige vinna ____" oavsett om det rör sig om att jaga en boll, sjunga nån lömig smörja i ESC, invadera Norge, eller vad som, och sen (föga förvånande) skiter sig allt, och plötsligt är det "sorgens och skammens dag", de skyldiga ska hängas ut, osv osv.
Egentligen inget ont om spelare/sångare etc, dom gör sitt jobb, och gör vad dom kan... däremot media och dessa "experter"... mycket ont om dom, helt enkelt.

Nåja, det är tur att det inte är aztekisk fotboll, där förlorande lagets tränare får sätta livet till efter VARJE match, och det bjuds på hallucinogena drycker på läktarna... :D

Edit:
Läste precis på aftonblaskans hemsida: "bryt ihop - och gå vidare: psykologens tips; så kommer du över fiaskot".

Jag dör. På riktigt, det är snart dags för lite harakiri eller nåt sånt.
#264 - 19 juni 2008 09:59
Trollsvans skrev:
Känner mest att det börjar bli lite tröttsamt att 95% av alla "nyheter" utgörs av "så ska Sverige vinna ____" oavsett om det rör sig om att jaga en boll, sjunga nån lömig smörja i ESC, invadera Norge, eller vad som, och sen (föga förvånande) skiter sig allt, och plötsligt är det "sorgens och skammens dag", de skyldiga ska hängas ut, osv osv.

Egentligen inget ont om spelare/sångare etc, dom gör sitt jobb, och gör vad dom kan... däremot media och dessa "experter"... mycket ont om dom, helt enkelt.

Nåja, det är tur att det inte är aztekisk fotboll, där förlorande lagets tränare får sätta livet till efter VARJE match, och det bjuds på hallucinogena drycker på läktarna... :D

Edit:

Läste precis på aftonblaskans hemsida: "bryt ihop - och gå vidare: psykologens tips; så kommer du över fiaskot".

Jag dör. På riktigt, det är snart dags för lite harakiri eller nåt sånt.

Va?! Är det sant med aztekerna?!
#265 - 19 juni 2008 10:30
Jepps! Det är sant om Aztekerna...
#266 - 19 juni 2008 10:44
Trollsvans skrev:

Är ingen som har tippat Sverige i final, Vi har en bra trupp men Lars Lagerbäck väljer inte att få ut max av truppen. En trupp som borde ha nått till kvartsfinal, men Lagerbäck väljer en för defensiv uppställning, Tex Daniel Andersson en medelmåtta i allsvenskan tar en plats före spelare som Kim Källström som är liga- och cupmästare med Lyon och med flera matcher i Champions League det är en skandal att inte använda en sådan bra spelare. Sen att spela Elmander som höger mittfältare är ett dåligt alternativ då Sebastian Larsson är ett bättre alternativ där.
#267 - 19 juni 2008 10:56
tälje skrev:
Är ingen som har tippat Sverige i final, Vi har en bra trupp men Lars Lagerbäck väljer inte att få ut max av truppen. En trupp som borde ha nått till kvartsfinal, men Lagerbäck väljer en för defensiv uppställning, Tex Daniel Andersson en medelmåtta i allsvenskan tar en plats före spelare som Kim Källström som är liga- och cupmästare med Lyon och med flera matcher i Champions League det är en skandal att inte använda en sådan bra spelare. Sen att spela Elmander som höger mittfältare är ett dåligt alternativ då Sebastian Larsson är ett bättre alternativ där.

- Kan hålla med om att Elmander inte fungerade alls på sin nya position. Han är en typisk envägsspelare som i sitt klubblag bara springer full fart mot motståndarens mål. Det gör han mycket bra. Att han nu tvingades springa fram och tillbaka i defensiven gjorde att all ork försvann för offensiva utflykter. Feldisponering är ordet!

- Daniel Andersson gjorde nog prexis så mycket kunde begäras. Kanske presterade han 100% av vad Lagerbäck förväntade sig. Problemet är bara att dessa 100% inte riktigt räcker till mot bra internationellt motstånd.

- Kim Källström har hamnat i samma "skugga" som Zlatan gjorde innan han fick kliva fram fullt ut i landslaget. Förhoppningsvis ser Lagerbäck någon detalj i Kim´s spel som inte passar in i det svenska lagbygget. Om inte så är det obegripligt att inte Kim fått en mer framträdande roll i landslaget.

För övrigt är inte det svenska landslaget bättre än så här - just nu!
#268 - 19 juni 2008 12:10
NU är det bara att hoppas att Holland tar hem det hela.
Kjell Fohrman
Administrator
#269 - 19 juni 2008 15:46
Lite kul med alla fotbollsexperter här som VET hur Sverige skulle ha spelat och VET vilka som skulle ha spelat istället för de som spelade.
De påminner mig om det lilla gäng av gamla gubbar (som jag själv) som brukar stå i en liten grupp och kolla på division 6 eller 7 matcher och alltid vet allting bäst och alltid måste kommnetera det hela väldigt högljutt.
Själva har de aldrig varit några bra fotbollsspelare (men självklart hade de varit firade stjärnor om det inte varit för den där knäskadan som satte stopp för karriären) och egentligen kan de inte mycket om fotboll - men de gillar i alla fall att kolla på fotboll.
Dessa kan åtminstone säga att de kollar på matcherna in real life och det är ju med än de flesta av oss andra experter här kan skryta med:D

Ikväll håller jag på Portugal, men tror att Tyskland vinner.
#270 - 19 juni 2008 16:09
Bäst för den svenska äran är väl om Ryssland slår Holland och sen går hela vägen och vinner EM...
#271 - 19 juni 2008 16:11
erikthur skrev:
Bäst för den svenska äran är väl om Ryssland slår Holland och sen går hela vägen och vinner EM...

Det är väl ingen omöjlighet. Holland brukar imponera i gruppspelet men sedan åka ut ganska snabbt.
#272 - 19 juni 2008 16:22
Lite kul med alla fotbollsexperter här som VET hur Sverige skulle ha spelat och VET vilka som skulle ha spelat istället för de som spelade.

De påminner mig om det lilla gäng av gamla gubbar (som jag själv) som brukar stå i en liten grupp och kolla på division 6 eller 7 matcher och alltid vet allting bäst och alltid måste kommnetera det hela väldigt högljutt.

Själva har de aldrig varit några bra fotbollsspelare (men självklart hade de varit firade stjärnor om det inte varit för den där knäskadan som satte stopp för karriären) och egentligen kan de inte mycket om fotboll - men de gillar i alla fall att kolla på fotboll.

