Val av lysrör till mitt 450L

#1 - 19 januari 2010 16:02
Jag ska köpa nya lysrör till mitt 450L akvarium och frågan är vad som blir bäst.
Lysrampen har plats för 4st 145cm T5.
Jag har en del växter som för tillfället mår dåligt pga för dåligt med ljus.
Sedan skulle jag vilja ha lysrör som tar fram färgerna bra på blå och röda fiskar.

Vad jag förstått så skulle 2st aquarelle och 2st grolux funka bra?
Men vart hittar jag dessa rör? ska beställas på internet.
Har sett många sidor som har rören jag är ute efter men inte i längden 145.

Även tips på andra rör som är passande för mina krav är av intressant.
#2 - 19 januari 2010 17:33
Jim.K skrev:
Jag ska köpa nya lysrör till mitt 450L akvarium och frågan är vad som blir bäst.

Lysrampen har plats för 4st 145cm T5.

Jag har en del växter som för tillfället mår dåligt pga för dåligt med ljus.

Sedan skulle jag vilja ha lysrör som tar fram färgerna bra på blå och röda fiskar.

Vad jag förstått så skulle 2st aquarelle och 2st grolux funka bra?

Men vart hittar jag dessa rör? ska beställas på internet.

Har sett många sidor som har rören jag är ute efter men inte i längden 145.

Även tips på andra rör som är passande för mina krav är av intressant.

Tror faktiskt inte att aquarelle 80W T5 finns. Däremot kan du beställa 80W T5 från Aqua Medic på PWSS. På PWSS finns också grolux från Sylvania i 80w T5.

Kolla under rubriken Belysning på www.pwss.se så hittar du säkert nå't som passar.

//Roger
Bilagor:
#3 - 19 januari 2010 17:59
lofstrog skrev:
Tror faktiskt inte att aquarelle 80W T5 finns. Däremot kan du beställa 80W T5 från Aqua Medic på PWSS. På PWSS finns också grolux från Sylvania i 80w T5.

Kolla under rubriken Belysning på www.pwss.se så hittar du säkert nå't som passar.

//Roger

Tack för ett snabbt svar!
Blir det inte lite kraftigt med 4st 80w?
Mina nuvarande rör är på 35w styck.

Är Aqua Medic Reef White 10000K ungefär samma ljus som man får från Aquarelle? eller var det Plantgrow du tänkte på?
#4 - 19 januari 2010 18:13
Annars kan du alltid köra på 54W så får du runt 0,5w/l.
#5 - 19 januari 2010 18:14
Jim.K skrev:
Tack för ett snabbt svar!

Blir det inte lite kraftigt med 4st 80w?

Mina nuvarande rör är på 35w styck.

Är Aqua Medic Reef White 10000K ungefär samma ljus som man får från Aquarelle? eller var det Plantgrow du tänkte på?

Nu fattar jag inte riktigt. T5:or på ca 145cm har 80watts effekt. Vad har du för rör nu som har 35W:confused:

Plantgrow är väl inte precis som aquarelle men är ett kanonrör för växter.

//Roger
#6 - 19 januari 2010 18:43
lofstrog skrev:
Nu fattar jag inte riktigt. T5:or på ca 145cm har 80watts effekt. Vad har du för rör nu som har 35W:confused:

Plantgrow är väl inte precis som aquarelle men är ett kanonrör för växter.

//Roger

Efter att ha kollat runt på pwss så ser det ut att stämma att alla 145cm rör är på 80w.
Dock är jag säker på att mina är på 35w då jag nu kollat en extra gång när det lät konstigt att dom va på så lite.

Jag tror jag testar å köra på den kombinationen av rör som du föreslog.
Om inte någon annan har något att invända?
Huvudsaken rören tar fram dom blåa och röda färgerna på fiskarna samt att växterna växer bra så är jag nöjd :)
#7 - 19 januari 2010 21:27
Jim.K skrev:
Efter att ha kollat runt på pwss så ser det ut att stämma att alla 145cm rör är på 80w.

