Vad tror ni? Skall jag vara orolig?

#1 - 17 april 2007 14:05
Jag har 112L där jag började med 10 st. neontetror för att köra in det. Efter ca en vecka dog en - blev baktung - fick avlivas (Ingen nitrit)
Sedan dess har jag med 2 veckors mellanrum mellan varje inköp handlat
2 black molly.
1 ancistrusmal
2 st. dvärgurami
2 st. siamesiska algätare. (Vet det helst skall vara minst 3, skall köpa fler)

Det är en vecka sedan senaste inköpet och igår såg jag att ena black mollyn hade dött + en neontera. (Ingen nitrit) Dessutom har ena siamesen spårlöst försvunnit. Kan inte hitta den någonstans.

Bör jag vara orolig av det faktum att 2 fiskar dog samma dag + att en neontetra dött tidigare.

Kör vattenbyten som man ska samt kolla nitriten 1 - 2 ggr i veckan....
#2 - 17 april 2007 18:38
Kan tillägga att nu har jag tappat 3 neontetror till + att en ser ut att flyta upp. Får kämpa för att hålla sig nere.
Så..
Jag har alltså tappat totalt 5 neontetror.
En som jag såg gick lodrätt och fick kämpa för att hålla sig uppe.
Kanske en till på g som måste kämpa för att hålla sig nere.
4 som jag inte sett ngt symptom alls på. Inga konstiga färger eller underligt beteende Förutom att de tidvis har fightats en del. (Vilket jag fått reda på kunde vara ngt lekbeteende vid vattenbyten.)
Sedan har jag tappat en Black Molly utan symptom. Låg/stod på botten och såg ut att sova med munnen öppen. (Låg med andra ord inte på sidan.) Inga prickar färgförändringar eller svullnader. Ögonen var grumliga men det tror jag beror på att den hade legat där ett tag innan jag tog upp den.

Jag har ingen nitrit. (kollat med dropptest)
Enl. Zoo-affären har vi kanonvatten där jag bor för fiskar (Behövde alltså inte oroa mig för PH:t)
Byter 30-40% varje vecka.
De andra fiskarna verkar glada och pigga.

Har någon något förslag?
Snälla...
#3 - 17 april 2007 18:58
Min erfarenhet är att cirka hälften av de neontetror man köper dör inom nån månad. Jag tror själv det beror på att de föds upp med konstant dosering av antibiotika, vilket gör att deras immunförsvar aldrig utvecklas. När de sen hamnar i akvarium och antibiotikan går ur blodet, dör de som flugor i olika bakterieinfektioner.

De som klarar inkörningen är dock som regel mycket tåliga.

Neoner som flyter upp har ofta svalt luft. Det händer när de får torrfoder, vilket de vräker i sig. Oftast kommer luften ut den naturliga vägen. Prova att blöta upp torrfodret innan du matar fisken, eller byt till pellets/frysfoder.

Slagsmål mellan neoner i ett nytt akvarium är helt naturligt, ofarligt, och lekbeteende, ja.

Black Molly är också en mycket känslig fisk, dessutom extremt känslig för vitaprick. Har du några BM kvar, så kolla noga så det inte ser ut som de är 'dammiga' eller har som saltkorn på huden.

Siamesen som bara försvann har säkert hoppat ut - det är liksom vad siameser gör här i världen, om man inte har hermetiskt tättslutanden täckglas.

