Vägsalt till akvarier ?

#1 - 3 november 2010 17:28
Tjena. Såg att en påse vägsalt är helt naturligt med bara klumpförebyggande medel i.
Klumpförebyggande finns ju även i bordssalten utan jod.
Är detta farligt att hälla i till mollys mm?

Vad använder ni ?

Ja jag vet det finns i zooaffären !
#2 - 3 november 2010 18:12
Har inte koll på hur det är med vägsalt (kanske skulle kunna finnas "föroreningar" i då det bara skall ut på vägarna å inte ätas, men det vet jag som sagt inte). Själv använder jag grovt havssalt som jag köper i vanlig livsmedelsbutik. Ektozonsalt är enligt mig å många andra ett rent "rip-of", särskilt onödigt är ektozon om man dessutom kör med tillsats av mineralsalt (sera) då och då.
OBS!
Mineralsalt är alltså inget substitut eller alternativ till vanligt bordssalt (NaCl), utan en tillsats man gärna använder om man har fiskar som lever i hårt, basiskt vatten med högt mineralinnehåll typ de stora Riftlakesen mfl, men som sagt blanda inte ihop detta med det traditionella användandet av salt i akvariet.
#3 - 3 november 2010 18:18
Går aldeles utmärkt att använda vägsalt .kolla defdac inlägg
//janne
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 november 2010 18:49
Går aldeles utmärkt att använda vägsalt .kolla defdac inlägg

//janne

Jag håller inte alls med - jag vet flera som råkar ut för rejäla smällar pga att de använt vägsalt.
men det kan säkert finnas olika kvaliteer och blandningar av vägsalt.
#5 - 3 november 2010 19:13
Varför inte bara köra med vanligt salt? Det är ju inte speciellt dyrt.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 november 2010 19:20
DAHLBERG skrev:
Varför inte bara köra med vanligt salt? Det är ju inte speciellt dyrt.

Instämmer helt.
Dock kanske man skall vara lite försiktig med salt som innehåller klumpförebyggande medel. Jag vet dock ingen som har fått problem i akvariet pga av att de använt salt som innehåller det (vilket jag dock vet från sådana som använt vägsalt) - men risken finns.

Sedan har jag fått tips från en grossist och flera affärer som använder saltvattensalt om att de får klart bättre resultat när de använder det. varför kan man ju kanske undra - ja de vet inte. Salt som salt kan man kanske tycka men jag TROR att saltvattensaltet innehåller en hel del spårämnen och mineraler som buffrar vattnet vilket ju är himla bra med dagens obuffrade kranvatten.
#7 - 3 november 2010 19:32
De klumpförebyggande medlen i bordssalt är helt ofarliga i de koncentrationer det handlar om i ett sötvattenskar.

"Vägsalt" kan vara nästan vad som helst - jag vet att natriumklorid, kalciumklorid, kaliumklorid, och magnesiumklorid alla sålts eller säljs under det namnet. Även om det verkligen är vanligt salt, dvs natriumklorid, torde knappast vara av livsmedelskvalitet heller, dvs kan innehålla lite vad som helst som förorening.

Bordssalt kostar ju nästan ingenting, det är liksom inte värt att spara där.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 3 november 2010 19:39
Azur skrev:
De klumpförebyggande medlen i bordssalt är helt ofarliga i de koncentrationer det handlar om i ett sötvattenskar.

OK - tack för infon. Jag visste som sagt inte - därför min varning.

Men då gäller väl samma för de klumpförbyggande medlen som med jod - dvs många (däribland jag) har ju tidigare spridit den gamla myten att joden i bordsalt är farligt för fiskarna men det är som sagt inte.

Så är man bara ute efter saltet så duger som sagt vanligt bordssalt - däremot så kan jag som sagt rekommendera saltvattenssalt eftersom det tydligen också buffrar vattnet.

Sedan vill jag nog påstå att man normalt inte behöver salt alls i vattent - men har man mollys så (vilket det handlade om i denna fråga) så kan det vara nödvändigt
Bilagor:
#9 - 3 november 2010 19:48
Instämmer helt.

