Val av bottenfiskar till dvärgciklider.

#1 - 10 maj 2010 08:24
Jag är på gång att starta upp ett större akvarium. Faller allt i lås har jag ett 450 liters i helgen. Vill gärna ha någon apistogramma samt fjärilsciklid. Funkar dessa ihop? Ska funka ihop om jag förstår det rätt. Frågan är hur många av varje (och kön) bör man ha i denna storlek av akvarium? Dessutom undrar jag vilka bottenfiskar (L-malar, corydoras, botier osv) man kan ha tillsammans med dessa ciklider om man ska ha chans till lek.

Tänkte inreda med rötter och sten samt fin sand och en massa växter.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Tänkte mig även 2 stim tetror (någon av neon, kardinal, vinkel eller rödmuns) samt några scalarer. Vad tror ni om denna kombination?
#2 - 10 maj 2010 11:08
Kanske någon Otocinclus-art eller dvägcorys?
#3 - 10 maj 2010 12:00
slade skrev:
Jag är på gång att starta upp ett större akvarium. Faller allt i lås har jag ett 450 liters i helgen. Vill gärna ha någon apistogramma samt fjärilsciklid. Funkar dessa ihop? Ska funka ihop om jag förstår det rätt. Frågan är hur många av varje (och kön) bör man ha i denna storlek av akvarium? Dessutom undrar jag vilka bottenfiskar (L-malar, corydoras, botier osv) man kan ha tillsammans med dessa ciklider om man ska ha chans till lek.

Tänkte inreda med rötter och sten samt fin sand och en massa växter.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Tänkte mig även 2 stim tetror (någon av neon, kardinal, vinkel eller rödmuns) samt några scalarer. Vad tror ni om denna kombination?

håll dig ifrån botiorna...du har ju SA tema för hela slanten.

vidare så är det måååånga små tetror som har slutat i magen
på scalarer, ibland går det bra, ibland är det bara dyr mat.

slår ett slag för colombiatetran, den är vääääldigt vacker (tycker jag iaf)
och så hög i ryggen att den inte blir mat....

.
#4 - 10 maj 2010 13:32
Kakadua ciklid eller aggasizzi är snygga tycker jag. :)

Dem funkar bra med fjärilar
#5 - 10 maj 2010 14:17
Tycker det borde funka om man har ett 20 tal tetror så de stimmar. Skaffar dem medan scalarerna är små så de hinner växa till sig. Vad tror ni?

Hur går L-malar ihop med fjärilar och apistogrammor?
#6 - 10 maj 2010 17:16
Botior är fruktansvärt irriterande för ciklider vid lek och yngel så det är nästan bäst att skippa dem helt.

P.S.

Jag har dock själv en botia dario som jag har av nostalgiska skäl, men hade mina ciklider varit mindre så hade det aldrig funkat.
#7 - 10 maj 2010 19:06
Riddaren skrev:
Botior är fruktansvärt irriterande för ciklider vid lek och yngel så det är nästan bäst att skippa dem helt.

P.S.

Jag har dock själv en botia dario som jag har av nostalgiska skäl, men hade mina ciklider varit mindre så hade det aldrig funkat.

Ja, jag har haft ett par praktbotior ihop med mina kakaduor och de får ingen ro. Känner att jag ändå vill ha någon bottenfisk. VAd kan man köra för malar då?
#8 - 11 maj 2010 05:44
slade skrev:
Tycker det borde funka om man har ett 20 tal tetror så de stimmar. Skaffar dem medan scalarerna är små så de hinner växa till sig. Vad tror ni?

Hur går L-malar ihop med fjärilar och apistogrammor?

som sagt var, ibland går det bra med mkindre tetror och scalarer,
ibland åt h-e. (för tetrorna iaf....).

Utan att ha någon större grund för det, så är det nog 50/50.

min erfarenhet säger att det spelar ingen roll om de växer upp ihop eller inte. Andra kanske säger annat.

Än en gång, enda sättet att försäkra sig om det, är att ha en tetra
som är så stor, eller iaf hög i ryggen, att den i scalarens ögon inte
är mat. Tyvärr kommer nog aldrig neon, kardinal, rödmunnar dit....

De vanligaste L-malarna funkar bra ihop med dvärgciklider.

Se bara till att alla arter har gått om lekplatser, gömslen,
möjlighet att skapa eget revir, så går det bra.

.
#9 - 11 maj 2010 05:45
slade skrev:
Ja, jag har haft ett par praktbotior ihop med mina kakaduor och de får ingen ro. Känner att jag ändå vill ha någon bottenfisk. VAd kan man köra för malar då?

tänk på att de flesta dvärgciklider håller sig nere vid botten,
det gör nästan alla malar oxå, så fundera på hur trångt det
kan bli på botten.......

.
#10 - 11 maj 2010 15:05
Ja som tidigare har skrivit så är nog alla L-malar okej eftersom att de i regel sköter sig själva och risken att de agerar äggrövare inte är särskilt stor. Det beror visserligen på var äggen är lagda.
Coryodras bör också vara lugnt. Synodontis kan ibland vara lite besvärliga eftersom att de inte bryr sig om cikliderna och därför kan bli lite väl närgångna och irriterande.

Siamensis och otocinlus tycker jag är guld värda, om än inte de vackraste av fiskar så är de oerhört värdefulla med sitt algätande och är en enkel och diskret fisk i karet.

Tetror kan vara rätt så duktiga på att jaga yngel.
#11 - 11 maj 2010 17:07
Ok, tackar för alla svar. Har blivit lite klokare i alla fall. Nu återstår att se om det blir akvarium till helgen.

Annons