Vad vi önskar i Kjells "nya akvarieguiden"!

#1 - 1 januari 2012 10:44
Hej och gott nytt år!
Med glädje fick vi här på forumet höra att Kjell Fohrman ska ge ut en ny mycket utökad version av akvarieguiden. Jag tänkte att denna tråden skulle kunna vara en slags önskelista för vad vi önskar i en utökad version av denna bok - och hoppas sedan att andra hänger på. Motivera gärna varför ni önskar just det ni önskar. Sedan får väl Kjell ta det som han tycker är mest rimligt eller någon annan hugad författare (kanske Gabbi!?). Jag tycker alltså inte att det ska startas debatter i denna tråden och varken Kjell eller någon annan behöver kommentera olika önskemål - lyft i så fall hellre frågan i en ny tråd.

Jag börjar nedan med några tankar:

1. Mer om sjukdomar med mycket bilder
Motiveringar: Just sjukdomar är något som drabbar alla någon gång. Böckerna har ofta ett kapitel men oftast är det undermåligt - inte minst vad det gäller bilder. Många frågar på forumet här om deras sjuka fiskar.
Önskemål: Ett utökat kapitel om sjukdomar med mycket bilder som visar olika fiskar med olika sjukdomar och dess behandling.

2. Tips om när man ska byta vatten
Motivering:
Många byter vatten på sina fiskar på helgerna, men enligt vad jag förstått så har reningsverken i extra mycket ämnen under helgen för att det ska hålla sig OK under hela helgen och därmed riskerar man få in extra klor i vattnet. Erfarna akvarister (odlare) som jag talat med säger att de alltid byter vatten under veckan då reningsverken är bemannade och man håller koll på värdena.
Önskemål: Tipsa om detta. (Om det skulle vara en myt så vore det förstås intressant i sig).

3. Hur talar man med sin akvarieaffär?
Motivering: Flera på forumet ställer frågor om hur de ska hantera att de fått "fel" fisk eller liknande och möter djuraffärer som är oförstående eller oresonerliga.
Önskemål: Ta upp detta i ett kapitel. Gabbi gjorde det i sin bok och det är vällovligt. Jag vet att Kjell har diskuterat frågan här på forumet. I båda fallen anser jag att de tar parti för djurhandlaren i högre grad än konsumenten. Jag skulle önska ett avsnitt som grundar sig i konsumentköplagen (sedan kanske detta är knepigt när man har syftet att ge ut boken på många språk).

4. Kombinationer av fiskar
Motivering:
Flera frågar antingen på forumet eller i affären om de kan kombinera den ena fisken med den andra.
Önskemål: Ett kapitel om olika sammansättningar som funkar bra gärna med snygga bilder där man kan se hur kombinationen ser ut i ett fint akvarium.

5. Alger, cyano, alger, trädsav
Motivering:
Inget är väl mer irriterande än när man gjort ett supersnyggt akvarium och efter några dagar så börjar redmore-trädroten slemma av sav (jag har hört att det är sav i varje fall) eller efter någon tid får man massor av trådalger, kiselalger etc. Eller för den delen cyanobakterier. Detta händer nog de flesta någon gång och det är många på forumet som skriver om det. Här tror jag man lugna mångna oroliga.
Önskemål: En ordentlig genomgång av olika problem man kan få vad det gäller alger och vad man ska göra. Mycket bilder så man kan se olika varianter. Behöver man vara orolig?

6. Tips om hur man som förälder hjälper sina barn till ett balanserat akvarium.
Motivering:
Innan du är akvarist är du nybörjare. Många är det som får sitt första akvarium när de är runt 7-10 år. Föräldrarna har, och detta baserar jag på mina två barns kompiskrets, inte en susning om akvarier eller på sin höjd hade guppy i skål för 20 år sedan. Jag har ofta talas om att barnens kompisar lagt ner sina akvarier inom 1 år. Självklart är det en förälders ansvar när ett barn skaffar djur - men var får de den hjälpen? På forumet finns det otaliga exempel på när detta händer och ibland bemöts detta med "läs mer innan du skaffar akvarium", eller "glasskål kan inte användas..." - kanske ett bra råd men allt för sent eftersom någon redan påbörjat sin akvariekarriär.
Önskemål: Ett avsnitt som tydligt fokuserar den som är måttligt intresserad men har ett ansvar. Min läsning av flera akvarieböcker som jag också recenserat här på forumet ger antingen en läsning som är mer eller mindre för barnet eller för den som är akvarist (eller håller på att bli åtminstone). Men var finns avsnittet som tar perspektivet att du vill göra rätt men inte helt vill förstå hela vattenkemin. etc.

Tja det var mina första... Jag kommer nog på en del till. Hoppas fler hänger på.

Fisheye
#2 - 1 januari 2012 13:01
Bra tråd! Jag tycker att det ska stå med att det är roligt att vara med i akvarieföreningar. Kanske lite desperat i dessa tider, men det är faktiskt roligt att träffa akvarister "live" och inte bara via datorn. Man kan göra resor tillsammans, kanske ordna utställningar, auktioner (om det inte är för känsligt att nämna), lära sig odla fisk och foder, besöka varandra för att se hur folk lyckas med sina fiskar osv. Eller bara träffas för att prata fisk runt fikabordet, som kan vara nog så trevligt! Finns det ingen förening på orten, kan man gå ihop några stycken och starta en. Man behöver inte vara expert, men risken är att man blir det efter ett tag. Sådana saker kan gärna lyftas fram i boken.

Sedan funderar jag lite på detta med djurskydd kontra lagar och bestämmelser - men det kanske blir svårt om boken ska ges ut i flera länder och vara aktuell under en längre tid?

Olle
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 1 januari 2012 13:33
Rent allmänt kan jag ju säga att boken ges ut på flera olika språk och därför är det ju egentligen helt omöjligt att specifikt skriva något om förhållandena i Sverige utan i hög grad bör det vara så allmängiltigt som möjligt. Dessutom är det ju en grundläggande bok som det handlar om och denna bok skall absolut inte ses som en ultimat bok som löser alla problem - utan den är en basic bok som förhoppningsvis skall uppmuntra en till att gå vidare akvaristiskt (läsa fler böcker, läsa på nätet, gå med i akvarieföreningar, skaffa nya fiskar etc. etc.)

Med detta sagt så ser jag gärna fram emot fler synpunkter - det kan säkert ge mig en hel del tips på vad ni vill skall komma med i boken.

Lite kortfattade kommentarer till ovastående:

1. Mer om sjukdomar med mycket bilder

Det blir inte mer om specifika sjukdomar och bilder. Anledningen till det är helt enkelt att jag tycker att detta är överdrivet för om man sköter sina fiskar och akvarier så blir ju inte fiskarna sjuka. Jag är definitivt ingen akvaristpedant men jag har hfta minst 10 akvarier igång de senaste 10 åren och jag tror inte att jag en enda gång behövt använda mediciner. Gör man det har man gjort fel och just detta hur man skall göra kommer jag istället att försöka skriva mer om.

2. Tips om när man ska byta vatten

I linje med föregående fråga så menar jag att skötseln är viktigt så detta skall jag som sagt föröka ge lite mer tips om (även om det kommer att vara allmänna tips - dvs inte specifika Sverigetips)

3. Hur talar man med sin akvarieaffär?

Som du själv nämner så är lagarna olika i olika länder. Fast i princip anser jag att man måste ta hänsyn till sitt eget agerande och inte kan skylla på andra. Fast kanske kan jag ge en del tips om vad man skall titta på i en affär när man köper fiskar.

4. Kombinationer av fiskar

Det fins ju miljarder med kombinationer så det blir omöjligt att gå in på detta. Här fyller ju istället forum en stor roll där man ställa frågor - typ vilka fiskar passar med arten X?

5. Alger, cyano, alger, trädsav

Håller med om att mer info om detta saknas, men tyvärr så har jag inte tillräckligt kunskap i detta ämne.

6. Tips om hur man som förälder hjälper sina barn till ett balanserat akvarium

Skulle väldigt gärna vilja ge ut en bok som är specifikt inriktad mot barn - tyvärr finns det ingen ekonomi i detta även om det verkligen skulle behövas.
Sedan skulle jag nog också vilja säga att erfarenhet från den tid jag hade affär var att barn ofta var väldigt bra kunder för de var oerhört vetgiriga, ifrågasättande och intresserade.
Problemen var istället ofta föräldrarna (som köpte prylarna) för de tittade ofta bara på plånboken (typ köpte billigaste pumpen, billigaste belysningen etc. etc.) och på så sätt fick barnen dåliga förutsättningar med sitt akvarium.
Denna bok är ju som sagt också en basic-bok så förhoppningsvis så kan även de ha nytta av den

Jag tycker att det ska stå med att det är roligt att vara med i akvarieföreningar.

Jag tror nog att det stod med i den förra boken. Om inte annat så kommer det garanterat med i denna

Sedan funderar jag lite på detta med djurskydd kontra lagar och bestämmelser - men det kanske blir svårt om boken ska ges ut i flera länder och vara aktuell under en längre tid?

Kommer en helt ny avdelning om detta även om det av naturliga skäl inte kommer att handla om specifika svenska frågor.
#4 - 1 januari 2012 14:41
Hej!
Jag har inte läst den förra boken, därför kan jag inte komma med åsikter om vad som borde förändras/läggas till. Däremot undrar jag om det går att uppskatta när den nya boken ska komma ut, för den vill jag gärna ha :)
#5 - 1 januari 2012 15:20

Det blir inte mer om specifika sjukdomar och bilder. Anledningen till det är helt enkelt att jag tycker att detta är överdrivet för om man sköter sina fiskar och akvarier så blir ju inte fiskarna sjuka. Jag är definitivt ingen akvaristpedant men jag har hfta minst 10 akvarier igång de senaste 10 åren och jag tror inte att jag en enda gång behövt använda mediciner. Gör man det har man gjort fel och just detta hur man skall göra kommer jag istället att försöka skriva mer om.

