Val av fiskar

#1 - 28 november 2004 21:09
Jag har skaffat ett akvarium på 60 liter, men har ännu inte inhandlat några fiskar och växter.
Jag vill ha förslag på fiskar som är roliga att titta på och vackra. Jag hade först tänkt att skaffa ett stim av en fiskart som är livliga och simmar runt mycket, hur många fiskar är lagom att ha i ett stim i mitt 60 liters akvarium?
Det vore kul om de kunde fortplanta sig ibland också men vill helst inte ha vanliga guppy, black moly, svärdbärare, platy och såna fiskar eftersom jag redan har haft sådana tidigare och vill testa några nya.

Nu blev det ganska många krav, men hoppas någon kan komma med något förslag.

Tack på förhand.
#2 - 28 november 2004 21:35
Hmm, jag skulle nog inte rekommendera livliga fiskar till ett 60 liters. Livliga fiskar har ju ett större rörelsebehov och bör därför bo i större akvarier.
#3 - 28 november 2004 21:39
Ett stim av kilfläcksrasboran är livliga och fortplantar sig ofta.(iaf för mig)

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=52

Lycka till!
#4 - 28 november 2004 21:46
Snäcklekare!
#5 - 28 november 2004 22:41
Nån killifisk tycker jag skulle passa bra. Väl nån som inte är årstidsfisk så lever de ett par år.
#6 - 29 november 2004 21:24
Okej tack för tipsen..
finns det inga mer färgglada alternativ?
eller hur är sorgmanteltetra? vilka krav uppfyller dom? =)
#7 - 30 november 2004 07:48
Snäcklekare!!
MVH
Magnus
#8 - 7 januari 2006 18:50
Killi fiskar är färgglada.
#9 - 7 januari 2006 19:02
Man kan gå och titta på fiskarna i akvariebutiker, kolla vilka fiskar man tycker är attraktiva, anteckna artnamn och sen sätta sig vid datorn och kolla upp dessa arter här på zoopte under "Artbeskrivningar". Då får man viktig information om de olika arternas egenskaper och behov och kan kolla i fall de skulle kunna bo i ens eget akvarium.
#10 - 10 januari 2006 17:46
Guramisar kanske eller Kakaduociklider helst 1hane och 2st honor
#11 - 10 januari 2006 23:02
[QUOTE=Kimson3]Guramisar kanske eller Kakaduociklider helst 1hane och 2st honor[/QUOTE]

I fall du väljer gurami så får det bli en liten art som dvärggurami. De flesta andra guramiarterna blir ganska stora och behöver nästan dubbelt så mycket utrymme.

Kakaduaciklider är trevliga och en liten familj på två honor och en hane som Kimson3 föreslår kan bo i 60 liter.

Annons