Kort sagt låter det som en hyfsat normal nystart på ett akvarium med den här typen av fisk.
#4 - 17 april 2007 18:59
Ta ett vattenprov i morgon med dig till zooaffären för att be dem kolla upp vattnet. Det är inte normalt det som händer i ditt kar men heller inte lätt att säga vad det är som gått snett.
Att ungfödare dör ibland helt apropå är iofs inte så ovanligt, men när det dött neontetror med då är det inte lika kul längre.
Du har inget i karet utöver det vanliga, såsom grenar utifrån, krukor eller något liknande?
Vad har du för pH? Mycket eller lite växter? Pump? Övermatning?
Vad jag tänker på i det läget är syrebrist, lite för mycket mat som ligger i ett hörn förbrukar syre och har man då för dålig fart i vattnet så är det en risk i kombination med nystartat kar tillsammans med lite många fiskar då det inte varit igång så länge.
#5 - 17 april 2007 19:50
jag tror det är en kombination av övermatning och ett filter som inte har kommit igång biologiskt än och då kan ammoniumnvån bli hög men det kan mycket väl bero på andra saker... vattenbyte upp mot 40% tycker jag är lite mycket, gör hellre ca:10-20% 2ggr i veckan för att unvika för stora förändringar! vad har du för filter och storlek på karet och hur och när gör du rent det?
#6 - 18 april 2007 06:48
Jag har inget i karet utöver det normala. Inga krukor eller "hemmasnickrade" detaljer utan endast köpt akvariegrus, en köpt rot och en köpt akvarieprydnad. Ganska mycket växter. Pumpen är en innepump som följde med akvariepaketet och skulle enl. uppgift vara anpassad för storleken. Jag tror absolut inte att jag övermatat då jag konstant blivit varnad för det och därför varit extremt försiktig. Har sett till att maten äts upp på ca 10 sek. och att inget hamnar på botten. Vid introduktion av nya fiskar har jag haft ett par dagars uppehåll med matningen. Har funderat om jag varit för försiktig och att tetrorna svuiltit ihjäl trots att det skall vara grymt ovanligt. Karet är som sagt 112L och jag har bara tappat ur vattnet med en slang när jag gjort rent. Möjligtvis sugit ur toppen på en liten del av gruset som jag kommer åt (typ 3 ställen) med en halvliters petflaska kopplat på slangen. Resten av bottnen är belamrad med växter av olika slag. Tycker ni jag skall gå in mer för att slamma gruset? Hade tänkt att försöka få sån balans så att växterna tar upp skiten som näring. När jag fyller i vattnet (av samma temp) har jag efteråt doserat i vattenbehandlingsmedel och vid ngt enstaka tillfälle nitrivec. Jag hade för en tid sedan lite förhöjda värden av nitrit men det gick bort av sig själv på några dagar. Antar att det var den mest kritiska perioden och att karet kommit igång riktigt nu. Jag har inte kontrollerat PH då jag fått uppgift om att vattnet i kommunen var så bra så att jag skulle inte behöva bry mig om sådant om jag gjorde delvattenbyten ca 1 ggr/veckan.
Men det kanske är slumpen som spelat in här. Att mollyn dog kanske var hyfsat normalt, Att siamesen hoppat ur, torkat och följt med damsugaren och att tetrorna dör av antibiotikabrist. Men det var så många samtidigt.
Tetrorna har varit i karet i 2 månader.
Skall testa att göra mindre vattenbyten oftare.
Spännande att se om de 4 sista har dött i kväll.
Har en del vanliga grönalger nu så jag skulle vilja utöka beståndet av siameser men har blivit osäker när det blev så här.. Vilka grymma algätare alltså!
Men måste väl täppa till de 2 öppningarna för slangar och kablar i bakant först. (heltäckande ramp).

//
Anders
#7 - 18 april 2007 07:03
"Äta upp på 10 sekunder" är definitivt för lite mat. "Äta upp på ett par minuter" är vad man siktar mot, men så länge du inte har mat som ligger kvar och ruttnar är det OK.

Du har inte haft ovanligt mycket förluster för ett nystartat akvarium med den typen av fisk, mecka inte för mycket med akvariet nu så akvariet måste "starta om". Köp heller inte in ny fisk förrän allt verkar ha stabiliserat sig.

Om däremot dina fyra sista tetror dör ikväll, är nåt seriöst fel.
#8 - 18 april 2007 18:50
Jaha..
Då har jag tappat 3 till.
Till synes utan symptom. En stackars ensam kvar nu.
Hittar 1 skellett och en med ögonen uppätna. En som saknas helt alltså.
Kan det vara guramin som tar ihjäl och äter upp dem?
Den skall ju vara snäll i fredstid. Jag ser ju inget skumbo så den borde väl inte ha ngn lek på g? Den är iofs och nafsar efter honan när det skall matas. Som att de bråkar om maten om den kommer för nära.
Eller siamesen?
I går hittade jag också ett skellett och en utan ögon men även då i övrigt till synes ganska intakt.
Eftersom de är så jäkla pigga och glada när jag ser dem. Och dagen efter är de döda och smått uppäten.
Bilagor:
#9 - 18 april 2007 19:51
Jag har hållit dvärggurami med neoner flera gånger, och de har aldrig gjort något, så det känns osannolikt att de hittat på nåt. Samma med siameser - stressar andra fiskar, det gör de, men inte dödar. Det mest troliga är nog nån sjukdom, tyvärr. Om du inte har, typ, nån scalare eller ciklid eller nåt du inte berättat om...

Skelettering & ögon som försvinner - det är de andra fiskarna som äter på de döda fiskarna. I alla fall den skeletterade har antagligen varit död minst ett dygn.
#10 - 20 april 2007 14:02
Nej jag har ingen scalare eller ciklid.
Nu har jag:
En ensam black molly.
En ensam siames
En ansistrusmal
En ensam neontetra
Två dvärgurami.

Njaa.. Inte död riktigt ett dygn.
Jag tar upp skelletten och den "oätna" fisken på kvällen. Karet släcks vid 9-tiden och på eftermiddagen vid 6-tiden tittar jag nästa gång. Då är det nya skellett. Och färre fiskar förståss.
Tilläggas kan att tetrorna är pigga glada och på gränsen till humoristiskt tillgivna vid släckningen.
Kollade i morse i mörkret och den sista ensamma neontetran var forfarande kvar. Får se i kväll.
Kanske jag har ett nattspöke som skrämmer ihjäl dem....