Visst är det bra att fokusera på att mangör rätt! Men... att fiskar blir sjuka är ett faktum för många och att de då försöker hitta information om detta gäller också många. Man kan få sjuka fiskar av mängder av andra skäl än misskötsel: det kan introduceras med fisk, vatten, sniglar etc. etc. (och alla har inte karantänsakvarium). Det kan handla om tillfälligheter. Att ta en mångårigt erfaren akvarist som exempel på att om man bara gör rätt så blir det inte fel är som att säga att bilmekanikerns blir inte är misskött. Problemet är ju att folks bilar går sönder och folks djur blir sjuka... Här tycker jag att just en grundläggande bok borde ge lite stöd för den som får problem trots att man tycker sig gjort allt enligt regelboken. Det är inte till någon hjälp att få reda på att om man bara gjort annorlunda så hade det inte blivit fel... problemet är ju oftare att om det blivit fel hur får jag det rätt....

Det fins ju miljarder med kombinationer så det blir omöjligt att gå in på detta. Här fyller ju istället forum en stor roll där man ställa frågor - typ vilka fiskar passar med arten X?

Visst finns det många varianter. Men visst finns det såväl mer lyckade som mer misslyckade kombinationer som du känner till. Det skulle ju kunna gå tematiskt; det lugna akvariet, det fartfyllda etc. Vore synd att inte ta vara på dina erfarenheter inom detta område.

Skulle väldigt gärna vilja ge ut en bok som är specifikt inriktad mot barn - tyvärr finns det ingen ekonomi i detta även om det verkligen skulle behövas.

Sedan skulle jag nog också vilja säga att erfarenhet från den tid jag hade affär var att barn ofta var väldigt bra kunder för de var oerhört vetgiriga, ifrågasättande och intresserade.

Problemen var istället ofta föräldrarna (som köpte prylarna) för de tittade ofta bara på plånboken (typ köpte billigaste pumpen, billigaste belysningen etc. etc.) och på så sätt fick barnen dåliga förutsättningar med sitt akvarium.

Absolut! Tyvärr är min erfarenhet när jag varit ute i handeln med min mycket vetgiriga son att det är få affärsinnehavare som riktar sin uppmärksamhet till barnen utan snackar med mig trots att det ofta är grabben som kan (och ibland mer än affärsinnehavaren). Det är irriterande. Några köpråd skulle ju vara rimligt att ha med - problemet är nog att många först köper sitt akvariumpaket (med rätt kassa pumpar!) och sedan en lite tjockare bok. Synd att det inte finns ekonomi i en nybörjarbok.
#6 - 1 januari 2012 15:43
Skulle vilja ha en helt ny bok om bara akvarieväxter...det finns ingen sådan bra på svenska, tycker jag. Under tiden kan ju ett utökat avsnitt om växtakvaristik vara bra. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 1 januari 2012 15:48
Hej!

Jag har inte läst den förra boken, därför kan jag inte komma med åsikter om vad som borde förändras/läggas till. Däremot undrar jag om det går att uppskatta när den nya boken ska komma ut, för den vill jag gärna ha :)

Senhösten
#8 - 1 januari 2012 15:54
Fler fiskarter, kanske så´na som är rätt nya på marknaden (t.ex Pelamatochromis nigrofasciatus) vore kul, liksom nya bilder på några av dem som var med i den gamla (t.ex bågfenscikliden) :) Var ett tag se´n jag bläddrade i den gamla, så kommer inte ihåg så mycket vad som stod i den.

Skulle för övrigt vara trevligt med en BTN som inriktar sig på syd och centralamerikanska ciklider, eftersom det finns en om Malawi, och en om Tanganyika.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 1 januari 2012 15:58
fisheye skrev:
Visst är det bra att fokusera på att mangör rätt! Men... att fiskar blir sjuka är ett faktum för många och att de då försöker hitta information om detta gäller också många. Man kan få sjuka fiskar av mängder av andra skäl än misskötsel: det kan introduceras med fisk, vatten, sniglar etc. etc. (och alla har inte karantänsakvarium). Det kan handla om tillfälligheter. Att ta en mångårigt erfaren akvarist som exempel på att om man bara gör rätt så blir det inte fel är som att säga att bilmekanikerns blir inte är misskött. Problemet är ju att folks bilar går sönder och folks djur blir sjuka... Här tycker jag att just en grundläggande bok borde ge lite stöd för den som får problem trots att man tycker sig gjort allt enligt regelboken. Det är inte till någon hjälp att få reda på att om man bara gjort annorlunda så hade det inte blivit fel... problemet är ju oftare att om det blivit fel hur får jag det rätt...

Håller som sagt inte med. Drygt 90% av alla sjukdomar i akvarier skulle försvinna om folk gjorde rätt - så därför är det bättre att ge mer information om vad man skall göra för att inte få sjukdomar än vad man skall göra när man får dom.
Om fiskarna blir sjuka är egentligen mitt bästa tips - rätta till felet och medicinera INTE (undantag för vita prick).

Absolut! Tyvärr är min erfarenhet när jag varit ute i handeln med min mycket vetgiriga son att det är få affärsinnehavare som riktar sin uppmärksamhet till barnen utan snackar med mig trots att det ofta är grabben som kan (och ibland mer än affärsinnehavaren). Det är irriterande

Kan säkert stämma, men tyvärr är säkert anledningen till att de gör så det nästan alltid är föräldrarna som pratar och bestämmer så det blir de som skall övertygas. Om det någon gång faktiskt fungerar så bra att barnet får bestämma så vänder sig affärsinnehavaren tyvärr av gammal vana (vis av tidigare erfarenhet) till föräldern.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 1 januari 2012 16:00
Jens A. skrev:
Skulle vilja ha en helt ny bok om bara akvarieväxter...det finns ingen sådan bra på svenska,

Det vill jag också ha, det finns faktiskt knappt ens någon bra prisvärd akvariebok på engelska.
Om någon ger ut en sådan kommer jag att stå i första ledet;)
#11 - 1 januari 2012 16:04
Minns jag helt fel, eller finns det ingen BTN om växter? Har för mig att jag har nå´n bok om växter, och är det inte en BTN? Blir osäker nu...
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 1 januari 2012 16:05
Animaniac skrev:
Fler fiskarter, kanske så´na som är rätt nya på marknaden (t.ex Pelamatochromis nigrofasciatus) vore kul, liksom nya bilder på några av dem som var med i den gamla (t.ex bågfenscikliden) :) Var ett tag se´n jag bläddrade i den gamla, så kommer inte ihåg så mycket vad som stod i den.

Det kommer att vara dubbelt så många foton (artbeskrivningar) i denna bok som i den förra. Många gamla foton kommer att bytas ut och en hel del nyheter kommer också att finnas med.

Skulle för övrigt vara trevligt med en BTN som inriktar sig på syd och centralamerikanska ciklider, eftersom det finns en om Malawi, och en om Tanganyika

Det finns ingen ekonomi i att ge ut böcker idag. Ställer jag ut på en mässa för att sälja böcker (gjorde det på Interzoo för 3 år sedan) så kommer det fler besökare till montern som vill skriva en bok åt mig, eller vill översätta de böcker jag ger ut, än det kommer folk som vill köpa böckerna.

Av förra upplagan av Akvarieguiden så tryckte jag 55.000 på 8 olika språk, av denna är jag glad om det totalt blir 15.000
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 1 januari 2012 16:10
Animaniac skrev:
Minns jag helt fel, eller finns det ingen BTN om växter? Har för mig att jag har nå´n bok om växter, och är det inte en BTN? Blir osäker nu...

Nej det finns inte någon BTN om växter. Den senaste svenska akvarieboken om växter var väl Brunners bok från 1975 - en mycket bra bok som fortfarande (trots att den är inaktuell i många delar) slår det mesta av vad som har getts ut de senaste 20 åren
#14 - 2 januari 2012 08:45
Detta var ju kanon nyheter då jag har letat efter ett beganat ex en tid, min enda fråga blir således var när och hur tidigt kan jag förhandsboka 1 a 2 böcker?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 2 januari 2012 10:04
vinbok skrev:
Detta var ju kanon nyheter då jag har letat efter ett beganat ex en tid, min enda fråga blir således var när och hur tidigt kan jag förhandsboka 1 a 2 böcker?

Som sagt - den blir förhoppningsvis klar till senhösten. Exakt pris och sådant kan inte jag uttala mig om (och ännu inte heller någon annan) eftersom det inte är jag som säljer böckerna till konsument. Jag säljer dom till en grossist som i sin tur säljer till affärerna som i sin tur säljer till konsument. Men de tar garanterat inte slut så snabbt så att du behöver boka i förväg;)
#16 - 2 januari 2012 10:26
Jättebra tråd. Jag vet att jag kommer att köpa boken, har alla de andra :)

Vad jag skulle vilja se mer av, är de centralamerikanska cikliderna, det finns inte mycket info om dom. Vad som brukar stå är att de är elaka och inte går ihop med andra fiskar i princip, det stämmer inte riktigt överens med min erfarenhet av dem. Vsst finns det många som är mycket aggressiva, men alla är inte det. :)Men det är ju också individuellt. Har haft både Synspilum och Citrinellum, som har varit hur snälla som helst....men det hör inte hit, för de arterna är av de mer aggressiva, och framförallt större. Jag hade nog bara tur egentligen
;)

Jag utgår från att det blir som de andra böckerna, att det blir en almänn beskrivning, innan du går in på de specifika arterna innan en grupp. Där vore det önskvärt att du/ni verkligen kunde framhäva, tex on det kommer med Malawi i boken, att de SKALL gå i artakvarium, och inte passar med andra arter.

