Val av innerfiler till 54l

#1 - 3 mars 2014 11:48
[COLOR=#3e3e3e]Hej, j[/COLOR][COLOR=#3e3e3e]ag behöver hjälp att välja innerfilter till mitt 54 liters. Köpte akvariet som ett paketerbjudande och då ingick filtret Eheim innerfilter 2008. Det är för svag, måste rengöras en gång i veckan för att behålla effekt. I karet går 6 st guppy, 2 platy, 5 panda pansarmalar och en liten ancistrus.

Funderar på Eheim 2210 Aguaball 130. Eller Eheim biopower 160. Båda cirkulerar 180-550 liter vatten i timmen.
Är det ett överdimensionerat filter för akvariet? Kommer guppysarna virvla omkring?

Vill gärna ha ett filter där man får plats med aktiv kol, biokulor eller liknande, inte bara filtervadd.

Känns viktigt att filtret inte låter. Det jag har nu är helt tyst, synd bara att det inte räcker till.
[/COLOR][h=1][/h]
#2 - 3 mars 2014 12:40
Till min sons 54 liters (Juwel) köpte jag ett Biopower 160. Jag kör på ungefär 70-75% effekt, vilket ger en bra cirkulation. I akvariet bor 5st Paracheirodon innesi under incyklingsfasen och de har inga problem med cirkulationen eller strömmar. Du kan använda det medföljande strilröret för att skapa ett annat cirkulationsmönster (eller vad de kallas) i akvariet.

EK
#3 - 3 mars 2014 12:49
Tack för svaret. Det låter ju bra att man kan ställa ner effekten. Är du nöjd med det för övrigt, lätt att hantera, ljudnivå?
Christer5
#4 - 3 mars 2014 14:58
Jag tycker att Eheim Aquaball 130 är bättre då det tar in vattnet i hela filtret,biopower tar in vatten endast i nedre delen av filtret och tätar snabbare igen.

Aquaball och har även det strilrör och man kan ställa ner effekten och mycket tyst, jag hör det inte alls.
#5 - 3 mars 2014 15:45
Det låter ju bra med Aquaball. Va lite inne på det så det får nog bli den. Tack för svar.

Annons