Jag har matat lite mer nu de senaste dagarna, om det kunde vara så att de varit så svältfödda att de börjat angripa varann.
Jag har som sagt varit EXTREMT försiktig med matningen.
Kanske den sista neontetran är en rabiat mördare som tagit sina polare en efter en..
Eller...:-"Gurami mätt...inte äta tetror"
Har inte uteslutit sjukdom ännu men ser ju lovande ut att den sista tetran är kvar...(Än så länge)

//
Anders
#11 - 20 april 2007 18:59
Den sista tetran är fortfarande kvar, och dvärguramina leker satan.
Gång på gång kramas dom tills dom flyter upp till ytan.
Kan ha ngt med saken att göra, eller vad tror ni.
Jag har filmat leken men har inte haft rätt kabel att föra över det till datorn ännu. Jävligt häftigt. Visst borde jag kunna utesluta sjukdom nu när de håller på med sin älskog? Inte borde det inträffa om det funnits sjukdom i vattnet eller om vattenkvallitén varit dålig? Så här går det till: Honan far emot hanen med en j-a fart, och sedan slingrar de ihop sig och rycker lite o snurrar tills de flyter upp till ytan. När sedan honan släpper och far iväg, far hanen efter som om han jagar henne men hinner inte i kapp.
Hanen far tillbaka och ställer sig i sitt hörn vid pumpen och sedan börjar det om igen. ..gång på gång!

Den sista neontetran far runt o verkar frisk men lite ensam (har varit så i ett par dar nu).
Kan det ha varit guramin som haft ett revirbeteende mot de andra och inte velat starta leken med alla dessa småneoner...och därför rensat bort dem?

Vad tror ni?

//
Anders
#12 - 20 april 2007 20:23
Tveksamt, dessa guramis är inte precis kända för att vara etniska yrkesmördare och bara utradera en sorts fiskar. Det är nog tyvärr så att neonerna hade något vajsing med sig redan från starten. Köp inga fler utan låt det försöka stabilisera sig i karet.
Om ett tag så kan du komplettera med nya fiskar, men prova då kanske kardinaler som jag har fått för mig ska vara lite enklare än neoner och även snyggare med;)!
#13 - 20 april 2007 21:11
Jaa.. Kardinaltetror är ju också snygga.
De 10 Neontetrorna var "startfiskarna" i karet och de såg ju ut att må prima och ha ett bra liv tills de låg halft uppätna på botten. (förutom en som simmade lodrätt) Jaja...om det nu är så att karet är friskt och att alla mår bra så kommer det ju lite kul ur denna tragedi till slut.
Jag behöver fler siameser (algerna tar sig) och ngn partner till mollyn. o malen, men innan dess känns det lite spännande att se vad guramina kommer att göra härnäst. Jag håller karet intakt ett tag och kollar vad som händer med den sista neonen. Gör ett litet vattenbyte i morgon och tar det lugnt. Det är fortfarande ingen nitrit och alla fiskar ser pigga ut. (ingen har dött på 2 dagar) Guramina ser ju som sagt extra glad ut...
#14 - 20 april 2007 21:47
Jag har knappt några alger...

... startade i nov... med mycket växter och några Posthornssnäckor och fisk... Alger beror ju på att växterna inte tar upp näringen utan att det blir över till algerna... Jag kör med Loka... 33 cl till 100 L... och någon näringstablett i sanden...

Jag frågade Janne på Södermalms Akvarieaffär om att röra i sanden när man byter vatten för att få upp lite skit och han sa att det är bara positivt för att man får ner syre i sanden som gynnar växter och förmultning... så det fortsätter jag att göra...

Jag tror på varierad kost och att speciellt Molly behöver levande foder, fryst kanske, och här på Zoopet har jag läst om Molly och förvälld broccoli...

Har du innerfiltret uppe vid ytan så att det bildas vågor på ytan så att du får ner syre??? Speciellt tetrorna kan vara känsliga för syrebrist har jag märkt när mitt innerfilter strulade, endlers går bara till ytan och tar luft, tetrorna stod still och mådde dåligt...

Vänta ett tag och se hur alla mår och sen kan du prova med fler tetror... leker guramin så kanske Kardinaler är bättre men det borde inte vara några problem med neoner heller... :D
#15 - 20 april 2007 21:56
Tackar!
jag har Bra vågrörelse och har till och med låtit pumpen dragit med sig lite luft i "toppslangen". Men då kör jag vidare då som jag gjort. Dock kommer jag nog nu vänta lite med vattenbyte för att se vad leken kommer att sluta med..

Annons