Både vissa djuraffärer och även privatpersoner säljer Malawi tex till ett sällskapskar. För min del har det inneburit att jag har en grupp Crabro som går i ett 300 liters akvarium med papegojciklider och Mariaciklider, INTE direkt lämpligt. Men tjejen (En kompis till min dotter) som hade köpt dem var helt förtvivlad, för de hade ätit upp alla hennes andra fiskar. Så hellre än att slå ihjäl dem, så fick de går ner i det akvariumet ....

Nu var det här ett exempel, men jag har råjat ut för detta flera gånger, jag kan inte bara säga att de ska slå ihjäl dem utan då tar jag hellre hit dem, så får jag försöka forsla dem vidare [:o]
#17 - 2 januari 2012 10:40
Håller som sagt inte med. Drygt 90% av alla sjukdomar i akvarier skulle försvinna om folk gjorde rätt - så därför är det bättre att ge mer information om vad man skall göra för att inte få sjukdomar än vad man skall göra när man får dom.

Om fiskarna blir sjuka är egentligen mitt bästa tips - rätta till felet och medicinera INTE (undantag för vita prick).

Kan säkert stämma, men tyvärr är säkert anledningen till att de gör så det nästan alltid är föräldrarna som pratar och bestämmer så det blir de som skall övertygas. Om det någon gång faktiskt fungerar så bra att barnet får bestämma så vänder sig affärsinnehavaren tyvärr av gammal vana (vis av tidigare erfarenhet) till föräldern.

detta med att sjukdomar på fisken till största delen beror på obalans i karet är tyvärr inte så välkänt som det borde vara.... kan man förbeställa boken någon stans??
#18 - 2 januari 2012 10:47
Jag tycker det är generellt för lite info om levande/ungfödare.

Det som brukar dyka upp i böcker / på nätet är oftast de absolut vanligaste sakerna,

=> Svärdbärare, oftast knallröda då.....
=> Platy, ofast knallröda, men även "mix"...
=> Guppy, oftast den vanliga storstjärtade avlade saken, och ibland "endlers"...
=> Black Molly, say no more...

Det är sällan det utvecklas mer om ex svärdbärare och platys, att det faktiskt finns 10-15 olika arter,
det är sällan det ordentligt visas upp att det finns rejält med olika "riktiga" former av mollys,
limiasläktet, goodies, etc etc, verkar vara bortsopat överallt.

Tycker detta är lite tråkigt. Av framför allt tre anledningar:

1) De flesta är utmärkta nybörjarfiskar
2) Vi behöver fler som "odlar" dom till förmån för de knallröda, med hänsyn till att deras utrymme i naturen blir mindre
3) Dom är så förbenat vackra.

Nåja, 3'an är kanske något man kan diskutera..........

.
#19 - 2 januari 2012 10:51
detta med att sjukdomar på fisken till största delen beror på obalans i karet är tyvärr inte så välkänt som det borde vara.... kan man förbeställa boken någon stans??

Jo, det är ju så. Framförallt när det gäller nya akvarister. De släpper ner alldeles för mycket fisk i ett nystartat akvarium, och då blir det obalans och fiskarna blir sjuka och dör. Det är lite synd, för en sån gång då ger de oftast upp efter ett litet tag, och rykten sprids om att det är jättesvårt att ha akvarium, vilket det egentligen inte är. Ett välbalanserat akvarium sköter sej i princip själv, med regelbundna vattenbyten och matning.

Jo, en sak till också ....Väldigt många plockar upp allt grus och inredning samt flyttar fiskarna när de ska "göra rent i karet" och det är ju klart olämpligt. Då är det bäddat för trubbel. En erfaren akvarist vet ju detta, men det gör inte de som inte har hållt på så länge, eller som ska köpa sitt första akvarium.
#20 - 2 januari 2012 10:56
Tja priset var nog inte så intressant, och inte chansar man på att bli utan så en förbeställning blir det får väl börja trakasera dom stora internetbokhandlarna om det :)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 2 januari 2012 11:04
ciklidtok skrev:
Vad jag skulle vilja se mer av, är de centralamerikanska cikliderna, det finns inte mycket info om dom.

Som sagt boken blir dubbelt så stor som den förra så självklart kommer det att finnas mer plats för info om alla arter.

Jag utgår från att det blir som de andra böckerna, att det blir en almänn beskrivning, innan du går in på de specifika arterna innan en grupp. Där vore det önskvärt att du/ni verkligen kunde framhäva, tex on det kommer med Malawi i boken, att de SKALL gå i artakvarium, och inte passar med andra arter.

Både vissa djuraffärer och även privatpersoner säljer Malawi tex till ett sällskapskar. För min del har det inneburit att jag har en grupp Crabro som går i ett 300 liters akvarium med papegojciklider och Mariaciklider, INTE direkt lämpligt. Men tjejen (En kompis till min dotter) som hade köpt dem var helt förtvivlad, för de hade ätit upp alla hennes andra fiskar. Så hellre än att slå ihjäl dem, så fick de går ner i det akvariumet ....

Jag antar att du menar biotopakvarier och inte artakvarier, eller menar du att man bara skall ha en art i ett akvarium?
Själv föredrar jag definitivt biotopakvarier, men jag håller ändå inte riktigt med dig om att det går fel bara för att blandar biotoper (om det är det du menar). Snarare är felet att man ofta blandar fiskar som inte passar ihop i akvarium för även om de i naturen lever i samma biotop så är det definitivt inte en garanti för att de funkar ihop i akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 2 januari 2012 11:06
Kensa skrev:
Jag tycker det är generellt för lite info om levande/ungfödare.

Ja boken blir som sagt dubbelt så stor som den förra så det kommer säkert att även finnas med betydligt fler levandefödare
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 2 januari 2012 11:07
ciklidtok skrev:
Jo, en sak till också ....Väldigt många plockar upp allt grus och inredning samt flyttar fiskarna när de ska "göra rent i karet" och det är ju klart olämpligt. Då är det bäddat för trubbel. En erfaren akvarist vet ju detta, men det gör inte de som inte har hållt på så länge, eller som ska köpa sitt första akvarium.

Håller med och OM det inte nämndes i den förra boken så kommer det definitivt att tas upp i denna
#24 - 2 januari 2012 11:48
Med artakvarium menar jag att man inte ska blanda tex. malawi med sydamerikanska/Centralamerikanska ciklider. Malawi ska gå tillsammans med andra malawiciklider. Sen om man bara vill ha en sorts malawi, eller flera olika, det är upp till var och en ;)

Jag tycker absolut att man kan blanda biotoper, jag har Syd/centralamerika med inslag av Asien i mitt "huvudakvarium" Så det är inga problem, bara man har arter som kan gå ihop. Vad jag tänkte mest på, var att vissa arter bör inte blandas med andra arter. Jag har för mej att Malawi är en sån art.

[INDENT]
Ursprungligen postat av ciklidtok

Vad jag skulle vilja se mer av, är de centralamerikanska cikliderna, det finns inte mycket info om dom.

Som sagt boken blir dubbelt så stor som den förra så självklart kommer det att finnas mer plats för info om alla arter.

Toppen :D Det jag framemot :D

Jag hade inte förra boken framför mej, så jag kunde inte kolla om det stog något om just att man inte ska plocka ur allt och göra rent var för sej, men jag tror inte det ....Jag ska dock inte gå ed på att det inte stog någonstans

[/INDENT]
#25 - 2 januari 2012 17:10
Jag har inte läst akvarieguiden så jag vet inte vad som finns/inte finns i den, men jag tänker ge ett förslag ändå.
Du har sagt att den blir dubbelt så stor och kommer innehålla fler artbeskrivningar, men kommer det finnas artbeskrivningar om "monsterfiskar" dvs channor, datnioides, polypterus, arowanor, rockor osv?
Monsterfiskar är det inte många som håller på med här i Sverige så lite mer info om dom skulle kanske göra så att fler skaffade dessa intressanta fiskar och om fler vill ha sånna fiskar blir kanske utbudet större, många av dom här fiskarna blir ju rätt stora också så då kanske det börjar tillverkas större kar och man slipper specialbeställa/bygga själv.
Det finns ju några artbeskrivningar här på zoopet, men det står inte alltid rätt information eller så fattas det sånt som kan va viktigt. t.ex datnioides, där står det ingenting om att det finns olika sorters dats.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 2 januari 2012 18:49
robidobban skrev:
Jag har inte läst akvarieguiden så jag vet inte vad som finns/inte finns i den, men jag tänker ge ett förslag ändå.

Du har sagt att den blir dubbelt så stor och kommer innehålla fler artbeskrivningar, men kommer det finnas artbeskrivningar om "monsterfiskar" dvs channor, datnioides, polypterus, arowanor, rockor osv?

Monsterfiskar är det inte många som håller på med här i Sverige så lite mer info om dom skulle kanske göra så att fler skaffade dessa intressanta fiskar och om fler vill ha sånna fiskar blir kanske utbudet större, många av dom här fiskarna blir ju rätt stora också så då kanske det börjar tillverkas större kar och man slipper specialbeställa/bygga själv.

Det finns ju några artbeskrivningar här på zoopet, men det står inte alltid rätt information eller så fattas det sånt som kan va viktigt. t.ex datnioides, där står det ingenting om att det finns olika sorters dats.

