val av malwi

#1 - 31 december 2005 12:13
Har köpt ett Juwel Rio 240 (120 cm) som jag tänkt ha malawiciklider, troligtvis mbunas.
Väntar på en Rocky Juwel bakgrund som bestälts, vilket är frusterande när man vill komma igång. Har handlat Rådasand 0,4-0,8 mm. Ska leta efter passande sten till detta eller köpa - Har ni förslag på bra sten?

Så till [:-128]. Har lite funderingar som jag vill "bolla" med er som kan mer än mej som är nybörjare.
Har tänkt mej:

Metriaclima estherae, exempelvis 2:6. (Dessa var de vackra fiskar som fick mej intresserad av malawi så de måste vara med) http://www.zpet.se/forum/images/smilies/smile.gif

Pseudotropheus "kingsizei". Ex. 2:5

Tropheops ?. ?:?. http://www.zpet.se/forum/images/smilies/confused.gif Vet inte vilken men de är väldigt snygga i kroppsformen tycker jag och vill gärna ha med denna art.

Vad tror ni? Hur många fiskar av de exempel ovan kan jag ha i det akvariet? Kan de vara en lämplig blandning? För många arter?

Har läst någonstans att man inte ska ha två olika arter från samma grupp?
Menas med detta exempelvis att ej ha två olika sorter från gruppen Metriaclima?
#2 - 31 december 2005 13:16

Metriaclima estherae, exempelvis 2:6. (Dessa var de vackra fiskar som fick mej intresserad av malawi så de måste vara med)

Finns olika röd zebror den "vanliga" och R/R(röd/röd) mfl.
Tror att R/R skulle passa då dom inte är blå som kingsizei.
Kan bli tråkigt med samma färg.:D

Har läst någonstans att man inte ska ha två olika arter från samma grupp?

Menas med detta exempelvis att ej ha två olika sorter från gruppen Metriaclima?

Jo det går om dessa är inte är alltför lika typ färg, ränder osv, kan korsa sig då.:eek:

Vad tror ni? Hur många fiskar av de exempel ovan kan jag ha i det akvariet? Kan de vara en lämplig blandning? För många arter?

En grupp med Aulonocara hade nog passat fint i den blandingen typ baenschi, Jabobfreibergi.
Eller som standard en grupp med golden.;)

Mvh Mattias
#3 - 31 december 2005 20:31
Jag hade skippat Tropheops och satsat på Cynotilapia afra, Cobwe istället.
Låt oss säga 2:5 av dom och samma mängd med rödzebror.
Lägg till några malar och eventuellt 1:3 av nån mindre Aulonocara så e de klart..
#4 - 31 december 2005 21:35
ja, både Aulonocara och Cynotilapia ser snygga ut och det kan vara intressant att ha en grupp Aulonocara med.
Vilka malar? Är det svårt att hitta "malawimalen" Synodontis njassae? Fungerar det att ha Ancistrus med malawi annars?
#5 - 1 januari 2006 01:12
Det går bra att ha ancistrus med malawi. Det har nog dom flesta. Aulonocara kan få problem att hävda sig mot mbuna då mbuna är oftast mycket tuffare men det kan gå.
#6 - 1 januari 2006 06:18
Ursprungligen postat av makrillen

ja, både Aulonocara och Cynotilapia ser snygga ut och det kan vara intressant att ha en grupp Aulonocara med.

Vilka malar? Är det svårt att hitta "malawimalen" Synodontis njassae? Fungerar det att ha Ancistrus med malawi annars?

Har själv ancistrus och Segelfenspleco, clown pleco + pansarmalar och en gökmal inga problem än så länge.

Ursprungligen postat av MrFisk

Det går bra att ha ancistrus med malawi. Det har nog dom flesta. Aulonocara kan få problem att hävda sig mot mbuna då mbuna är oftast mycket tuffare men det kan gå.

Jo det var just därför jag nämnde Jabobfreibergi för vissa säger att den sorten är en av dom tuffaste Aulonocara´orna.
#7 - 1 januari 2006 07:41
Inget mbunakar utan Metriaclima Zebra sp...
#8 - 1 januari 2006 20:23
Okej. Tack för era synpunkter. Jag har väl lite tid på mej att kika på fiskar innan bakgrunden kommit och vattnet är i osv.
#9 - 1 januari 2006 20:35
[QUOTE=cobra]Inget mbunakar utan Metriaclima Zebra sp...[/QUOTE]

Jag håller med, vilken art har du cobra?

Annons