Dessa kan åtminstone säga att de kollar på matcherna in real life och det är ju med än de flesta av oss andra experter här kan skryta med:D

Nå, det var precis såna jag for efter när jag nämnde "experter".
Såna som vet allting, kan säga hur det "skulle gjorts" etc, utan att själva springa runt som yra höns på en hysteriskt stor gräsplätt...
I stället står dom i kostym och ett fånigt headset och "kan allt"...
#273 - 19 juni 2008 17:06
erikthur skrev:

- Det argumentet köper jag direkt!
#274 - 19 juni 2008 17:08

- Jag personligen vet absolut inte hur man skulle ha gjort - däremot tycker jag gärna... italienarna kallar detta för passion!
#275 - 19 juni 2008 17:19
Vissa som gnäller på oss som brinner för fotboll hur vet ni hur våra kundskap är inom fotbollen? Har sett fotboll sen mitten av 80-talet och sett fotboll i ett antal Europeiska ligor och sett ett antal UEFA matcher och champions league kval samt final. EM och VM kval hemma som borta, och på plats vid 4 EM och 2 VM. Alla dessa hobby supportar som dyker upp under VM och EM spel och kval ger jag inte mycket för som tror man inte har någon form av kunnande om spelare och spelidé...
#276 - 19 juni 2008 19:54
tälje skrev:
Vissa som gnäller på oss som brinner för fotboll hur vet ni hur våra kundskap är inom fotbollen? Har sett fotboll sen mitten av 80-talet och sett fotboll i ett antal Europeiska ligor och sett ett antal UEFA matcher och champions league kval samt final. EM och VM kval hemma som borta, och på plats vid 4 EM och 2 VM. Alla dessa hobby supportar som dyker upp under VM och EM spel och kval ger jag inte mycket för som tror man inte har någon form av kunnande om spelare och spelidé...

Vad är man om man inte är hobbysupporter?

Jag tror nog fortfarande att du har sett lite mindre av de svenska spelarna än våra ledare för landslaget har gjort. Du har väl inte heller sett vad de presterat på träningar och träningsläger inför EM. Men det är ju väldigt enkelt att kritisera i efterhand, ingen kan ju motbevisa er...
Kjell Fohrman
Administrator
#277 - 19 juni 2008 20:41
Bra match där Portugal spelade den bästa fotbollen och Tyskland gjorde målen - dvs som vanligt med andra ord
#278 - 19 juni 2008 20:45
Bra match där Portugal spelade den bästa fotbollen och Tyskland gjorde målen - dvs som vanligt med andra ord

klockren kommentar :)

vad gäller de andra kommentarerna om sveriges match igår så är det väl trots allt lagerbäck som borde kunna detta bäst av alla, killen har det som jobb. han lever fotboll och ser som långås skriver betydligt mer av spelarna än vi hobbyvetare.

jag säger att lagerbäck ska vara kvar! han har fört oss till fem raka mästerskap! fem!! det är ett imponerande facit med tabke på det lilla spelarmaterial vi i sverige faktiskt har. sen kanske man kan ta in nån annan coach under mästerskapen för att vara nån form av ass tränare till lagerbäck...
Kjell Fohrman
Administrator
#279 - 19 juni 2008 20:49
Tycker också att Lagerbäck har gjort ett väldigt bra jobb utifrån de förutsättningar som Sverige har.
Detta till trots tror jag att det alltid är bättre att byta förbundskapten lite oftare än vad vi gör nu. Alltid nyttigt med lite nya fräscha ideer.
#280 - 19 juni 2008 20:57
Låt Lagerbäck ta oss vidare till nästa mästerskap sen kan vi putta in en ny tränare (som under tiden såklart assisterar Lagerbäck och kan jobba med att hitta nya talanger)väl i mästerskapet.
#281 - 19 juni 2008 20:59

- exaktemento! Så var det! Gick ifrån när Tyskland gjorde 3 - 1. Återkom lagom då Portugal reducerade till 2 - 3. Minns Gary Linekers (Engelsk landslagsspelare och numera expertkommentator) visdomsord:

- VM är en turnering där varje match spelas i 90 minuter - och Tyskland vinner på straffsparkar!
#282 - 20 juni 2008 05:40
Härligt med en Tysk seger...nu blir dem vassa
#283 - 20 juni 2008 08:31
Långås skrev:

Jag tror nog fortfarande att du har sett lite mindre av de svenska spelarna än våra ledare för landslaget har gjort. Du har väl inte heller sett vad de presterat på träningar och träningsläger inför EM. Men det är ju väldigt enkelt att kritisera i efterhand, ingen kan ju motbevisa er...

Så Kim källström har varit så dålig i Lyon gör att Daniel Andersson får en plats i start 11an? Är ett antal tränare och journalister som har sagt att Kim är bättre. Ta och titta på VAD Daniel anderssom gjorde i EM. Vi backar bandet till Greklands matchen, där hyllar alla Daniel men INGEN säger vad han gjorde som var bra, tittar vi nogare på han så slog han 3 säger det igen tre passningar framåt resten slogs sidledes, Lagerbäck sa att han skulle vara spelfördelaren som skulle slå snabba passningar framåt. Två gånger under andra halvlek ställde han till det som gav Grekland farliga chanser i slutet. Spanien matchen var det samma sak Lagerbäck gick ut och sa att Daniel skulle vara den som skulle öppna vårat anfallsspel med snabba passningar som mot Grekland tog han inte en enda löpning som är en viktig del i mittfältet för att kunna ge våra anfallare mer yta att jobba på. Han var oxå orsaken till Spaniens omställning där han slår en bredsida mitt i den Spanska backlinjen och Spanien bryter den lätt och fixar hörna som ger 0-1.. Matchen mot Ryssland gömmer sig Daniel ett antal gånger under uppspel bakom ryska spelare, och efter bara 20 min spel kan man se Fredrik slå ut med armana mot Daniel och säkert undra var han är. När väl Kim källström får chansen mot Ryssland har han mer boll än vad Daniel hade under matchen.

Långås skrev:

Men det är ju väldigt enkelt att kritisera i efterhand, ingen kan ju motbevisa er...

Vakna och läs det jag skrev tidigare mot Spanien.

tälje skrev:

Ser du inte bristerna i Lagerbäcks ut tagning där man väljer en allsvensk spelare som tidigare har visat brister under kval och slutspel före en kille som Kim som har fått få chanser i laget och hyllas för sitt spel i Frankrike.

Lars ser bara EM eller VM slutspel som krav men han glömmer det viktigaste att inte släppa in unga spelare gör att vi förlorar på det stort.
Kjell Fohrman
Administrator
#284 - 20 juni 2008 08:58
Du tar detta på för stort allvar tälje.
Besserwissrar är vi allihopa:D

Om vi här verkligen hade varit duktiga på fotboll så hade vi alla varit miljonärer för då hade vi vunnit miljoner på tipset;)
#285 - 20 juni 2008 09:10
Du tar detta på för stort allvar tälje.

Besserwissrar är vi allihopa:D

Om vi här verkligen hade varit duktiga på fotboll så hade vi alla varit miljonärer för då hade vi vunnit miljoner på tipset;)

Visst tar jag det på allvar Kjell, Vill se en bra fotboll där man tar ut det bästa laget man kan då är det svårt att komma med kritik på att man inte spelade med bästa laget.

Är 12 rätt på stryktipset okej som bäst :)...
#286 - 20 juni 2008 11:06
tälje skrev:
Visst tar jag det på allvar Kjell, Vill se en bra fotboll där man tar ut det bästa laget man kan då är det svårt att komma med kritik på att man inte spelade med bästa laget.

Är 12 rätt på stryktipset okej som bäst :)...

- Jag tycker det är en rättighet att komma med subjektiva åsikter om saker man inte kan. Om inte - blev livet ganska trist - och tyst!
#287 - 20 juni 2008 11:06
tälje skrev:
Spanien matchen var det samma sak Lagerbäck gick ut och sa att Daniel skulle vara den som skulle öppna vårat anfallsspel med snabba passningar som mot Grekland tog han inte en enda löpning som är en viktig del i mittfältet för att kunna ge våra anfallare mer yta att jobba på.