Man måste ha i åtanke att Akvarieguiden är en basic-bok som är skriven för att ge ett urval av de vanligaste grupperna av fiskarna som finns i handeln. Så INGEN grupp kommer att få en fullständig presentation i denna bok utan det presenteras ett urval.
I den gamla boken så var det med 3 sorters arowanor, 2 channor, 2 polypterus, 1 rocka, 1 Datnoides och det blir garanterat ytterligare en del som tillkommer men fortfarande kommer det ändå bara att bli ett "mindre" urval.
Texten för varje art kommer självklart också att uppdateras men den är ju tämligen komprimerad och den är mer avsedd för att vara ett smakprov över vad som finns och om man vill specialfördjupa sig i något specifikt område av akvariehobbyn så skall man nog leta efter speciallitteratur i ämnet.
#27 - 2 januari 2012 18:52
robidobban skrev:

Jag var tvungen att kolla min akvarieguide, jag hade för mej att det skulle finnas lite info där om "monsterfiskar", och det gjorde det faktiskt. Jag hittade inte just dats, men jag hittadebåde Arowana, olika ålar, fenisar och Channor, samt några andra sk. monsterfiskar :)

Kjell hann posta före mej där, jag kollade en gång tll, och det fanns Dats...men de hade ett namn jag inte kände igen "Fyrbanbad tigerfisk" ;) jag har bara hört dem omtalas som just Dats ....hade inte en tanke på att de kan ha ett annat namn i handlen ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 2 januari 2012 18:55
ciklidtok skrev:
Jag var tvungen att kolla min akvarieguide, jag hade för mej att det skulle finnas lite info där om "monsterfiskar", och det gjorde det faktiskt. Jag hittade inte just dats, men jag hittadebåde Arowana, olika ålar och Channor, samt några andra sk. monsterfiskar :) Men mer upplysningar om just dessa, skulle ju inte skada ;)

Svarade ju ovan - men vill bara tillägga att Datnioides polota fanns med i förra boken, fast då hette den Coius quadrifasciatus.
#29 - 2 januari 2012 19:25
du får ju vid varje firre's beskrivning påminna läsaren om att det finns kanske mycket mer info
om just den firren på zoopet.com

....

....
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 2 januari 2012 19:37
Kensa skrev:
du får ju vid varje firre's beskrivning påminna läsaren om att det finns kanske mycket mer info

om just den firren på zoopet.com

....

....

Fast det kan ju vara lite pratiska problem med det eftersom ju boken ges ut på flera språk och jag tror t.ex. inte tyskarna direkt skulle uppskatta att läsa infon på svenska:D

Det enda svenska ord som dom kan är väl - Skål:p
#31 - 2 januari 2012 20:50
Man måste ha i åtanke att Akvarieguiden är en basic-bok som är skriven för att ge ett urval av de vanligaste grupperna av fiskarna som finns i handeln. Så INGEN grupp kommer att få en fullständig presentation i denna bok utan det presenteras ett urval.

I den gamla boken så var det med 3 sorters arowanor, 2 channor, 2 polypterus, 1 rocka, 1 Datnoides och det blir garanterat ytterligare en del som tillkommer men fortfarande kommer det ändå bara att bli ett "mindre" urval.

Texten för varje art kommer självklart också att uppdateras men den är ju tämligen komprimerad och den är mer avsedd för att vara ett smakprov över vad som finns och om man vill specialfördjupa sig i något specifikt område av akvariehobbyn så skall man nog leta efter speciallitteratur i ämnet.

Glömde av att det bara va en basic-bok.
Men då finns det ju lite kul att läsa om iaf :) Finns ju annat kul också, men är mest intresserad av den sortens fisk.
#32 - 2 januari 2012 22:28
Gott Nytt Kjell och alla andra!
Vad Kul med en ny fräsch bok även om det blir uppdatering av en lite äldre!
Ingenting slår en bra bok i hängmattan eller sängen! Själv läste jag Diana Walstad’s bok Ecology of the Planted Aquarium från pärm till pärm ännu en gång under nyårshelgen. Ingen direkt nybörjarbok men bra i alla fall.:)

Som du kanske kommer ihåg så letade jag efter den förra upplagan utan att hitta den! Härmed beställs minst 1 ex på Svenska, 1 ex på Engelska och 1 på Spanska!

Eftersom jag inte läst den förra kan jag ju vara helt ute och cykla ibland så hav förståelse.
En grej jag tycker du skall ta upp är de olika typerna av akvarier, low-tech, och high-tech samt växtlösa och planterade akvarier. Och hur man startar och sköter dessa. Jag känner att där ligger några av de stora problemen inom dagens akvarieskötsel.

Jag är som bekant biotop nörd men jag tror för många stirrar sig blinda på detta som salig görande. Man kanske skulle fokusera mer på djur och växter som passar ihop även om de kommer från olika delar av världen.

Kensa: På tal om levandefödare simmar det just nu ett stim av vadjegvatintevad i en burk här.;)
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 3 januari 2012 08:42
bossep skrev:
Vad Kul med en ny fräsch bok även om det blir uppdatering av en lite äldre!

Ingenting slår en bra bok i hängmattan eller sängen! Själv läste jag Diana Walstad’s bok Ecology of the Planted Aquarium från pärm till pärm ännu en gång under nyårshelgen. Ingen direkt nybörjarbok men bra i alla fall.:)

Instämmer - jag tycker också det är kul med akvarieböcker och köper varje år ca. 30-50 st - fast det klart alla av dom är kanske inte så bra så dom blir aldrig lästa. Fick nyss tips om en bra "veterinärbok" om akvariefisksjukdomar som getts ut i Australien - den står näst på tur på min inköpslista.

En grej jag tycker du skall ta upp är de olika typerna av akvarier, low-tech, och high-tech samt växtlösa och planterade akvarier. Och hur man startar och sköter dessa. Jag känner att där ligger några av de stora problemen inom dagens akvarieskötsel.

Det finns nog inte utrymme till så mycket mer än att man nämner att det finns olika typer av akvarier - samt att jag ytterligare poängterar växternas betydelse i akvarium. Det var nog lite dåligt förra gången
#34 - 3 januari 2012 09:37
Instämmer - jag tycker också det är kul med akvarieböcker och köper varje år ca. 30-50 st - fast det klart alla av dom är kanske inte så bra så dom blir aldrig lästa. Fick nyss tips om en bra "veterinärbok" om akvariefisksjukdomar som getts ut i Australien - den står näst på tur på min inköpslista.

Lite OT kanske, men vart får man tag på den boken ???

Vidare önskar jag , som flera andra här, kan man inte få förhandsbeställa boken som kommer i höst ?? Zoobutikerna här uppe är skitdåliga på att ta hem ny litteratur, och om man ska beställa, så kan det ta en jädrans tid innan de får fingrarna ur och faktiskt gör det :(
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 3 januari 2012 11:46
ciklidtok skrev:
Lite OT kanske, men vart får man tag på den boken ???

Vidare önskar jag , som flera andra här, kan man inte få förhandsbeställa boken som kommer i höst ?? Zoobutikerna här uppe är skitdåliga på att ta hem ny litteratur, och om man ska beställa, så kan det ta en jädrans tid innan de får fingrarna ur och faktiskt gör det :(

Håller med om att många akvarieaffärer tyvärr är dåliga på att sälja böcker och bor man på en liten ort (med få och om ens någon akvarieaffär) kan det ju vara extra svårt.

Dock så säljs ju mina böcker och t.ex. Gabbis (som nämns ovan) av internetföretagen i Sverige så därifrån kan man alltid beställa. Mina böcker säljs ju också av de stora fiskgrossisterna i Sverige (som Imazo och Akvarieteknik) och även av en del andra grossister så det borde inte vara så svårt att få akvarieaffärerna att ta hem böckerna - men tjata på dom så de skärper till sig.

Den nya boken - får du dock vänta på eftersom jag ännu inte vet till 100% att den hinner bli klar till hösten, jag vet inte exakt hur många sidor den blir på, jag vet därför inte vad jag kommer att sälja den till grossisterna för så de kan därför självklart ännu inte säga vad den kommer att kosta från dom och ännu mindre kan affärerna säga nåt.
#36 - 17 januari 2012 16:10
Mycket intressant detta :) Har ju vetat om att den är på G ett ganska bra tag, dock inte tänkt på att input kunde vara bra :P

Jag tycker böckerna i BTN serien är mycket bra, har inga direkta förslag till denna nya allmänna akvarieguide än ex. en uppdaterad info. angående belysningen och filtrering. Givetvis inte ingående då jag förstår att det blir svårt att täcka, men kanske lite basic i frågan om huruvida skillnaderna yttrar sig mellan inner och ytterfilter, samt att man inte måste ha ytterfilter bara till stora kar utan att det funkar även till mindre. Kanske lite kort om i vilken ordning filtermaterial ska i?

Ev. något enkelt recept på räkmix, innehållande spirulina och astaxantin för lite extra färgpunch? Sen ska den ju givetvis framförallt vara bra för fiskens välmående och utvecklande, men att nämna att det inte går att ge exakt samma mix till herbivora, omnivora och carnivora fiskar oavsett om det handlar om räkmix som kan vara ett hemamgjort foder eller det man köper. Och att detta gäller såväl malar som fiskar.

Tänkte ex. på att en del L-malar är just herbivora och en del av de ex. ancistrus käkar ju gärna på b.la. svärdplantor ofta för att de kanske inte hittar eller får rätt kost?

Till sist angående växter, finns det utrymme så är väll aknske ett enklare PMDD recept bra att skriva om ifall det inte blir "fel" att nämnda just PMDD?

