Vad tycker Du?

#1 - 12 augusti 2006 22:54
Har ett 275 akvarium (110 x 50 x50) med dessa arter.

10st "golden" , 6st "acei " , 5st "hongi" & en röd rubin med maka.

Och frågan är om detta är för lite/ lagom/ mycket invånare för detta kar.

Detta är inrett med två stycken stenrösen på en vikt av tot ca 45 kilo.

Ett jbl ytterfilter cristalprofi 500 samt 2st aquaclear(a70)

Samtliga av dessa fiskar är ruvande nästan konstant :)

MVH
Kalle
#2 - 13 augusti 2006 10:46
När det gäller yta är det ganska perfekt om man räknar efter standard mått 10-15l per fisk (Mbunas). Du skulle väl kanske kunna ha någon fisk till men jag tror inte det skulle tillföra akvariet speciellt mkt. Möjligtvis en eller två aulonocara honor till. Men jag skulle nog låta det vara som det är. Måste säga att det låter vackert med inslag av gult, rött o blått!:) .

Hur många ggr akvarie volymen ger filtret? Detta är också avgörande när det gäller antal fiskar.

MVH Simon B!:)
#3 - 13 augusti 2006 11:55
jag skulle nog låta det vara
#4 - 13 augusti 2006 12:29
Tack för dom snabba svaren!

1200 l/h ger ytterfiltret, samt 12 liters filtervolym.

Jag har funderat på det du skrev Simon B om att skaffa lite fler honor till hanen. Så att hon får vila mellan varven.

Tyvärr så blir man ju aldrig nöjd & man får väl ta en sak i taget.

Funderar på att skaffa 2 stycken btn moduler för att dölja det "icke naturliga".
#5 - 14 augusti 2006 08:59
Enligt mina beräkningar skulle "filterstyrkan" vara ungefär 5ggr akvarie volymen, vilket är kanon:) ! Jag tror att denna uppsättning fisk under dina förhållanden kommer frodas och fungera utmärkt ett bra tag framåt!

Har du några bilder på akvariet, skulle vara roligt o se?!

Lycka till! MVH Simon B:) .
#6 - 15 augusti 2006 05:17
Bilder kommer snart även fast jag inte e duktig på att fotografera.
#7 - 20 augusti 2006 15:18
bilder

#8 - 20 augusti 2006 15:32
lite bilder på fiskarna.

Kom gärna med förslag på förändringar:confused:
#9 - 22 augusti 2006 10:23
Wow! Väldigt vackra fiskar! Jag tycker speciellt mycket om dina Ps. aceier!

Om jag själv skulle haft detta akvarium skulle jag ändra/lägga till följande:

1) Plocka bort snäckskalen och de svarta stenarna i framkant för att få en renare "look". Om snäckorna är i pga ph:t skulle jag stoppa dem i filtret på något sätt. Krossa dem t.ex.

2) "renodla" stenrösena. Dvs bara vita stenar vilka du har mest av... eller jag ser i och för sig bara en grå aktigare sten i mitten röset. Den skulle jag bytt ut.

3) Måla eller sätt något svart som bakgrund istället för det blå. Jag tror fiskarna kommer mer till sin rätt med färger och så då. Det allra vackraste vore en back to nature bakgrund i akvariet eller en välgjord hemmagjord bakgrund som du täcker för pumpar o sånt med.

Detta är dock efter min syn på vad som är snyggt!:) .

Lycka till i fortsättningen med ett redan snyggt akvarie som dock har potential att bli ännu snyggare med lite arbete! MVH Simon B!:)
#10 - 22 augusti 2006 14:19
Tycker du har lagom med fisk i som du har nu och skulle inte lägga till fler i det karet.

Vill du har fler arter så finns det en enkel lösning, skaffa fler akvarium! :-)
#11 - 22 augusti 2006 17:35
Jätte fint med dem färgerna i akvariumet
#12 - 22 augusti 2006 17:39
Tycker personligen att du skulle bara haft som botten material vit sten inget rött alls,men det är bara min åsikt
#13 - 22 augusti 2006 17:41
Var fick du tag i den vita stenen??förlåt med alla dessa inlägg glömmer efter hand
#14 - 22 augusti 2006 18:04
[quote=stene]Var fick du tag i den vita stenen??förlåt med alla dessa inlägg glömmer efter hand[/quote]
Är väl hålsten? Finns i de flesta affärer.
#15 - 22 augusti 2006 18:23
[quote=CBR]Är väl hålsten? Finns i de flesta affärer.[/quote]Jag har varit runt på många ställen och inte hittat hålsten det var därför jag undrade,hittar bara vanlig vit sten så jag får väl nöja mig med det[:o] Det är en som säljer hålsten vit för priset 25 kr per sten tycker det är alldeles för mycket då jag ska ha minst 40 kg av det:(
#16 - 22 augusti 2006 18:29
[quote=stene]Jag har varit runt på många ställen och inte hittat hålsten det var därför jag undrade,hittar bara vanlig vit sten så jag får väl nöja mig med det[:o] Det är en som säljer hålsten vit för priset 25 kr per sten tycker det är alldeles för mycket då jag ska ha minst 40 kg av det:([/quote]

http://www.pwss.se/product.php?productid=2138&cat=59&page=1

Frakten kanske blir lite dryg dock.
#17 - 22 augusti 2006 18:44
Det räckte jag såg priset så stannade mitt liv ett ögonblick
#18 - 23 augusti 2006 03:26
Perfekt!

Jag vill tacka alla för en bra konstruktiv kritik.

Nu så ska jag gå igenom vad som kan göras annorlunda.

Hålstenen köptes på AkvarieLeasing i Sundbyberg för facila 15:-/kg (x-tra pris)

Är lite osäker om jag ska köra moduler eller ta en hel bakgrund, risken är ju att det snart flyttar in ett större kar (720l) om man lyckas få med tanten på det hela:D

Annons