Vad tycker ni om mitt första malawi-akvarium?

#1 - 26 januari 2011 19:21
http://i1097.photobucket.com/albums/g357/N_i_c_k_e/DSC00286.jpg

Ska köpa mbunas till helgen , vad tycker ni om akvariet? ;)
#2 - 26 januari 2011 19:24
jodå. väldigt trevligt. men tycker det ser lite konstlat ut. asså man ser att du försökt bygga grottor o på höjden. försök att bara lägga stenen i rösen så ser det mer naturligt ut.

högersidan ser kanon ut tyckler jag. men det andra ser lite staplat ut.

vad för mbunas kommer det bli? inte för många på en gång nu va ;)
#3 - 26 januari 2011 19:26
tillägg:

iomed att det är staplat sådär så är risken stor att en sten faller mot en ruta när fiskarna väl har börjat gräva under stenarna osv. faaarligt
#4 - 26 januari 2011 19:41
hannesc skrev:
jodå. väldigt trevligt. men tycker det ser lite konstlat ut. asså man ser att du försökt bygga grottor o på höjden. försök att bara lägga stenen i rösen så ser det mer naturligt ut.

högersidan ser kanon ut tyckler jag. men det andra ser lite staplat ut.

vad för mbunas kommer det bli? inte för många på en gång nu va ;)

Mjo, men det blev inte så bra grottor när man byggde det mer naturligt och jag ville hellre att de skulle få mycket gömställen de kom in under utan att skadas än att få en naturlig bild :P Jag ska börja med lite Golden hade jag tänkt mig.
#5 - 26 januari 2011 19:44
de fixar sina egna grottor. det behöver du inte oroa dig för. har märkat att de sällan använder de man gjort själv utan bara de det bygger själva. o du behöver inte vara orlig att de skadas heller. troligare att de skadas av att sten faller ner på dom eller klämmer dom för att det ostabilt isåfall
#6 - 26 januari 2011 19:57
hannesc skrev:
de fixar sina egna grottor. det behöver du inte oroa dig för. har märkat att de sällan använder de man gjort själv utan bara de det bygger själva. o du behöver inte vara orlig att de skadas heller. troligare att de skadas av att sten faller ner på dom eller klämmer dom för att det ostabilt isåfall

Okej, ska jag ta ner stenarna då på vänster sida och försöka efterlikna höger sida och om det inte blir stora hål så gräver de det själva?
Ska jag ha kvar det som är staplat i mitten, asså mellan hörnen? Eller tycker du det också är ostabilt? Det är ju trots allt lavasten som fäster sig ganska bra i varandra och mycket ihåliga så de fylls med mycket vatten som gör de högre och då stabilare fastfästa i varandra..?
#7 - 26 januari 2011 20:05
aa gör så med det vänstra. o låt det vandra över till höger. men ta ner stenarna. visst fäster de men du kan ju köpa mer sten så att du kan bygga på höjden men med bättre stöd från botten. dvs flera stenar som de över står på.

lite bilder på lite olika scapes jag haft i mina malawi.
#8 - 26 januari 2011 20:38
hannesc skrev:
aa gör så med det vänstra. o låt det vandra över till höger. men ta ner stenarna. visst fäster de men du kan ju köpa mer sten så att du kan bygga på höjden men med bättre stöd från botten. dvs flera stenar som de över står på.

lite bilder på lite olika scapes jag haft i mina malawi.

http://i1097.photobucket.com/albums/g357/N_i_c_k_e/DSC00287.jpg
så nu när det jättestabilt ;P
#9 - 26 januari 2011 20:45
japp. o jäkligt mycket snyggare med! :D kanon!
#10 - 26 januari 2011 21:09
N_i_c_k_e skrev:
OBS! Du måste ha de understa stenarna nere ända mot bottenglaset så att de inte kan gräva under dem! Cikliderna kommer annars gräva i sanden under stenarna och då rasar kalaset;)
#11 - 26 januari 2011 21:20
Jag har ju gått i ciklidfunderingar flera år nu, demasoni främst, och fick rådet att lägga en tunn frigolitskiva inuti akvariet (silikonat förstås) som man sedan börjar bygga rösena på. När man sedan gjort färdigt stenrösena fyller man på med sand (saltvattensmodellen).
Det tycker jag var ett himla bra tips eftersom man samtidigt skyddar bottenglaset. Men... så hade jag ju en fråga med, när ni ändå pratar om stenrösen kontra glas. Vad för typ av frigolit bör användas? Och hur tjock?