Vill bara påpeka att det var Daniel som slog crossbollen till Stoor som i sin tur slog ett inlägg till slatan och vips så var det 1-1 i matchen mot Spanien. Och jag vill även påpeka att Daniel var det spelare som sprang mest av alla spelare i hela gruppspelet då räknar jag även spelarna i grupperna A B och C, jag är inte 100% säker på den exakta siffran men jag tror att han sprang i genomsnitt 12000 meter per match.
#288 - 20 juni 2008 11:38
MAdden skrev:
Vill bara påpeka att det var Daniel som slog crossbollen till Stoor som i sin tur slog ett inlägg till slatan och vips så var det 1-1 i matchen mot Spanien. Och jag vill även påpeka att Daniel var det spelare som sprang mest av alla spelare i hela gruppspelet då räknar jag även spelarna i grupperna A B och C, jag är inte 100% säker på den exakta siffran men jag tror att han sprang i genomsnitt 12000 meter per match.

Visst gjorde han fram passingen till 1-1 och det var det ända han gjorde rätt i den matchen, man ser han ta skydd bakom motståndare större delen av matchen då är det lätt att få ihop 12000 meter.
#289 - 20 juni 2008 11:54
MAdden skrev:

- Då kan man fråga sig följande: Vill man ha en längdlöpare eller en fotbollsspelare i laget!

Kan komma med en jämförelse. När jag som tonåring lirade fotboll kom det in en ny kille i laget. Han var snabb. Eller rättare sagt, han var ruskigt snabb. Tränaren såg då en fin möjlighet att utnyttja denna spelares unika egenskap - snabbheten. Alla i laget fick ordern att "slå långa bollar på bengt". Sagt och gjort. Under de kommande matcherna matade mittfältet bollar till den kusligt snabba nya spelaren. Och visst gick det undan. Han bara rusade ifrån motståndarnas backar. Men. Han kunde inte skjuta! Ofta slutade det med att han kolliderade med målvakten, eller, snubblade i skottögonblicket. Enda sättet för honom att göra mål var att springa in med bollen i mål! Och det är inte det lättaste.

Inte bra! Men tränaren gav inte upp. Ut med grabben på högerkanten och låt honom kuta ned till hörnflaggan och slå inlägg. Sagt och gjort. Problemet var bara:

1. Ingen annan han med in i straffområdet!
2. Nästan inget av hans "inlägg" kom fram. De allra flesta singlade iväg bakom målet!

Men snabb var han!

Sensmoralen kan vara - en god egenskap tillför inte laget mer kvalitet!
Guest
#290 - 20 juni 2008 12:08
Längdlöpare: freddie
crossbollar: D Andersson

Däremot har det svenska försvaret mycket att hämta, ut med Hansson.
Ersättare till Henke Larsson? Berg?
Guest
#291 - 20 juni 2008 12:09
Källström är en pajas och vet inte vad bra lagmoral är, nåt han måste jobba på, då är han given i startelvan
#292 - 20 juni 2008 12:20
Lutt skrev:
Källström är en pajas och vet inte vad bra lagmoral är, nåt han måste jobba på, då är han given i startelvan

Pajas? Han är given och hyllad stjärna i Lyon fått hoppa in som lagkapten då har man väl lagmoral? Att det hettade till i matchen mot Ryssland är inte så konstigt dom var frustrerad många spelare.
Kjell Fohrman
Administrator
#293 - 20 juni 2008 12:31
[quote=Olof Loklint;1155277 Alla i laget fick ordern att "slå långa bollar på bengt".
[/quote]
Är det inte en låt som heter det?
#294 - 20 juni 2008 12:41
Är det inte en låt som heter det?

Japp stämmer bra, kommer dock inte ihåg vilket år när den spelades in...
Guest
#295 - 20 juni 2008 12:46
tälje skrev:
Pajas? Han är given och hyllad stjärna i Lyon fått hoppa in som lagkapten då har man väl lagmoral? Att det hettade till i matchen mot Ryssland är inte så konstigt dom var frustrerad många spelare.

Skriker man bla hållkäften på plan till en medspelare ser inte jag det som ett bra uppförande och vägrar passa till vissa spelare så är det ett stort problem.
Guest
#296 - 20 juni 2008 12:47
långa bollar på bengt! typ 92-93 eller nåt.
Kjell Fohrman
Administrator
#297 - 20 juni 2008 12:55
Ikväll både hoppas och tror jag på Kroatien. Vore kul om ett så pass litet land kunde nå ända fram till semifinalen.

För övrigt anser jag att alla som anser att Källström och Andersson är pajsasar är ena riktiga pajasar:D
Bägge spelarna är oerhört duktiga och har en proffesionell inställning och ger allt för laget både fysiskt och psykist.
Guest
#298 - 20 juni 2008 13:02
Ikväll både hoppas och tror jag på Kroatien. Vore kul om ett så pass litet land kunde nå ända fram till semifinalen.

För övrigt anser jag att alla som anser att Källström och Andersson är pajsasar är ena riktiga pajasar:D

Bägge spelarna är oerhört duktiga och har en proffesionell inställning och ger allt för laget både fysiskt och psykist.

Hur kan du säga så:)

Kan man inte komma överens med spelarna är det ett stort problem!
#299 - 20 juni 2008 13:15
Se det så här:
Har man som jobb, att under stort mediauppbåd springa som en yr höna efter en boll på en stor gräsmatta, dag ut och dag in, så skulle vem som helst bli lite knäpp efter ett tag, och huta åt folk som inte gör det man anser att dom borde göra.
#300 - 20 juni 2008 14:11
Lutt skrev:
Skriker man bla hållkäften på plan till en medspelare ser inte jag det som ett bra uppförande och vägrar passa till vissa spelare så är det ett stort problem.

Sen när har Kim vägrat spela bollen? Hur tror du snacket gick bland spelarna på planen mot Ryssland Var heldel hårda ord som gick mellan flera spelare, ska man bänka alla som svär på planen?
Guest
#301 - 20 juni 2008 14:20
Du säger emot dig själv tälje, ett lag som inte kommer överens är inget lag...du såg la själv matchen, när nån passar fel så säger man antingen bra tänkt eller applåderar.
Får ja fråga Tälje har du själv spelat fotboll?
#302 - 20 juni 2008 14:27
Lutt skrev:
Du säger emot dig själv tälje, ett lag som inte kommer överens är inget lag...du såg la själv matchen, när nån passar fel så säger man antingen bra tänkt eller applåderar.

Får ja fråga Tälje har du själv spelat fotboll?

Varför säger jag imot mig själv? Har du hört hur det snackas på en fotbollsmatch? Lyssna bara på snacket under en match i allsvenskan så ska du få höra. Ja jag har spelat fotboll och ja det sägs hårda ord till varandra på plan så som det smälls på vid träningar det visar att spelarna är tända och vill kunna bjuda sina fans på bra fotboll.

