Vågar man beställa och få hemskickat?

#1 - 24 augusti 2008 13:50
[COLOR=blue]Jag hoppas att detta är rätt avdelning för min fråga...[/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Jag bor på västkusten och har hittat ett clownhotell väldigt billigt i Sthlm-trakten. Frågan är om man vågar beställa ett så att det blir hemskickat. Jag vill inte riskera att det är glaskross jag får hem karet.[/COLOR]

[COLOR=blue]Tack på förhand![/COLOR]
#2 - 24 augusti 2008 20:10
[COLOR=blue]Iom att ingen svarar så antar jag att det är en dum fråga... Men det skulle vara jätte bra om någon isf. intygade att det var så.:)[/COLOR]
#3 - 24 augusti 2008 20:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Är det ett företag du ska beställa av så vet dom säkert hur man packar och skickar, samt att dom är försäkrade, lite annorlunda om det är en privatperson.[/COLOR][/FONT]
#4 - 24 augusti 2008 20:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Är det ett företag du ska beställa av så vet dom säkert hur man packar och skickar, samt att dom är försäkrade, lite annorlunda om det är en privatperson.[/COLOR][/FONT]

[COLOR=blue]Det är bromma zoomarknad... Jag får väl maila dem och vara en jobbig kund med massa frågor :p[/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 augusti 2008 20:23

Det där med vem som ansvarar för vad som händer under frakten böer man kolla upp.

Ser man på det strikt juridiskt så övergår faktiskt risken till köparen när fraktbolaget hämtar upp produkten hos säljaren.
Så när man tar emot en vara skall man alltid kontrollera att allt är OK med den beställda varan INNAN man skriver på fraktsedeln.
Skriver man på och senare konstaterar att varan är sönder så är det kört i juridisk mening.
Upptäcker man en skada så skall detta anges på fraktsedeln innan man skriver på den. Sedan så reklamerar man skadan till fraktbolaget.
#6 - 24 augusti 2008 20:27
När vi tar emot gods så står det på lapparna att man har 7 dagar på sig att reklamera transportskadat gods. Dock så är det en rätt så lång process innan ärendet är avklarat. Men om där är tydliga skador på godset och man anmärker direkt brukar det gå snabbare.

EDIT
Men nu snackar jag företag till företag, kan vara så som Kjell säger när det är företag till privatperson.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 augusti 2008 20:30
Tenkare skrev:
När vi tar emot gods så står det på lapparna att man har 7 dagar på sig att reklamera transportskadat gods.

Ja, men såväl fraktbolag samt säljare kan ha andra regler än vad som gäller rent juridiskt om inget avtalats. Står inget speciellt angivet - så gäller de regler som jag skrev ovan.
#8 - 24 augusti 2008 20:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det bästa måste väl vara att fråga den man ska köpa av vad som gäller vid en ev. skada, gärna med skriftligt svar så har man ju ett underlag.[/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#9 - 24 augusti 2008 20:41
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det bästa måste väl vara att fråga den man ska köpa av vad som gäller vid en ev. skada, gärna med skriftligt svar så har man ju ett underlag.[/COLOR][/FONT]

[COLOR=blue] [/COLOR]
[COLOR=blue][/COLOR]
[COLOR=blue]Det är nu gjort och jag frågade även vem som bar ansvaret under frakten. Sedan såg jag att de håller på att byta lokaler så de kunde inte ta emot beställningar och beställningsfrågor förrens i september så jag lär nog få vänta på svar...[/COLOR]
#10 - 24 augusti 2008 22:56
clownhotellen är väll inte i glas?
Får för mig att det är i acryl eller nått sånt vilket gör det mer hållbart...eller?
(Jag gissade nu igen :))
#11 - 24 augusti 2008 23:12
...så det blir saltvatten för dig nu också? :D
#12 - 25 augusti 2008 06:20
hlafk skrev:
...så det blir saltvatten för dig nu också? :D

[COLOR=blue]Jag vet inte riktigt än. Det kostar ju en hel del, men samtidigt så är det mycket snyggare. Hittar ajg något till ett bra pris som detta i Bromma så slår jag nog till... Annars blir det Tanganyika eller SA i mitt lilla 63L-kar.:p[/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 25 augusti 2008 07:34
Du bor ju i Strömstad och har betydligt närmare till Göteborg - kan du inte hitta ett mollyhotell lika billigt här?
Normalt sett är ofta prisnivån lägre i Göteborg än i Stockholm
#14 - 26 augusti 2008 05:44
Du bor ju i Strömstad och har betydligt närmare till Göteborg - kan du inte hitta ett mollyhotell lika billigt här?

Normalt sett är ofta prisnivån lägre i Göteborg än i Stockholm

[COLOR=blue]Jag har sett dessa Clown-hotell för ca. 3000:- här var det en kampanj (dock utan möbel) där karet kostar 1699:- därför blev jag lite sugen på att köpa det där, men sedan så beror det också på vad frakten kostar. Det kanske blir billigare i Gbg ändå...[/COLOR]

Annons