Lite funderingar bara ;)

Nicke
#37 - 17 januari 2012 17:53
När det gäller det där med lagar och regler - Jag kan i och för sig se nån poäng i att det är svårt att skriva om sånt i en bok som skall ges ut i flera länder. Det ser jag dock egentligen inte som nåt som i sig inte skulle gå att hantera, att få in ett avsnitt i en svensk version om hur de svenska reglerna ser ut borde inte vara allt för svårt. Det som i stället är ett värre problem är att reglerna är föränderliga och att livslängden för en akvariebok med all sannolikhet är mycket längre än livslängden på djurskyddsregler. Det kan därför riskera att bli helt fel att berätta om hur reglerna ser ut, det kan gälla nåt helt annat när boken läses.

Men detta ser inte jag som nån ursäkt för att helt släppa ämnet. Det är riktigt dåligt om en modern akvariebok inte nämner djurskyddsregler. Av nämnda skäl bör detta inte göras som en beskrivning av hur reglerna ser ut nu utan i stället som ett påpekande om att det finns regler och att det är viktigt att ta reda på vad som gäller för den tid och plats där den som läser befinner sig.

Det går ju också att nämna lite exempel på vad som det kan finnas för regler när boken skrivs, krav på insynskyddad sida i Sverige, förbud mot vissa fiskar i Danmark, förbud mot allt möjligt i Norge osv. Med en sån beskrivning och lite länkar till olika myndigheter så blir i alla fall den som tänkt starta akvarium uppmärksammad på att det faktiskt finns en del regler att ta hänsyn till.

Artskyddreglerna bör också nämnas, där är ju problemen med att beskriva dem inte så stort. CITES gäller i nästan hela världen och de för oss viktigare EG-reglerna gäller i större delen av Europa. Vilka arter som omfattas ändras men reglerna för dem har det inte hänt så väldigt mycket med. Att ge nån liten hint om det systemet borde alltså inte vara fel. Idag är det visserligen inte så många akvarister som berörs och då mest inom saltvatten men det finns all anledning att tro att det snart nog kan bli ändring på det.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 17 januari 2012 18:15
ApeviaX skrev:
Mycket intressant detta :) Har ju vetat om att den är på G ett ganska bra tag, dock inte tänkt på att input kunde vara bra :P

Jag tycker böckerna i BTN serien är mycket bra, har inga direkta förslag till denna nya allmänna akvarieguide än ex. en uppdaterad info. angående belysningen och filtrering. Givetvis inte ingående då jag förstår att det blir svårt att täcka, men kanske lite basic i frågan om huruvida skillnaderna yttrar sig mellan inner och ytterfilter, samt att man inte måste ha ytterfilter bara till stora kar utan att det funkar även till mindre. Kanske lite kort om i vilken ordning filtermaterial ska i?

Ev. något enkelt recept på räkmix, innehållande spirulina och astaxantin för lite extra färgpunch? Sen ska den ju givetvis framförallt vara bra för fiskens välmående och utvecklande, men att nämna att det inte går att ge exakt samma mix till herbivora, omnivora och carnivora fiskar oavsett om det handlar om räkmix som kan vara ett hemamgjort foder eller det man köper. Och att detta gäller såväl malar som fiskar.

Tänkte ex. på att en del L-malar är just herbivora och en del av de ex. ancistrus käkar ju gärna på b.la. svärdplantor ofta för att de kanske inte hittar eller får rätt kost?

Till sist angående växter, finns det utrymme så är väll aknske ett enklare PMDD recept bra att skriva om ifall det inte blir "fel" att nämnda just PMDD?

Lite funderingar bara ;)

Nicke

Ja som sagt - det blir mest basic och det finns inte utrymme för så mycket mer. Visst en hel del behöver uppdateras och det blir lite mer text i alla avdelningar, men på djupet kan man inte riktigt gå i någon fråga. Vill man läsa mycket om Malawi så finns ju malawi-boken, om L-malar så finns ju L-malsboken etc.
Såväl räkmix som PMDD hade jag gärna tagit upp men det finns nog inte utrymme för det. Det är absolut inte "fel" att skriva om det utan det handlar mer om utrymmet.

Men det finns flera saker av de som du nämner som jag gärna vill ha med - vi får se om det finns någon plats
#39 - 17 januari 2012 18:16
Ja som sagt - det blir mest basic och det finns inte utrymme för så mycket mer. Visst en hel del behöver uppdateras och det blir lite mer text i alla avdelningar, men på djupet kan man inte riktigt gå i någon fråga. Vill man läsa mycket om Malawi så finns ju malawi-boken, om L-malar så finns ju L-malsboken etc.

Såväl räkmix som PMDD hade jag gärna tagit upp men det finns nog inte utrymme för det. Det är absolut inte "fel" att skriva om det utan det handlar mer om utrymmet.

Men det finns flera saker av de som du nämner som jag gärna vill ha med - vi får se om det finns någon plats

Håller med helt och fullt, därav har jag just Malawi, tanganyika, nano och de andra böckerna för just de saker jag vill veta. Men kul att du gillar inputen som sådan :)
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 17 januari 2012 18:24
Bygert skrev:
När det gäller det där med lagar och regler - Jag kan i och för sig se nån poäng i att det är svårt att skriva om sånt i en bok som skall ges ut i flera länder. Det ser jag dock egentligen inte som nåt som i sig inte skulle gå att hantera, att få in ett avsnitt i en svensk version om hur de svenska reglerna ser ut borde inte vara allt för svårt. Det som i stället är ett värre problem är att reglerna är föränderliga och att livslängden för en akvariebok med all sannolikhet är mycket längre än livslängden på djurskyddsregler. Det kan därför riskera att bli helt fel att berätta om hur reglerna ser ut, det kan gälla nåt helt annat när boken läses.

Men detta ser inte jag som nån ursäkt för att helt släppa ämnet. Det är riktigt dåligt om en modern akvariebok inte nämner djurskyddsregler. Av nämnda skäl bör detta inte göras som en beskrivning av hur reglerna ser ut nu utan i stället som ett påpekande om att det finns regler och att det är viktigt att ta reda på vad som gäller för den tid och plats där den som läser befinner sig.

Det går ju också att nämna lite exempel på vad som det kan finnas för regler när boken skrivs, krav på insynskyddad sida i Sverige, förbud mot vissa fiskar i Danmark, förbud mot allt möjligt i Norge osv. Med en sån beskrivning och lite länkar till olika myndigheter så blir i alla fall den som tänkt starta akvarium uppmärksammad på att det faktiskt finns en del regler att ta hänsyn till.

Artskyddreglerna bör också nämnas, där är ju problemen med att beskriva dem inte så stort. CITES gäller i nästan hela världen och de för oss viktigare EG-reglerna gäller i större delen av Europa. Vilka arter som omfattas ändras men reglerna för dem har det inte hänt så väldigt mycket med. Att ge nån liten hint om det systemet borde alltså inte vara fel. Idag är det visserligen inte så många akvarister som berörs och då mest inom saltvatten men det finns all anledning att tro att det snart nog kan bli ändring på det.

Jag kommer som sagt att skriva ett allmänt kapitel om miljön och där posängtera att det är viktigt att följa lokala lagar, tala om vad CITES är etc.

Men även om du tycker att det är dåligt så är det praktiskt omöjligt att närmare på olika länders lagar. Visst jag skulle kunna läsa in de olika lagarna som gäller i olika länder men det vore ett jäkla jobb att reda ut lagarna i 10 olika länder. Dessutom så är ju formatet givet - alla färgfoton på alla språk är samma, utrymmet är samma (det enda som skiljer sig mellan språken är texten) och då skulle den svenska texten om lagarna här ta samma plats som den tyska som säljs i 3 länder (Tyskland, Österike, Schweiz - där lagarna i 3 olika länder skall med) som den engelska som säljs i USA, England, Irland, Austarlien och Sydafrika - här skall lagstiftningen från 5 länder med).
#41 - 17 januari 2012 18:44
Men även om du tycker att det är dåligt så är det praktiskt omöjligt att närmare på olika länders lagar

Läser du det jag skrev en gång till så bör du se att det var rakt inte det jag tyckte att det borde göras heller. Det jag menar bör göras är att tala om att de finns regler och ge lite exempel på hur de kan se ut, inte försöka bena ut djurskyddslagstiftningen för akvarier just på grund det jag skrev om att det ändras för mycket.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 17 januari 2012 18:53
Bygert skrev:
Läser du det jag skrev en gång till så bör du se att det var rakt inte det jag tyckte att det borde göras heller. Det jag menar bör göras är att tala om att de finns regler och ge lite exempel på hur de kan se ut, inte försöka bena ut djurskyddslagstiftningen för akvarier just på grund det jag skrev om att det ändras för mycket.

OK - då missförstod jag.
Det kommer att vara ett helt nytt kapitel i boken om miljön och lagarna
#43 - 26 juni 2012 05:55
Ja då har det ju gått nästan ett halvår sen sista posten så är väl dags att bumpqa upp den här tråden igen och nyfiket fråga hur det går med arbete på boken. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 26 juni 2012 07:28
vinbok skrev:
Ja då har det ju gått nästan ett halvår sen sista posten så är väl dags att bumpqa upp den här tråden igen och nyfiket fråga hur det går med arbete på boken. ;)

Boken "sväller och sväller" och arbetet går bra - men oj vilken tid det tar.
#45 - 26 juni 2012 08:42
Jag har inte läst den här Akvarieguide-boken. Men ett ämne som verkar vara både intressant och "svårt" är inredning, olika typer och hur man går till väga för att skapa en både passande och vacker miljö till sina fiskar.
Läser man t.ex. här på forumet dyker ofta frågor upp om hur man på bästa sätt inreder för olika typer av ciklider, speciellt dvärgciklider som typ; Apistogramma. Med enkla handgrepp kan man ju förändra en grupp Apistogramma från att vara "omöjliga" till att trivas riktigt toppen i karet - genom att bara inreda på "rätt" sätt.
Finns en sådan avdelning redan innan i boken, så är ju saken biff - om inte, så vore kanske en liten dynamisk inredningsguide, med några fina exempelbilder, en grej att ta med?
:)
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 26 juni 2012 09:22
Jag har inte läst den här Akvarieguide-boken. Men ett ämne som verkar vara både intressant och "svårt" är inredning, olika typer och hur man går till väga för att skapa en både passande och vacker miljö till sina fiskar.