Min fråga till dig är ska vi bänka ett antal spelare för att dom svär till varandra?
#303 - 20 juni 2008 14:28
Heja Tyskland, nu när min tyske morfar är på besök kan man ju heja lite extra. :)
Guest
#304 - 20 juni 2008 15:22
tälje skrev:
Varför säger jag imot mig själv? Har du hört hur det snackas på en fotbollsmatch? Lyssna bara på snacket under en match i allsvenskan så ska du få höra. Ja jag har spelat fotboll och ja det sägs hårda ord till varandra på plan så som det smälls på vid träningar det visar att spelarna är tända och vill kunna bjuda sina fans på bra fotboll.

Min fråga till dig är ska vi bänka ett antal spelare för att dom svär till varandra?

Om du spelat fotboll så behöver ja inte svara på ditt inlägg. Lagmoralen vinner matcher vet du.
#305 - 20 juni 2008 15:44
Lutt skrev:
Om du spelat fotboll så behöver ja inte svara på ditt inlägg. Lagmoralen vinner matcher vet du.

Då vet du även att endel hårda ord förekommer ibland mellan spelare under match, har sagt ett och annat till mina lagkamrater och även fått höra...
#306 - 20 juni 2008 15:49
tälje skrev:
Då vet du även att endel hårda ord förekommer ibland mellan spelare under match, har sagt ett och annat till mina lagkamrater och även fått höra...

Hårda ord mellan lagkamrater har aldrig vunnit några matcher, däremot kan ett sämre lag med god laganda vinna över ett på papperet bättre lag.
Varför kan du inte inse att Sverige förlorade mot ett för dagen bättre Ryssland. Det hader aldrig ett byte av Daniel A mot Kim K kunnat förhindra.
Guest
#307 - 20 juni 2008 16:03
tälje skrev:

Vad är det för snack, man vinner inga matcher på osämja "nej ja passar han istället"
#308 - 20 juni 2008 16:10
Lutt skrev:
Vad är det för snack, man vinner inga matcher på osämja "nej ja passar han istället"

Ställ dig vid sidlinjen en allsvensk match så får du väl höra vad som sägs på planen mellan spelare när det går tungt kan lova dig ett antal svordomar.
#309 - 20 juni 2008 16:13
Guy Palm skrev:
Hårda ord mellan lagkamrater har aldrig vunnit några matcher, däremot kan ett sämre lag med god laganda vinna över ett på papperet bättre lag.

Varför kan du inte inse att Sverige förlorade mot ett för dagen bättre Ryssland. Det hader aldrig ett byte av Daniel A mot Kim K kunnat förhindra.

Visst förlorade vi mot ett bättre lag, men att Sverige inte ställer upp med bästa laget är något som du tycks ha missat.
Guest
#310 - 20 juni 2008 16:19
tälje skrev:
Ställ dig vid sidlinjen en allsvensk match så får du väl höra vad som sägs på planen mellan spelare när det går tungt kan lova dig ett antal svordomar.

Är du allmänt lipig idag? man vinner inga matcher på att laget inte kommer överens....
Har du käkat dålig sill?
Man spelar med det bästa laget och om inte källström kan komma överens med vissa spelare så skulle ja inte heller ta ut han från start.
Vad jag vet så finns det bara en svensk i Lyon.
#311 - 20 juni 2008 16:22
Hoppas att sverige blir bättre nästa gång.
#312 - 20 juni 2008 16:30
Lutt skrev:
Är du allmänt lipig idag? man vinner inga matcher på att laget inte kommer överens....

Har du käkat dålig sill?

Man spelar med det bästa laget och om inte källström kan komma överens med vissa spelare så skulle ja inte heller ta ut han från start.

Vad jag vet så finns det bara en svensk i Lyon.

Är du på riktig? Skulle en tränare ställa sin bästa spelare utanför laget för han svär åt en medspelare? Hört Zlatan svära åt sina medspelare i Malmö FF och i landslaget inte bänkades han där för det. Även Henke har gnällt på medspelare när det har gått tungt men han har heller inte bänkas för det.

Har varit matchvärd i 6 års tid i en av Stockholmsklubbarna och stått vid sidlinjen på ett antal arenor i Sverige och ett antal landskamper och hört spelare svära åt sina medspelare på plan och i koridoren till omklädningsrummen. Så innan du kommer med påhopp bör du ta reda på hur det ligger till på plan innan du öppnar kakhålet....
Guest
#313 - 20 juni 2008 16:40
På riktigt? bara för att vi tycker olika så behöver du inte snacka så.
Du menar att alla svär åt varandra? Då måste det inte gått så där jättebra för laget du spelade i.
#314 - 20 juni 2008 16:45
Lutt skrev:
På riktigt? bara för att vi tycker olika så behöver du inte snacka så.

Du menar att alla svär åt varandra? Då måste det inte gått så där jättebra för laget du spelade i.

Läs vad jag skiver "när det går tungt", Du tog upp om jag ätit "dålig sill" m m tycker du att det lämpligt att skriva så?
Guest
#315 - 20 juni 2008 16:49
tälje skrev:
Läs vad jag skiver "när det går tungt", Du tog upp om jag ätit "dålig sill" m m tycker du att det lämpligt att skriva så?

Detsamma tälje!
du menar att alla spelare hatar varandra och skriker svordomar till varandra? isf spelade jag i Jesus BK
#316 - 20 juni 2008 16:52
tälje skrev:

Jag har tillbringat åtskilliga säsonger på lagledarbänken tillsammans med flera tränare. Vi har alltid sett till att det varit god stämning i laget. Vid minsta tendens till osämja får man stävja det på något sätt. Kanske inte alltid så lätt under en enskild match, men över en hel serie så är det inga problem.
Guest
#317 - 20 juni 2008 16:53
Men va fan tälje, det är du JimmyL....det borde ja förstått din källström-lover;)
#318 - 20 juni 2008 16:56
Lutt skrev:
Detsamma tälje!

du menar att alla spelare hatar varandra och skriker svordomar till varandra? isf spelade jag i Jesus BK

Var hittar du att jag säger att spelarna svär till varandra när dom spelar bra och leder en match? Säger det för 10 gången nu, när det låser sig eller går tungt hör man svordomar mellan spelare som blir frustrerade när inget funkar på planen händer även efter slutsignalen spelare snackar med varandra på planen med grova ord till varandra...
Guest
#319 - 20 juni 2008 16:58
tälje eller JimmyL de svär inte åt varandra
#320 - 20 juni 2008 16:58
Guy Palm skrev:
Jag har tillbringat åtskilliga säsonger på lagledarbänken tillsammans med flera tränare. Vi har alltid sett till att det varit god stämning i laget. Vid minsta tendens till osämja får man stävja det på något sätt. Kanske inte alltid så lätt under en enskild match, men över en hel serie så är det inga problem.

Klart att det reds ut snabbt i en viktig match är det lätt att spelare blir förbannad på varandra när spelet låser sig, som ledare har du väl sätt spelare ryka ihop på träningar som har snabbt lugnat ner sig...
Guest
#321 - 20 juni 2008 17:01
tälje skrev:
Klart att det reds ut snabbt i en viktig match är det lätt att spelare blir förbannad på varandra när spelet låser sig, som ledare har du väl sätt spelare ryka ihop på träningar som har snabbt lugnat ner sig...

Måste varit riktigt dåligt osämja i ditt lag.

Du skall veta det tälje jag har inget emot dig.
Guest
#323 - 20 juni 2008 17:22
tälje skrev:

Såg du inte matcherna själv? eller måste du förlita dig på dina vänner (skvallerpressen).

