Jag har ett 112l-kar med ungefär 1/4 växter i (planerar att öka detta). Ovanför karet skiner 2 st. 18W daylightrör 10-12h/dag. Karet vattnar jag med full dos TMG varje vecka vid vattenbyte.
Nu till min fråga: Vågar jag köra igång med CO2-bubbel fastän jag bor i Umeå där vi har väldigt mjukt vatten?
Ja, absolut - fast med sunt förnuft!
Om jag läser lite mellan raderna vill du lägga lite mer krut på växterna?!? Vore jag dig skulle jag ta detta i steg. Mer ljus är bra att ha men inte i detta skede. Skaffa ett pH-test som planerat. Börja försiktigt med koldioxid den tid du har ljuset tänt. Försök att få utrustningen att lösa upp omkring 20 ppm när du mäter på eftermiddagen/tidig kväll. Med ditt kH blir det ett pH på omkring 6,5. Fortsätt med TMG.
När du lärt känna hur ditt kar förbrukar koldioxid kan du börja fundera på att öka ljusstyrkan (inte tiden). Detta får ofta till följd att växterna växlar upp några steg gladare än nånsin och börjar käka ännu mer koldioxid och andra makroämnen som kommer ta slut. Dessa finns inte i TMG så där får du börja titta på ingredienser som ingår i PMDD gödning som man blandar själv.
Summa summarum: Börja med koldioxid med starkt focus på pH som kan rasa häftigt och skadar/dödar firrarna vid för mycket CO2. När detta funkar: gasa ev. med ljuset och tillsätt mer TMG + nitrat + fosfat.
Lycka till!