Btw, sista bilden var skitfin :) men jag hade nog velat se lite fler "lösa" stenar.. lite utströdda s.a.s.
#12 - 26 januari 2011 21:23
jag kör med liggunderlag i mitt. funkar bra det med.
#13 - 26 januari 2011 21:52
en eller ett par centimeter tjock frigolit är väl lagom och den behöver inte täcka hela botten utan det räcker med en bit precis under stenen! Har sett kar där man lagt mjukt liggunderlag över hela botten med resultat att kanterna har rest sig när cikliderna har varit framme och grävt litegrann!
#14 - 26 januari 2011 21:55
jag klippte mitt så att det inte gick hela vägen ut till kanten på karet. så ser aldrig mitt underlag.
#15 - 26 januari 2011 21:57
Jag kör också med liggunderlag i mitt kar. Jag har ändrat om flera gånger i mitt kar. Visste när jag skaffade Malawi för drygt ett halvår sedan att de grävde och levde om men kunde inte drömma om att de skulle gräva så mycket som de gör... :-D Det var frustrerande i början för de "förstörde" ju allt fint jag gjorde tills jag insåg att det såklart ska vara så som DE vill ha det och inte som JAG vill ha det, hehe.

Jag tycker din bild nr 2 var kanonfint, ser fram emot fler bilder sedan när fiskarna kommer i. Lycka till :-D
#16 - 26 januari 2011 22:04
hannesc skrev:
jag klippte mitt så att det inte gick hela vägen ut till kanten på karet. så ser aldrig mitt underlag.
Ja precis det är ju ett bra sätt och sen se till att placera lite stenar utmed kanterna så det inte kan lyfta! Fast ska jag vara ärlig (vilket jag är:d) så skulle jag inte våga använda liggunderlag, kan ju innehålla allt möjligt tok som antimögel, mjukgörare mm. mm...[xx(]
Bilagor:
#17 - 26 januari 2011 22:09
jo iof åheim. men har haft just detta underlaget i över 1 år nu. o har inte hänt nått :P
#18 - 26 januari 2011 22:24
hannesc skrev:
jo iof åheim. men har haft just detta underlaget i över 1 år nu. o har inte hänt nått :P
Jag har hört att mjukmedel börjar fälla ut först efter ca 1,5år i vatten, hade med nån typ av oxidering att göra!

Närå Lugn hannesc IM PULLING UR LEG:D

PS. håller mittstaget fortfarande?:)
Bilagor:
#19 - 26 januari 2011 22:33
åheim skrev:
Jag har hört att mjukmedel börjar fälla ut först efter ca 1,5år i vatten, hade med nån typ av oxidering att göra!

AAAAA PANIK PANIK!!!!

Närå Lugn hannesc IM PULLING UR LEG:D

PS. håller mittstaget fortfarande?:)

aah..phu..fan blev rädd där du :P

jajjemän det håller. kollat in tråden på sistone? la upp en video på karet nyss. nya fiskar o ny scape ;)

sorry för OT
#20 - 27 januari 2011 06:03
Tackar för tipset om liggunderlag :)
#21 - 27 januari 2011 09:35
N_i_c_k_e skrev:

Ser riktigt fint ut. Om du vill ha några växter alls i karet, är Vallisneria eller crinumlök bra. :)
#22 - 27 januari 2011 09:47
Tack för all nyttig info och positiv respons ( vad jag var ute efter :P)
Jag funderar på att skaffa såna där tunna plast skärbrädor att täcka botten med och sedan placera stenen på. De borde ju funka samt att det kan ju inte utsöndra något ohälsosamt då vi människor skär våran mat på det...

Till helgen ska jag nog köpa lite Goldens att börja med, ( tanken är ju att jag ska ha 3 arter ( golden,maingano och en till, i grupper på 8st) ska jag då köpa alla 8st Goldens i helgen och invänta till de bosatt sig innan mer fisk i karet?

Jens A. skrev:
Ser riktigt fint ut. Om du vill ha några växter alls i karet, är Vallisneria eller crinumlök bra. :)

För tillfället tycker jag det är snyggare utan växter i karet , kanske ändrar mig..
#23 - 27 januari 2011 10:03
N_i_c_k_e skrev:
Tack för all nyttig info och positiv respons ( vad jag var ute efter :P)

Jag funderar på att skaffa såna där tunna plast skärbrädor att täcka botten med och sedan placera stenen på. De borde ju funka samt att det kan ju inte utsöndra något ohälsosamt då vi människor skär våran mat på det...

Till helgen ska jag nog köpa lite Goldens att börja med, ( tanken är ju att jag ska ha 3 arter ( golden,maingano och en till, i grupper på 8st) ska jag då köpa alla 8st Goldens i helgen och invänta till de bosatt sig innan mer fisk i karet?

För tillfället tycker jag det är snyggare utan växter i karet , kanske ändrar mig..

Det är alltid bra att köpa alla fiskar av varje art samtidigt. Att komma ensam till ett kar och vara "new kid on the block" är inte lätt. Är karet igångsatt med bakteriekultur och allt?
#24 - 27 januari 2011 15:25
Jens A. skrev:
Det är alltid bra att köpa alla fiskar av varje art samtidigt. Att komma ensam till ett kar och vara "new kid on the block" är inte lätt. Är karet igångsatt med bakteriekultur och allt?

ska jag då köpa mindre grupper för jag kan väl inte köpa alla fiskar på en gång då bildas väl nitrit och sån skit?
Karet är igångsatt sedan söndags :P

Annons