Tälje: Man dömmer matchen efter sina egna ögon, inte efter Sven i Sveg.
#324 - 20 juni 2008 17:24
Lutt skrev:
Måste varit riktigt dåligt osämja i ditt lag.

Nej det som skriks på planen reds ut snabbt efter matchen. Hur kan du ha missat Mellberg vs Ljungberg bråket som hände under VM i Tyskland där dom två hade en intresant diskussion om spelet inte bänkads dom två i nästa match. http://www.alltomtv.se/t53373.html
#325 - 20 juni 2008 17:26
Lutt skrev:
Såg du inte matcherna själv? eller måste du förlita dig på dina vänner (skvallerpressen).

Tälje: Man dömmer matchen efter sina egna ögon, inte efter Sven i Sveg.

Sant men där har jag fakta som du inte kommer ifrån att det förekommer endel hårda ord på planen och att spelare inte blir bänkade för snack.
Guest
#326 - 20 juni 2008 17:26
Haha men tälje det bråket varade i 2 sekunder typ...de är vänner idag efter 4år
#327 - 20 juni 2008 17:29
Lutt skrev:
Haha men tälje det bråket varade i 2 sekunder typ...de är vänner idag efter 4år

Fick dom två sitta på bänken efter det bråket?
Guest
#328 - 20 juni 2008 17:34
tälje skrev:
Fick dom två sitta på bänken efter det bråket?

De spelade hela VM;)
#329 - 20 juni 2008 17:37
Lutt skrev:
De spelade hela VM;)

Och du ville bänka Kim för samma sak.
Guest
#330 - 20 juni 2008 17:50
tälje skrev:
Och du ville bänka Kim för samma sak.

Det är la ändå en värdelös diskussion....kim ville bara passa vissa spelare och sa håll käften till ljungberg när källström sköt från ett dåligt läge.
Jag förstår att du försvarar han men inte hans personlighet.
#331 - 20 juni 2008 17:54
Okey, tillbaka till tråden, hur går det i kväll mellan ett sargat Turkiet och ett laddat Kroatien ?
Hoppas på Kroatien
#332 - 20 juni 2008 18:03
Lutt skrev:
Det är la ändå en värdelös diskussion....kim ville bara passa vissa spelare och sa håll käften till ljungberg när källström sköt från ett dåligt läge.

Jag förstår att du försvarar han men inte hans personlighet.

Ljungberg fick ett antal pass av Kim i matchen, Att Kim går på avslut där är bra, varför krångla till det när man har en chans att skjuta mot mål. Visst gillar jag Kim som spelare men gör han en dålig match så blir min kritik mot han oxå stor. Media som du säger är skvallerpress snappade upp bara en del bara som sägs på planen under matchen, man kunde se Zlatan, Ljungberg, Henke med flera slå ut med armarna och skrika på sina med spelare och dom orden är inte gulliga...
Kjell Fohrman
Administrator
#333 - 20 juni 2008 19:40
Guy Palm skrev:
Okey, tillbaka till tråden, hur går det i kväll mellan ett sargat Turkiet och ett laddat Kroatien ?

Hoppas på Kroatien

Första halvlek var inget vidare - men som jag skrev tidigare i tråden så hoppas och tror jag att Kroatien vinner
#334 - 20 juni 2008 20:58
Jag hoppas Turkiet vinner. Har aldrig sett maken till kämparglöd förut.
Kjell Fohrman
Administrator
#335 - 20 juni 2008 21:32
Vilken dramatik. Kroatien gör mål när det är 3 minuter kvar av förlängningen. Turkiet gör mål i sista sekunden och avgör sedan på straffar.
Synd nu bara att "halva" laget är skadat och "resten" är avstängda till semifinalen mot Tyskland
#336 - 20 juni 2008 21:41
Fy faaaaaan vilken jävla match. Jag kommer knappt ihåg när det var jag såg sådan dramatik förut. Jag älskar Turkarna just nu, jag hoppas verkligen de vinner den här Turneringen.
#337 - 20 juni 2008 21:41
Turkiet - Kroatien 1 - 1

Turkiet vidare via straffar

All heder till Turkiet som visade en otrolig moral. De var lite sämre under ordinarie speltid men i förlängningen imponerade de med sitt mod att anfalla. Plötsligt såg Kroatien ängsligt och försiktigt ut. Att sedan Kroatien nickade in "segermålet" när det endast var någon minut kvar av andra förlängningskvarten kändes just då inte rättvist. Men Turkarna överraskade igen. Pang,så hade de kvitterat. Otroligt! Kan det verkligen hända?

Sedan var det helt knäckta kroater som misslyckades fullständigt i straffavgörandet. Så man kan summera det hela som: Kul match och grattis Tyskland. För man kan undra hur turkarna skall få ihop fullt lag till en semifinal!
#338 - 21 juni 2008 20:49
Stor konflikt!

Ska man hålla på Ryssland för att bevisa att Sverige förlorade mot ett bra lag som har möjlighet att nå slutet.

Eller ska man hålla på Holland som hjärtat säger?
#339 - 21 juni 2008 21:19
Vilken härlig match och ryssarna vann fullt välförtjänt.
Nu är Portugal, Frankrike, Holland och Kroatien borta. Imorgom försvinner ytterligare en av favoriterna
#340 - 21 juni 2008 21:20
Ryssland - Holland 3 - 1

Detta var nog EM´s bästa match på flera sätt. Underbar fotboll och ett Ryssland som överraskade stort. Jag trodde i min enfald att Holland skulle dominera och Ryssland kontra. Men vad fel jag fick. Det lag som spelade den roligaste, mest underhållande, fantasifulla fotbollen var - Ryssland! Vilket oerhört begåvat lag. Man trodde inte sina ögon. Holland som krossat Italien och Frankrike var nästan chanslösa i denna match Det hade jag aldrig kunnat tro innan. Trots ryssarnas fina spel trodde jag hela tiden att Holland skulle kliva fram och avgöra. Men så fel jag fick. Och vad kul att det lag som stod för den roligaste fotbollen fick vinna!
Kjell Fohrman
Administrator
#341 - 21 juni 2008 21:20
Vilken härlig match och ryssarna vann fullt välförtjänt.
Nu är Portugal, Frankrike, Holland och Kroatien borta. Imorgom försvinner ytterligare en av favoriterna
#342 - 21 juni 2008 21:22
herregud! vilken match! avslut i nästan varje anfall! nu är det så man håller på ryssarna!

var det inte nån som sa i denna tråd att ryssarna var överskattade? ;)
#343 - 21 juni 2008 21:24
Säger bara; Ryssland mot EM-guld!!
#344 - 21 juni 2008 21:25
smurfmats skrev:
herregud! vilken match! avslut i nästan varje anfall! nu är det så man håller på ryssarna!

var det inte nån som sa i denna tråd att ryssarna var överskattade? ;)

Do you have to rub it in:mad:? Nej, nu slipper man känna skam för att Sverige förlorade med 2-0 mot dessa ryssar. Och jag har en känsla av att ryssar kommer dominera Europeisk klubb och landslagsfotboll en lång tid framöver. Vill även tillägga att jag tror det blir Turkiet - Ryssland i en final.
Kjell Fohrman
Administrator
#345 - 21 juni 2008 21:30
MAdden skrev:
Do you have to rub it in:mad:? Nej, nu slipper man känna skam för att Sverige förlorade med 2-0 mot dessa ryssar. Och jag har en känsla av att ryssar kommer dominera Europeisk klubb och landslagsfotboll en lång tid framöver. Vill även tillägga att jag tror det blir Turkiet - Ryssland i en final.