Dock är jag säker på att mina är på 35w då jag nu kollat en extra gång när det lät konstigt att dom va på så lite.

Jag tror jag testar å köra på den kombinationen av rör som du föreslog.

Om inte någon annan har något att invända?

Huvudsaken rören tar fram dom blåa och röda färgerna på fiskarna samt att växterna växer bra så är jag nöjd :)

Har du kollat ordentligt på dina rör. T5:or med längden 1449mm är alltid på 80watt.

Vi utgår från att du har armaturer som tar 80W T5 rör. På mitt 720L som jag håller på att planera för så kommer jag att ha 3st [COLOR=black]Aqua Medic Plantgrow och ett [/COLOR][COLOR=black]Aqua Medic Reef white. [/COLOR]
[COLOR=black]Mitt akvarium har måtten 160*75*60cm.[/COLOR]

//Roger
#8 - 19 januari 2010 23:20
lofstrog skrev:
Har du kollat ordentligt på duna rör. T5:or med längden 1449mm är alltid på 80watt.

Vi utgår från att du har armaturer som tar 80W T5 rör. På mitt 720L som jag håller på att planera för så kommer jag att ha 3st [COLOR=black]Aqua Medic Plantgrow och ett [/COLOR][COLOR=black]Aqua Medic Reef white. [/COLOR]

[COLOR=black]Mitt akvarium har måtten 160*75*60cm.[/COLOR]

//Roger

Jag har kollat en gång extra nu då även jag tycker det låter mycket märkligt att rören bara är på 35w. Men det står i alla fall 35 watt på rören och jag har en mätare som man kan se strömförbrukning med och även den visar på att rören inte drar mer än så.
Så jag hoppas min armartur klarar av rör på 80w. Om inte så får man väl uppgradera för mer lyse måste jag ha.

Lutar åt att jag bestället 2st Grolux och 2st Plantgrow.
Det bör väl bli en bra kombination tycker jag.
#9 - 20 januari 2010 11:44
Nu har jag monterat isär min ljusramp och kollat upp hur mycket ballasterna klarar.
Det sitter två ballaster och varje klarar 2st 35w rör.
Med andra ord måste jag skaffa nya ballaster.

Då är frågan.
Klarar jag mig med 2st 80w rör till mitt 450L akvarium eller bör jag köra med 4x80w?
#10 - 20 januari 2010 11:48
Beror på hur du vill sköta karet, jag hade skaffat CO2 och börjat göda med PMDD om jag kört på 4st 80w rör, vill du inte hålla på så mycket med växterna är det 2x80w som gäller men jag hade fortfarande doserat PMDD där.
#11 - 20 januari 2010 11:55
Håller med Sultanen. Kör på PMDD och CO2. Tycker du att CO2 är overkill så kör med EasyCarbo tillsammans med PMDD.

//Roger
#12 - 20 januari 2010 12:09
Svarade aldrig på vad jag anser att du skall köra. Förutsatt att du har råd och känner att du orkar med det så kör 4x80W PMDD och CO2, det är VÄL värt det när du får se resultatet!
#13 - 20 januari 2010 12:50
Av era svar att dömma så låter det som jag klarar mig bra med 2x80w om jag inte är ute efter något "växtkar".
CO2 orkar jag nog inte ge mig in på men jag doserar redan PMDD, får kanske testa att tillsätta EasyCarbo också.

Jag har fiskar som kan bli rätt aggresiva mot växterna när dom blive lite större så jag kommer inte lägga ner så mycke arbete på att få till växtligheten perfekt, men jag vill ju att dom ska trivas å växa på så bra som möjligt ändå.

Så jag kör nog på 2x80 till att börja med så får man väl komplettera med 2st till senare om det skulle visa sig bli för lite ljus.
För som det är nu så mår växterna inte alls bra samt att det har börjat komma en hel del brunalger vilket borde innebära att ljuset är för dåligt? har 11 timmars ljus per dag.
#14 - 20 januari 2010 12:54
Du kommer märka stor skillnad! :)

Algerna bör avta när växterna får förutsättningar att konkurrera ut dem.

Annons