Läser man t.ex. här på forumet dyker ofta frågor upp om hur man på bästa sätt inreder för olika typer av ciklider, speciellt dvärgciklider som typ; Apistogramma. Med enkla handgrepp kan man ju förändra en grupp Apistogramma från att vara "omöjliga" till att trivas riktigt toppen i karet - genom att bara inreda på "rätt" sätt.

Finns en sådan avdelning redan innan i boken, så är ju saken biff - om inte, så vore kanske en liten dynamisk inredningsguide, med några fina exempelbilder, en grej att ta med?

"Akvarieguiden" är en väldigt allmän bok som tar upp det mesta utan att direkt gå på djupet i något. Jag hade tankar om att att göra en "inredningsbok" för några år sedan men då blev det inget av med det - och idag är liksom loppet kört överhuvudtaget för akvarieböcker så denna bok lär bli den sista.
#47 - 26 juni 2012 09:31
"Akvarieguiden" är en väldigt allmän bok som tar upp det mesta utan att direkt gå på djupet i något. Jag hade tankar om att att göra en "inredningsbok" för några år sedan men då blev det inget av med det - och idag är liksom loppet kört överhuvudtaget för akvarieböcker så denna bok lär bli den sista.

Aha! Ja, det är ju synd att böcker inte längre är "hot" - själv älskar jag ju att läsa böcker i alla de former!
Jag tänkte mer en allmän lättförståelig guide om hur man kan bygga några olika typer av inredningar som både är funktionella och vackra - och belysa de så kallade "nycklar" man kan ha i åtanke när man inreder.
Men inredningsämnet kanske lämpar sig bäst i artiklar, eller på andra sätt, där man i olika steg kan gå mer på djupet i ämnet!
Vi har ju Zoopet och de otaliga trådar där det diskuteras inredning - det är också ett ypperligt medium!
#48 - 26 juni 2012 09:57
En akvarieguide utan inredningstips och biotopbeskrivningar är inte mycket till guide
#49 - 26 juni 2012 10:34
Håller med Mats böcker är fortfarande king ovasett ämne, men har du inte redan läst den så kan de engelska boken Aquarium desigens av peter Hiscock är en bra inrednings bok för inspiration.
#50 - 27 juni 2012 07:06
Satt och tittade på lite upstarts filmer på saltvatten nanokar, då jag kom något som jag verkligen vill se i Kjells bok.
Finns ju ett antal värden på vatten Ph Kh Gh No2 No3 NH4 och så vidare som man kan ta, vissa av dom är ju viktigare än andra men en rejäl genomgång av dom och framför allt vilka värden man försöker eftersträva hade varit uppskattat i boken.
Fanns ju med en del sånt i första upplagan av boken men jag kan känna att jag hade vilja se lite mer framför allt om dom viktiga värdena med en genomgång vad du gör om det är högt och lågt.
Samt alla andra omnämda och i vilket samanhang dom är intressant att vet.
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 27 juni 2012 07:39
Aha! Ja, det är ju synd att böcker inte längre är "hot" - själv älskar jag ju att läsa böcker i alla de former!

Jag tänkte mer en allmän lättförståelig guide om hur man kan bygga några olika typer av inredningar som både är funktionella och vackra - och belysa de så kallade "nycklar" man kan ha i åtanke när man inreder.

Men inredningsämnet kanske lämpar sig bäst i artiklar, eller på andra sätt, där man i olika steg kan gå mer på djupet i ämnet!

Vi har ju Zoopet och de otaliga trådar där det diskuteras inredning - det är också ett ypperligt medium!

Själv föredrar jag helt klart böcker och köper nog ca. 30 akvarieböcker om året. Det finns ju också flera riktigt bra inredningsböcker (om än inte på svenska) som t.ex. den som vinbok nämner
Christer5
#52 - 27 juni 2012 07:41
Ser fram emot din nya bok Kjell ! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 27 juni 2012 07:42
En akvarieguide utan inredningstips och biotopbeskrivningar är inte mycket till guide

Som jag skrev ovan så går denna bok inte på djupet i någon fråga utan det är en allmän guide.
Kan väl också nämna att den första Akvarieguide nog är den svenska akvariebok som sålts i flest exemplar så även om du sågar den utan att ha sett den så håller uppenbarligen inte alla med;)
Det finns ju som ovan nämnts redan en hel del riktigt bra akvarieinredningsböcker
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 27 juni 2012 07:46
vinbok skrev:
Satt och tittade på lite upstarts filmer på saltvatten nanokar, då jag kom något som jag verkligen vill se i Kjells bok.

Finns ju ett antal värden på vatten Ph Kh Gh No2 No3 NH4 och så vidare som man kan ta, vissa av dom är ju viktigare än andra men en rejäl genomgång av dom och framför allt vilka värden man försöker eftersträva hade varit uppskattat i boken.

Fanns ju med en del sånt i första upplagan av boken men jag kan känna att jag hade vilja se lite mer framför allt om dom viktiga värdena med en genomgång vad du gör om det är högt och lågt.

Samt alla andra omnämda och i vilket samanhang dom är intressant att vet.

Har just skrivit "om" vatten-delen och nu även skickat den delen till Lasse Forsberg för synpunkter. Det blir kanske lite mer men knappast så mycket som du efterlyser. Jag tycker kanske inte detta är så himla viktigt eftersom om man bara har koll på vissa värden och sedan sköter akvariet så är det liksom inga problem med vattenkemin.
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 27 juni 2012 07:47
Christer5 skrev:
Ser fram emot din nya bok Kjell ! :)

Tack för det:D
#56 - 27 juni 2012 08:05
Har just skrivit "om" vatten-delen och nu även skickat den delen till Lasse Forsberg för synpunkter. Det blir kanske lite mer men knappast så mycket som du efterlyser. Jag tycker kanske inte detta är så himla viktigt eftersom om man bara har koll på vissa värden och sedan sköter akvariet så är det liksom inga problem med vattenkemin.

Håller nog inte riktigt med här. Det finns ju t ex fiskar med speciella behov och akvarister med annorlunda kranvatten, då behöver man nån hint om vad man skall göra åt det. Och skulle det vara så väl som du skriver att det liksom inte är några problem med vattenkemi, då är det i så fall också en god anledning att klara ut begreppen någorlunda i en nybörjarbok. Annars blir de som läser boken ett tacksamt offer för den typ av akvariehandlare som kör på med att: du kommer att få nitrit och därför behöver du det här och så måste du ha det här mot klor och så måste du ha.... Och så fladdrade det iväg några hundringar på sånt som det kanske gått lika bra utan.
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 27 juni 2012 09:05
Bygert skrev:
Håller nog inte riktigt med här. Det finns ju t ex fiskar med speciella behov och akvarister med annorlunda kranvatten, då behöver man nån hint om vad man skall göra åt det. Och skulle det vara så väl som du skriver att det liksom inte är några problem med vattenkemi, då är det i så fall också en god anledning att klara ut begreppen någorlunda i en nybörjarbok. Annars blir de som läser boken ett tacksamt offer för den typ av akvariehandlare som kör på med att: du kommer att få nitrit och därför behöver du det här och så måste du ha det här mot klor och så måste du ha.... Och så fladdrade det iväg några hundringar på sånt som det kanske gått lika bra utan.

Ja de grundläggande viktigaste sakerna kommer absolut att gås igenom. Men att gå på djupet i vattenkemin ellr något annat ämne finns absolut inget utrymme för - det kommer att vara en introduktion till akvariehobbyn och sedan kan man själv gå vidare utifrån det genom att läsa andra böcker, söka på nätet etc. etc.

Sedan "off topic" så är jag absolut inte motståndare till olika preparat för de behövs - men definitivt inte alltid och skall man använda dom så skall man förstå varför.
Det är egentligen än mer korrekt för mediciner - akvariemediciner är egentligen helt onödigt för gör man bara någorlunda rätt så behövs de inte
#58 - 27 juni 2012 10:35
Tänkte mig nog en hyfsat genomgång på dom viktiga testerna, dom man ser att det börjar gå fel akvariumet. Dom andra testarna hade jag mer tänkt som en kort lista med vilka som finns och farför man vill använda dom tx

Fe kontrollerar järn innehållet i vattnet. Använde för gödnings kontroll av akvarieväxter i akvarium och dammar.

En sån lista tror iallafall jag många nybörjare hade haft användning av för att just undvika att köpa sånt som dom inte behöver i början, men är min högst personliga åsikt.
#59 - 27 juni 2012 10:42
Något jag tycker vore trevligt är en del med exempel-akvarium, bild på fungerande akvarium med tillhörande beskrivning om innehåll, såsom fiskbestånd och teknik, samt och skötsel.
.
#60 - 27 juni 2012 11:40
Lite som dom har på AGAs hemsida på deras tävling eller?
#61 - 27 juni 2012 17:54
vinbok skrev:
Lite som dom har på AGAs hemsida på deras tävling eller?

Har du någon länk?

Jag menar som de två sista kapitlen i boken "The Inspired Aquarium" av Jeff och Mike Senske.
#62 - 27 juni 2012 19:51
Jo en länk har jag allt bara att välja årtal och typ av akvarium http://showcase.aquatic-gardeners.org/
#63 - 27 juni 2012 23:10

Sedan "off topic" så är jag absolut inte motståndare till olika preparat för de behövs - men definitivt inte alltid och skall man använda dom så skall man förstå varför.