Vem var det som tidigare i denna tråd skrev

Underskattat Ryssland? Jag tycker det är väldigt många som överskattat Ryssland. Vad har de gjort på 18 år? Absolut inget, nada, nothing. Så jag förstår ärligt talat inte varför folk tror de är så bra

;):D
#346 - 21 juni 2008 21:34
HÄRLIGT Holland borta ur EM...)
#347 - 21 juni 2008 21:34
Vem var det som tidigare i denna tråd skrev

;):D

Jag skrev faktiskt det innan Sverige hade spelat mot dom[V] Och då hade inte ryssarna besegrat oss på de fem senaste matcherna. Men nu skäms jag för att jag underskattat dem så grovt:(
#348 - 22 juni 2008 07:24
Ok, nog för att jag skrev att Ryssland var underskattat tidigare men inte ens i mina vildaste fantasier trodde jag att de var såhär bra. Holland var ju mitt tips till att vinna turneringen men igår satt jag och höll nästan lika hårt på ryssarna som jag gjort på svenskarna tidigare. Vilket fantastiskt underhållande sätt att spela fotboll på, det är så man blir förälskad. :)
#349 - 22 juni 2008 07:29
Jag fattar inte att HOLLAND förlorade med 3-1 RYSSLAND!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
#350 - 22 juni 2008 21:02
Simon H skrev:
Jag fattar inte att HOLLAND förlorade med 3-1 RYSSLAND!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Därför att ryssarna spelade skitbra fotboll och inte nöjer sig med 1-0!
Go Ryssland!!!

Sitter och kollar på matchen mellan Spanien och Italien, kan inte skiten ta slut snart... Orkar inte kolla på denna tråkiga matchen där båda lagen prioriterar säkerhet istället för att satsa.., så jag knallade in på zoopet med matchen i bakgrunden.. Luktar vi straffar?
Låt Spanien gå vidare så vi slipper italienarna.
Kjell Fohrman
Administrator
#351 - 22 juni 2008 21:24
En tämligen tråkig match är slut.
En lite upprättelse för Sverige att bägge lagen i deras grupp gått vidare till semifinalen.
#352 - 22 juni 2008 23:38
En tämligen tråkig match är slut.

En lite upprättelse för Sverige att bägge lagen i deras grupp gått vidare till semifinalen.

- Håller med! Såg inte hela matchen. Men det jag såg var en besvikelse. Kul i alla fall att Spaninen fick gå vidare.
Kjell Fohrman
Administrator
#353 - 23 juni 2008 12:41
Katastrof - det är ju ingen fotboll ikväll - vad tusan skall man ta sig till[:o]:p
#354 - 23 juni 2008 13:25
Katastrof - det är ju ingen fotboll ikväll - vad tusan skall man ta sig till[:o]:p

vattenbyte kanske?
#355 - 23 juni 2008 13:25

Ikväll kan du själv spela fotboll vettja :)
Kjell Fohrman
Administrator
#356 - 23 juni 2008 13:49
XenOn skrev:
Ikväll kan du själv spela fotboll vettja :)

Ja du, senast jag spelade fotboll var för ca. 25 år sedan och då "spelade" jag i ett lag som kallade oss för "Ångvältarna" och vi hade som minimikvalificering för att få vara med i laget att man vägde minst 100 kg.
I min sista match så drog jag samtidigt till både bolljäkeln och benet på en motståndare så in i helskotta att hans ben gick av.
Jag tror nog att alla är evigt tacksamma både att jag slutade fotboll och att Ångvältarna upphörde att existera.
#357 - 23 juni 2008 14:43
Fotboll är en farlig sport, det vet alla.
Speciellt dom som övertalade mig att spela när jag var liten... dom tänkte nog inte på att en träsko i huvudet gör rätt ont... men lärde sig, det gjorde dom.
Kjell Fohrman
Administrator
#358 - 25 juni 2008 09:14
Idag är det ÄNTLIGEN match igen:D
Fast den kan väl inte sluta mer än på ett sätt - dvs med en klar tysk seger, eller?
Hoppas bara att nu Turkiet får ihop ett helt lag - inte så lätt kanske med 4 avstängda och 5 skadade. Såg att 3:e målvakten skulle få sätta på sig utespelarnas kläder och vara beredd på att hoppa in som avbytare:p
#359 - 25 juni 2008 09:45
Jag hoppas att SPANIEN vinner mot RYSSLAND och jag hoppas att TYSKLAND
vinner mot TURKIET Kjell Fohrman vilket lag hoppas du vinner i dag och imorgon.
Kjell Fohrman
Administrator
#360 - 25 juni 2008 09:48
Hoppas att Turkiet vinner idag och Ryssland imorgon.
Men tror att Tyskland vinner idag och Spanien imorgon.
#361 - 25 juni 2008 09:48
Själv hoppas jag att Ryssland och Turkiet går till final, men det blir nog Ryssland och Tyskland, där Tyskland till slut köttar ner ryssarna...tyvärr. Ryssland är EM's roligaste lag.
#362 - 25 juni 2008 09:55
Kjell Fohrman i dag spelar SPANIEN och RYSSLAND och imorgon spelar TYSKLAND och
TURKIET.
Kjell Fohrman
Administrator
#363 - 25 juni 2008 09:59
Simon H skrev:

TURKIET.

I alla fall inte enligt matchprogrammet och efter vad som står i tidningarna idag;)
#364 - 25 juni 2008 10:03
#365 - 25 juni 2008 10:03
Va ok men jag tittar på idag och imorgon men jag hoppas att tyskland
och att spanien vinner.:D
#366 - 25 juni 2008 10:05
jag hoppas att spanien vinner guldet.
#367 - 25 juni 2008 10:05
Simon H skrev:

TURKIET.

Vardå? I fotbolls-EM spelar Tyskland-Turkiet ikväll och Ryssland-Spanien imorgon.
http://en.euro2008.uefa.com/index.html
#368 - 25 juni 2008 15:02
Heja tyskland, heja ryssland...
#369 - 25 juni 2008 18:19
Nu är det snart dags, Svenska spel har dessa odds på Tyskland - Turkiet

1 = 1.40
x = 2.50
2 = 7.00

Jag hoppas på Turkiet, brukar alltid hålla på the underdogs när det gäller "stora" matcher som jag egentligen inte bryr mig så mycket om.

Ryssland ska ta hem alltihop nu när bara dessa fyra finns kvar att välja på.

Hoppas man inte somnar mitt i matchen bara...

Ha en trevlig fotbollskväll gott folk!
#370 - 25 juni 2008 19:37
Oj oj oj, vilken härlig start av Turkiet. Hoppas verkligen de vinner!
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#371 - 25 juni 2008 19:43
Johanski skrev:
Oj oj oj, vilken härlig start av Turkiet. Hoppas verkligen de vinner!

