Vågar man köpa Eheims Pro-serie?

#1 - 12 december 2014 09:55
Funderar på ett nytt ytterfilter, men har endast kört Fluvals ytterfilter. Jag har läst på både svenska och internationella forum att många haft läckage med Eheims Pro-serie. Är det något Eheim kommit till rätta med eller ska man undvika dessa ytterfilter? För min egen del funderar jag på Eheim 2080.
#2 - 12 december 2014 11:18
Jag har ett 2075 som varit iågn i drygt 1 och ett halvt år utan läckage. Jag sprayar de delar som skall sprayas med EHEIMS silicon spray vid varje rengöring av ytterfiltret som är var 4-6 månad.

EK
#3 - 12 december 2014 11:53
Jag körde ett 2080 som huvudfilter och sedan support-filter i många år.. Hade aldrig ett enda problem..
#4 - 12 december 2014 14:45
Har kört mitt 2080 i säkert 5 år. Inga problem.
#5 - 12 december 2014 16:42
Haft tre stycken olika proffessionalitet, alla tre har tyvärr läckt. Classic-serien däremot är en gammal beprövad pumpserie som sällan krånglar:).
#6 - 12 december 2014 19:17
ansjo skrev:
Haft tre stycken olika proffessionalitet, alla tre har tyvärr läckt. Classic-serien däremot är en gammal beprövad pumpserie som sällan krånglar:).

Så surt att tre filter läckt. Inte direkt det man förknippar Eheim med. Jag har läst på lite mer och tydligen var det vissa serienummer som haft problem, men att problemen ska vara åtgärdade nu.
#7 - 12 december 2014 20:25
Ja, det var de tidiga modellerna som var mest problem med...men personligen är jag ändå inte så imponerad;).
#8 - 12 december 2014 20:43
museo12 skrev:
Så surt att tre filter läckt. Inte direkt det man förknippar Eheim med. Jag har läst på lite mer och tydligen var det vissa serienummer som haft problem, men att problemen ska vara åtgärdade nu.

Ja svårt att tro att de inte skulle fixa det. :)
#9 - 12 december 2014 21:08
ansjo skrev:
Ja, det var de tidiga modellerna som var mest problem med...men personligen är jag ändå inte så imponerad;).

Jag förstår att du inte är imponerad med dina erfarenheter
Vad var du mindre imponerad av bortsett från att de läckte.

Jag har haft ett 2260, som jag sålde då jag tog paus från akvarievärlden. Nackdelen var att det var lite bökigt att rengöra. Annars gick det tyst och utan problem.
#10 - 12 december 2014 21:26
Jag har inte kört några PRO-filter, men jag kör med fyra andra ur Ecco-serien och ett 2078 som har fungerat klockrent under 5 år.
#11 - 13 december 2014 03:47
2260 har jag med haft, bara man tog bort motorkåpan var detta filter helt käfttyst, men å andra sidan tillhör det Classic-serien.
Själva Pro-serien annars är helt ok förutom att det läckte, har ett stående i förrådet som säkert ska igång igen, men får köpa ny slangadepter då den är sprucken på detta filter. Men det är från de första årgångarna.
Jag hade i dina kläder köpt ett nytt 2260:).
#12 - 13 december 2014 09:18
Jag har två 2071, dessa medför en konstant och skön ångest.

Jag har även ett 2226, det är nog just nu det bästa filtret jag haft någonsin. Det har gått i två år utan rengöring nu..
#13 - 13 december 2014 09:20
Jag har även ett 2226, det är nog just nu det bästa filtret jag haft någonsin. Det har gått i två år utan rengöring nu..

Kör du med någon sorts prefilter då eller? Så skiten inte kommer in.
#14 - 13 december 2014 09:25
Einarsson skrev:
Kör du med någon sorts prefilter då eller? Så skiten inte kommer in.

Ja, Eheim har ju ett stort förfilter som det sitter två filterpatroner i. Jag plockade ur dessa bitar och har som förfilter.

Det funkar perfekt.

Sedan är det inte så mycket skit som far runt i ett akvarium som detta heller.
#15 - 13 december 2014 09:27
Ja, Eheim har ju ett stort förfilter som det sitter två filterpatroner i. Jag plockade ur dessa bitar och har som förfilter.

Det funkar perfekt.

Sedan är det inte så mycket skit som far runt i ett akvarium som detta heller.

Nä det kan jag förstå. Jag måste "bygga" ett förfilter till min FX6. Ska använda ett svampfilter tror jag på något sätt. Diskusgrisarnas mat far ju gärna runt en hel del och mycket skit sugs in i filtret, så jag måste rengöra det ofta även om det inte sätter igen, men det blir kass vattenkvalité om det åker in massa mat och annat där som ruttnar, istället för att jag kan suga upp överblivet skräp... Blir nog lite lättare att underhålla då, det är inte så jäkla smidigt at t koppla loss och rengöra ett stort ytterfilter. :D
#16 - 14 december 2014 16:50
Har också ett 2080 som har fått stå sen det var iväg på service.
Började läcka, nja mitt förtroende för eheim försvann på ett par dagar, hållt hårt på mina eheim i över 20år men det här nya skiten dom håller på med kan dom lika gärna lägga ner, massa olika plastprylar med oringar och spakar överallt som inte håller. Sen att delarna lösa är dyra som fan gör inte saken bättre.
Dyraste filtret jag köpt och filtermässigt det bästa, tyvär så är det många idag som inte förstår att ett filter som inte befinner sig i akvariet måste vara vattentätt och eheim förstod tydligen inte det efter alla år som dom gjort ytterfilter.

Som det mesta som är nytt och ska vara så bra, är som oftast bara skräp.

Kan inte rekomendera någon att köpa en enda eheimprodukt när dom slänger ut ren skit på marknaden och sen tar ut priser som är bra mycket högre än konkurenterna.
#17 - 14 december 2014 17:26
Det är ju jäkligt tråkigt då Eheim alltid stått för kvalité och eftersom priserna är där de är så förväntar man sig ju perfektion.
#18 - 14 december 2014 17:51
Har kört med ett 2224 i ett par år! Inget att klaga på, har dock bytt ut filter materialet!

Skickas från mobilen via Tapatalk

Annons