Val av akvarium

#1 - 2 mars 2008 06:41
Hej!

Efter ha varit utan en längre tid är det nu dags att köpa akvarium igen.
Vi har bestämt oss för ett på ca 400l med välvd framsida, som av vissa leverantörer kallas panorama.

Min fråga är vilket märke skall man köpa? Leverantörer som AquaEL, Juwel, Rubin mfl säljer denna modell men är det egentligen någon större skillnad på dem förutom rent estetiskt? Skiljer sig kvalitet, hållbarhet etc mellan märkena?

Vi är inte intresserade av bänk eller annan möbel utan är bara på jakt efter akvariet och jag köper hellre kvalitet än sparar någon hundralapp i inköp.

Hjälp mottages tacksamt!

/ Ulf
#2 - 2 mars 2008 08:38
Jag har inget så stort med välvd framruta, bara 2 små räkkar. Dom heter pearl, säljs av Simontorp & jag tror det e Aquael. Dom är jag nöjd med. Men som sagt, har ingen erfarenhet av stora.

Mvh Eva
#3 - 2 mars 2008 12:32
Aquael, juwel, rubin är bra kvalitet på idag.
Rubin hade lite problem för några år sen med läckande kar i silikonfogarna men så vitt jag vet är det åtgärdat nu.
#4 - 2 mars 2008 16:49
Jag har hört att Juwel är bra kvalitet..
Jag kan inte så mycket om just detta men det är iallafall vad jag har hört:)

// Sofie
#5 - 2 mars 2008 19:58
jag och min fru är juwel idioter, har 5 kar hemma idag, totalt runt 1300 liter varav 2 av dem är Juwel Vision 450, mitt är Afrika inspirerat och frugans syd Amerika, 1 Vision 180 med Australien och ett Lido med Asien inspiration samt två små "mat" kar på 54 och 60 liter med matfisk och räkor åt min lungfisk. Köper du nytt så har du ju en viss garanti från affären och sen från tillverkaren för fabriksfel, märker du fort om det är något fel på utrustningen eller själva karet. Hornbach köptye vi våra kar på, billigaste återförsäljaren för juwel som vi hittat, hämtade våra Vision 450 för några dagar sedan och pyntade 15 lapp kompletta med möbler och innerfilter, termostatvärmare, lysramp med T5 highlite, det var lite roligt att de till och med bifogar en cd-rom som du kan glo igenom men de missade att packa med de påklistringsbara termometrarna som man får med på de mindre karen. Jag kommer visserligen konsultera Wromak inför nästa köp, vill ha MYCKET större men får nog flytta till hus eller marklägenhet innan jag kan ha ett spec.byggt kar som jag vill i framtiden...

Juwel har vunnit våra förtroenden i alla fall, Lycka till.
#6 - 3 mars 2008 11:49
Tack för alla svar!

Juwel karen är lite dyra, speciellt när jag bestämt mig för en annan bänk och bara vill köpa akvariumet. Så är det ingen större skillnad i kvalitet jämfört med tex. Aquael, som är mycket billigare, så får det nog bli ett sådant kar.

Någon som har mer info?

/Ulf
#7 - 7 mars 2008 15:10
Inga fler tankar kring val av akvarium?
#8 - 7 mars 2008 15:15
Aquael är ett bra val.
Tyvärr har just märket fått en lite nybörjar stämpel på sig tackvare aquaels lansering av kids starterset.
Men AquaEl med välvd ruta är klart värt pengarna.
Bra kvalitet rakt igenom med smarta tankegångar gällande lysramp o annat.
Visst man kan nog tycka att lysrampen med sina 1-4st lysrör är lite klent men duger som akvarium utan att vara växtfreak gör det.
#9 - 7 mars 2008 17:41
Rena har toppkvalitet på sina burkar.
#10 - 9 mars 2008 21:00
Tack!
Då lutar det åt ett aquael, dock med utbytta lysrör...
Kan man sätta på reflektorer i de ramperna med?
/Ulf
#11 - 9 mars 2008 21:07
har 3 aquael kar. kan bara säga bra om dom.
#12 - 10 mars 2008 08:11
Jepps

Angarth skrev:
Tack!

Då lutar det åt ett aquael, dock med utbytta lysrör...

Kan man sätta på reflektorer i de ramperna med?

/Ulf

Du kan sätta reflektorer med clips ovanpå rören.
#13 - 11 mars 2008 07:46
firefox75 skrev:
Du kan sätta reflektorer med clips ovanpå rören.

Det skall jag titta efter. Tack!

Annons