Instämmer verkligen
#372 - 25 juni 2008 20:09
Ruskigt bra Turkiets B-lag spelar! Men så blir det som vanligt. Tyskland gör mål(1-1). Hoppas verkligen gladfotboll (Turkiet) går segrande ur detta. Men det behövs bara en frispark så vinner Tyskland. Typ!

Heja Turkiet!
#373 - 25 juni 2008 20:27
- Antiklimax! Ingen bild. Inget ljud! Då tofflar Tyskland in ett mål! Det är så man kan kräkas...
#374 - 25 juni 2008 20:28
Jag blir tokig på alla dessa avbrott, och så gjorde Tyskland mål under tiden. Suck suck!
Hoppas Turkiet hinner kvittera.
#375 - 25 juni 2008 20:30
Jag måste bara uttrycka min glädje med ett till inlägg:

JAAAAAAAAAAAAAAA :D:D:D:D

Så blir man nedslagen från sin lyckotron, tyskland gör mål och det blir avbrott i sänningen..
Kjell Fohrman
Administrator
#376 - 25 juni 2008 20:44
Sicken jäkla skitsändning - men av det lilla man fick se så stod turkarna för spelet och tyskarna gjorde målen. Någon som känner igen det:p
#377 - 25 juni 2008 21:43
Skit också.. Hata tyskland... :(
#378 - 25 juni 2008 21:56
Sicken jäkla skitsändning - men av det lilla man fick se så stod turkarna för spelet och tyskarna gjorde målen. Någon som känner igen det:p

- Allt är som vanligt med andra ord :)
#379 - 26 juni 2008 06:38
Nu är det snart dags, Svenska spel har dessa odds på Tyskland - Turkiet

1 = 1.40

x = 2.50

2 = 7.00

Jag hoppas på Turkiet, brukar alltid hålla på the underdogs när det gäller "stora" matcher som jag egentligen inte bryr mig så mycket om.

Ryssland ska ta hem alltihop nu när bara dessa fyra finns kvar att välja på.

Hoppas man inte somnar mitt i matchen bara...

Ha en trevlig fotbollskväll gott folk!

SOmnade efter en kvart...
#380 - 26 juni 2008 06:50

Jag blev mycket glad "skadeglad":p när radiokomentatorn avslutade sändningen med:
- Ni har till, skillnad från TV-publiken, fått följa matchen i sin helhet. Det har varit stora problem med bildöverföringen.
I kväll får jag lyssna på Lasse Granqvist och Ralf Edström. Vet inte hur det kommer att gå. Båda lagen har nog lika stor chans att vinna.
#381 - 26 juni 2008 06:52
NIC skrev:
Skit också.. Hata tyskland... :(

:p Du vet väl att man brukar säga att en fotbollsmatch varar i 90 minuter, sedan vinner Tyskland.
Kjell Fohrman
Administrator
#382 - 26 juni 2008 08:11
Guy Palm skrev:
:p Du vet väl att man brukar säga att en fotbollsmatch varar i 90 minuter, sedan vinner Tyskland.

Ibland är den längre - vem vann för övrigt i Halmstad igår:p
Kjell Fohrman
Administrator
#383 - 26 juni 2008 08:23
Det var för övrigt bluff att sändningen försvann i alla länder - så var det definitivt inte
#384 - 26 juni 2008 08:38
ryssland kommer vinna
#385 - 26 juni 2008 08:53
MAdden skrev:

Ryssland - Holland 3-1

Inser att inget blir som man förväntar sig :)
#386 - 26 juni 2008 08:57
ROTTAN2000 skrev:
ryssland kommer vinna

jag vill jag önskar men spanien kommer säkert att losa.. det gör dom alltid.. spanjack som ja e.. urk..hällre negativ på ett possitivt sätt än possitiv på ett negativt sätt :D
#387 - 26 juni 2008 20:00
Vilket härligt spel av Ramos (stavning?) Han har skapat många chanser. Jag fortsätter att hålla för spanien, som spelar mycket, mycket kontrollerat ikväll.
#388 - 26 juni 2008 20:21
fabregas! vilken lirare!
#389 - 26 juni 2008 20:35
Jahaja!
Det blev inte den match jag förväntade mig. Tokregn, blixt och dunder, samt ett Ryssland som var totalt tröttkörda tydligen. Det blev spel mot ett mål. Nu kommer Spanien och Tyskland spela 0 - 0 i Finalen och sedan vinner Tyskland på straffar - typ!
#390 - 26 juni 2008 20:44
Nu får man bara hoppas att Spanien plockar tyskarna i finalen!!
Hata tyskland!
Kjell Fohrman
Administrator
#391 - 26 juni 2008 21:03
Rätt lag gick vidare
#392 - 26 juni 2008 21:06
Rätt lag gick vidare

Välförtjänt. Håller med, vilket spel!
Kjell Fohrman
Administrator
#393 - 26 juni 2008 21:12
Johanski skrev:
Välförtjänt. Håller med, vilket spel!

Och vi fick se hela matchen dessutom:D

Nu ser vi fram emot en kul final där jag hoppas att Spanien vinner, men tror att Tyskland vinner vilket jag också trodde innan EM startade

Jag tippar att Tyskland vinner.

Dark Horse: Kroatien.

Jag håller dock definitivt inte på Tyskland och som tur är tippar jag nästan alltid fel.

Jag hoppas att Italien och Tyskland INTE vinner.
#394 - 26 juni 2008 21:23
Och vi fick se hela matchen dessutom:D

Nu ser vi fram emot en kul final där jag hoppas att Spanien vinner, men tror att Tyskland vinner vilket jag också trodde innan EM startade

spanjack som man e så måste ja hålla på mitt kära spanien.. efter så många år av besvikelser så vågar jag fortfarande inte hoppas på vinst :D kommer bli en svår och intressant match!!
Kjell Fohrman
Administrator
#395 - 28 juni 2008 07:51
Ljungberg lägger av i landslaget. Knappast någon överraskning men ändå lite tråkigt. OK, vissa har alltid gillat att prata skit om honom, men han är den som har det klart högsta betygssnittet för sina landslagsinsatser av alla som spelar där idag. I början var han kanske mest bara en lirare (lite som Wilhelmson idag) som var strålande när han var i form men försvann helt när han inte riktigt var i form. De senaste åren har han dock också varit en arbetshäst som även slitit rejält när spelet inte riktigt stämt.

Well nu lägger han av och det skall bli kul att se hur Sebastian Larsson fungerar i den rollen.

Även Alexandersson och Allbäck har ju tackat för sig, men det var väl kanske mer väntat eftersom de är några år äldre än Ljungberg.
Bilagor:
#396 - 28 juni 2008 09:21
Ljungberg lägger av i landslaget. Knappast någon överraskning men ändå lite tråkigt. OK, vissa har alltid gillat att prata skit om honom, men han är den som har det klart högsta betygssnittet för sina landslagsinsatser av alla som spelar där idag. I början var han kanske mest bara en lirare (lite som Wilhelmson idag) som var strålande när han var i form men försvann helt när han inte riktigt var i form. De senaste åren har han dock också varit en arbetshäst som även slitit rejält när spelet inte riktigt stämt.

Well nu lägger han av och det skall bli kul att se hur Sebastian Larsson fungerar i den rollen.

Även Alexandersson och Allbäck har ju tackat för sig, men det var väl kanske mer väntat eftersom de är några år äldre än Ljungberg.

