Våga starta CO2-bubbel?

#1 - 16 september 2004 12:42
Tjenis!

Jag har ett 112l-kar med ungefär 1/4 växter i (planerar att öka detta). Ovanför karet skiner 2 st. 18W daylightrör 10-12h/dag. Karet vattnar jag med full dos TMG varje vecka vid vattenbyte.

Nu till min fråga: Vågar jag köra igång med CO2-bubbel fastän jag bor i Umeå där vi har väldigt mjukt vatten?
(http://www.umeva.se/vatten/global/omvatten/hardhet.html)
Har inte mätt pH men ska iväg och köpa test nu. Tänkte köra med en 1½l flaska med mäsk men vågar jag göra det utan att mitt pH sjunker som en blöt lammullströja?

Tack på förhand!
Gladalf
#2 - 16 september 2004 12:49
Börja med att öka ljuset. Du bör ligga på ca 55W-60W.

Kolla Ph och Kh innan du börjar med Co2.

Du kan köra med Co2 men jag rekomenderar att du sätter i mer ljus.
#3 - 16 september 2004 13:07
Räcker det med att köra ljuset längre tid eller måste jag lägga hundralappar på nya lysrör?
#4 - 16 september 2004 13:22
Tiden är lagom som du kör men ett 18W rör till hadde inte skadat.
#5 - 16 september 2004 13:26
Om jag förstått något av detta med vattenkemi, så är det alkalinitet-värdet på umeås vattenverks sida som motsvarar kh värdet.
60mg/l motsvarar 60ppm (parts per million). Ppm kan räknas om till kh (enligt: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=194)

1kh = 17.86ppm. Alltså har Umeå 60/17,86=3,3 i kh-värde.

Ett sådant vatten har låg buffringsförmåga och därmed kan pH sjunka fort när man tillsätter co2.

Att ha ljuset på längre tid hjälper inte. Satsa på att fortsätta med 10 - 12 timmar.
Har du reflektorer på lysrören?

<font size="1">Edit:</font id="size1">
Hoppas någon kan verifiera om jag förstått det hela rätt.
#6 - 16 september 2004 13:32
Har du något i karet som påverkar Kh ?
#7 - 16 september 2004 13:40
mg(ppm)HCO3=x

x/1000/61,0189*1000*2,78=Kh
#8 - 16 september 2004 13:41
Ett KH-värde på 3,3 är inte orimligt lågt för tillsats av CO2. Tänk bara att det är lätt att överdosera CO2 i så små kar som ditt. Särskilt om man låter koldioxiden bubbla även på natten.

Peter
#9 - 16 september 2004 13:43
Ursprungligen skickat av jorgen41

Har du något i karet som påverkar Kh ?

Vet inte riktigt vad du menar men tror inte jag har nått i karet som påverkar det.

Kan tyvärr inte sätta i flera lysrör eftersom jag har ett MP-akvarium med hel "huva" Var kan man köpa reflektorer?
#10 - 16 september 2004 13:44
Går det inte att sätta ett rör där stora luckan är ?
#11 - 16 september 2004 13:49
Tror att jag inte är tillräckligt händig för att få till det, luckan är bara 30-35cm

Det ni säger är alltså att ljuset är så begränsande att det inte kommer göra någon skillnad om jag tillsätter co2?
#12 - 16 september 2004 13:50
Nej, CO2 kommer att göra skillnad.
#13 - 16 september 2004 13:52
ok, då blir det nog så att jag får dricka 3l Cola i helgen för jag har inga pet-flaskor =)
Ska köpa KH och pH-tester idag så jag kan hålla koll
#14 - 16 september 2004 13:52
Jag har knappt 0,4 watt/liter, och jag får "bubbel".

#15 - 16 september 2004 13:59
Ska jag köra bubblet dygnet runt eller stänga av på natten? Bra att veta om jag ska köpa nån slags ventil eller ej.
#16 - 16 september 2004 13:59

Jag hade 3*18 Watt Philips Aquarelle med reflektorer i 110 liters och det växte något alldeles kopiöst !

http://berthling.com/gallery/110-liters

Upplevde en hel massa mysiga algsorter och sålde det några dagar efter jag lyckats få det algfritt :)

Det är dock en utmaning att få stabila värden i ett så litet kar, när jag veckorensade så drog CO2't iväg uppåt 100ppm på en grisblink :)

#17 - 16 september 2004 15:23
Hej!

En liten varning.
för mycket ljus ger massor av alger om man inte har de andra näringsämnena rätt.
0,5watt med reflektorer kräver nästan co2 och noga balanserad flytande gödning.

Urban
#18 - 16 september 2004 18:43
Jag har ett 112l-kar med ungefär 1/4 växter i (planerar att öka detta). Ovanför karet skiner 2 st. 18W daylightrör 10-12h/dag. Karet vattnar jag med full dos TMG varje vecka vid vattenbyte.

Nu till min fråga: Vågar jag köra igång med CO2-bubbel fastän jag bor i Umeå där vi har väldigt mjukt vatten?

Ja, absolut - fast med sunt förnuft!
Om jag läser lite mellan raderna vill du lägga lite mer krut på växterna?!? Vore jag dig skulle jag ta detta i steg. Mer ljus är bra att ha men inte i detta skede. Skaffa ett pH-test som planerat. Börja försiktigt med koldioxid den tid du har ljuset tänt. Försök att få utrustningen att lösa upp omkring 20 ppm när du mäter på eftermiddagen/tidig kväll. Med ditt kH blir det ett pH på omkring 6,5. Fortsätt med TMG.
När du lärt känna hur ditt kar förbrukar koldioxid kan du börja fundera på att öka ljusstyrkan (inte tiden). Detta får ofta till följd att växterna växlar upp några steg gladare än nånsin och börjar käka ännu mer koldioxid och andra makroämnen som kommer ta slut. Dessa finns inte i TMG så där får du börja titta på ingredienser som ingår i PMDD gödning som man blandar själv.

Summa summarum: Börja med koldioxid med starkt focus på pH som kan rasa häftigt och skadar/dödar firrarna vid för mycket CO2. När detta funkar: gasa ev. med ljuset och tillsätt mer TMG + nitrat + fosfat.

Lycka till!
#19 - 16 september 2004 20:01
BluesBoy, tack för ditt uttömmande svar. Köpte pH-test idag och jag låg någonstans mellan 7-8 ska bara dricka upp 3l cola och göra ett vattenbyte innan jag kör igång.
#20 - 17 september 2004 05:39
Köpte pH-test idag och jag låg någonstans mellan 7-8
Jäklar, jag skulle varna dig för att köpa test med dålig upplösning...
Om du inte kan mäta noggrannare än 7-8 är det riktigt svårt att bestämma hur mycket CO2 som är upplöst i karet. Ett alternativ till att köpa ett nytt dropptest med bra upplösning är att använda ditt test till att kontrollera "farlig nivå" tillsammans med visuell kontroll av fiskarnas hälsa. Sedan får koldioxidnivån bli vad den blir.
Lös upp koldioxiden och mät så inte pH faller, låt säga under 6. Kippar inte fiskarna luft när du tror du har 6-6,5 efter någon testvecka är det bara att köra på. Har man väl lärt hur mycket gas man får i sitt kar behöver man inte hålla på och mäta som en tok hela tiden. Med mycket växter och halvtaskig upplösning går det nog att låta mäsken puttra på dygnet runt även med lågt kH. Men som sagt - mät och lär känna ditt kar under en testperiod.

Annons