Dock kanske man skall vara lite försiktig med salt som innehåller klumpförebyggande medel. Jag vet dock ingen som har fått problem i akvariet pga av att de använt salt som innehåller det (vilket jag dock vet från sådana som använt vägsalt) - men risken finns.

Men samtidigt så är nog klumpförebyggande medel i vanligt salt bättre än allt som kan finnas i vägsalt :o

Sedan har jag fått tips från en grossist och flera affärer som använder saltvattensalt om att de får klart bättre resultat när de använder det. varför kan man ju kanske undra - ja de vet inte. Salt som salt kan man kanske tycka men jag TROR att saltvattensaltet innehåller en hel del spårämnen och mineraler som buffrar vattnet vilket ju är himla bra med dagens obuffrade kranvatten.

Exakt. Man ska helst använda "saltvattenssalt". Självklart är det lite dyrare, men det går ju inte åt speciellt mycket till svagt bräckvatten. Man skulle kunna jämföra det med att ge hunden Doggy eller tex Eukanuba. Båda funkar ju men ett av dem är klart bättre.
#10 - 3 november 2010 20:43
Ektozon är ju ännu dyrare :)
Bilagor:
#11 - 3 november 2010 21:08
Jobbade i djuraffär tidigare o man använder en hel del salt där i förebyggande syfte och det funkar... Mot allehanda svamp o rötsjukdommar. samt hindrar även livscykeln hos parasiter.
Vi använde då sånna diskmaskinstabletter som man kalkar av maskiner med. Säljs av tex Imazo i stor säck.

Har alltid hört att jod är farligt med ...

Får bli bordssalt eller akvariehavssalt då :)
#12 - 4 november 2010 15:19
squamata skrev:

Vi använde då sånna diskmaskinstabletter som man kalkar av maskiner med.
Det är natriumklorid, förmodligen av lite sämre kvalitet än livsmedelskvalitet, men torde inte innehålla nåt riktigt obehagligt. Samma med salttabletter för jordbruksändamål.

Har alltid hört att jod är farligt med ...
Det är en myt som beror på hopblandning av jod med jodid. Förväxlingen beror bitvis på att de låter lika bitvs på att salttillverkarna av nån anledning räknar om jodiden till jod på innehållsförteckningen, men det som finns i bordssalt är ofarlig jodid, inte giftig jod.

Det är som med klor & klorid. Klor är en giftig och frätande gas, klorid är ena halvan av bordssalt.

Saltblandningar för saltvattensakvarier har en fördel i att de är pH buffrade och innehåller en hel räcka olika salter, men är också tyvärr ganska dyrt.
#13 - 4 november 2010 21:02
OK - tack för infon. Jag visste som sagt inte - därför min varning.

Men då gäller väl samma för de klumpförbyggande medlen som med jod - dvs många (däribland jag) har ju tidigare spridit den gamla myten att joden i bordsalt är farligt för fiskarna men det är som sagt inte.

Så är man bara ute efter saltet så duger som sagt vanligt bordssalt - däremot så kan jag som sagt rekommendera saltvattenssalt eftersom det tydligen också buffrar vattnet.

Sedan vill jag nog påstå att man normalt inte behöver salt alls i vattent - men har man mollys så (vilket det handlade om i denna fråga) så kan det vara nödvändigt

Kommer nog från det som vill sälja "akvarie salt " skulle jag gissa på , nä väg salt skulle jag inte chansa på !! Och jod finns i havsvatten jag skulle satsa på havssalt då det innehåller andra mineraler med =)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 4 november 2010 21:11
Mick13 skrev:
Kommer nog från det som vill sälja "akvarie salt " skulle jag gissa på

Tror jag inte alls på - det där med jod sa man redan för 40 år sedan när jag började med akvarier. Tror det ligger mer i det som azur skrev ovan - eller så kan det kanske ha varit som så en gång i "forntiden" att bordsaltet då hade en olämpliga sammansättning och DÅ inte var lämpligt i akvarium och sedan har det hängt kvar.

Annons