Hej!
Jag var på X-akvarieaffär i Söndags och såg där VF Altum och VF Dumerilii (jag tror att båda kostade 350 kr). Men efter att ha kollat runt på internet har jag kommit fram till att P. Dumerilii ska vara mycket ovanlig och svår att få tag på (varför?). Men de i affären såg verkligen ut som på bilderna på nätet.
Nu undrar jag varför "den vanliga" skalaren är vanligast och om de andra sorterna är svårare (om man utesluter storleken och utseende)? Den vanlig scalaren borde ju vara lättare att få i lek (det finns ju så många odlingsvarianter, och Altum har väl nästan aldrig odlats) och det betyder väl att de andra sorterna är svårare? Eller finns det något annat skäl till dess population (som att den är mindre än Altumen men har höga fenor)?
Sedan lite funderingar kring Peru-Altum... Vad är dess vetenskapliga namn? Eller är det en sorts Pterophyllum scalare? På http://www.finarama.com/tba/ finns ingen Pterophyllum scalare, de som finns är Leopoldi, Altum och Peruvian scalare (eller jo, fel av mig, Pterophyllum scalare fanns i Wild Angelfish Classification, men där finns också Peruvain sp...).
Vad tycker Ni att jag ska välja för Pterophyllum om jag vill ha någon vacker och livlig fisk som är möjlig att få att leka och inte är alltför känslig? Vad är lättast: viltfångat eller F1, F2, F3 osv? Är det stor prisskilnad mellan F1-F5 och VF, och är det skilnad i kvalite?
Väntar på svar
//Alva