Det är egentligen än mer korrekt för mediciner - akvariemediciner är egentligen helt onödigt för gör man bara någorlunda rätt så behövs de inte
även om det här var off topic så var det mycket bra skrivet. (Kan vi inte få en gilla knapp för poster som den här?) Jag tycker det där med att förstå varför skall ha en framträdande plats i boken!
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 28 juni 2012 11:06
vinbok skrev:
Tänkte mig nog en hyfsat genomgång på dom viktiga testerna, dom man ser att det börjar gå fel akvariumet. Dom andra testarna hade jag mer tänkt som en kort lista med vilka som finns och farför man vill använda dom tx

Fe kontrollerar järn innehållet i vattnet. Använde för gödnings kontroll av akvarieväxter i akvarium och dammar.

En sån lista tror iallafall jag många nybörjare hade haft användning av för att just undvika att köpa sånt som dom inte behöver i början, men är min högst personliga åsikt.

Får se hur jag gör - hade det varit en växtbok så hade detta säkert hört hemma där....
Kjell Fohrman
Administrator
#65 - 28 juni 2012 11:08
petnym skrev:
Något jag tycker vore trevligt är en del med exempel-akvarium, bild på fungerande akvarium med tillhörande beskrivning om innehåll, såsom fiskbestånd och teknik, samt och skötsel.

.

Fan när du säger det så skulle jag ju ha starta upp ett akvarium för att visa (ned foton) hur man steg för steg startar ett akvarium - det hade jag glömt (minnet är bra men alldeles för kort[:o])- helskotta vad tiden går. Tack för påminnelsen
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 28 juni 2012 11:10
petnym skrev:
Jag menar som de två sista kapitlen i boken "The Inspired Aquarium" av Jeff och Mike Senske.

Skit också - jag har absolut för mig att jag köpt in den boken men hittar den inte nu.

Oavsett vilket - om du eller någon annan har något foto på ett snyggt akvarium samt info på vilken teknik, fiskar, och växter det finns i akvariet så tar jag tacksamt emot det till boken.
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 28 juni 2012 11:11
bossep skrev:
även om det här var off topic så var det mycket bra skrivet. (Kan vi inte få en gilla knapp för poster som den här?) Jag tycker det där med att förstå varför skall ha en framträdande plats i boken!

Får försöka komma ihåg det i boken också - minnet är som sagt bra, men himla kort:p
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 28 juni 2012 11:13
Tack till alla för all input - jag är tacksam för alla ideer och uppslag. Även om ibland kanske inte finns plats för det, eller att jag för den delen håller med så ger det mig en hel del tips om vad som folk vill ha
#69 - 20 september 2012 19:39
Ja då jag satt och letade ciklid böcker på nätet kom jag ju på att jag inte har hört något om akvarie guiden än ;) , ja jag vet att jag tjatar men är sugen på den nya versionen. Så en bump och stilla undrarn hur det går med boken.
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 20 september 2012 19:58
Boken kommer att bli betydligt större än jag hade tänkt från början (ca. 550 sidor, 1800 artbeskrivningar och 2.000 foton) och tar därmed betydligt längre tid att göra än vad jag ursprungligen hade planerat - så därför kommer den först ut första halvåret 2013
#71 - 20 september 2012 20:04
hur vare me denna nu? var de en "over all" akvariefisk beskrivning eller vare nån speciell inriktning?
#72 - 20 september 2012 20:05
Jag hade köpt en Kjell om jag kunnat. Denna boken är det närmaste jag kommer. Jag kommer definitivt köpa!
Christer5
#73 - 20 september 2012 20:15
Jag med:)
#74 - 20 september 2012 20:24
Ja det var snabba svar men då får man sukta ett tag till alltså, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge säger dom ju.
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 20 september 2012 21:06
MrH skrev:
hur vare me denna nu? var de en "over all" akvariefisk beskrivning eller vare nån speciell inriktning?

Det är en allmän bok och det blir den sista BTN-boken.

Och som sagt - den som väntar på något gott......;)
#76 - 21 september 2012 04:25
Det är en allmän bok och det blir den sista BTN-boken.

Och som sagt - den som väntar på något gott......;)

den ser ja verkligen fram emot!
#77 - 21 september 2012 06:18
Varför den SISTA??? Du har ju både saltvattensboken och växtakvarium-boken kvar! ;-)
#78 - 21 september 2012 07:19
Det är nog som med de där banden som gör sin sista spelning. Tjugo gånger i rad.

Annars så, den som väntar på nåt gott väntar ofta alldeles för länge.
#79 - 21 september 2012 07:20
petnym skrev:
Varför den SISTA??? Du har ju både saltvattensboken och växtakvarium-boken kvar! ;-)

Och boken om SA/CA-ciklider, de verkar ofta glömmas bort i all Malawi/Tanganyikahysteri :)
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 21 september 2012 07:48

Och boken om SA/CA-ciklider, de verkar ofta glömmas bort i all Malawi/Tanganyikahysteri

Ja det finns många böcker kvar att göra - men läsarna finns inte kvar;)
Av den första versionen av Akvarieguiden som kom ut för drygt 10 år sedan så har det sålts 55.000 exemplar - denna gång är jag glad om det blir 15.000.
Förr kunde jag betala en hel del till såväl författare som till fotografer - idag finns det inget sådant utrymme.
#81 - 21 september 2012 08:33

Av den första versionen av Akvarieguiden som kom ut för drygt 10 år sedan så har det sålts 55.000 exemplar - denna gång är jag glad om det blir 15.000.

Förr kunde jag betala en hel del till såväl författare som till fotografer - idag finns det inget sådant utrymme.

Sorgligt men sant, folk häckar på nätet i stället för att läsa/köpa böcker. Här finns det dock en enkel och självklar lösning, dra ur sladden till Zoopet Kjell så folk börjar upptäcka böcker igen ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#82 - 21 september 2012 08:43
Bygert skrev:
Sorgligt men sant, folk häckar på nätet i stället för att läsa/köpa böcker. Här finns det dock en enkel och självklar lösning, dra ur sladden till Zoopet Kjell så folk börjar upptäcka böcker igen ;)

Ingen dum tanke som jag nog själv har tänkt någon gång:p
Fast det skulle nog krävas att fler i så fall drog ur sladden till sina hemsidor;)

Nej, man kan nog inte göra något åt dagens verklighet utan det gäller bara att gilla läget
#83 - 21 september 2012 21:04

Ja, man kan kanske inte kan förvänta sig att de med den tidigare utgåvan köper boken igen...

Inom saltvattenshobbyn är det nog en större andel som läser akvarieböcker, men vi är så få så vi får väl hålla tillgodo med den enda tillgängliga svensköversatta saltvattensboken av Daniel Knop från 1998 några decenier till...
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 21 september 2012 21:09
petnym skrev:
Ja, man kan kanske inte kan förvänta sig att de med den tidigare utgåvan köper boken igen...

Nja - de som är aktiva idag köper den säkert. Denna bok innehåller 3 ggr så många artbeskrivningar så den har ju inte heller så mycket gemensamt med den gamla.

Inom saltvattenshobbyn är det nog en större andel som läser akvarieböcker, men vi är så få så vi får väl hålla tillgodo med den enda tillgängliga svensköversatta saltvattensboken av Daniel Knop från 1998 några decenier till...

Den boken sålde rätt bra i början men har nu stått rätt stila i flera år - bra ändå att det finns en saltvattensbok tillgänglig.
#85 - 21 september 2012 22:19
Än är vi många som gillar böcker! Föredrar att sitta och läsa i en bok än på en datorskärm.
Så kul med en ny bok! En köpare här iaf! :)
#86 - 1 oktober 2012 08:45

Kommer bli mkt spännande att få sätta sig ner med något gott att dricka och avnjuta boken när så är dags. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 1 oktober 2012 09:39
Likan skrev:
Än är vi många som gillar böcker! Föredrar att sitta och läsa i en bok än på en datorskärm.

Så kul med en ny bok! En köpare här iaf! :)

Tack för det:D
Kjell Fohrman
Administrator
#88 - 1 oktober 2012 09:43
ApeviaX skrev:
Kommer bli mkt spännande att få sätta sig ner med något gott att dricka och avnjuta boken när så är dags. :)

Det ser jag fram emot att också kunna göra när boken är klar - innan dess hinns det inte med.
Var ju nere på Köge-mässan nu i helgen och där blev det några nya arter fotade. Men, men nu får det vara stopp på fisksidan (växter och skaldjur återstår). Deadline går ikväll - sedan gör jag klart de sista fiskartbeskrivningarna under veckan - sedan redigerar jag en del och skickar sedan ut för översättningar.
#89 - 1 oktober 2012 10:29
väntar också med glädje på den nya boken :)
vet du i nuläget om den kommer säljas via internet på någon sida? och i såfall, vilken?
Kjell Fohrman
Administrator
#90 - 1 oktober 2012 10:51
MrH skrev:
väntar också med glädje på den nya boken :)

vet du i nuläget om den kommer säljas via internet på någon sida? och i såfall, vilken?

Den kommer säkert att säljas på de flesta akvarieinternethemsidor - så den kan säkert hittas såväl där som i akvarieaffärer och även beställas gemom vanliga bokhandlare.
#91 - 1 oktober 2012 12:20

#92 - 1 oktober 2012 12:22

Oj dubbelpost?

