Val av lysrör

#1 - 7 oktober 2012 12:24
Jag har köpt ett nytt akvastabil marks2 720 liters akvarie med tillhörande kabinett och heltäckande ljusramp.

men vad ska jag välja för lysrör?
Ska ha 4st T8 90cms rör.

Ska bara ha diskus, lite Lmal och ett stim tetror.
en del valliseria och rötter.

Jag vill inte har starkt ljus utan diskus vänligt ljus :) tänker lite mer dämpat och mysigt.
hur tänker man då med lysrören?
vad hade ni valt för rör?
#2 - 7 oktober 2012 12:43
Finns det möjlighet för dig att ha 2 lysrör tända åt gången eller tänds alla med samma brytare ?

Om du kan köra med 2 rör tända skulle jag nog försöka med daylight och tex grolux då blir det inte för ljust i ditt akvarium .
#3 - 7 oktober 2012 12:52
woodlund skrev:
Finns det möjlighet för dig att ha 2 lysrör tända åt gången eller tänds alla med samma brytare ?

Om du kan köra med 2 rör tända skulle jag nog försöka med daylight och tex grolux då blir det inte för ljust i ditt akvarium .

det är uppbyggd som sådan att där är 2lysrlr på varje sida om mitten. och jag kan tända och släcka höger respektive vänster rad seperat. så för min del är det intressant med 4 lysör. skiter jag i att sätta i ett i varje sida är risken att kondensvattnet går in i dom fria kontakt ytorna
#4 - 7 oktober 2012 12:59
Då är frågan om inte jag skulle låtit halva karet vara släckt för precis som du skrivit innan tycker ju inte Diskus om för mycket ljus med tanke på deras stora ögon .
#5 - 7 oktober 2012 13:16
woodlund skrev:
Då är frågan om inte jag skulle låtit halva karet vara släckt för precis som du skrivit innan tycker ju inte Diskus om för mycket ljus med tanke på deras stora ögon .

men är det bara lumen som avgör styrka och ljus på ett lysrör?
har även tänk att ha i svartvatten extrakt. så det bör kunna ta lite grann ljus
#6 - 7 oktober 2012 13:16
woodlund skrev:

Då är det snyggare att låta jättevallesneria täcka en del av ytan, eller ha t.ex. pistia stratiotes som ger skugga.

Annons