Vad tror ni om idén med frigolit?

#1 - 28 mars 2008 10:58
Har ett 840L akvairum.

Funderar på underrede. Har tidigare haft lecablock under men eftersom 20st leca väger en hel del så funderade jag på en mer lättviktig lösning. Och tänkte då på frigolit

Såna 10-12cm skivor. ca 60cm högt. Vad tror ni?

Akvariet är ju 70cm brett och frigolitblocken är ju 120x60cm funkar det med 5cm utanför på varje sida eller skulle Ni skära till så att hela bottenytan täcks?

Vore jättetacksam för era åsikter och synpunkter.
#2 - 28 mars 2008 11:03
När Göteborgs ciklidgrupp hade sin utställning häromåret så stod alla kar på figolit. Så det är inga problem. Hittade tyvärr bara ett foto tagit bak kulisserna http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=9912
#3 - 28 mars 2008 20:31
Varje gång du går in i "bänken" kommer det lossna bitar.... Kommer skräpa ner en del.
Känns inte som det stabilaste materialet att bygga bänk av. Tror inte försäkringsbolagen gillar det något vidare heller. Men det är bara en känsla jag har.
Kanske funkar jättebra, men jag skulle inte våga använda det.
#4 - 28 mars 2008 23:32
Man lägger ofta stora block av frigolit som underlag när man bygger vägar. Framför allt ramper upp till broar. Så det håller för väldigt stor vikt.
Men jag skulle nog halvalt extruderad cellplast istället. Den brukar vara blå och är hårdare än frigolit. Det väger lite och bör hålla för det mesta utan att skräpa ner.
#5 - 29 mars 2008 16:29
DEt är nog väldigt bra att klä frigoliten eller cellplasten med någon slags front för utseendets skull.
#6 - 30 mars 2008 08:53
Dahla skrev:
Man lägger ofta stora block av frigolit som underlag när man bygger vägar. Framför allt ramper upp till broar. Så det håller för väldigt stor vikt.

Är det inte skillnad om man lägger en tjock skiva jämfört med att stapla 5-6 skivor på varandra? Känns som om det senare alternativet blir lite ostadigare.
Jag har ingen aning, men det känns som om det är så :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 mars 2008 08:56
Det funkar utan problem med frigolit - dock så måste det vara frigolit under hela akvariet. Det får inte sticka ut.
#8 - 30 mars 2008 09:00
Sen är det bara att slå på puts, kom i håg att repa ytan innan med tex en såg, kommer bli skitsnyggt men kolla med Jackon så du får rätt grejer.

Jackon Sthlm 08-544 44 140
#9 - 30 mars 2008 13:35
Azeah skrev:
Har ett 840L akvairum.

Funderar på underrede. Har tidigare haft lecablock under men eftersom 20st leca väger en hel del så funderade jag på en mer lättviktig lösning. Och tänkte då på frigolit

Såna 10-12cm skivor. ca 60cm högt. Vad tror ni?

Akvariet är ju 70cm brett och frigolitblocken är ju 120x60cm funkar det med 5cm utanför på varje sida eller skulle Ni skära till så att hela bottenytan täcks?

Vore jättetacksam för era åsikter och synpunkter.

Jobbar på ett byggföretag så.... har inte de hemma så kan de beställa hem .... det är bara att lyssna med personalen på den avdelningen...
#10 - 30 mars 2008 15:25
jeeli skrev:
Jobbar på ett byggföretag så.... har inte de hemma så kan de beställa hem .... det är bara att lyssna med personalen på den avdelningen...

Ha,ha,ha och så ställer man räkningen på någon kunds byggprojekt. Då blir det riktigt billigt!:D
#11 - 31 mars 2008 09:37
Det funkar utan problem med frigolit - dock så måste det vara frigolit under hela akvariet. Det får inte sticka ut.

Låter jättebra. Tusen tack!
#12 - 31 mars 2008 12:35
Tack allihopa för jättebra ideer och synpunkter. Jag kommer absolut göra en bänk av frigolit, med alla för och nackdelar. Uppdaterar tråden senare och berättar hur det går.