- Ljungberg har haft det jobbigt de senaste åren. Skadebenägen som få och oftast spelat med någon kroppsdel ur funktion - typ. Håller med om att han kompenserat/utvecklat sitt spel under senare år. Från att löpa djupled - framåt , till att arbeta duktigt defensivt. Men han var som allra bäst när han kom rusande som ett expresslok på instick i straffområdet(Arsenal).

Tyvärr tycker jag han de senaste åren mest bidraget genom att dra på sig frisparkar i part och minut. Iofs bra för laget, men i sanning, en rackare på att ramla ofta :)

Undrar jag vad det finns för nytt i bakfickan hos Lagerbäck. Han har ju provat friskt mellan mästerskap, men, när det gällde var det "alltid" de gamla "säkra" korten som fanns på plan. Bra eller dåligt? Tja, avancemang till fem raka mästerskap är otroligt bra men sedan tar det lixom slut på krutet.

Sverige är ett land med begränsningar. Inte så många talanger att välja på. Kanske dax att hitta en spelmodell som är bättre anpassad till det urval av spelare vi har. 8-2-1 kanske kan vara något :)
Kjell Fohrman
Administrator
#397 - 29 juni 2008 15:06
Så var det dags för sista matchen.
Själv var jag på Ullevi och såg EM-finalen 1992 mellan Danmark och Tyskland. Det var mäktigt att se Danmark vinna den matchen.
Jag hoppas att spanjorerna är lika framgångsrika som danskarna var den gången - men jag tror nog att Tyskland vinner. Fast den gången var ju tyskarna storfavoriter så varför inte.....
#398 - 29 juni 2008 16:44
Ska bli intressant att se hur spanjorerna väljer att ställa upp; 4-5-1 eller 4-4-2?

Tror detta kans påverka matchbilden rätt mycket men visst vill man se ett spanskt bolltempo som får tyskarna att gå på knäna :)
#399 - 29 juni 2008 17:22
Tyskland is the shit!:p

//Freddan!
#400 - 29 juni 2008 18:00
Que viva Espana-algo, algo, algo-Que Espana es la mejor..
#401 - 29 juni 2008 19:34
Spanien Spanien Spanien [:-59][:-59][:-59]
#402 - 29 juni 2008 19:43
Johanski skrev:
Spanien Spanien Spanien [:-59][:-59][:-59]

Go Spanien!
Hata Tyskland!!!
#403 - 29 juni 2008 20:38
[:-15][:-15][:-15][:-15][:-15] Hurra Spanien! Nu blev jag nöjd :D
#404 - 29 juni 2008 20:39
NIC skrev:
Go Spanien!

Hata Tyskland!!!

Hahaha? Varför hatar alla Tyskland?

Det måste vara från ww2 som alla hatar dem :P
#405 - 29 juni 2008 20:40
Viva la spain! :D
#406 - 29 juni 2008 20:43
Caaaaaaaampeooooooooooooooooooooooooooooneeeeeees!!!!!!!!!!!!!!!
#407 - 29 juni 2008 20:45
Deutschland Deutschland!!! Du Bist Das SchÖnste Land!
#408 - 29 juni 2008 20:46
A C-son skrev:
Jag tror att Spanien har goda möjligheter att vinna detta EM.

[^].
#409 - 29 juni 2008 21:07
XenOn skrev:
Deutschland Deutschland!!! Du Bist Das SchÖnste Land!

Skärpning kompis...
#410 - 29 juni 2008 21:09
- Härligt att Spanien orkade med att besegra Tyskland. Satt hela tiden och väntade på den obligatoriska målgivande tyska frisparken, men, som tur var fick de inte utdelning denna gång. Vilket fantastisk lag Spanien är. Man får tacka Portugal, Turkiet, Ryssland och Spanien för en otroligt underhållande och sevärd fotboll, var och en på sitt sätt, och det är skönt att positiv fotboll (anfall) belönas till slut. Vilken skillnad mot förra EM´s vinnare Grekland. Viiiiiva La Spaniiia!
#411 - 29 juni 2008 21:15
NIC skrev:
Skärpning kompis...

Nej har för mig att de har den hejarramsan :P.
#412 - 29 juni 2008 21:16
XenOn skrev:
Nej har för mig att de har den hejarramsan :P.

Den hjälpte inte långt... ;)

Jag föredrar: "Este partido, vamos a ganar"!!!
#413 - 29 juni 2008 21:18
NIC skrev:
Den hjälpte inte långt... ;)

Hehe nej ville bara provocera er för att alla hejar på Spanien :(. Tyskland tycker jag bättre om... men men life goes on ;)
#414 - 29 juni 2008 21:22
XenOn skrev:
Hehe nej ville bara provocera er för att alla hejar på Spanien :(. Tyskland tycker jag bättre om... men men life goes on ;)

Fast i och för sig... de kom 2:a inte sist...
#415 - 29 juni 2008 21:26
NIC skrev:

Helt rätt! Silver är finare än guld :D Ellerhur NIC? ;)
#416 - 29 juni 2008 21:41
XenOn skrev:
Helt rätt! Silver är finare än guld :D Ellerhur NIC? ;)

Inte just nu... ;):D
QardinalE
#417 - 29 juni 2008 21:46
NIC skrev:

Second place, is the first to lose;).
Kjell Fohrman
Administrator
#418 - 29 juni 2008 21:49
Rättvist resultat - men uppriktigt sagt var speciellt andra halvlek rätt seg[:o]
#419 - 29 juni 2008 21:51
Rättvist resultat - men uppriktigt sagt var speciellt andra halvlek rätt seg[:o]

Nja... Spanjorerna körde en hel del anfallsspel även i andra.
#420 - 30 juni 2008 07:20
Tyskalnd hade tur som inte blev bortsopade med större siffror.

Torres mål var helt ( åtminstone för mig två tyska backar samt tyska målvakten) helt overkligt. Det är inte många meter kvar tills någon kommer i kontakt med bollen, målvakt och tyska backar är alla närmare bollen än vad Torres är. Trots detta gör han mål.

Sånt skådespel, vackrare kunde knappt regisserats ens, visade Torres prov på gång efter gång.

Det var klasskillnad på dessa lagen i finalen, även om det inte brukar hjälpa när Tyskarna spelar de vinner ändå. Men inte denna gången.

[SIZE=5] [:-102][:-102][:-102][:-102][COLOR=red]GRATTIS SPANIEN[/COLOR][:-102][:-102][:-102][:-102][/SIZE]
Bilagor:
#421 - 30 juni 2008 07:28
Tror inte Sverige går vidare i Gruppspelet alls,givetvis hoppas jag att dem gör det ,om i så fall åker dem ut i Kvarten,sen tror jag Tyskland kniper det denna gång eller Spanien.....Men jag HOPPAS att Sverige tar hem det men dem ligger Ljusår efter dem övriga lagen,dem har bara haft ett bra lag och det var år 94 om dem fixar deras bravader så kan dem gå långt.
Jag Citerar mig själv nästan rätt:D:D

Jag hade hoppats på Tyskland denna gång men bollen är rund,så Grattis Spanien:)Och F.N vad Tyskland spelade i Finalen då ska man inte vinna..
#422 - 1 juli 2008 20:06
Tänkte bara att Patrik inte skulle få sista ordet i denna tråden

[B)][:o]:D

Annons