Våga köpa gammalt akvarium? (fd. plåtbotten)

#1 - 13 januari 2010 20:06
Hej.
Jag har satt ut annons i den lokala tidningen om att jag vill köpa akvarium och idag fick jag svar ifrån en kille som hade ett äldre 300 liters akvarium med ram,
det har plåtbotten men redan efter ett litet tag hade det börjat läcka var på det reparerades genom att sätta in en glasbotten med silikon på den gamla plåtbottnen. Försäljaren påstår att han haft det så i över 10 år utan några problem, men jag blir lite osäker på om det verkligen håller eftersom man ju brukar ha något mjukt under glasbottnar, när jag påpekade det så fick jag svaret att plåten ändå var mjukare en glaset...
Är det någon som har erfarenhet om hur pass säkert detta kan vara?
// Micke
#2 - 13 januari 2010 20:50
Jag skulle personligen vänta eller leta reda på ett bättre :)
#3 - 13 januari 2010 22:04
Ja om det inte vore för att det var ett så bra pris hade jag också väntat men eftersom jag får det för "någon hundring" och det ingår både sand, lysramp, bänk och ev. även filter så har jag svårt att motstå.. men om det är ett idiotiskt och farligt sätt att laga på så kan jag givetvis hålla mig och vänta på att anat tillfälle.
Bilagor:
#4 - 13 januari 2010 22:10
Råder dig att vänta, i ett stort ställe som stockholm kommer det nya kap dagligen. Hittade mitt 400L+ramp etc för 500kr när jag väntade en dag ^^ hade jag inte väntat hade det blivit 160L :p
#5 - 13 januari 2010 22:41
Var hittade du det akvariet med ramp för 500:-?? Blocket?? Eller finns fler bra säljsiter som är välfungerande?
#6 - 13 januari 2010 22:48
som jag sa innan, vänta så hittar du ditt drömkar, så gott som nyskick :)
#7 - 14 januari 2010 15:40
Hej.
Jag letar alltså efter ett akvarium runt 300 liter och har gjort det i drygt 1 månad, har kollat blocket 2 gånger varje dag men de flesta vill ha väldigt mycket för sina akvarium, detta är det första billiga, men jag förstår att det kanske inte är värt att satsa på ändå, men är det inte bra att köpa det för att få ljusramp och ev. också filter, har jag det så kan jag ju också köpa ett beg. akvarium utan tillbehör om det skulle dyka upp..
Mvh. Mikael
#8 - 14 januari 2010 15:59
Jomen köp det men räkna med att du får rusta upp det
#9 - 14 januari 2010 15:59
Är det vanlig plåt, eller rostfri plåt? Finns ju riktigt antika akvarier med förzinkad botten, som börjar tokrosta när zinkytan bryts. Är det ett sånt, så hade jag väntat på ett annat, men är det rostfritt, så håller det nog i all evighet med en isilikonad bottenskiva.

Annons