Tack igen!
#13 - 31 mars 2008 12:41
OBS OBS!

Det finns olika "hårdheter" på Cellplasten... Kan va bra att kolla upp
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 31 mars 2008 13:17
Skiren skrev:
OBS OBS!

Det finns olika "hårdheter" på Cellplasten... Kan va bra att kolla upp

Ja det finns det och det är ju ingen nackdel att använda den hårdare varianten som används vid t.ex. vägbyggen, dock så funkar det alldeles utmärkt också med den vanliga som säljs på vanliga byggvaruhus.

Som kaj.p nämner ovan så användes vanlig frigolit som bänkar på alla akvarier på GCGs ciklidutställning.
Jag skall också ha ett 900 liters akvarium på en mässa i Tyskland i maj och som bänk tänker jag använda - ja just det, vanlig frigolit.
#15 - 31 mars 2008 13:23
hur funkar det på litemindre akvarium runt 200L ?? känn som det blir lite svajjigt?
Vad tror ni om att baraa lägga ett lakan eller något liknande runt? kan det bli bra?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 31 mars 2008 13:35
axeisi skrev:
hur funkar det på litemindre akvarium runt 200L ?? känn som det blir lite svajjigt?

Vad tror ni om att baraa lägga ett lakan eller något liknande runt? kan det bli bra?

Beror väl på akvariets bottenytan och höjden på bänken.
Din fråga om lakan begrep jag inte:confused:
#17 - 31 mars 2008 13:40
okej.. ska vara mer exakt.

Akvaret är 100cm x 45 (180L)
Hade tänkt en bänk i runt 40-60 cm.

Det jag menade med lakanett var om man bara lägger det över frigoliten för att gömma frigoliten. tänkte att det skulle bli snyggare då. fast det är ju mest en smak sak;) :D
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 31 mars 2008 13:50
axeisi skrev:
okej.. ska vara mer exakt.

Akvaret är 100cm x 45 (180L)

Hade tänkt en bänk i runt 40-60 cm.

Det jag menade med lakanett var om man bara lägger det över frigoliten för att gömma frigoliten. tänkte att det skulle bli snyggare då. fast det är ju mest en smak sak;) :D

40-50 cm inga problem. 60 cm kan kanske bli lite instabilt.

Hur snyggt blir det med ett lakan[:o]
Då är det väl bättre att köpa in något svart tygstycke eller ev. någon panelskiva på något byggvaruhus, men smaken är som baken - delad;)
#19 - 31 mars 2008 15:42
Fun fact!
Frigolit är ett produktnamn som ett visst företag kallar sin cellplast. Annat namn i annat företag är styrofoam för samma sak:)
#20 - 31 mars 2008 15:56
Jackopor 8 har en hållfasthet av 2,4 ton/m2 och Jackopor 100 ligger på 3,4 ton/m2

Jag kommer att sno din idé så hoppas att du inte misstycker, har precis varit i kontakt med Bo Pettersson på Jackon och fått information om de olika produkternas deformationsgrad och tryckhållfasthet..

Han är fn lite upptagen då Jackon bevistar Nordbygg i sthlm men vi ska fortsätta samtalet på måndag nästa vecka och han ska försöka ordna fram ett block på 1,2m³ (1200x1200x1200mm) från fabriken i Kållered, jag kommer själv att behöva 800x400x400 till 160 liters åled karet och min tanke är att fasa hörnen men behålla klossar i över och underkant innan jag slår puts på ytan
Glömde nämna att hållfastheten på mitt projekt skulle bli 400kg och all tillskärning sker lättast med en elektrisk trådkniv..
#21 - 27 oktober 2008 18:04
Gammal tråd men skakar liv i den. Hur gick det när det gäller alla akvarierna? Funderar på att göra så själv + en ekskiva uppepå som blivit över.
#22 - 29 oktober 2008 15:55
Bumpelibump
#23 - 29 oktober 2008 23:07
Nähepp. Får väl bli något annat ist då
#24 - 31 oktober 2008 15:21
Jag la projektet på is och fokuserade på papegojträsket i stället, men det kommer när det kommer, dygnet har tyvärr alldeles för få timmar bara..

Annons