Ja kanoners kommer det bli :)
#93 - 1 oktober 2012 12:37
Vi ser fram emot boken Kjell så vi kan börja leta reda på alla fel i den ;)
#94 - 1 oktober 2012 12:52
petnym skrev:

Jag vet inte vad du menar med tillgänglig men nog finns det ett antal böcker på svenska varav några fortfarande har ett intresse. Fosså - Nilsen serien i fyra band är inte slutsåld i alla delar och även om den är något passe så har den fortfarande dock ett intresse. När det gäller böcker som det går att hitta på tradera så är Neugebauers fiskbok och boken om fjärils och kejsarfiskar fortfarande av intresse, artbeskrivningar och bilder blir inte lika fort utdaterade som teknikavsnitt. Sen finns det åtminstone tre svenska saltvattensböcker till som visserligen är helt förbisprungna av utvecklingen men ändå kul att ha och att bläddra i.

Det är konstigt egentligen, både saltakvarier och tryckeriteknik har genomgått en enorm utveckling, ändå matades ut många böcker för några årtionden sen och nu råder total stiltje. Det är faktiskt rätt tragiskt att när det går framåt så blir det sämre i alla fall.
#95 - 16 januari 2013 01:03
Ja min vana trogen och på grund av att den nu nästan bara är saltvattens böcker kvar att läsa hemma. Så nytt år samma fråga till Kjell hur går det med nya akvarieguiden :) det suger en del i bok tarmen.
Kjell Fohrman
Administrator
#96 - 16 januari 2013 08:07
Det rullar på - boken blir större och större och försenas mer och mer:p

Nu räknar jag med att den skall bli klar till september och att den kommer att bli på 600 sidor
#97 - 16 januari 2013 08:48

Sålänge den försenas av denna trevliga typ, d.v.s för att innehålla ännu mer gott så är det helt OK. Men när den väl är här då rycker jag ett ex eller 2 direkt :D
#98 - 16 januari 2013 09:41
Nu räknar jag med att den skall bli klar till september

Fast du sa inget om vilket år ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#99 - 16 januari 2013 10:53
ApeviaX skrev:
Sålänge den försenas av denna trevliga typ, d.v.s för att innehålla ännu mer gott så är det helt OK. Men när den väl är här då rycker jag ett ex eller 2 direkt :D

Tänk om det vore så väl att alla köpte 2 ex:p
Kjell Fohrman
Administrator
#100 - 16 januari 2013 10:53
bygert skrev:
fast du sa inget om vilket år ;)

:d
#101 - 16 januari 2013 11:34

Ja men det är klart jag måste ju kunna ge bort en som gåva :)
#102 - 16 januari 2013 13:30
Ja det blir nog fler än ett ex man köper då det blir en perfekt födelsedags present till dom i bekantskaps kretsen som man vill ska ta upp det här med akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 16 januari 2013 13:32
vinbok skrev:
Ja det blir nog fler än ett ex man köper då det blir en perfekt födelsedags present till dom i bekantskaps kretsen som man vill ska ta upp det här med akvarium.

Hoppas du har en stor bekantskapkrets:p
#104 - 16 januari 2013 13:35

Blir boken svårsåld? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#105 - 16 januari 2013 13:56
Wilhelm skrev:
Blir boken svårsåld? ;)

Alla fackböcker är idag mycket svårsålda - det är därför som det blir den sista bok som jag ger ut.
#106 - 16 januari 2013 21:22

Jo det finns allt en del som jag gärna ser dela mitt akvarie intresse.
#107 - 21 januari 2013 01:17
Alla fackböcker är idag mycket svårsålda - det är därför som det blir den sista bok som jag ger ut.
Ja i dagens läge så söker man all information på nätet - tyvärr måste jag säga! När man vill ha tag på fakta så är nätet inte tillförlitligt, vilken tomte som helst kan skriva vad som helst och har man ingen kunskap i området själv kan man få väldigt felaktig information. Facklitteratur är verifierad fakta och tillförlitlig, utefter dagslägets kunskap åtminstone.
#108 - 21 januari 2013 10:34

Då blir det att lägga vantarna på den så fort den kommer ut! :p
#109 - 21 september 2013 21:50
Hej Kjell

Finns ny update på boken för en som varit "sommar offline"?

Med vänlig hälsning, Nicke

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Kjell Fohrman
Administrator
#110 - 22 september 2013 08:08
Tyvärr, tyvärr så kom lite annat ivägen så det kommer inte att bli någon bok i höst - så du och alla andra får ge dig till tåls lite till
#111 - 22 september 2013 08:24
Tyvärr, tyvärr så kom lite annat ivägen så det kommer inte att bli någon bok i höst - så du och alla andra får ge dig till tåls lite till

Jag ger mig till tåls, hellre det än att missa releasen och dessutom bättre att det tar tid och du känner att den blir som önskat 😃😃😃

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
#112 - 22 september 2013 09:04
åheim skrev:
Ja i dagens läge så söker man all information på nätet - tyvärr måste jag säga! När man vill ha tag på fakta så är nätet inte tillförlitligt, vilken tomte som helst kan skriva vad som helst och har man ingen kunskap i området själv kan man få väldigt felaktig information. Facklitteratur är verifierad fakta och tillförlitlig, utefter dagslägets kunskap åtminstone.

Tycker dock folk har övertro på böcker. Bara för det är en tryckt bok är det inte säkert att allt är 100% korrekt. Information finns på Internet också, korrekt sådan, det handlar bara om att kunna söka efter den, se samband, källor, och ha en stor majoritet av källor som säger samma sak, så är det antagligen så i de flesta fall. Det handlar dock om Internet/datorvana vilket många kanske inte har.

Att faktaböcker är svårsålda är kanske inte så konstigt, men det går ju anpassa sig, som Kjell gjort i fallet med zoopet där man helt enkelt får betala för tillgång till skriven information i form av artbeskrivningar etc.

Men men, hoppas det går bra för din bok Kjell. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#113 - 22 september 2013 09:17
Jag tycker att nätet är en oerhörd kunskapskälla men att den bara fungerar bra för de som redan har en rätt hyfsat hög kunskapsnivå och kan sovra bland all skit som skrivs där.
Visst det finns dåliga böcker också men den genomsnittliga nivån på det som skrivs i böcker är bra mycket högre än den genomsnittliga nivån på det som skrivs på nätet.

Underligt nog är det dock ofta som så att de som köper böcker idag (jag köper själv ca. 30 akvarieböcker per år) oftast är de som har en lite högre kunskapsnivå, medan de som är rockies och skulle ha störst nytta av böcker inte köper dom.

Dock - det spelar ingen roll vad man tycker - marknaden för faktaböcker har sjunkt drastiskt och man måste anpassa sig till dagens verklighet och därför blir denna bok den sista som jag kommer att ge ut.
#114 - 22 september 2013 10:04
Jag köper faktaböcker på måfå om ämnen som jag tycker verkar kul att läsa om och kolla på bilder, inte direkt för att jag behöver specifik kunskap i ämnet. Äger till exempel en bok som handlar om keramik i arkitekturen, för att... ja, den såg kul ut att bläddra i. Alltid roligt att lära sig nånting av det man läser och skönt att slippa datorskärmen ett tag. Jag kan tycka att information blir med handgriplig i tryckt form. Fördelen med en bok är ju att mycket information om samma ämne är samlat på samma ställe, och inte som på internet där allt är utspritt. Dock blir ju infon ofta ganska snabbt utdaterad om man jämför med internet där saker uppdateras dagligen. Man har heller ingen möjlighet att få en nyanserad bild av ämnet, om man nu inte köper en stor mängd olika böcker, vilket ju blir rätt dyrt. Tyvärr tror jag det är största boven i dramat - varför ska man betala för information när man kan få den gratis?

Vet inte riktigt vad jag vill få sagt med detta mer än att jag tycker det är tråkigt om böcker försvinner, men jag förstår ju varför. Själv äger jag dock ingen akvariebok ännu, så kanske får bli en så småningom. [:I]
#115 - 24 september 2013 12:42
Kul att boken blir av iallafall... Synd om det blir den sista, Jag hade ju gärna sett en ny saltvattensbok på svenska, då jag tror att saltvattensakvarister läser böcker i större utsträckning... Den saltvattensbok av Daniel Knop, som är den enda tillgänglig på svenska och som brukar rekommenderas till nybörjare är ju nyutgåvor av en bok som skrevs för 15 år sedan!
#116 - 8 november 2017 08:19
Är det fortfarande på G? Jag hoppas ju det. :)
#117 - 8 november 2017 15:36
Dito! :)
#118 - 17 juli 2020 12:55
Kör en liten ping här i tråden.
Såg Zoopet [:-157] Akvarieguide, innebär detta att den sista boken aldrig blir av?
Är detta nya plattformen?
#119 - 8 januari 2021 10:49
[QUOTE=ApeviaX;n2419976]Kör en liten ping här i tråden.
Såg Zoopet [:-157] Akvarieguide, innebär detta att den sista boken aldrig blir av?
Är detta nya plattformen?[/QUOTE]

Citerar mig själv o bumpar frågan ovan [USER="24643"]Kjell Fohrman[/USER] ?
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 8 januari 2021 15:19
[QUOTE=ApeviaX;n2425593]

Citerar mig själv o bumpar frågan ovan [USER="24643"]Kjell Fohrman[/USER] ?[/QUOTE]
Det är definitivt finito för fler akvarieböcker för min del - det finns inte längre någon marknad för tryckta böcker.
Jag skrev faktiskt texten till en ny "Akvarieguide" och jag hade fotona, men sedan stendog marknaden och det hela hamnade i "pappperskorgen".
Initialt är det ju alldeles för dyrt att ge ut en ny bok och det krävs att en rejält stor upplaga säljs för att det hela skall gå ihop så jag vågade inte satsa mina framtida pensionspengar på ett så osäkert objekt.

Annons